Hyvät sisarusrattaat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä

Vieras
Olisiko kenelläkään antaa hyviä/huonoja kokemuksia sisarusrattaista. Lasten ikäeroksi tulee noin 1v5kk:tta ja tuplat olis tarkoitus ostaa. Lenkkeillään jonkin verran koiran kanssa päivisin, joten saisivat olla tukevat ja kevyet työntää. Tarkoitus olisi kuitenkin pärjätä vain näillä yksillä tuplilla, joten kaupunkireissuja silmälläpitäen rattaiden pitäisi olla myös ketterät sekä kaposet. Mitenkäs muuten tälläiset kapeat tuplarattaat ( lev.74cm), niin mahtuuko esikoinen sinne kuinka kauan toppapuvuissaan yms.? Entäs kun tupliin kait käytännössä saa vaan pehmeän kantopussin, niin miten olette kesällä vauvaa vaunuissa nukuttaneet. Siis lähinnä tarkoitan sitä, että eikös se sellainen pehmeäpussi ole tosi lämmin?
 
Kokemuksia ei valitettavasti vielä ole, mutta kiinnostaisi täälläkin, sama hankinta kohta ajankohtainen. Saisi olla myös sellaiset, joissa tukeva tavarakori, johon mahtuu kauppakasseja. Te joilla on asiasta kokemusta, viitsittekö kertoa myös mistä ostitte (uutena vai käytettynä) ja mitä maksoi?
 
Meille tulossa Koelstran rattaat joihin pienemmälle tulee kova koppa joka on työntäjään päin. Olivat niin mainiot liikkeessä kokeiltaessa että päädyimme malliin vaikka toisia alkuun ajattelimme. Olivat tosi kevyet ja ihanat. Toiminnot yksinkertaiset ja helpot. Menivät pieneen tilaan ja löytyi turvakaaret, kurkistusluukut, täydet selkänojan säädöt yms. Ainoa huono puoli että lapsi istuu rattaissa koko ajan menosuuntaan mutta mielestäni sekin on taaperolle parempi kuin että katsoisi aina äitiä tai pahimmassa tapauksessa olisi ensimmäisen istuimen takana jossa meidän "haluaa katsoa eteenpäin" taapero ei ainakaan suostuisi istumaan hetkeäkään.

Aluksi meidän piti ostaa Happy babyn spiderit sillä olin kuullut ihan käytössä äideiltä niistä niin hyviä kokemuksia. Olivat myös todella kevyet liikkeessä kokeiltaessa ja niissä oli sitten kyllä kaikki mahdolliset ja mahdottomat toiminnot, tilava tavarakori yms. Ovat ainoat rattaat joissa istuinosat saa venkslattua kuinka tahansa päin ja molemmilla lapsilla on erilliset kuomut eli vauva voi katsoa äitiin ja taapero eteenpäin. Ainoa huono puoli noissa tuntui itse kokeiltaessa olevan se että kasattavuus oli hieman huonompi ja veivät kasattuna vähän enempi tilaa, myös säädöt ylipäätään oli jotenkin hieman hankalammat kuin Koelstroissa. Nämä Happy babyt ovat suomalaiset ja Koelstrat hollantilaiset jos se jotain merkkaa.

Kokeiltiin liikkeissä kaikki muutkin mallit niin Orat, Jovit, Emmaljungat ja Briot mutta musta ne tuntuivat jotenkin kaikki niin köppäisiltä enkä tykkää tosiaan siitä että molemmat istuvat samassa ratasosassa samaan suuntaan katsoen. Mutta makunsa kullakin. Kannattaa käydä kokeilemassa niin löytää kyllä varmasti omansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja myös asiasta kiinnostunut:
Onko kenelläkään kokemusta Babyweltin olikohan joku Montreal Twin-rattaista?

Ei ole kokemusta vielä ihan käytännössä, mutta kaupassa olen noita kokeillu siten, että esikoinen oli kyydissä ja hyvät rattaat olivat! Tosin hyvin mahtuu kulkemaan kaupassa. kääntyvät ihan paikallaan, kun on kääntyvät etupyörät. Meillä esikoinen on tosin hyvin pienikokoinen ja hoikka, joten hällä ei sitä ongelmaa ole, ettei mahtuis kyytiin. Isommalla, tai siis normaalikokoisella se ongelma voisi ehkä tulla vastaan. Ja jos pitäisi mahtua nukkumaan rattaissa. Meillä ei tyttö myöskään ole nukkunut rattaissa enää aikoihin, eli vaan istumatilaa tarvitaan. Meillä olisi tulossa siis toinen siten, että ikäeroa tulis 2v2kk ja noi Montrealit olis haaveissa mulla.
 
Kannattaa käydä "sovittamassa" vaunuja esikoisen kanssa. Meillä vajaa puolitoistavuotias pitkä tyttö oli aivan liian iso "kevyisiin" tupliin kuten Babyweltin olisiko Alaska-malli? Oli aika yllätys, tyttö oli silloin 87,5 cm ja kesävaatteissa. Montreal näyttää hieman tilavammalta, mutta niissäkään ei ole kunnon jalkatukea ja kuomu näyttää matalahkolta. Selviää vain kokeilemalla!

Jos rattaita aikoo käyttää vielä kun lapset ovat esim. 2½ ja 1 v niin suosittelen perinteisiä malleja, jotka ovat tukevia, kantavat isonkin kuorman, pyörät ovat isoja ja istumatila on tarpeeksi pitkä. Useimmat mallit ovat silti alle 80 cm leveät.

Itse päädyimme käytettyihin Emmaljungiin, joissa on juuri yllämainitut ominaisuudet. Kaipaisin ehkä suojaisampaa kuomua ja joskus työntösuunnan vaihtoa (nyt aina kasvot menosuuntaan). Istumatilaa leveyssuunnassa on vain 27 cm/lapsi, joten talvikamppeissa on hieman ahdasta. Eivät lopulta ole paljon yksösrattaita kömpelömpiä kaupassa, leveyttä on vain 10 cm enemmän ja hissiä tarvitaan joka tapauksessa, on lapsia kyydissä yksi tai kaksi. Kesällä nukuttamisesta en osaa sanoa, kun meidän toinen lapsi on syntynyt lokakuun lopussa.
 

Similar threads

R
Viestiä
11
Luettu
938
Vauvat ja taaperot
Elotytön äiti-05
E

Yhteistyössä