Hyväksytkö subjektiivisen päivähoito-oikeuden käytön seuraavissa tilanteissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27924821]No yliopistossa ei kyllä yleensä olla fyysisesti aina koulussa. opiskella voisi monilla kursseilla myös niin, ettei käy luennoilla koskaan, tekee tehtävät, lähettää sähköpostitse ja saapuu tenttiin. Tietysti ei tietenkään kaikissa aineissa voi ja riipuu koulusta, mutta usein yliopistolla tämä käytäntö. Pitäisikö lapset siis olla kotona niinä äidin "vapaapäivinä" eli kun äiti opiskelee kotoa? Entäs kun tekee gradua?[/QUOTE]

Tai jos äiti tekee kotona töitä kuten moni yrittäjä osan tekee, silloinkaan ei varmaan saa viedä kun äitihän on KOTONA, mitää töitä ei kyllä saa tehtyä kuten pitäisi, mutta kylä lasten on PAKKO olla kotona jo äitikin on. :D On tämä taas perus palstaa....

Toki hyväksyn, mutta en tuossa tapauksessa koska en usko äidin tarvitsevan 4 päivänä viikossa 6 tuntia lukuaikaa vaan epäilen sen olevan lähinnä luppoaikaa ja ilmaisen tarhapaikan käyttämistä ja siksi roikkuu koulussa kirjoilla.

No riippuu mihin hakee, moniin paikkoihin pitää osata esim kaksi 500 sivuista kirjaa TÄYSIN ulkoa, siihen ihan oikeasti tarvitsee kuukauden lukuaikana 4pv ja 6h.

Minulla juuri noin, se todellakin menee lukemiseen. Tätä ennen olen töissä ja luen iltaisin, mutta kun äitiysloma alkaa, luen raivolla koko kuukauden 4pv viikossa ja KOKO 6h!

Toki hyväksyn, mutta en tuossa tapauksessa koska en usko äidin tarvitsevan 4 päivänä viikossa 6 tuntia lukuaikaa vaan epäilen sen olevan lähinnä luppoaikaa ja ilmaisen tarhapaikan käyttämistä ja siksi roikkuu koulussa kirjoilla.

Miksi pitää aina ensimmäisenä epäillä pahaa ihmisistä? Minusta on täysin ok opiskella tai lukea pääsykokeisiin jos lapsi (ei ihan vauva enää) on päivähoidossa. Mutta kohtaa A en ymmärrä, eli ylipitkiä virikehoitopäiviä. B nyt on vähän kiikun kaakun.

[QUOTE="hmmm";27924867]No riippuu mihin hakee, moniin paikkoihin pitää osata esim kaksi 500 sivuista kirjaa TÄYSIN ulkoa, siihen ihan oikeasti tarvitsee kuukauden lukuaikana 4pv ja 6h.

Minulla juuri noin, se todellakin menee lukemiseen. Tätä ennen olen töissä ja luen iltaisin, mutta kun äitiysloma alkaa, luen raivolla koko kuukauden 4pv viikossa ja KOKO 6h![/QUOTE]

Ja ilmaista se hoito ei ole, täysi maksu menee.

Ja luen muuten itse myös parhaillani pääsykokeisiin, mutta rahallisesti lapsi ei voi olla hoidossa ja minä kotona lukemassa. Tiedän myös, etten jaksaisi työssäkäyntiä, lapsen hoitoon viemistä ja siihen sitten vielä iltaisin lapsen nukkumaanmenon aikaan lukemista pääsykokeisiin. Todennäköisesti nukahtaisin melkein samantien, jos aamuherätys ollut joskus viimeistään seiskalta.

Olisi paljon helpompaa, jos lapsi olisi päivähoidossa, mutta ymmärrän kyllä täysin, ettei tätä lukemsita yhteiskunnan rahoilla voi rahoittaa. Olen siis kotihoidontuella kotona. Luen siis parhaillani ja aika vähäiseksi lukeminen välillä jää koska lapsen hereillä ollessa lukeminen mahdotonta vaikka kohta 3 täyttääkin. Luen siis päiväuniaikaan (joka välillä on ainoastaan puoli tuntia, joskus ei sitäkään) ja iltaisin sen verran kun jaksan. En voi kauhean pitkään kuitenkaan valvoa, koska aamulla lapsi kuitenkin herää ja ei sitä jaksaisi olla väsynyt jo aamusta.

Eikö teistä oikeasti ole hyvä, jos äiti yrittää kouluttautua? Maksaa osansa verorahoista. huhhuh.

Välillä vaikuttaa, että kun lapset on tehty, niin ne pitäisi suurinpirtein töihinkin raahata ennen kun menevät kouluun.

[QUOTE="Vieras";27924868]Riippuu aika paljon mitä "töitä" kotona tekee...[/QUOTE]

Tuolla asenteella voisi kysyä, että mitäs jos äiti käy työpaikalla töissä ja pitää siinä kahvitaukoja? Ai jai, pitäisikö lapsi hakea kahvitauon ajaksi äitin työpaikalle, ettei äiti nyt vaan pääse lorvailemaan ja lukemaan Hesaria kahvikupposen kanssa?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Noita ylipitkä päiviä en soisi kellekään. Opiskelemaan pyrkiessään varmaan vähempikin riittäisi. Käyhän sitä ihmiset töissäkin ja lukevat siinä rinnalla pääsykokeisiin.

