Hyvä rakastaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä seksin nostaminen parisuhteen mittariksi on suurimpia virheitä, mihin ihminen voi sortua. Onneksi sinä et tee niin. Hyvällä seksillä ei pysty korvaamaan loppuvuorokautta, kestää se sitten 3 tai 30 min. Tietysti ihminen voi psyykata itsensä niin, että hänen ainoa tehtävänsä on silmät pullistuen päästä hoitaa sonnin virkaa ja väliajat, siis 23/24 hän elää seuraavassa kerrassa. Tällaista suhdetta kutsutaan seksisuhteeksi, kun muutakaan annettavaa ei ole.

kauhulla ajattelen tilannetta, että parisuhteessa ei ole muuta yhteistä elämää tai kiinnostuksen kohdetta, ts. ei harrasteta yhdessä kuin seksiä. Minusta se on naisen aliarvioimista ja alistamista, koska seksissä ei juurikaan tarvitse käyttää aivoja. Kyllä naiset rakastavat yhtä paljon keskusteluja vaikka mistä kiinnostavasta asiasta; he haluavat saada tietää miesten mielipiteitä. He haluavat olla kyllä kohde, mutta nainen haluaa olla haluttava arkisessa elämässä ja vaikka kadun vilinässä oman miehensä kainalossa. Nainen haluaa jakaa kodin vastuita; nainen ei halua lapsilaumaa lisättynä yhdellä aikuisella lapsella, joka ajattelee vain hänen alapäätään.

Miehille tekee hyvää tietää, mitä juuri hänen vaimonsa haluaa elämältä ja yhteiselolta, on varmaan pettymys, jos sanon, että seksi ei ole ensimmäinen asia, jota he hyvältä parisuhteelta toivovat? Tietysti seksistinen ja kaupallinen maailma myy omaa uskontoaan, mutta sen voimaan en usko. Ok, seksi syventää suhdetta, mutta toivottavasti ei pidä sitä yksin yllä koko aikaa...

Olet väärässä. Suurimpia virheitä, joita ihminen voi tehdä, on tehdä sellaisia yleistyksiä, joita sinä toistuvasti teet. Puhut naisista niin kuin kunnon sovinisti: latistat heidät yhdeksi yhtenäiseksi ryhmäksi, jonka jäsenet ajattelevat täsmälleen samalla tavalla, haluavat samoja asioita ja tarvitsevat samoja asioita. Näin ei kuitenkaan ole. Kirjoitustesi perusteella halveksit naisia. Mikä sinä olet sanomaan, että seksi ei ole ensimmäinen asia, joita naiset haluavat hyvältä parisuhteelta? Joillekin naisille se ei todellakaan ole ensimmäinen asia, joillekin naisille se on. Miksi sinun on niin vaikea hyväksyä, että naisetkin ovat yksilöitä, eivätkä samanmielinen lauma?

Toisekseen, miksi niin sitkeästi tahdot ajatella, että hyvä seksi ja hyvä parisuhde sulkevat toisensa pois? Onko sinusta aivan mahdoton ajatus, että joillain meistä voi olla kaikin tavoin loistava parisuhde, jossa myös seksi on loistavaa? Sitä paitsi hyvä seksi antaa todellakin paljon muuta kuin sen 5-30 minuuttia iloa. Hyvä seksi antaa virtaa koko päiväksi ja vaikka se on sinulle pieni asia, monille meistä molemmille kumppaneille nautinnollinen seksi on suuri voimavara, joka piristää päivää ja arkea koko ajan.

Ainakin omassa parisuhteessani seksi ei todellakaan tarkoita puolen tunnin ähertämistä, vaan seksuaalisuus on läsnä suhteessa koko ajan kaikessa! Se voi olla katseita, kosketuksia, suudelmia, eroottisia tekstiviestejä, halailua; se on toisen kiihottamista pienillä asioilla pitkin päivää ja viikkoa, eikä vain jokin erityinen "sessio".

Sinun käsityksesi seksistä tuntuu olevan niin kapea, että se on ihan uskomatonta. Seksissä ei tarvitse käyttää aivoja, niinkö? No, onneksi en ole sinun kumppanisi nahoissa. Meillä kumpikin nimenomaan käyttää aivojaan ja tekee seksistä koko ajan monipuolista, älykästä, vivahteikasta, kiihotamme toisiamme fantasioilla, kirjoittamalla, puhumalla.

Se, että seksuaalisuus on vahva osa suhdettamme ja meitä persoonina, ei tarkoita, ettemme tekisi kaikkia peräänkuuluttamiasi asioita, keskustelisi, jakaisi kiinnostuksen kohteita, tukisi toisiamme kaikin tavoin, vaihtaisi mielipiteitä. Teemme sitä jatkuvasti.

Ja kaikki naiset eivät halua "jakaa kodin vastuita". Minä olisin siihen enemmän kuin valmis, mutta meillä nimenomaan nainen tahtoo tehdä kodinaskareet ja kotityöt, sillä hän nauttii siitä ja rakastaa kodin hoitamista. Auttaisin toki mielelläni, mutta jos alkaisin väkisin viedä häneltä kotitöitä, jotta "jakaisimme vastuun", tekisin hänet onnettomaksi.

Joten mitäpä jos sinä, nimimerkki "no", pitäisit omat ennakkoluulosi maailmasta ominasi ja yrittäisin ahtaa kalloosi, että maailmassa on ihmisiä, joiden halut, tarpeet ja maailmankuvat ovat erilaisia kuin sinun?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakastaja:
Joten mitäpä jos sinä, nimimerkki "no", pitäisit omat ennakkoluulosi maailmasta ominasi ja yrittäisin ahtaa kalloosi, että maailmassa on ihmisiä, joiden halut, tarpeet ja maailmankuvat ovat erilaisia kuin sinun?

Jos jokainen pitäisi omat ennakkoluulonsa ja mielipiteensä ominaan ja antaisi jonkun toisen ahtaa kalloonsa ennakkoluulonsa ja mielipiteensä, mitäs sitten tästä maailmasta syntyisi? Keskustelua ei ainakaan. Demokratiaa...hmm....???

Jos jokainen pitäisi omat ennakkoluulonsa ja mielipiteensä ominaan ja antaisi jonkun toisen ahtaa kalloonsa ennakkoluulonsa ja mielipiteensä, mitäs sitten tästä maailmasta syntyisi? Keskustelua ei ainakaan. Demokratiaa...hmm....???

Mielipiteet ovat tervetulleita, mutta pöyhkeät ennakkoluulot eivät vie keskustelua mihinkään. Nythän tämä inttäminen minun ja nimimerkki "no":n välillä on mennyt tätä rataa:

No: "Kaikki naiset ovat tällaisia!"
Minä: "Eivät kaikki!"
No: "Olet ylimielinen. Kaikki naiset OVAT tällaisia!"
Minä: "Ei, on monenlaisia naisia, eivät kaikki ole samanlaisia!"
No: "Kyllä minä tiedän, että kaikki naiset ovat tällaisia!"

Tai vaihtoehtoisesti:

No: "Seksi ei ole tärkeää!"
Minä: "Seksi on tärkeää joillekuille!"
No: "Ei, on väärin ajatella, että seksi olisi tärkeää! Muut asiat ovat tärkeämpiä!"
Minä: "Mutta kun seksi JA muut asiat voivat yhtä aikaa olla tärkeitä."
No: "Ei, naisille seksi ei ole tärkeää!"

Tämä ei ole keskustelua, vaan inttämistä, jossa nimimerkki "no" esittää mielipiteitään kiistämättöminä faktoina ja minä yritän uudestaan ja uudestaan huomauttaa, että on muitakin tapoja olla ja elää.

Keskustelu ei etene, koska toinen keskustelija ei pääse irti omasta ennakkokäsityksestään edes silloin, kun se kumotaan pätevällä vasta-argumentilla. Tässä tapauksessa nimimerkki "no":n ennakkokäsitys "kaikki naiset pitävät seksiä merkityksettömänä" on kumottavissa sillä, että omalle naiselleni seksi on tärkeää ---> siispä väite "kaikki naiset pitävät seksiä merkityksettömänä" on virheellinen. Kun nimimerkki "no" joutuu vastakkain tämän kumoamattoman tosiasian kanssa, hän alkaa marmattaa siitä, kuinka kaameaa elämää sellaisilla ihmisillä on, joille seksi on tärkeää ja jotka nauttivat hyvästä seksistä.

Omasta näkökulmasta poikkeavien näkökantojen tuomitseminen tappaa keskustelun ja saa kanssakeskustelijat tuohtumaan, kuten minulle kävi.

Sitä paitsi seksin mitätöiminen on typerää etenkin ketjussa, jonka otsikko on HYVÄ RAKASTAJA! Mitä jos nimimerkki "no" aloittaisi uuden ketjun vaikkapa otsikolla "mikä on tärkeämpää parisuhteessa kuin seksi?"

