Iän ikuinen kysymys ja mielipide asia: Marsu, gerbiili vai hamsteri?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ikuisuus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ikuisuus"

Vieras
Mun mielipiteeni on että 2 koiraa riittää, mutta isäntä ja lapset eri mieltä. Ilmoitin oman kantani, ottakoot jos kolmistaan sitoutuvat hommaan.

Tyttö ehdottomasti marsun kannattaja, mutta hänen mielipiteensä yksin ei ratkaise.
Isäntä nyt ottaisi minkä vaan, samoin poika.
Mä olen sillä kannalla ( hoitamaan kun sitoudu) ja epäilyttää lasten sitoutuminen ( tämä taottu miehen päähän eikä siitä sen enempää!) että hamsu tai gerbiili.
 
Hamsteri on helpoin mutta tylsin.
MarsuT (EI YKSI!) on vaativimpia, häkkiä pitää olla siivoamassa koko ajan. Pitävät myös meteliä.
GerbiiliT ois ehkä se paras vaihtoehto. Kunnon iso (oikeasti iso) terraario niille ja purua ihan hitosti, niin on hauska katella niiden touhuja. Joku 3-4 lauma on varmaan sopiva.
 
Marsuja pitää olla kaksi, samoin gerbiilit käsittääkseni on laumaeläimiä.

Hamsteri taitaa olla se helpoin, tosin niitäkin sitten on montaa eri lajia, syyrialaiset ja sitten nuo kääpiöt, joista osa on syrkkien tapaan erakoita. Ja syrkit on enemmän niitä käsiteltäviä kun kääpiöt. Mutta syrkit sitten taas tarvitsevat isomman asumuksen kun kääpiöt, joten hitusen enemmmän on siivottavaa.

Ja suosittelen huolellista tutustumista lajeihin etukäteen ja sitä kautta pohtia mikä on se oma valinta. Ja on se eläinvalinta mikä tahansa, niin ehdottomasti kasvattajalta eläin/eläimet, ei eläinkaupasta. Niin saa eläimelle elinikäisen 'tukipalvelun' ja eläimen, jonka suku ja linjat tiedetään, eli ei ole pelkoa että saa sairaista vanhemmista olevan eläimen. Ja sen, että saa varmasti samaa sukupuolta olevia eläimiä, ettei sitten käy ylläriä että jonain aamuna on asumus täynnä eläinvauvoja.
 
Marsuja on otettava aina vähintään 2 kpl. Ovat laumaeläimiä, yhen pitämistä voisi rinnastaa miltei eläinrääkkäykseen.

Marsu on erittäin vaativa lemmikki, ja kahden marsun häkin on oltava iso. Pohjia myöten puhdistettava vähintäänkin viikoittain. Haiskahtaa silti helposti. Ruokinta on tarkkaa puuhaa, jos haluaa lemmikkien pysyvän kunnossa. Yleensä kun huomaa jonkin olevan vinossa, on peli menetetty. Lasten vastuulle ei marsujen hoitoa pysty jättämään - kuten mielestäni ei minkään eläimen.

Meillä oli yli 10v marsuja. Vanhin eli yli 7 vuotiaaksi. Enää ei oteta. Iloa niistä oli, vaan on elo helppoa nyt marsuttomana :)

Noista vaihtoehdoista ottaisin gerbiilejä, mutta jos yksikin perheenjäsen on ottamista vastaan, ei mielestäni kannata hankkia ollenkaan.
 
Meillä on kuusi gerbiiliä. Neljä tyttöä isossa terraariossa (huom. ei saa olla häkki) ja kaksi poikaa yhdessä (tulleet meille "vanhoina" eläkepäiviä viettämään). Gerbiilit ovat päiväeläimiä ja niiden touhuja on kiva seurata, jatkuvasti pitää olla jotain pahvia järsittävänä tai terraarion puiset kalusteet ja juomapullo saa kyytiä.

Vanhimmalla lapsella on marsuja omassa kodissaan ja ovat selvästi isotöisempiä kuin gerbiilit, ruokinta tarkkaa ja c-vitamiinin saanti, lisäksi kynsien leikkausta jne.

Hamstereita en ottaisi. Ne on yöeläimiä, joten kauheesti ei päivisin katseltavaa olisi.
 
Hamsteri on hyvä ensimmäinen lemmikki, koska se elää vain noin vuoden. Jos kyllästyttää, niin ei ole sitoutunut pitkäksi aikaa. Puhun nyt kääpiöstä. Helppo, hiljainen, melko hajuton, pärjää järkevän kokoisessa terrassa/akvaariossa. Ruokinta helppoa ja edullista. Todella tylsä lapsen lemmikki. Herää illalla/ yöllä ja tykkää olla omissa oloissaan. Ei tarvitse juoksuttaa.meillä on talvikko tällä hetkellä.

Marsu on äänekäs, kaksi vielä äänekkäämpi yhdistelmä. Tarviivat paljon tilaa ja hoivaa. Lisäksi irtioloa päivittäin.Kynsien leikkuuta, Turkin hoitoa (jos pitkä karva), tarkka ruokavalio. Päiväeläin, seurallinen ja syliteltävä lemmikki. Tosi kiva jos mielenkiintoa riittää. Näitä harkitsen itse.

Gerbiilit on lähes hajuttomia, söpöjä, päivä(kin) aktiivisia touhukkaita kavereita. Akvaarion on oltava iso ja se voi maksaa paljonkin. Itse ostin käytetyn ja sain halvemmalla. Meillä siis kolme gerbiiliä. Ruokinta helppoa ja hoito aika vaivatonta. Tarviivat kuitenkin joko paljon tilaa ja puuhaa tai säännöllistä juoksutusta. Tietysti molempi parempi. Elävät jopa viisi vuotta joten näitä on jaksettava hoitaa useampi vuosi. Pitävät jonkun verran meteliä koska jyräsivät kokoajan jotain pahvia tai puuta, näitä oltavakin tarjolla jatkuvasti vaikka ääni tympisikin.. Samoin kuuluu kaivelun ääntä kun koittaavat tulla lasista läpi..

Kesyhiiri on päivälläkin hereillä. Touhukas pieni eläjä. Urosta voi pitää yksin. Ei tarvitse isoa asumusta. Touhuja kiva seurata. Vähän hajuhaittaa, mutta säännöllinen pesu, eli viikottainen auttaa.. Helppohoitoinen. Kupsahtaa vuodessa joten tämä on hyvä jyrsijä kokeeksi jos ei jaksakkaan hoitaa. Kesyhiiri ei pure niin herkästi kuin vaikka hamsteri. Meillä oli kolmen naaraan lauma.

Kesyrotta on ihana ja todellakin kesy! Lemmikki. Seurallinen, touhukas, älykäs, suloinen... Näitä pitää olla aina useampi. Kaikkiruokaisia. Kiva keksiä puuhaa. Tarvitsee päivittäin ulkoilua häkistä. Tarvitsee ison häkin. Meillä oli kahdella uroksella metrin leveä ja 120cm korkea häkki. Häkki tarvitsee päivittäistä puhdistusta. Vähän haisee silti. Rotta elää noin 1-2- vuotta. Rotan kynnet leikataan, häntä pestään ja rasvataan viikottain. Eli tarvitsee vähän vaivaa nähdä hyvinvoinnin eteen enempi kuin hamsterilla.

Kannattaa myös tutustua deguihin! Itsellä ei kokemusta, mutta kaveri aina kehuu kivoiksi lemmikeiksi. Tarvitsevat ison asumuksen.
 
Hamsteri on hyvä ensimmäinen lemmikki, koska se elää vain noin vuoden.

Höpöhöpö, hamsterit elää sen 1,5-3v helpostikkin, miullakin ollut monta kolmevuotiasta, sekä kääpiöitä että syrkkejä.

Nykyisin onkin rottia, ihan erilaisia kun hamsterit. Mutta en kyllä välttämättä ensimmäiseksi eläimeksi rottia ottaisi/suosittelisi, että mieluummin se hamsteri tai gerbiilit.
 
Höpöhöpö, hamsterit elää sen 1,5-3v helpostikkin, miullakin ollut monta kolmevuotiasta, sekä kääpiöitä että syrkkejä.

Nykyisin onkin rottia, ihan erilaisia kun hamsterit. Mutta en kyllä välttämättä ensimmäiseksi eläimeksi rottia ottaisi/suosittelisi, että mieluummin se hamsteri tai gerbiilit.

vuosi on aika maksimi kun mennään tyylillä "ei sille tarte syöttää kun sitä jyrsijänruokasekoitusta ja vaihtaa purut". monet hamsterinomistajat eivät koko lemmikkinsä elinikänä mm. tajua, että hamsterin ruokavalioon kuuluu itseasiassa myös liha, ja ylipäätään niin paljon muutakin kuin jotkut sopii-joka-jyrsijälle-markettisiemensekoitus.
 
Höpöhöpö, hamsterit elää sen 1,5-3v helpostikkin, miullakin ollut monta kolmevuotiasta, sekä kääpiöitä että syrkkejä.

Nykyisin onkin rottia, ihan erilaisia kun hamsterit. Mutta en kyllä välttämättä ensimmäiseksi eläimeksi rottia ottaisi/suosittelisi, että mieluummin se hamsteri tai gerbiilit.

Miksi ei rottaa ensimmäiseksi lemmikiksi?
 
Meillä ollut noita kaikkia ja suosittelisin gerbiilejä. Ovat päiväeläimiä, tottuvat hoitajaansa, lähes hajuttomia, terraariota ei tarvitse olla aivan siivoamassa. Mukavia pikku vipeltäjiä! :)
 
Meillä ollut noita kaikkia ja suosittelisin gerbiilejä. Ovat päiväeläimiä, tottuvat hoitajaansa, lähes hajuttomia, terraariota ei tarvitse olla aivan siivoamassa. Mukavia pikku vipeltäjiä! :)

Vai päiväeläimiä....Jumalauta, ne on tottunut elämään aavikolla! Ilta-aktiivisia niiden ainakin kuuluisi olla. Ja mun mielestä ne pitää yöllä ihan järkyttävää meteliä.
 
