Huutonetin myyjä lähetti väärään pakettiautomaattiin. Millainen palaute?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huutis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huutis

Vieras
Huutonetissä myyjä ehdotti pakettiautomaattia. Mies siis huusi tuotteen, ja viestissä selvästi kertoi minne saisi lähettää. Myyjä silti onnistui lähettämään paketin jonnekin muualle.
Viestissä pyydettiin selvittää jos saisi paketin meille vähän lähemmäksi. Tiistaina lähetettiin viestiä s.postilla ja tekstarilla. Vielä ei ole vastauksia tullut.
Päätimme, että tänään käydään hakee se paketti pois.
Antaisitteko palautteeksi neutraalin vai negatiivisen?

Mulle kävi kerran ostajana myös näin. Huusin tuotteen myyjältä, joka asui noin 30 kilsan päässä. Valitsin kuitenkin postituksen, koska sinne suunnalle ei olisi ollut mitään asiaa, ja kaupungin läpi sinne olisi kestänyt ajaa. Myyjä sitten lähetti sen automaattiin noin 20 kilsan päähän minusta, vaikka lähin olisi olut kahden kilsan päässä, ja pyysin laittamaan meidän omaan postiin puolen kilsan päähän.

Laitoin viestiä myyjälle, ja hän totesi sen olleen puhdas vahinko. Hetken mietin, ja ehdotin että palauttaa postimaksun osuuden, ja haen paketin itse. Hän suostui ilomielin, ja minäkin olin melko tyytyväinen. En muista laitoinko lainkaan palautetta, jos laitoin, niin positiivisen, koska myyjähän suostui mun korjausehdotukseen.

*** miksi et olisi laittanut palautetta ollenkaan?

Itse lähinnä myyn tavaraa huutiksessa ja kaupat ovat sujuneet pääasiassa erittäin hyvin, mutta siitä en pidä, ettei ostaja vaivadu laittamaan palautetta.

Mulle kävi kerran ostajana myös näin. Huusin tuotteen myyjältä, joka asui noin 30 kilsan päässä. Valitsin kuitenkin postituksen, koska sinne suunnalle ei olisi ollut mitään asiaa, ja kaupungin läpi sinne olisi kestänyt ajaa. Myyjä sitten lähetti sen automaattiin noin 20 kilsan päähän minusta, vaikka lähin olisi olut kahden kilsan päässä, ja pyysin laittamaan meidän omaan postiin puolen kilsan päähän.

Laitoin viestiä myyjälle, ja hän totesi sen olleen puhdas vahinko. Hetken mietin, ja ehdotin että palauttaa postimaksun osuuden, ja haen paketin itse. Hän suostui ilomielin, ja minäkin olin melko tyytyväinen. En muista laitoinko lainkaan palautetta, jos laitoin, niin positiivisen, koska myyjähän suostui mun korjausehdotukseen.

Meidän tapauksessa myyjä ei vaivaudu vastaamaan viesteihin.
Tänään käydään hakee se paketti. Toivottavasti on hakemisen arvoinen(maksoi vain 37e)

Mitä tarkoitit, että viestissä pyysitte selvittää jos saisi paketin lähemmäs teitä? Halusitko siis että myyjä noutaisi paketin väärästä paikasta ja laittaisi sen uudelleen teille? No joka tapauksessa. Toimisin kuten eräs ylläoleva neuvoi. Noutakaa paketti, ja laita myyjälle viesti tyyliin: "hei! Kävin juuri noutamassa väärään pakettiautomaattiin postittamasi paketin. Olen tyytyväinen tuotteeseen, se vastasi kuvaustasi. En kuitenkaan pitänyt siitä, että jouduin ajamaan ylimääräistä saadakseni paketin. Siksi haluaisinkin, että korvaisit minulle vaivanpalkkaa 5euroa. Kyseessä oli kuitenkin sinun virheesi. Odotan vastausta tähän viestiin 4päivän ajan, mikäli et vastaa, joudun antamaan negatiivisen palautteen."

Jos tuote hyvä ja muu meni ok, niin neutraalin antaisin. Osittain väärästä postituksesta, mutta enemmän siitä, jos ei vastaa mitään tiedusteluihin, mielestäni se on tosi epäkohteliasta.

Mitä muuten mieltä tästä, antaisitteko neutraalin jos myyjä ei palautakaan ylimääräisiä postikuluja, vaikka on luvannut? Muuten kaupat ok.

Hmm.. periaatteessa inhimillinen moka, joten luultavasti antaisin positiivisen palautteen, jossa tekstissä saattaisin mainita kuitenkin asiasta. Neutraali palaute voisi kuitenkin olla tuossa tilanteessa ok jos viesteihinkään ei oikein meinaa saada vastausta. Katso nyt inakin koko homma loppuun ennen palautteen antamista, nega jos tulee vielä lisää mutkia matkaan. Negoissa aina se huono puoli, että voi itse saada "kostonegan" takaisin jos toinen ottaa nokkiinsa. Hyvä juttu on se, että mihin tahansa palautteeseen pystyy kuitenkin kirjoittamaan ja selostamaan tilanteen.

Riippuu ihan siitä, että miten paljon lisävaivaa se väärä automaatti tuottaisi. Jos esim. laittaisi tuonne kilometrin päässä olevista siihen pari sataa metriä kauemmaksi olevaan markettiin sen toisen sijaan, niin pistäisin vaan kommenttiin, että olisi voinut katsoa tarkemmin sen oikean automaatin. Jos taas on jossain naapurikaupungissa, niin olisin vaatinut lähetttämään sen oikeaan. Lähettäjä voi ottaa yhteyttä postiin ja hoitaa asiat sen kanssa, sitä varten siellä on oma asiakaspalvelu automaatteja varten.

Itselläni ohjautuu postin paketitkin siihen toisen marketin automaattiin, vaikka saman katon alla on postikin. Postin aukioloajat ei vaan aina sovellu meidän kaupassakäyntien kanssa yhteen ja siellä joutuu aina jonottamaan.

*** miksi et olisi laittanut palautetta ollenkaan?

Itse lähinnä myyn tavaraa huutiksessa ja kaupat ovat sujuneet pääasiassa erittäin hyvin, mutta siitä en pidä, ettei ostaja vaivadu laittamaan palautetta.

Ihan puhdas unohdus on luultavimmin käynyt, en edes asiaa muistanut kunnes luin aloituksen. Siitä jäin miettimään minkä palautteen laitoin, ja totesin että taisi jäädä laittamatta? Yhtään neutraalia tai negaa en ole koskaan antanut, kauppoja kuitenkin tullut tehtä yli 300.

En ole tajunnut että tuo palaute on noin tärkeää joillekin. Ymmärrän siis aloittelevan myyjän/ostajan tarpeen palautteelle, mutta jos myyjällä 500 positiivista, saattaa multa jäädä se 501. positiivinen laittamatta. Käytän huutista kausittain, ja joskus kuluu useampi kuukausi etten käy, silloinhan nuo infot laittamattomista palautteista (ainakin ennen) poistuu.

Yhteistyössä