Viimeksi muokattu:
Mielipiteet ovat tervetulleita, mutta pöyhkeät ennakkoluulot eivät vie keskustelua mihinkään. Nythän tämä inttäminen minun ja nimimerkki "no":n välillä on mennyt tätä rataa:

No: "Kaikki naiset ovat tällaisia!"
Minä: "Eivät kaikki!"
No: "Olet ylimielinen. Kaikki naiset OVAT tällaisia!"
Minä: "Ei, on monenlaisia naisia, eivät kaikki ole samanlaisia!"
No: "Kyllä minä tiedän, että kaikki naiset ovat tällaisia!"

Tai vaihtoehtoisesti:

No: "Seksi ei ole tärkeää!"
Minä: "Seksi on tärkeää joillekuille!"
No: "Ei, on väärin ajatella, että seksi olisi tärkeää! Muut asiat ovat tärkeämpiä!"
Minä: "Mutta kun seksi JA muut asiat voivat yhtä aikaa olla tärkeitä."
No: "Ei, naisille seksi ei ole tärkeää!"

Tämä ei ole keskustelua, vaan inttämistä, jossa nimimerkki "no" esittää mielipiteitään kiistämättöminä faktoina ja minä yritän uudestaan ja uudestaan huomauttaa, että on muitakin tapoja olla ja elää.

Keskustelu ei etene, koska toinen keskustelija ei pääse irti omasta ennakkokäsityksestään edes silloin, kun se kumotaan pätevällä vasta-argumentilla. Tässä tapauksessa nimimerkki "no":n ennakkokäsitys "kaikki naiset pitävät seksiä merkityksettömänä" on kumottavissa sillä, että omalle naiselleni seksi on tärkeää ---> siispä väite "kaikki naiset pitävät seksiä merkityksettömänä" on virheellinen. Kun nimimerkki "no" joutuu vastakkain tämän kumoamattoman tosiasian kanssa, hän alkaa marmattaa siitä, kuinka kaameaa elämää sellaisilla ihmisillä on, joille seksi on tärkeää ja jotka nauttivat hyvästä seksistä.

Omasta näkökulmasta poikkeavien näkökantojen tuomitseminen tappaa keskustelun ja saa kanssakeskustelijat tuohtumaan, kuten minulle kävi.

Sitä paitsi seksin mitätöiminen on typerää etenkin ketjussa, jonka otsikko on HYVÄ RAKASTAJA! Mitä jos nimimerkki "no" aloittaisi uuden ketjun vaikkapa otsikolla "mikä on tärkeämpää parisuhteessa kuin seksi?"

Sinä olet mielestäsi selvästikin hyvä rakastaja, turha kainostella minkään kysymysmerkin takana. Ja mielipiteidesi sekä käsitystesi ilmaiseminen on jopa kärkkäämpää ja provosoivampaa kuin "no":n. Johtuen ehkä siitä, että olet mielestäsi niin järjettömän hyvä rakastaja. Joka tietenkin saa naiset tällä palstalla hereille ja miehet "karvastumaan". Miehen kuuluu olla röyhkeä ja vahva ilmaisuissaan. Mutta kukkoilkaa keskenänne, vaikka sulla onkin nyt etulyöntiasema.

Vakka kantensa valitsee, joten no:n pinttyneiden näkemysten taustalla on hänen parisuhdevalintansa. Hän on hakenut naisia, joille sama ruokamaku on tärkein. Vieläpä siten, että ruoka on yleensä hänen tekemäänsä ja maustamaansa. On olennaista, että yhteisyys löytyy ruokaan liittyvistä ajatuksista, turvallisuuden tunteesta keittiössä ja romanttisesta tunnelmasta ruokapöydässä jutustellen. (Tällaisia johtopäätöksiä voi vetää kirjoittelusta.)

Hyvä rakastaja on kirjoittajan mielestä sellaisen ulkoisen turvallisuuden luoja, joka on yleensä ensimmäisenä tehoaa sinkkunaiseen. Mies on huolehtija ja turvan tuojan roolissa. Mies on isä, hyvän isän malli ja hän itse toivoo naisen olevan hyvän äidin kaltainen. Naisen tulee kiittää, hyväksyä ja kehua, alistua myös miehen valintoihin. Tämä varmaan koskee myös seksielämää, koska mies haluaa päättää siitäkin. Monille naisille sekin sopii ainakin aluksi. Varmaan no koetaan myös aluksi kiehtovana ja poikkeuksellisena miehenä, koska hän on valmis tekemään naisen puolesta perinteiset kotityöt ja on "vaatimatta" seksiä liiaksi.

Mutta jostain tulee silti mieleen sellaista, ettei tämä ole koko totuus. ehkei kuitenkaan ole kyseessä ihan niin joustava henkilö. Ehkäpä taustalla on voimakas halu hallita naista juuri naisen omalla reviirillä, määrittää yhteiset tekemiset ja elon yhteisestä pussista.

