Huutonet ja postikulut??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikku"

Vieras
Huomasin huutonetissä parikin kohdetta, joissa postikulut olivat ihan älyttömät. Siis pari paitaa, ja postarit tyyliin kympin. Joku oli kysynytkin postareista, ja vastaus oli että se postin laatikko maksaa sen ja sen verran ja sitten teipit ja bussimatka postille ja "muita kuluja".

Siis mitähäh? Oonko mä ainoa joka pakkaa vanhoihin pahvilaatikoihin isommat tavarat, pari paitaa menee kolmen muovipussin sisään ja paljon teippiä, jota on muutenkin kotona? Ja pyydän postikuluja sen mitä mä joudun postissa siitä paketista maksamaan? Mäkin kuljen bussilla, muttei tulis mieleenkään ruveta ostajalta niitä bussimatkoja velottaan...

Oottteko muut törmänneet tällaiseen? Multa jää kyllä tollaset kohteet huutamatta, jossa pyydetään naurettavia postikuluja.

Mun mielestä tärkeintä on se, että postikulut vastaa ilmoitettua. Jos joku kirjoittaa siihen kohtaan 15 euroa ja pyytää 15 euroa, niin se on ihan ostajan oma voivoi jos ne kulut tulee yllätyksenä.

Siis siinä kohtaahan lukee TOIMITUSKULUT. Siinä ei lue POSTIKULUT. TOimituskulut sisältää mahdollisesti muutakin kuin vain sen postimaksun ja jos joku haluaa periä erikseen maksua kuljetuskuluista ja paketista niin niinhän saa tehdä. Huutaja saa sitten itse päättää huutaako vai ei. Ei kannata huutaa kohdetta jossa on sinun mielestä liian suuret toimituskulut.

Ite kanssa suosin muovipusseja ja kaikenlaisia pahvilaatikoita ja pyydän vain postikulut.

Mutta toiset hinnoittelee myös toimituskulut ja se on niiden oma asia. Monet jättää varmaan kyllä huutamatta, mutta tärkeintä on että kulut ei tuu yllätyksenä oston jälkeen.

Minäkin sanon, että tärkeintä on, että ne on ilmoitettu, niin ei tarvitse kysellä tai ostaa sikaa säkissä. Kokonaishinta ratkaisee, mitä olen kokonaisuudessaan valmis maksamaan huutamastani jutusta, meni se maksu sitten millä nimikkeellä tahansa. Osahan myy ilman postikuluja (tosin tehomyyjien provikat ovat tätätkin varmaan vähentäneet), postikulut on otettu huomioon jo siinä huutohinnassa.

Ja en koskaan osta postin laatikkoja, aina löytyy jotain kierrätysmateriaalia postitukseen, kaupoista saa laatikkoja ilmaiseksi, kunhan vaan pyytää.

Määkin oon välillä huomannu noita ihan törkeitä toimituskuluhintoja, siis muuten tuote saattaa olla tosi hyvä ja haluaisin mut toimituskulut sitä luokkaa et jätän kyllä huutamatta. Se on tietty pääasia et ne toimituskulut siinä ilmotetaan eikä tarvi erikseen kysellä mut aina oon miettiny et huutaako joku oikeesti ku toimituskuluistakin tulee vielä 10€ joskus jopa 15€ lisähintaa vaikka tulis postissa esim. se 7,20€.

Ite aina laitan toimituskuluihin sen mitä posti siitä velottaa, ei tulis mieleenkään ruveta velottaan bensaan menevää rahaa. Enkä kyllä ikinä osta postin niitä paketteja vaan käytän kotoo löytyviä, muovipusseja ym. Mut kukin tyylillään, pääasia et etukäteen ilmottaa.

no on mustaki vähä törkeetä pyytää ihan liikoja, tuskin ees menee kaupaksi sitten. mutta itse pyydän n 40 centtiä ylimääräistä just siks että pakkausmateriaalit eli muovipussit tai krjekuoret ja bensat postillekin maksaa. minä kun myyn välillä yhden euron tuotteita nii siinähän tulis mulle muuten halvemmaksi ja vähäntöisemmäksi heittää koko tuote roskiin, ku pakkailla ja kiikutella postiin..