Tosin tiedän yhden pariskunnan, joka ei voinut ottaa koiranpentua ettei häiritsisi pääsykokeeseen lukemista -eikä sitten edes päässyt. Koiran kyllä hankkivat :)

[QUOTE="Vieras";27924901]Noita ylipitkä päiviä en soisi kellekään. Opiskelemaan pyrkiessään varmaan vähempikin riittäisi. Käyhän sitä ihmiset töissäkin ja lukevat siinä rinnalla pääsykokeisiin.

Tosin tiedän yhden pariskunnan, joka ei voinut ottaa koiranpentua ettei häiritsisi pääsykokeeseen lukemista -eikä sitten edes päässyt. Koiran kyllä hankkivat :)[/QUOTE]

Ei ikävä kyllä riitä. Ja luen myös tämän ajan kun olen töissä, mutta kai tajuat kuinka hyvin pystyy lukemaan rv 30, töissä 8h/pv ja kotona 3v?! :D Aika paljon sitä yrittää siis lukea sen kuukauden aikana kun ihan oikeasti saa sen 6h LUKUAIKAA neljänä päivänä viikosta, joskus kolmena. Ja kyllä, luen myös viikonloppuna muutaman tunnin.

Mun on osattava todellakin ulkoa pikkuasiatkin noista jättikirjoista, ei riitä kevyt lukaseminen.

Tai jos äiti tekee kotona töitä kuten moni yrittäjä osan tekee, silloinkaan ei varmaan saa viedä kun äitihän on KOTONA, mitää töitä ei kyllä saa tehtyä kuten pitäisi, mutta kylä lasten on PAKKO olla kotona jo äitikin on. :D On tämä taas perus palstaa....

Olen kirjoittanut gradun kahden tarhaikäisen kanssa ja nyt teen ihan aikuisten oikeaa työtä kotona ja näissä tilanteissa olen onneksi voinut järjestellä asiat niin, että lapsilla on ollut osa-aika hoidossa tai kokonaan kotonaan.

Kuulostaako järkevältä, että luen pääsykokeisiin minkä pystyn töitten jälkeen 3v:n touhutessa jaloissa ja itse tietenkin väsyneenä eikä lukeminen voikaan olla niin tehokasta.
Sitten alkaa äitiysloma ja otan toki heti 3v:n kotiin ja luen sen kuukauden sitten niin että 3v touhuaa talossa yksin enkä pysty keskittymään.

EHKÄ KUITENKIN pidämme sen tarhapaikan sen 30pv ja pänttään hulluna synnytykseen asti jonka jälkeen käyn raapustamassa pääsykokeeseen luettuani hyvin ne oikeat vastaukset. :D

Sitten jäänkin kotiin molempien murujen kanssa. Vähän fiksumpaa toimintaa.
En ole tyhmä, ilmeisesti moni vaikeuttaisi asioita omaa tyhmyyttään. :D

Tai ette ole kuulleet sellaisesta koulusta jonka pääsykokeet eivät ole kevyellä lukemisella läpästy... En ymmärrä joidenkin järjenjuoksua. Otetaan samalla kaikilta opiskelijaäideiltä oikeus päiväkotipaikkoihin, opiskelkoot kotoa käsin. TENTTIKÄÄ KOKO YLIOPISTO!!! Vaikeaa sen tuleekin olla kun lapsia teitte saatana! :D

Oikeastaan työssäkäyvät kans kotihommiin! Lopetetaan koko tarhasysteemi!!

[QUOTE="Vieras";27924950]Olen kirjoittanut gradun kahden tarhaikäisen kanssa ja nyt teen ihan aikuisten oikeaa työtä kotona ja näissä tilanteissa olen onneksi voinut järjestellä asiat niin, että lapsilla on ollut osa-aika hoidossa tai kokonaan kotonaan.[/QUOTE]

Se tarkoittaa sitä että kaikki kaikilla eri aloilla voivat tehdä näin? Oikeastaan heidän kuuluisi tehdä näin? Ajatteletko aina kaiken itsesi kautta kykenemättä käsittämään mitään muuta?! :D

[QUOTE="huoh";27924918]Ei ikävä kyllä riitä. Ja luen myös tämän ajan kun olen töissä, mutta kai tajuat kuinka hyvin pystyy lukemaan rv 30, töissä 8h/pv ja kotona 3v?! :D Aika paljon sitä yrittää siis lukea sen kuukauden aikana kun ihan oikeasti saa sen 6h LUKUAIKAA neljänä päivänä viikosta, joskus kolmena. Ja kyllä, luen myös viikonloppuna muutaman tunnin.

Mun on osattava todellakin ulkoa pikkuasiatkin noista jättikirjoista, ei riitä kevyt lukaseminen.[/QUOTE]

Niin, alkuperäisestä ei käynyt ilmi, että kyse olisi vain kuukaudesta. Muutenkin aika harvinaista rv 30 alkaa lukea pääsykokeisiin, mutta tsemiä.

