Hyvä vai huono asia? Pienet lapset kesäisin ulkona vielä klo 23 jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teidän mielestänne hyvä vai huono/outo vai ihan normaali asia, kun naapurin lapset (alle 10-vuotiaita) saavat kesälomalla olla ulkona vielä klo 23 jälkeenkin. Nuorin lapsi ei ole vielä kouluiässäkään. Huomasin tämän asian kerran kesällä, kun menin itse n. klo 23:30 käymään ulkona. Lapset tykkäsivät leikkiä ulkona, pelasivat pallopelejä ja hyppivät jättitrampoliinilla. Näiden naapurin lasten mukana oli myös lähistöllä asuva kaveri (samaa ikäluokkaa). Ulkona oli tosin myös kumpienkin lasten äidit (siis naapurin lasten äiti ja tämän lasten kavereiden äiti) ja he näyttivät keskustelevan lupsakkaasti, mahdollisesti söivät/joivat ulkona jotain ja samalla pitivät hieman lapsia silmällä, tämä lasten kaveri oli tullut äitinsä kanssa näille naapureille kylään.

Naapureiden mielestä tuossa ei kuulemma ole mitään outoa tai pahaa, kunhan vain lapset eivät melua yöaikaan siihen malliin, että se häiritsisi naapureita.

Onko tämä siis teidän mielestänne hyvää tai huonoa tai outoa tai normaalia?
 
Meillä on ala-asteikäiset saaneet kesälomalla olla ulkona aamuyöhän asti, jos olen itsekin ollut. Mä rrrrrrrrrakastan Suomen kesää ja yötöntä yötä. Mikään ei ole kesässä niin ihanaa kuin aamuyö omalla pihalla tai tuolla lammen rannassa. Kerkee sitä nukkumaan sitten, kun on taas koulu- ja työaamut edessä.
 
Minusta tuo on ihan ok juttu. Mitä väliä kellonajalla jos on lomaa, kai sitä saa valvoa silloin kun valvotuttaa ja nukkua silloin kuin nukuttaa. Suomen kesä on niin ihana, että saa siitä lapsetkin nauttia myöhemmin illalla.
 
Ihan ok ja kivaa. Meidänkin lapset saivat pienenäkin valvoa kesäisin niin pitkään kuin jaksoivat ja pihallakin oltiin monesti vielä puolen yön aikaan ja sen jälkeenkin.
 
Hyvä vai huono? No, oikeastaan mua ei kiinnosta. Jos siis lapset olivat iloisia, valvottuja ja muutenkin kaikki sujui hyvin. Maaninen oman ja muiden vuorokausirytmin kyttääminen on melkein ahdistavinta joissain vanhemmissa, mitä tiedän..
 
Aloittaja kirjoittaa siihen tyyliin, että on itse näiden lasten äiti ja kyselee täällä muka viattomasti mielipiteitä:D Älä huoli, homma on ihan jees, mitä nyt jotkut tiukkikset unirytmipoliisit saattavat tuomita. Mut väliäkö niistä, pääasia että lapsilla on hauskaa ja saavat aamulla vastaavasti nukkua pitkään. Olispa jo kesä!
 
meillä lapset on aina mökillä valveilla ulkona nuotion äärellä vielä kello 23jälkeenkin, sitten saatetaan vielä valvoa vähän mökissäkin, viimekesänä meidän 6vuotias pelasi aliasta meidän aikuisten kanssa vielä yhdeltä yöllä (oltiin kaikki selvinpäin)

eli mun mielestä ihan ookoo mikäli vanhemmat on selvinpäin ja kaitsevat jäkikasvuaan.
 
hyvä juttu.
kesä on ihanaa ja ihanaa että kaikki äidit ei ole niin tiukkapipoja :)
meilläkin 5v oli viime kesänä jopa yksin ulkona kymmeneen...
naapuri tosin laitto viime kesänä oman viis veen nukkuu jo kuuden-seittemän pintaan eikä se mua kutittanu yhtää sen enempää ;)
 
Lämmin, valoisa kesäilta, mukavaa seuraa ja kivaa tekemistä.

Miksi ei voisi olla ulkona kello 23 jälkeen?

Meillä ainakin ollaan oltu. Ja ollaan taatusti taas ensi kesänä. Yleensä nimenomaan niin, että on ystäviä lapsineen kylässä/ollaan ystävällä kylässä.
 

Similar threads

Yhteistyössä