Hyviä vinkkejä silmätippojen laittamiseen lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopeapaju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hopeapaju

Aktiivinen jäsen
22.11.2006
1 237
0
36
Esikoisella on nyt silmätulehdus ja siihen hoitona tipat. Millään vaan ei haluaisi noita tippoja ottaa vastaan. Pelottaa ja säikähtää sitten sitä kun se tippa silmään osuu. Sen jälkeen kauhia itku. Vielä olen saanut puhumalla tipat laitettua, mutta kohta ei varmaan enää riitä puhe enkä väkisin halua niitä tippoja laittaa.

Onko jotain hyvää kikka kolmosta tuohon hommaan? Itse olen ekaa kertaa nyt kosketuksissa silmätippojen kanssa...

[QUOTE="satu";23414073]Mä leikin ensin, että laitetaan uninallelle, äitille yms.... tyttö siis 1,5v :)
Mutta minkä ikänen sulla?[/QUOTE]

Toi sälli on jo viisi vuotta :) Puhe vielä auttaa, mutta omani tuntien lyö todennäköisesti jossain vaiheessa juntturaan eikä anna suosiolla tippoja laittaa...

Miten yleensä laitatte tipat? Poikaa häiritsee eniten se säikähdys siinä kohtaa kun se tippa silmään osuu. Siitä ei tykkää yhtään.

Toi sälli on jo viisi vuotta :) Puhe vielä auttaa, mutta omani tuntien lyö todennäköisesti jossain vaiheessa juntturaan eikä anna suosiolla tippoja laittaa...

Miten yleensä laitatte tipat? Poikaa häiritsee eniten se säikähdys siinä kohtaa kun se tippa silmään osuu. Siitä ei tykkää yhtään.

Juu, meilläkin sama juttu, eli ku tippa osuu silmään.
Ja ei teillä tuo mun nalle juttu taida auttaa :D

Tee palkintotaulukko tai anna namu heti kun tipat on saatu laitettua. Joskus lapset tykkäävät myös siitä, että lasketaan ääneen: "yksi, kaksi, kolme, nyt!" kun tippa tipahtaa, niin ei tule ihan yllätyksenä.

[QUOTE="himmu";23414108]Tee palkintotaulukko tai anna namu heti kun tipat on saatu laitettua. Joskus lapset tykkäävät myös siitä, että lasketaan ääneen: "yksi, kaksi, kolme, nyt!" kun tippa tipahtaa, niin ei tule ihan yllätyksenä.[/QUOTE]

Näitä kokeilen. Tuota palkintotaulukkoa mietin itsekin tuossa iltasella, täytyy kehitellä sellainen pojalle mieluisa juttu :) Kiitos näistä!

Olen itsekin saanut muutamat kuurit silmätulehduksiin ja ne tipat tuntuvat minustakin kurjilta, ainakin jotkut merkit kuumottavat vähän silmässä. Toivotaan että poika tottuu niihin, eikä panikoi enää.

[QUOTE="himmu";23414129]Olen itsekin saanut muutamat kuurit silmätulehduksiin ja ne tipat tuntuvat minustakin kurjilta, ainakin jotkut merkit kuumottavat vähän silmässä. Toivotaan että poika tottuu niihin, eikä panikoi enää.[/QUOTE]

Pojalla kutittaa silmiä aina tippojen laiton jälkeen. Toivottavasti tottuu jotta saatais tulehdus paranemaan.

Ei siinä paljoa vaihtoehtoja ollut kun piti laittaa 2 vuotiaalle silmätippoja, toine piti sylissä ja kumpikin rauhoitteli ja toine tiputti silmän alaluomelle pari tippaa, sitten syliä ja hoivaa ja selitystä miksi näin tehdään, ei siitä traumoja jää ja pahalta se tuntuu vaan ei niitä huvikseen kukaan laita.

Muistin tässä vasta aamulla, että googlekin voi auttaa :) Sieltä löysin ohjeen, että lapsi pitää silmät just ja just kiinni, tippa tiputetaan ripsien väliin lähelle silmäkulmaa ja sitten vaan silmien räpsytystä. Samalla pitää vähän painaa silmäkulmasta ettei kyynelkanavaan mene. Tämä toimi, ei lapsi säpsiny yhtään eikä tullut itku. Toivottavasti se lääke nyt menee sinne silmään...

Mutta iso kiitos kaikille vastauksista!!

Uusimmat

Yhteistyössä