Olet väärässä. Suurimpia virheitä, joita ihminen voi tehdä, on tehdä sellaisia yleistyksiä, joita sinä toistuvasti teet. Puhut naisista niin kuin kunnon sovinisti: latistat heidät yhdeksi yhtenäiseksi ryhmäksi, jonka jäsenet ajattelevat täsmälleen samalla tavalla, haluavat samoja asioita ja tarvitsevat samoja asioita. Näin ei kuitenkaan ole. Kirjoitustesi perusteella halveksit naisia. Mikä sinä olet sanomaan, että seksi ei ole ensimmäinen asia, joita naiset haluavat hyvältä parisuhteelta? Joillekin naisille se ei todellakaan ole ensimmäinen asia, joillekin naisille se on. Miksi sinun on niin vaikea hyväksyä, että naisetkin ovat yksilöitä, eivätkä samanmielinen lauma?

Toisekseen, miksi niin sitkeästi tahdot ajatella, että hyvä seksi ja hyvä parisuhde sulkevat toisensa pois? Onko sinusta aivan mahdoton ajatus, että joillain meistä voi olla kaikin tavoin loistava parisuhde, jossa myös seksi on loistavaa? Sitä paitsi hyvä seksi antaa todellakin paljon muuta kuin sen 5-30 minuuttia iloa. Hyvä seksi antaa virtaa koko päiväksi ja vaikka se on sinulle pieni asia, monille meistä molemmille kumppaneille nautinnollinen seksi on suuri voimavara, joka piristää päivää ja arkea koko ajan.

Ainakin omassa parisuhteessani seksi ei todellakaan tarkoita puolen tunnin ähertämistä, vaan seksuaalisuus on läsnä suhteessa koko ajan kaikessa! Se voi olla katseita, kosketuksia, suudelmia, eroottisia tekstiviestejä, halailua; se on toisen kiihottamista pienillä asioilla pitkin päivää ja viikkoa, eikä vain jokin erityinen "sessio".

Sinun käsityksesi seksistä tuntuu olevan niin kapea, että se on ihan uskomatonta. Seksissä ei tarvitse käyttää aivoja, niinkö? No, onneksi en ole sinun kumppanisi nahoissa. Meillä kumpikin nimenomaan käyttää aivojaan ja tekee seksistä koko ajan monipuolista, älykästä, vivahteikasta, kiihotamme toisiamme fantasioilla, kirjoittamalla, puhumalla.

Se, että seksuaalisuus on vahva osa suhdettamme ja meitä persoonina, ei tarkoita, ettemme tekisi kaikkia peräänkuuluttamiasi asioita, keskustelisi, jakaisi kiinnostuksen kohteita, tukisi toisiamme kaikin tavoin, vaihtaisi mielipiteitä. Teemme sitä jatkuvasti.

Ja kaikki naiset eivät halua "jakaa kodin vastuita". Minä olisin siihen enemmän kuin valmis, mutta meillä nimenomaan nainen tahtoo tehdä kodinaskareet ja kotityöt, sillä hän nauttii siitä ja rakastaa kodin hoitamista. Auttaisin toki mielelläni, mutta jos alkaisin väkisin viedä häneltä kotitöitä, jotta "jakaisimme vastuun", tekisin hänet onnettomaksi.

Allekirjoitan tuon edellisen täysin, koska olen elänyt tuollaista rakkaussuhdetta liki koko elämäni, jossa seksi on rakastelua ja parisuhteeseen itsestään kuuluva voimavara. Sillä ladataan molempien akkuja, joten yhtyessä energia lisääntyy.

En minä seksiä mitätöi. Mutta et kai väitä, että olet onnellisessa parisuhteessa ja tuot esille, että kaikki naisesi ovat pitäneet sinua loistavana rakastajana. En sano enempää, otan osaa vaimosi puolesta.

En minä seksiä mitätöi. Mutta et kai väitä, että olet onnellisessa parisuhteessa ja tuot esille, että kaikki naisesi ovat pitäneet sinua loistavana rakastajana. En sano enempää, otan osaa vaimosi puolesta.

En ymmärrä ajatustesi kulkua. Jos miehen edelliset naiset pitävät miestä hyvänä rakastajana, niin miten se mitätöi hänen avioliittonsa? Todella alentavaa on myös "ottaa osaa vaimonsa puolesta". Minusta nimimerkki " Rakastaja, hyväkö" huokuu viisaus, tasapainoisuus ja nimenomaa onnellisuus avioliitossa, missä seksi on parisuhteen yksi tasapainossa oleva osa-alue.

Sinusta tulee mieleen salkkareiden Ismo Laitela, joka saa heti kimarit, jos muut eivät ole hänen oletustensa mukaisia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä