Hyvätuloiset äidit imettävät kauimmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisi tutkia, että tuleeko myös ne pienituloiset herkemmin kommentoimaan tutkimustuloksia jos niissä osoitetaan että pienituloiset tekee jotain yleisesti terveellisemmäksi / paremmaksi osoitettua asiaa vähemmän kuin suurituloiset ja johtuuko se siitä että pienituloisilla on suhteessa lyhyempi koulutus tai jopa huonompi koulumenestys eli eivät ehkä ymmärrä ollenkaan kuinka tutkimuksia tehdään ja miten niistä saadaan johtopäätöksiä ;)

Kuka tässä ketjussa ei ole ymmärtänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Voisi tutkia, että tuleeko myös ne pienituloiset herkemmin kommentoimaan tutkimustuloksia jos niissä osoitetaan että pienituloiset tekee jotain yleisesti terveellisemmäksi / paremmaksi osoitettua asiaa vähemmän kuin suurituloiset ja johtuuko se siitä että pienituloisilla on suhteessa lyhyempi koulutus tai jopa huonompi koulumenestys eli eivät ehkä ymmärrä ollenkaan kuinka tutkimuksia tehdään ja miten niistä saadaan johtopäätöksiä ;)

niin,mäkään en opiskellut kuin 6 vuotta terveydenhuoltoalaa (ensin perustutkinto 2,5 vuotta ja sit AMK-tutkinto samalta alalta 3,5v).Enhän mä mitään ymmärrä terveyden- ja sairaanhoidosta enkä varsinkaan tutkimustuloksista vaikka niitä läträttiin koko tuo 3,5 vuotta AMK:ssa :laugh:
Oonkin tässä miettiny että jos kävis vielä opiskelees toiset 3,5 vuotta AMK:ssa samalle alalle mutta toista tutkintoa,jos sitte jo ymmärtäis kuinka kauan vauvaa kannattaa imettää :laugh:

Öö, kuinka tuo viimeinen lauseesi taas tähän liittyy? Tutkimus -käsitteen ymmätämisestähän mä kirjoitin, en imettämisestä yhtään mitään?

ei se siihen liitykkään mutta kun tuli vähä sellanen olo tästä ketjusta että pienituloiset ei tiedä kuinka tärkeää vauvan imettäminen on.ja on vähä kyseenalaista tuo ajatus että pienituloiset ei ole niin tietoisia terveyteen liittyvistä asioista kuin suurituloiset.Kaikki sairaalan hoitajat on pienituloisia mutta heidän käsissään on ihmisten hoitaminen.Että kannattaa olla varuillaan jos joutuu sairaalaan,siellä on niitä pienituloisia töissä ja silti ne tietää terveysasioista enemmän kuin sinä ellet sitten satu olemaan lääkäri :D

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

No juurikaan ne eivät ymmärrä miten tutkimustulokset saadaan, jotka tulevat vinkumaan että "mulla ainaki on huono palkka ja imetin kauan" -oliko tutkimuksen tuloksissa sanottu ettei KUKAAN huonompituloinen ikinä imettäisi pidempään tai että KAIKKI suurituloiset imettävät tooooosi pitkään??? :laugh:

Siis mitä väliä imetettiinkö teidän pienituloisessa perheessä kauan -vai ajattelitko tehdä saman tutkimuksen uudestaan?

Ymmärtäisin jos vastaaja samalla valottaisi syitä siihen miksi heillä toimittiin niin, sitenhän sitä taustatietoa saataisiin. Tulosta kun emme tartte enää, se meillä jo on :headwall:

Mä olen hyvätuloinen (ihan Urpilaisenkin määritelmän mukaisesti), enkä ole koskaan tupakoinut, mutta silti osittaisimetin vain 4,5kk. Ok, se ei mennyt ihan niin kuin olisin halunnut, mutta kuitenkin.

ei se siihen liitykkään mutta kun tuli vähä sellanen olo tästä ketjusta että pienituloiset ei tiedä kuinka tärkeää vauvan imettäminen on.ja on vähä kyseenalaista tuo ajatus että pienituloiset ei ole niin tietoisia terveyteen liittyvistä asioista kuin suurituloiset.Kaikki sairaalan hoitajat on pienituloisia mutta heidän käsissään on ihmisten hoitaminen.Että kannattaa olla varuillaan jos joutuu sairaalaan,siellä on niitä pienituloisia töissä ja silti ne tietää terveysasioista enemmän kuin sinä ellet sitten satu olemaan lääkäri :D

Voihan niistä terveysjutuista tietää vaikka kuinka koulutuksen/ammatin kautta, mutta se onkin toinen juttu, toteuttaako niitä omassa elämässään :)

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

No juurikaan ne eivät ymmärrä miten tutkimustulokset saadaan, jotka tulevat vinkumaan että "mulla ainaki on huono palkka ja imetin kauan" -oliko tutkimuksen tuloksissa sanottu ettei KUKAAN huonompituloinen ikinä imettäisi pidempään tai että KAIKKI suurituloiset imettävät tooooosi pitkään??? :laugh:

Siis mitä väliä imetettiinkö teidän pienituloisessa perheessä kauan -vai ajattelitko tehdä saman tutkimuksen uudestaan?

Ymmärtäisin jos vastaaja samalla valottaisi syitä siihen miksi heillä toimittiin niin, sitenhän sitä taustatietoa saataisiin. Tulosta kun emme tartte enää, se meillä jo on :headwall:

Tajuan pointtisi mutta asian voi esittää myös kiltimmin, tarvitse olla niin jyrkkä :)

Mä aion joka tapauksessa etsiä tuon tutkimuksen käsiini ja lukea tarkemmin mistä on kyse.

Ohoh kerrankin tästä minimiäippärahalla imettäneestä tulee varakas :D Vuoden olen imettänyt jokaista ja tähän asti ollut se vanhaminimi äippäraha vielä palkkana, eli se pari sataa. Nyt onneksi noussut. Velkaa on paljon ja mies pienellä palkalla töissä. No näin se nähtiin että aina ei pidä paikkaansa nämä tutkimukset.

Voihan niistä terveysjutuista tietää vaikka kuinka koulutuksen/ammatin kautta, mutta se onkin toinen juttu, toteuttaako niitä omassa elämässään :)

niin,ei ne lääkäritkää aina toimi kuten potilaitaan neuvovat :) nimim lähipiirissä useampi lääkäri

Alkuperäinen kirjoittaja näin se on:

niin,ei ne lääkäritkää aina toimi kuten potilaitaan neuvovat :) nimim lähipiirissä useampi lääkäri

Ihmettelen vähän tuota tutkimusta, kun usein kuitenkin varakkailla äiteillä on kiire nopeammin töihin takaisin, ettei tulotaso romahda. Köyhemmillä pudotus äippärahalla/kotihoidontuelle ei ole niin suuri, eikä niin suurta kiirettä ole töihin.

Ihmettelen vähän tuota tutkimusta, kun usein kuitenkin varakkailla äiteillä on kiire nopeammin töihin takaisin, ettei tulotaso romahda. Köyhemmillä pudotus äippärahalla/kotihoidontuelle ei ole niin suuri, eikä niin suurta kiirettä ole töihin.

Ei se imetys siihen töihin paluuseen välttämättä lopu

Ei se imetys siihen töihin paluuseen välttämättä lopu

Ei välttämättä mutta useimmilla loppuu.

Suomessa ei kyllä varmasti imetetä 3/4 puolivuotiaista, vaikka täällä on kuinka hyvät äitiys- ja hoitovapaat.

Mutta sinänsä peesaan Sörhistä siinä että tää on jo vanha juttu. Onhan se tutkittu aika moneen otteeseen, milloin milläkin otannalla, että keskimäärin hyvätuloiset elää joka suhteessa virallis-terveellisemmin kuin pienituloiset. Syövät paremmin, tupakoivat vähemmän, imettävät pidempään urheilevat enemmän. Siis KESKIMÄÄRIN. Eivät kaikki. Ja se hyvätuloisuushan voi johtua esim. korkeammasta koulutustasosta.

Siis voi luoja miten ärsyttäviä on nämä kommentit, että en mä ainakaan tai että mä taidan olla (vrt. Blumen kommentti). Onko ihmiset OIKEASTI niin tyhmiä, ettei ymmärrä tuota keskimääräisen ideaa ja tutkimusten tekemisen mekanismeja?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Siis voi luoja miten ärsyttäviä on nämä kommentit, että en mä ainakaan tai että mä taidan olla (vrt. Blumen kommentti). Onko ihmiset OIKEASTI niin tyhmiä, ettei ymmärrä tuota keskimääräisen ideaa ja tutkimusten tekemisen mekanismeja?

On tietenkin :headwall:

Miksi ei saa kommentoida juuri sillä tavalla kuin haluaa, jos se kuitenkin aihetta käsittelee? Kyllä minä ainakin peilasin tutkimustulosta nimenomaan omaan tilanteeseeni ja sen mukaan myös sitä kommentoin. Ei se tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi keskiarvon tai keskimääräisen käsitteitä, tai ettenkö ymmärtäisi tutkimuksen tekemisestä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Tjahas, siinä tapauksessa minä olen erittäin huonotuloinen.

Huoh. Sitähän tuo tutkimus justiinsa tarkottaa juu :D

Mmh. Mutta mikäli imetysaika on suoraan verrannollinen palkkaan, niin kyllä minä silloin tienaan aika surkeasti. Selventäkää minulle ihmeessä tätä tutkimusta, en nyt aamuhitaudessani ilmeisesti ymmärrä sitä syvintä pointtia siinä.

Muokkaan: Ei kun älkää itseasiassa selventäkö. Menee kyräilyksi. :D

Yhteistyössä