[QUOTE="kiikunkaakun";27424889]no on mustaki vähä törkeetä pyytää ihan liikoja, tuskin ees menee kaupaksi sitten. mutta itse pyydän n 40 centtiä ylimääräistä just siks että pakkausmateriaalit eli muovipussit tai krjekuoret ja bensat postillekin maksaa. minä kun myyn välillä yhden euron tuotteita nii siinähän tulis mulle muuten halvemmaksi ja vähäntöisemmäksi heittää koko tuote roskiin, ku pakkailla ja kiikutella postiin..[/QUOTE]

Minä laitan sen lähtöhinnan sen verran korkeammaksi, että ne ylimääräiset tulee siihen tuotteen hintaan mukaan. Ostajat ovat tyytyväisempiä, kun tulevat oikeilla postikuluilla. Tosin tehomyyjien kannattaa ottaa tuo 40 senttiä postikuluissa itselleen, ei tarvitse siitä osasta provikkaa maksella huutonetille.

Isommissa paketeissa kannattaa huutopaketti ostaa niin ei tarvitse arvuutella postin ottamaa maksua.
Itse en huuda kohteita missä ei toimituskuluja ole ilmoitettu, en jaksa alkaa kyselemään ja ilman sitä tietoa on riskaapelia lähteä huutamaan kun ne on ne toimituskulut ja voi siis olla ihan mitä vaan.

Itsekin toki pakkaan muovipusseihin jne mahdollisuuksia mukaan mutta mitään varastoa pahvilaatikoita ei kyllä meidän suht pienessä kerrostaloasunnossa ole. Eli joskus kyllä on joutunut ostamaan myös postista jonkun paketin tai kuoren.

Kun on tehnyt enemmän kauppaa niin on kyllä oppinut myös näitä parhaita postituskonsteja. Meiltä löytyy esim iso rulla sellaista "kelmua", siihen pakattiin rattaat, jotka lähtivät huutopakettina eri puolelle Suomea. Ei maksanut kuin sen reilun 7e. Tosin se kiristemuovirulla kyllä maksoi meille mutta eipä sitten hetkeen lopu sekään:)

Mä huusin yhden mekon vaikka siinä oli postikulut postipaketin verran, mutta halusin juuri sen joten.. No kysyin siltä naiselta että onko mitenkään mahdollista että maksan vain sen parin postimerkin verran, koska sen verran sen lähettäminen maksaa. Tietenkin jos se ei käy, maksan sen himputin postipaketin.

En vaan käsitä miksi pitää pyytää 8.50e jostain 1.40e lähettämisestä? Tai edes voisi palauttaa ylimenevän, jos sitä tulee erotuksena noinkin paljon.

Itse olen huomannut että vaikka myyjällä on kalliimpi lähetyshinta niin moni suostuu laittamaan halvemmalla ihan postin omilla hinnoilla. Postin hinnatkin on muuttunut niin paljon viime vuosina että kaikki ei ihan oikeasti tiedä paljonko ne on nykyisin. Kannattaa aina kysellä kauniisti että taitaa tulla halvemmalla, mulle on ainakin kaikki suostunut halvemmalla laittamaan ja ne ovatkin aina olleet ne oikeat postin kulut.

Mä olen tehnyt myös niin, että ilmoituksessa lukee, että palautan mahdolliset ylimääräiset. Ja olen sitten palauttanut myös:)

Toisaalta ärsyttää myös siihen suuntaan, että ostajat joskus jaksaa yrittää jankuttaa ihan pikku pennosista. Yksi tyttö osti minulta Pradan kengät ihan ilmaiseksi ja marmatti sitten omasta mielestään ylimääräisestä 50 sentistä. Todellisuudessa en veloittanut mitään ylimääräistä. Samoin joku on kiven kovaan väittänyt, että toppahaalari mahtuu maxikuoreen. Ei kyllä takuulla mahdu....;)

Miksi myyjän tulisi maksaa ne bussimatkat postiin? Kun OSTAJA haluaa tuotteen postin kautta.

Kertokaas se? Jos mulla ei ole kotona vanhoja pahvilaatikoita, niin miksi mun pitäisi omista rahoista ostaa sellainen, että ostaja saa tuotteen postin kautta?

Se ei missään nimessä ole myyjän homma. Ostaja ostaa ja jos asuu kauempana niin pitää maksaa postittamisesta koituvat kulut.

Ilman postitse ostajia mun ei tarttis ostaa kirjekuoria tai teippejä, joten lisään ne postimaksuihin.
Ap:n esimerkkitapauksessa myyjä on kuitenkin halukas postittamaan tuotteen, vaikka joutuu sen bussillla viemään

Kyllähän myyjä saa päättää kaupan ehdot. Jos myyjän toimintatapa ei miellytä, niin miksi ihmeessä käyt kauppaa hänen kanssaan? Eihän sinun ole pakko mitään keneltäkään ostaa. Kerran ostin tuotteen jossa myyjä ilmoitti veloittavansa postikulut + 1h tuntipalkan vaivannäöstä lähteä postille tuotetta viemään. Tuntipalkka oli 10e. Huusin ja maksoin. Eihän minun olisi tuotetta ollut pakko ostaa tai olisinhan voinut itse lähteä sen hakemaan (150km/suunta), mutta tuo oli minusta ihan reilu peli.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen minäkin;27425658:
Miksi myyjän tulisi maksaa ne bussimatkat postiin? Kun OSTAJA haluaa tuotteen postin kautta.

Kertokaas se? Jos mulla ei ole kotona vanhoja pahvilaatikoita, niin miksi mun pitäisi omista rahoista ostaa sellainen, että ostaja saa tuotteen postin kautta?

Se ei missään nimessä ole myyjän homma. Ostaja ostaa ja jos asuu kauempana niin pitää maksaa postittamisesta koituvat kulut.

Ilman postitse ostajia mun ei tarttis ostaa kirjekuoria tai teippejä, joten lisään ne postimaksuihin.
Ap:n esimerkkitapauksessa myyjä on kuitenkin halukas postittamaan tuotteen, vaikka joutuu sen bussillla viemään

Myyjä itse valitsee ne toimitustavat, millä haluaa toimittaa. Mutta hänen kyllä kuuluu etukäteen ilmoittaa, mitä kukin niistä maksaa. Se on sitten ostajan valinta, keneltä ostaa ja mihin hintaan, kun kaikki kulut ovat huutoa tehdessä tiedossa.

No niinhän ap:n esimerkissä olikin?? Silti ihmiset valittavat kysymysosiossa postikuluista :o

Mikseivät osta sitten tuotetta vaikka omalta paikkakunnalta? Silloinkin myyjän pitäisi ilmeisesti viedä tuote perille saakka.

Toinen mitä en ymmärrä, otetaan lahjoituksena joku painava juttu vastaan ja tullaan hakemaan sitä ilmoittaen, että mä en voi sit kantaa sitä autoon :o

Meille kävi näin, miehellä selkä paskana ja nainen tuli hakemaan yksinään telkkaria ja heti ovella ilmoitti että sä varmaan kannat sen autoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen myös;27425774:
No niinhän ap:n esimerkissä olikin?? Silti ihmiset valittavat kysymysosiossa postikuluista :o

Mikseivät osta sitten tuotetta vaikka omalta paikkakunnalta? Silloinkin myyjän pitäisi ilmeisesti viedä tuote perille saakka.

Toinen mitä en ymmärrä, otetaan lahjoituksena joku painava juttu vastaan ja tullaan hakemaan sitä ilmoittaen, että mä en voi sit kantaa sitä autoon :o

Meille kävi näin, miehellä selkä paskana ja nainen tuli hakemaan yksinään telkkaria ja heti ovella ilmoitti että sä varmaan kannat sen autoon.

