V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aspis:Mielestäni hyvä koulutus on yksinkertaisesti sellainen, joka antaa hyvät eväät toimia työelämässä. Se voi olla vaikka oppisopimuskoulutus, kunhan työnantajat arvostavat, ja tuloksena on vakaa elanto. Itselläni on FM-tutkinto alalle, joka ei vedä. Elätän itseäni yrittäjänä, eikä työstäni makseta sellaista asiantuntijatason liksaa kuin useimmista muista korkeakoulututkintoa vaativista duuneista. Tämä on siis esimerkki huonosta koulutuksesta.
Koulutus ei ole arvo sinänsä. Mun tutkinto ei tosin ole maksanut yhteiskunnalle kuin murto-osan siitä, mitä lääkärin koulutus, mutta ei ole silti hintansa väärti. Olisin valinnut toisen alan, jos olisin tiennyt, mitä on odotettavissa.
Samat sanat, paitsi oma tutkintoni YTM.
Itse koostin sivuaineeni mahdollisimman täydentäviksi, mutta ilman käytännönläheisyyttä ne jäivät teoriatasolla turhankin ihannoiviksi tosimaailman vaatimuksiin nähden. Pidän amk-tutkintoa monessa mielessä parempana työelämän kannalta, vaikka se onkin "alempi korkeakoulututkinto".
Samoin minulla ei pätkääkään hattu nouse sellaisen tohtorin tai proffan edessä, jolla ei ole käytännön työelämäkokemusta.