Pottailuun apua kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lattian pesua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lattian pesua

Vieras
Meillä 2v3kk ikäinen tyttö. Aloitettiin pottailu viikko sitten, niin että ollaan kotona päivisin ilman vaippaa. Kun muistutan potalla käynnistä, tyttö menee potalle ja tekee pissit. Kuitenkin hetken päästä pottakäynnistä tekee pissit housuun. Myös kakat tulee lähes poikkeuksetta housuun, vaikka varmasti tunnistaa kakkahädän kun vaipankin kanssa menee "piiloon" kakalle (siis esim. toiseen huoneeseen, pöydän alle tms. ja kun kysyy mitä teet niin vastaa että kakkaa)
Onko tuo nyt sen merkki ettei ole pottailuun valmis, kun ei pissahätää tunnista? Sitten kun pissat on jo tulossa pitkin kinttuja, sanoo että pissi tulee.
Edellisen lapsen pottailuista on jo niin pitkä aika, etten yhtään muista miten sujui ja miten kauan meni, sen vaan muistan että suunnilleen samanikäinen oli kun vaipoista luovuttiin.

meillä on aloitettu pottaan totuttelu heti kun on istumaan osannut. aina aamulla hetki potalla, ulos lähteissä hetki potalla, illalla hetki potalla jne. Joskus on "saalis" saatu pottaan joskus ei. näin on jatkettu aina siihen asti kun on tunnistanut vessahädän ja sitä myöten sitten jätetty vaippaa pois. Ja vahingoilta ei todellakaan voi välttyä sen voin sanoa. Kyllä sitä saa olla mattopyykillä ihan ahkeraan tahtiin kuivaksi opettelevan kanssa!

Eli nyt ollaankin liian myöhässä? O.o
Kun ei kaikki ole sellaisia superäitejä, että osaa/älyää pakottaa lapsen potalle heti kun istumaan oppii. Ja liekö se vanhaa tietoa kun oon käsittänyt että n. 2v on paras aika opetella kuivaksi...

Ei kai sitä vaippaa heti tarvi kokonaan pois jättää. KÄytät vaan tiheämpään potalla. Ja jos kokoajan on kakat tai pissat housussa, laittaisin viel vaipan.

Meillä 2v poika ja ollaan käytetty jo pitkään potalla. Edelleen käytössä vaippa. Ei tajua ollenkaan hommaa, eli ei ole tehnyt pottan yhtään mitäään.

Meillä kaikki lapset aloittaneet 6-9kk:n iässä. Potalle aina ruoan ja unien jälkeen (paitsi kiukkuisena tms.) ja kaikki ovat muutamassa viikossa alkaneet tehdä kakat vain pottaan. Kaikkin alkaneet itse mennä potalle, kun oppineet kävelemään ja päivävaipattomia on oltu hyvinkin alle 2-vuotiaina. Mitään pottapelkoja tai kieltäytymisiä tai taantumia vessakäyttäytymisessä ei ole yhdelläkään ollut. Potalla on ollut mukavaa ja se on ollut ilmeinen osa päivittäistä elämää, ettei kukaan ole sitä tajunnut "kyseenalaistaa". Ketään ei siis ole pakotettu mihinkään. Itse en tajua sitä, että annetaan huidella vaippaan yli 2-vuotiaaksi ja sitten aletaan muokaamaan niinkin isoa asiaa "väkisin". Meillä on ollut aivan laittoman helppoa, kun on varhain aloitettu.

Kun ei kaikki ole sellaisia superäitejä, että osaa/älyää pakottaa lapsen potalle heti kun istumaan oppii. Ja liekö se vanhaa tietoa kun oon käsittänyt että n. 2v on paras aika opetella kuivaksi...

Empäniin tiedä superäitiydestä mutta omasta viitseliäisyydestähän se on kiinni! Ja aivan varmasti vahinkoja sattuu oli pottailu aloitettu ennen vuoden ikää tai lähemmäs kolmivuotiaana. Ja meillä poika siirty pöntölle himpun verran yli 2v. kun ei enää potassa pysnyt pissat kun yli tuli.

Höpöhöpö, et oo alkanu liian myöhään. Siis tottakai siihen pottaan voi istuttaa pienestä pitäen, mut ei se nopeuta kuivaksi oppimista. Meillä päiväkodissa käytiin potalla, mut ei sinne mitään tullut. Muutettiin ja lopetettiin päiväkoti.

Potta oli näkyvissä ja ensin alkoi käymään iltaisin potalla iltapesujen yhteydessä. Kun kesä tuli, oli sisällä ilman housuja ja vaippaa, koska jos housut tai vaipan laittoi, pissasi niihin. Mutta jos oli ilman (sisällä tai ulkona), niin meni potalle. Ensin tunnisti kakkaamisen eli teki pidempään jo kakat vaippaan.

Varsinainen "vaippa pois ja ilman sisällä/ulkona" vaihe kesti ehkä puoli vuotta ja oli sen jälkeen kuiva. Ensin noin kuukauden päiväkuiva ja sitten yökuiva. Eikä meillä ollu mitään järjetöntä pyykkäämistä, kuten monilla on. Nyt on ollu lähes vuoden kuiva ja yöllä on tullu vahingot ehkä 5 kertaa ja päivisin ehkä samanverran. Suurin osa noista on ollu kertoja, ku on ollu liikaa mielenkiintoista tekemistä eikä ole malttanu lähteä pissalle.

Kuivaksi opittiin noin 3-vuotiaana ja meille se sopi hyvin.

Ei tosiaan ole tullut pieneen mieleenkään aloittaa noin aikaisin, tuossa kun vielä pienempi vajaan vuoden ikäerolla niin muutakin ollut ajatuksissa kuin pottailu. Huono äiti taas. :(
Laitetaan vaipat takaisin.

[QUOTE="näin meillä";26671389]Meillä kaikki lapset aloittaneet 6-9kk:n iässä. Potalle aina ruoan ja unien jälkeen (paitsi kiukkuisena tms.) ja kaikki ovat muutamassa viikossa alkaneet tehdä kakat vain pottaan. Kaikkin alkaneet itse mennä potalle, kun oppineet kävelemään ja päivävaipattomia on oltu hyvinkin alle 2-vuotiaina. Mitään pottapelkoja tai kieltäytymisiä tai taantumia vessakäyttäytymisessä ei ole yhdelläkään ollut. Potalla on ollut mukavaa ja se on ollut ilmeinen osa päivittäistä elämää, ettei kukaan ole sitä tajunnut "kyseenalaistaa". Ketään ei siis ole pakotettu mihinkään. Itse en tajua sitä, että annetaan huidella vaippaan yli 2-vuotiaaksi ja sitten aletaan muokaamaan niinkin isoa asiaa "väkisin". Meillä on ollut aivan laittoman helppoa, kun on varhain aloitettu.[/QUOTE]

TÄä kiinnostaa eli mitä tarkoitat päiväkuivana olemista? Tarkoittaako se sitä, et käytät säännöllisesti potalla vai sitä, et lapsi menee ite potalle, kun on pissahätä? Koska yövaippa on jääny pois?

Meillä tyttö 2v3kk, ja vasta harjoitellaan potalla istumista. Mitään ei olla sinne saatu, tosin lempeästi totutellaan kun potta ekana pelottii niin että itkut tuli kun siinä sekunnin istahti.

Nyt ollaan suihkussa tehty niin että istutaan potalla vähän aikaa, ja pelko alkaa väistyä kun se potta on koko ajan siinä vieressä ja suihkussa on niin kivaa että se pelko on ikäänkuin vähän jäänyt taka-alalle. Suihku otettiin pottailun kohteeksi myös siksi kun välillä siellä pissi tulee lattialle. Josko olisi oikeaan aikaan potalla istumassa niin saataisiin pissi sinne- ehkä tyttö ikäänkuin älyäisi mitä pitäisi tehdä. :D

Kohta aateltiin kokeilla heti aamusta istahdusta, ja pikkuhiljaa tihennetään kertoja ja siirretään potta vessaan. Kokeillaan sitten pikkareiden käyttöä.

Tyttö ei vielä puhu kunnolla, ei kerro pissa/kakkahädästä tai jos kakka on vaipassa, joten en ole kiirehtinyt. Itse opin kuivaksi vasta kolmen vuoden jälkeen, ja ei äitinikään siitä stressiä ottanut.