Meillä on käynyt vähän samoin. Myytin sohva ja nojatuoli. Niitä hakemaan tuli nainen teini-ikäisen tyttärensä kanssa + kuski. Ostajista ei ollut sitten kuitenkaan kantamaan joten minä ja kuski kannettiin ne pirun sohvat autoon. Noh, pääsinpä niistä eroon eikä tarvinnut lähteä kiikuttamaan Sorttiin kuitenkaan;)

Nyt alkaa tämä valivalivaihe...;) Mutta välillä kun enemmän myy juttuja kerralla, alkaa ostajatkin ottaa hermoon. Esim kun olen selvästi ilmoittanut ilmoituksessa että toimitustapa on joko nouto meiltä kotoa tai postitus, niin jo huudon voittanut henkilö alkaa jankuttamaan, että hänen mielestään voisimme treffata Helsingin keskustassa. Sain hänet lopulta hakemaan tavaran työpaikaltani. Mutta ihan oikeesti, on mullakin muuta tekemistä kuin kuskata kamppeita pitkin Helsinkiä jokusen euron takia.... jos siinä luki, että nouto meiltä kotoa, niin siihen oli syynsä kyllä!

Itse kanssa olen jotain huonekaluja myynyt huutiksessa ja niissä on toimitusehdoissa vain nouto meiltä kotoa niin eiköhän heti huudon jälkeen ala vinkuna että tuotko sinne ja tänne, aina pitäisi 35km ajaa tavaroiden kanssa lähimpään isoon kaupunkiin mutta bensakuluja ei olla valmiita maksamaan. Tai ensin huudetaan ja sitten ilmoitetaan että ollaan autoton ja ei saa keneltäkään lainaksi autoa/kuskiksi joten olisi pikku pakko toimittaa. Näitä mä en ymmärrä.

[QUOTE="...";27425911]Itse kanssa olen jotain huonekaluja myynyt huutiksessa ja niissä on toimitusehdoissa vain nouto meiltä kotoa niin eiköhän heti huudon jälkeen ala vinkuna että tuotko sinne ja tänne, aina pitäisi 35km ajaa tavaroiden kanssa lähimpään isoon kaupunkiin mutta bensakuluja ei olla valmiita maksamaan. Tai ensin huudetaan ja sitten ilmoitetaan että ollaan autoton ja ei saa keneltäkään lainaksi autoa/kuskiksi joten olisi pikku pakko toimittaa. Näitä mä en ymmärrä.[/QUOTE]

mä annoin sohvan torissa ja siinä oli että nouto (meillä ei ole autoa), loppujen lopuksi se meni niin että me jouduttiin viemään se sinne että siitä pääsi eroon (muutto ja asunto tyhjäksi), saatiin 5e kuljetusrahaa, mutta en ymmärrä mikä siinä on ettei ymmärretä sitä NOUTO sanaa!

mä kanssa katson mikä se pk on ennen kun mietin huutoa, siis kokonaishinta ratkaisee, usein jätän korottamatta jos se nousee kipurajalle (ei ole niin arvokas ja tarpeen). vaatepaketit ymmärrän että siihen menee ehkä 10e pk ja toisinaan huomaan että myyjä on voittanut siinäkin n.1,50e :) en ala itkemään sen takia...

Itse olen laittanut yleensä vähän summamutikassa sinne päin sen mukaan mitä veikkaan tuotteen painavan, eli postin hinnaston mukaan, mutta välillä onkin ollut painavampi tavara ja postikulut ovat maksaneet yli ilmoittamani, välillä harvemmin taas ovatkin jääneet alle ilmoittamani. Eli loppujen lopuksi olen varmaankin aika plus miinus nolla niiden kanssa. Olen tosin pelannut sen verran, että olen laittanut "rajatapaus"tuotteelle semmoisen hinnan, ettei haittaa vaikka jäisi vähän postikuiluissa miinukselle.

Yhteistyössä