Meillä ollut noita kaikkia ja suosittelisin gerbiilejä. Ovat päiväeläimiä, tottuvat hoitajaansa, lähes hajuttomia, terraariota ei tarvitse olla aivan siivoamassa. Mukavia pikku vipeltäjiä! :)

gerbut elää neljän tunnin sykleissä, noin. eli touhuaa sekä päivisin että öisin. ei kannata mihinkään makuuhuoneeseen sijoittaa.
gerbbuja suosittelen, ovat helppohoitoisia ja melko hajuttomia. iso terra vaan.
 
Meillä on nyt reilun vuoden ollut marsuja. Tulivat meille aikuisina, eli käytettyinä.

Ihan helppoja lemmikkejä nuo on, heinää vettä nappuloita ja tuoretta ruokaa. Ja häkin siivous (lapset tekee, minä komennan)

Kesällä olivat ulkohäkissä. Sisällä tavallista häkkiä on laajennettu ja pääsevät juoksemaan talossa säännöllisesti.

Sanoisin että helppoja ovat, ihan yhtä helppoja kuin kissat. Ruoki ja siivoa.

Kesällä vikisivät aina kun ulko-ovi kävi kun luulivat saavansa tuoretta ruohoa pihalta, Nykyään saman konsertin saa aikaan jääkapin ovi tai muovipussin rapistelu, ovat oppineet että porkkanat asuvat muovipussissa.
 
[QUOTE="sipsi";30432655]Marsuja on otettava aina vähintään 2 kpl. Ovat laumaeläimiä, yhen pitämistä voisi rinnastaa miltei eläinrääkkäykseen.

Marsu on erittäin vaativa lemmikki, ja kahden marsun häkin on oltava iso. Pohjia myöten puhdistettava vähintäänkin viikoittain. Haiskahtaa silti helposti. Ruokinta on tarkkaa puuhaa, jos haluaa lemmikkien pysyvän kunnossa. Yleensä kun huomaa jonkin olevan vinossa, on peli menetetty. Lasten vastuulle ei marsujen hoitoa pysty jättämään - kuten mielestäni ei minkään eläimen.

Meillä oli yli 10v marsuja. Vanhin eli yli 7 vuotiaaksi. Enää ei oteta. Iloa niistä oli, vaan on elo helppoa nyt marsuttomana :)

Noista vaihtoehdoista ottaisin gerbiilejä, mutta jos yksikin perheenjäsen on ottamista vastaan, ei mielestäni kannata hankkia ollenkaan.[/QUOTE]

Onks toi lajitoveri-juttu sama kaneilla? Siis että pitäs kaneillakii olla väh. 1 kaveri..
 
Hamsterit haisee, vaikka miten puunais häkkiä. Marsuista ei ole juuri kokemusta, mutta niitä täytyy vissiin hoitamalla hoitaa(turkki, kynnet yms.)?

Gerbiilit on kivoja. Meillä oli kolme, ja oli hienon näköistä, kun ne touhus isossa terraariossaan. Sinne oli helppo heittää safkaa, ja laitella pahveja, joita käytti rakentaessaan tunneleita syvään purukerrokseen.
Eikä ollut mitenkään tyhmä elukka. Ja tottui ihmiseen, kun piti usein vapaana. Hauskoja, uteliaita vipeltelijöitä. Hienosti oppi kiipeämään sängylle ja mun kehoa pitkin.

Eivät haissut, eivätkä pitäneet meteliä. Niillähän ei ole mitään muovijuttuja siellä terrraariossa, joten aivan hyvin pystyi samassa huoneessa nukkumaan tämä tosi herkkäuninenkin.
 
Juu, siis sorry, ku kirjoitin, että päiväeläimiä. Tarkoitin, että ovat hereillä myös päivisin. Juuri niin kuin joku kirjoitti, niin ovat hereillä aina muutaman tunnin ja taas nukutaan. :) Meillä oli kans iso terraario tytön makuuhuoneessa, mutta ei ne tytön yöunta häirinneet.
 
[QUOTE="Nuuh";30433426]Meillä on nyt reilun vuoden ollut marsuja. Tulivat meille aikuisina, eli käytettyinä.

Ihan helppoja lemmikkejä nuo on, heinää vettä nappuloita ja tuoretta ruokaa. Ja häkin siivous (lapset tekee, minä komennan)

Kesällä olivat ulkohäkissä. Sisällä tavallista häkkiä on laajennettu ja pääsevät juoksemaan talossa säännöllisesti.

Sanoisin että helppoja ovat, ihan yhtä helppoja kuin kissat. Ruoki ja siivoa.

Kesällä vikisivät aina kun ulko-ovi kävi kun luulivat saavansa tuoretta ruohoa pihalta, Nykyään saman konsertin saa aikaan jääkapin ovi tai muovipussin rapistelu, ovat oppineet että porkkanat asuvat muovipussissa.[/QUOTE]

Mulla on kissojakin ollut, ja kyllä minun mielestäni kissojen pitäminen oli helppoa kuin heinänteko marsuihin verrattuna :)
 

Yhteistyössä