Äitini sanoin, ei se enää kouluun mennessä tarpeitaan vaippaan tee.

[QUOTE="näin meillä";26671389]Meillä kaikki lapset aloittaneet 6-9kk:n iässä. Potalle aina ruoan ja unien jälkeen (paitsi kiukkuisena tms.) ja kaikki ovat muutamassa viikossa alkaneet tehdä kakat vain pottaan. Kaikkin alkaneet itse mennä potalle, kun oppineet kävelemään ja päivävaipattomia on oltu hyvinkin alle 2-vuotiaina. Mitään pottapelkoja tai kieltäytymisiä tai taantumia vessakäyttäytymisessä ei ole yhdelläkään ollut. Potalla on ollut mukavaa ja se on ollut ilmeinen osa päivittäistä elämää, ettei kukaan ole sitä tajunnut "kyseenalaistaa". Ketään ei siis ole pakotettu mihinkään. Itse en tajua sitä, että annetaan huidella vaippaan yli 2-vuotiaaksi ja sitten aletaan muokaamaan niinkin isoa asiaa "väkisin". Meillä on ollut aivan laittoman helppoa, kun on varhain aloitettu.[/QUOTE]

Vaikka nykytiedot sanovatkin ettei pottailua tulisi aloittaa nuorena niin olen kyllä samoilla linjoilla ylläolevan kirjoittajan kanssa.

Molemmat lapsemme on pissatettu "vapaasti" ihan jo syntymästään saakka eli aina vaipan vaihdon yhteydessä on ehdoteltu pissaamista ja aika useinhan se tulikin.

Meidän kuopuksemme täytää syyskuussa 2 vuotta ja hän oppi yökuivaksi 8 kuukautta vanhana. Ihmettelin että miksi pieni kitisee yöllä ja parin yön jälkeen tajusin että hänhän ilmoitti pissahädästään. Ei sitten muuta kuin lapsi vessaan aina kun alkoi natisemaan. Kertaakaan ei ole tuon jälkeen yöllä housuunsa pissannut.

Päiväkuiva on ollut nyt parin kuukauden ajan, muistaa yleesä itse mennä vessaan mutta kyllä minä varmuuden vuoksi parin tunnin välein tarkistan että onko hätä.

Tietenkin on olemassa lapsia jotka eivät vain tunnista hätäänsä ennenkuin se on jo tulossa ja toki sellaisten lasten kanssa on touhuttava eritavalla. Osaisiko neuvola auttaa ?

Alle 2-vuotiaana ei siis ole vaippaa ollut päivällä. Käyneet itse potalla miten sattuu (tätä kehuttu), muuten yhdessä menty herätessä, ruoan jälkeen, ulos lähtiessä ym. Vahinkojakin on tietenkin tullut, mutta yleensä niin, ettei ihan ehtinyt potalle asti :) Varhain myös alettu välillä kysymään, että tuntuuko, että pitäisi käydä potalla. Yövaippa jäänyt pois 2v6kk-3v iässä. Yksi ei itse suostunut enää yöllä vaippaa ottamaan, heitti sen itse pois (ja ovesta ulos). Vaippa jätetty pois, kun se on ollut lähes joka aamu kuiva.

Meillä 2,5 vuotias joka ei vielä potalla osaa käydä, joten ei mitään hätää :) Etkä ole myöhässä yhtään! Toki potalla voi istuttaa jo pientäkin lasta, niin mekin tehtiin eli todellakin ollaan aloitettu jo 9 kk iästä, mutta edelleenkään lapsi ei ole oppinut. Eli ei se mikään takuu ole vaipattomuudesta, vaikka kuinka aikaisin aloittaa. Jos ei ole valmis niin ei ole valmis.

Vasta ihan viime aikoina on tapahtunut ihan pientä edistystä eli ehkä kohta puoliin päästään vaipoista eroon, mutta hitaasti mennään. Parhaiten on nyt toiminut täysin vaipattomuus/housuttomuus. Jos laittaa housut ilman vaippaa niin tulee takuuvarmasti housuun. Mutta ilman mitään on nyt oppinut pidättämään (sattuu vahinkoja toisinaan) edes vähän.

Yhteistyössä