Hyviä vinkkejä pottailuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Lapsi on siis 2,5v. Tähän mennessä on tehnyt pottaan joitakin kertoja pissat ja tästä on tietysti kehuttu paljon. Kuitenkin nämäkin kerrat on olleet niin että poika mennyt potalle, ei tee mitään kun olen vieressä, mutta kun menen hetkeksi pois niin poika on pissannut. Pojalla tuntuu olevan jotenkin varautunut suhtautuminen potalla istumiseen. On myös istuttu potalla kirjojen kanssa, kuitenkaan pakottamatta lasta potalle. Kakkaa ei edes toivota pojan sinne tekevän, kakka kerran tuli pottaan vahingossa ja poika säikähti sitä. Tekee kakan vaippaan ja vain kotona, piilossa yksinään. Rutiinia potalla käynnistä ei saa tehtyä, tai sitten sen joutuisi tekemään pakottamalla lapsi potalle tietyin väliajoin.

Eli miten tästä eteenpäin? Alanko vain pitämään lasta ilman vaippaa kotona? Onko tämä meidän pottailu jotenkin auttamattomasti myöhässä? Tuntuu että kaikki kavereiden ja tuttujen samanikäiset on jo vähintäänkin päiväkuivia ja sitten meitä taivastellaan kun ollaan näin alkutaipaleella tämän asian suhteen. Isommat lapset on oppineet potalle aiemmin, tyttö 2vuotiaana ja poika 2,5v.

varmasti onnistuu nuorimmaisenkin kanssa. meillä potta otettiin käyttöön 1v3kk ja kaksi vuotiaana käy jo hyvin potalla. jätin päivällä vaipan pois, unille ja ulos laitan. osaa pitää vaipan esim ulkoilun ajan kuivana. kyllä varmasti ajan mittaan oppii, ei kannata huolestua.

Ootko ajatellut jotain tarrakirjaa? Jos tekee pissat pottaan niin palkitset tarralla? Ja sitten kakasta kanssa?
Kotona ehdottaisin kyllä tuota vaipattomuutta, kunhan vaan on valmis siihen että housuja menee monet päivässä ja pesukone pyörii :)
Tai ootko kokeillut niitä vaippoja, jotka on tarkoitettu näihin pottailun aloittamisiin, siis niitä että märkyyden tuntee. En muista nimeä, liberon tais olla.

meillä on kohta kolme vuotias neitokainen, joka on osannut tehdä pottaan jo monta kuukautta sekä pissan että kakan, ongelma on vain siinä, että hän ei osaa vielä itse pyytää potalle... Siis ruuan jälkeen mennään ja aamulla ja illalla ja hienosti menee. Ilman vaippaa tulee kuitenkin aina vahinkoja koska potalle meno on täysin vanhempien vastuulla...

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20 harmaana:
Ootko ajatellut jotain tarrakirjaa? Jos tekee pissat pottaan niin palkitset tarralla? Ja sitten kakasta kanssa?
Kotona ehdottaisin kyllä tuota vaipattomuutta, kunhan vaan on valmis siihen että housuja menee monet päivässä ja pesukone pyörii :)
Tai ootko kokeillut niitä vaippoja, jotka on tarkoitettu näihin pottailun aloittamisiin, siis niitä että märkyyden tuntee. En muista nimeä, liberon tais olla.

Tuota tarrajuttua olen miettinyt :) Sitä voisinkin kokeilla.

Noita märkyysvaippoja en ole koittanut, enkä tiedä olisiko se kuitenkaan tarpeenkaan. Olen kuitenkin valmis pesemään housuja, ja niissäkin sen märän kyllä tuntee.

Eli nyt tarrat käyttöön ja vaippa pois kotona ollessa. Katsotaan alkaako edistyä.
Sitten olen ajatellut että kun poika mielellään käy potalla vain jos kukaan ei katso, niin jos laitan potan sellaiseen paikkaan johon pojan on helppo mennä itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jätät vain vaipan pois ja alat säännöllisin väliajoin viemään potalle. Hoksaa aika pian itsekin milloin kannattaa mennä.

Mutta en halua lasta pakottaa potalle, joten tuo säännöllisesti sinne vieminen ei onnistu.

jatkan vielä siis että mä tein niin että potta oli vaikka keskellä olohuonetta jos sillä sain lapsen siinä istumaan. mulla oli eri tilanne, kun alkuun lapsi halus tehdä kakat pottaan mutta pissat tuli pääsääntöisesti vaippaan. Mutta en mä valita, mä en tykkää kakkavaipoista tai siitä koko pepun pesemisestä.. tais poika tehdä vaan äitille alkuun mieliksi. Meillä sitten opittiin päiväkuivaksi viime kesänä kun sai ulkonakin kirmailla ilman housuja ja alkoi tajuta pissahädän ja juoksi aina vähän kauemmaksi pissalle..

Nyt toinen on n 11 kk ja mulla alkaa olee fiilis että pikkuhiljaa pitäis istuttaa potalla, mutta kun tämä on niin eläväinen ettei jaksa paikallaan kauaa istua. ja nyt on eri kun toinen lapsi kyseessä niin ei voi omistautua sille potan vieressä istumiselle niin kuin ekan kanssa.

Mutta onhan kaikki oppinut enemmin tai myöhemmin käymään vessassa, jote ap, tsemppiä! ja kärsivällisyyttä.

Yhteistyössä