Hyviä vinkkejä mitä hankkia 2-vuotiaalle lahjaksi kun pikkusisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä kyseinen kaksivuotias oikein kovin tykkää?

Meillä isoveli oli toivonut pitkään tiettyjä pikkuautoja ja voi sitä riemua kun vauva toikin ne tuliaisiksi sairaalasta kotiin tullessaan. Lämpimät tunteet pikkuveljeä kohtaan syntyivät heti. Ihmeellinen on lahjonnan mahti ;)

Poika vai tyttö? Ainakin meillä sellainen duplon auto ja huoltoasema oli mummilta saatu kiva lahja pojalle. Ja mummi vielä ehti tulla leikkimään sillä pojan kanssa :)

Eli joku duplon setti :)

ei mitään. mistä ihmeestä on tullut idea että isompaa lasta pitäisi lahjoa?!?
meillä ainakin ovat odottaneet siskoa/veljeä mielettömästi, siinä on aina ollut lahjaa kerrakseen.

Jotkut sanovat, että helpottaa sitä isompaa hyväksymään vauvan, kun vauva tuo jotain kivaa. Toisekseen minä olen noiden lasten kanssa yksin, joten siksikin ajattelin, että kun olen muutaman päivän poissa, niin isompi saa jotain pientä tuliaista. Isompi joutuu ilmeisesti olemaan siskoni ja tätini hoidossa mun sairaalassaoloajan.

Ei mitään mateaarillista! Haleja heti ja äidin huomiota laitokselta tultua. Juttelua ja mukaan ottamista. Pikku apulaisen hommia ja sitten sitä leikkimistä niillä lempileluilla.
Vauva saa heti hoitohuomion, kun tarvii ja 2-vuotias hänelle kuuluvan äitihuomion. :)

Jotkut sanovat, että helpottaa sitä isompaa hyväksymään vauvan, kun vauva tuo jotain kivaa. Toisekseen minä olen noiden lasten kanssa yksin, joten siksikin ajattelin, että kun olen muutaman päivän poissa, niin isompi saa jotain pientä tuliaista. Isompi joutuu ilmeisesti olemaan siskoni ja tätini hoidossa mun sairaalassaoloajan.

Meillä mies kertoi että heidän suvussa on myös tapana, että "vauva tuo" jonkun lahjan vanhemmalle sisarukselleen syntyessään :) Mies oli saanut jonkun pienen legopaketin pikkuveljensä syntyessä ja muistelee lämmöllä edelleen kauniina eleenä, haluaa jatkaa perinnettä myös.

Minä aikoinaan, kun odotin kolmatta, tein ja hankin ennalta kahdelle isolle siskolle paljon pieniä lahjoja, juttuja nukkekotiin ja pakkasin aina "yhden päivän lahjat erikseen". Me luulimme virheelliseksi osoittautuneen ennakoivan diagnoosin perusteella että kolmas tyttäremme olisi vaikeavammainen ja varustauduimme siihen, että äiti olisi tulokkaan kanssa pitkään sairaalassa ja kenties kotonakin tavallista enemmän vauvassa kiinni.

Kolmaskin tytär oli terve ja palasin hänen kanssaan sairaalasta kotiin 2 päivän päästä.
Aika pitkään kuitenkin "keijut" toivat "vauvan lahjana" isosiskoille joka aamu niitä pikkupaketteja ja koko kuvio taisi toimia tahattomana aivopesuna: Seuraavaa lasta kaikki kolme sitten odottivat innokkaina, lahjonnan jo unohtaneina, mutta vauvantulon miellyttävät assosiaatiot muistaen.

:D

Mä oon koonnut molemmilla kerroilla isommille sellaisen isovelipaketin... kaikenlaista pientä, jolla vauva ei voi leikkiä mutta isot pojat voi :) Eikä se MATERIA tässä oo se pointti, vaan se että muitakin lapsia muistetaan jotenkin, kun yhtäkkiä talo on täynnä porukkaa vauvaa ihailemassa.

Meillä 2-vuotias sai myös isovelilahjan, mutta enpä sanoisi, että se mitenkään helpotti vauvan hyväksymistä. Alkuun lapsi ignoroi vauvan ihan tyystin, ihan kuin häntä ei olisi ollutkaan. Sitten muutaman kuukauden päästä olisi jatkuvasti ollut kiusaamassa, potkimassa, läpsimässä' jne ja vasta nyt, kun vauvalla ikää 10kk, on alkanut pientä positiivista vuorovaikutusta näiden kahden välillä näkymään.

mitä jos kotiuduttuanne laittasitte pöydän koreeks herkuista ja juhlisitte niin uutta tulokasta mut ennenkaikkea isoveljeä/siskoa(kumpi nyt onki) ja sen kunniaks juhlat ja herkkuja.

Me oltiin joka tapauksessa ostamassa taaperolle uutta ulkolelua samoihin aikoihin kun vauva syntyi, joten päätettiin antaa se hänelle "lahjana vauvalta", ihan jo silläkin että hänellä olisi vähän uutta mielenkiintoista puuhasteltavaa kun on ihka ensimmäistä kertaa minusta erossa. Lapsi oli toosi innoissaan lelusta ja vieläkin muistelee miten sai sen pienemmältä sisarukseltaan, ja pienempi sisarus "muistelee" että on sen hänelle antanut, vaikka tietysti nyt jälkeenpäin on puhuttu että me vanhemmat valitsimme sen lahjan vauvan puolesta. Meillä ei ole ollut koskaan pienemmän sisaruksen tönimistä, lyömistä tai mitään tällasta, en todellakaan väitä että se tuosta lelusta johtuisi mutta en usko että siitä on mitään haittaakaan asialle ollut.

Meillä poika sai vauvanuken. Ja kyllä, auttoi tilannetta. Äiti oli kiinni vauvassa ja voitiin yhdessä "leikkiä" vauvanhoitoa, vaihtaa vaippaa (äiti pikkusisarukselle ja taapero nukelle), syöttää, nukuttaa jne.

Isompi tuli "mukaan vauvanhoitoon" omalla tavallaan eikä kokenut jäävänsä sivuun tai "toiseksi". Tästä kai lähinnä on kyse, ei niinkään materiasta tai lahjomisesta.

Isompi lapsi voisi jo olla mukana itse vauvanhoidossakin.

Yhteistyössä