No hyväksyn joka tilanteessa, koska Suomessa vielä tuo oikeus on. Meilläkin pidetään tarhapaikka, lapsi tulee käymään 3pv/vko tarhassa kun meille tulee uusi vauva. Päivät tulevat olemaan 6-7h kerrallaan. Eikä mua kyllä vois vähempää kiinnostaa, hyväksyykö joku random-palstamamma meidän ratkaisut :)

[QUOTE="Vieras";27925051]Niin, alkuperäisestä ei käynyt ilmi, että kyse olisi vain kuukaudesta. Muutenkin aika harvinaista rv 30 alkaa lukea pääsykokeisiin, mutta tsemiä.[/QUOTE]

Juu siis kyse on siitä, että lapsi jatkaa sen äitiysloma-ajan päiväkodissa synytykseen asti, ei sen jälkeen koska en näe tarvetta sille jos itsekin olen kotona. Eli noin 30 päivää jonka jälkeen jään kotiin molempien lasten kanssa.

Se tarkoittaa sitä että kaikki kaikilla eri aloilla voivat tehdä näin? Oikeastaan heidän kuuluisi tehdä näin? Ajatteletko aina kaiken itsesi kautta kykenemättä käsittämään mitään muuta?! :D

En vaan totean, että onnekseni olen voinut tehdä näin. Luetun ymmärtäminen ja oman käsityksen kautta tulkitseminen ovat eri asioita.

Tosin kotona työskentelevillä ON usein paremmat mahdollisuudet järjestellä työaikojaan, varsinkin jos freelancerina työskentelee, jolloin lapsi saa lyhyemmän pk-päivän. Itse olen tehnyt tällä hetkellä valinnan, johon kuuluu vähemmän rahaa ja enemmän yhteistä aikaa. Ennen teine enemmän töitä, myöhemmin (toivottavasti) taas.

[QUOTE="vieras";27925066]No hyväksyn joka tilanteessa, koska Suomessa vielä tuo oikeus on. Meilläkin pidetään tarhapaikka, lapsi tulee käymään 3pv/vko tarhassa kun meille tulee uusi vauva. Päivät tulevat olemaan 6-7h kerrallaan. Eikä mua kyllä vois vähempää kiinnostaa, hyväksyykö joku random-palstamamma meidän ratkaisut :)[/QUOTE]

Hihi, mukavaa olla tarhantätienkin silmissä pohjasakkaa. He ei tietenkään sano, mutta ajattelevat kyllä..

[QUOTE="Vieras";27925247]Hihi, mukavaa olla tarhantätienkin silmissä pohjasakkaa. He ei tietenkään sano, mutta ajattelevat kyllä..[/QUOTE]

Niin kauan kun hoitavat lapseni hyvin ja lapsi tykkää siellä olla, niin ei haittaa mitä selkäni takana puhuvat. :)

a) Äiti haluaa olla vauvan kanssa kahdestaan ja esikoinen viedään päiväkotiin. Esikoisen päivät on 9h

b) Lapsi viedään virikkeitä saamaan ja äiti on kotona lepäilemässä. Lapsi on joka päivä 7h päiväkodissa.

c)Toinen vanhemmista on syvästi masentunut ja he hakevat päivähoitopaikkaa jaksamisen vuoksi, masentunut jää kotiin kun lapsi on hoidossa. Lapsen hoitoaika on 8h/pv

d)Toinen vanhemmista lukee pääsykokeisiin aina sen ajan mitä lapsi on päiväkodissa. Ei siis ole virallisesti (vielä) koulun kirjoilla vaan pitää päivähoitopaikkaa, koska pääsee lukemaan. Lapsi on 6h/pv hoidossa ja neljä päivää viikosta.

e)Päivähoitopaikkaa pidetään pikkukakkosen syntymään asti raskaana olevan äidin jaksamisen vuoksi. Eli kuukausi ns turhaan. Lapsi on joka arkipäivä tarhassa.

f)Päivähoitopaikkaa pidetään pikkukakkosen syntymään asti. Tämän kuukauden äiti lukee kouluhommia koko hoitopäivän ajan. Joskus harvoin nukkuu max tunnin raskausväsymystään hoitoajasta, jotta jaksaisi lukea kouluhommia koko loppupäivän. Ottaa viikoittain vapaapäivän lapselleen ja hoitopäivät ovat 6h

Tässä erilaisia tilanteita, neljänlaisia löytyy ystäväpiiristä. Osan hyväksyn, osan motiiveja en ymmärrä.

Tuskin nämä äidit mun hyväksyntää kysyvät tai kaipaavat.

Lisään vielä, ettei mulle taida edes kuulua miksi naapurin petteri tai ystävän ulla pitää lapsiaan hoidossa. Jokainen perhe tekee omat päätöksensä ja toivottavasti aina ajatellen koko perheen hyvinvointia ja parasta.
Mitä auttaa toisten päätösten taivastelu? Tuskin sinäkään tykkäät jos naapurin mummo kaupassa arvostelee sun ostoskärryjen sisältöä...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä