Hamsteri on hyvä ensimmäinen lemmikki, koska se elää vain noin vuoden. Jos kyllästyttää, niin ei ole sitoutunut pitkäksi aikaa. Puhun nyt kääpiöstä. Helppo, hiljainen, melko hajuton, pärjää järkevän kokoisessa terrassa/akvaariossa. Ruokinta helppoa ja edullista. Todella tylsä lapsen lemmikki. Herää illalla/ yöllä ja tykkää olla omissa oloissaan. Ei tarvitse juoksuttaa.meillä on talvikko tällä hetkellä.
Marsu on äänekäs, kaksi vielä äänekkäämpi yhdistelmä. Tarviivat paljon tilaa ja hoivaa. Lisäksi irtioloa päivittäin.Kynsien leikkuuta, Turkin hoitoa (jos pitkä karva), tarkka ruokavalio. Päiväeläin, seurallinen ja syliteltävä lemmikki. Tosi kiva jos mielenkiintoa riittää. Näitä harkitsen itse.
Gerbiilit on lähes hajuttomia, söpöjä, päivä(kin) aktiivisia touhukkaita kavereita. Akvaarion on oltava iso ja se voi maksaa paljonkin. Itse ostin käytetyn ja sain halvemmalla. Meillä siis kolme gerbiiliä. Ruokinta helppoa ja hoito aika vaivatonta. Tarviivat kuitenkin joko paljon tilaa ja puuhaa tai säännöllistä juoksutusta. Tietysti molempi parempi. Elävät jopa viisi vuotta joten näitä on jaksettava hoitaa useampi vuosi. Pitävät jonkun verran meteliä koska jyräsivät kokoajan jotain pahvia tai puuta, näitä oltavakin tarjolla jatkuvasti vaikka ääni tympisikin.. Samoin kuuluu kaivelun ääntä kun koittaavat tulla lasista läpi..
Kesyhiiri on päivälläkin hereillä. Touhukas pieni eläjä. Urosta voi pitää yksin. Ei tarvitse isoa asumusta. Touhuja kiva seurata. Vähän hajuhaittaa, mutta säännöllinen pesu, eli viikottainen auttaa.. Helppohoitoinen. Kupsahtaa vuodessa joten tämä on hyvä jyrsijä kokeeksi jos ei jaksakkaan hoitaa. Kesyhiiri ei pure niin herkästi kuin vaikka hamsteri. Meillä oli kolmen naaraan lauma.
Kesyrotta on ihana ja todellakin kesy! Lemmikki. Seurallinen, touhukas, älykäs, suloinen... Näitä pitää olla aina useampi. Kaikkiruokaisia. Kiva keksiä puuhaa. Tarvitsee päivittäin ulkoilua häkistä. Tarvitsee ison häkin. Meillä oli kahdella uroksella metrin leveä ja 120cm korkea häkki. Häkki tarvitsee päivittäistä puhdistusta. Vähän haisee silti. Rotta elää noin 1-2- vuotta. Rotan kynnet leikataan, häntä pestään ja rasvataan viikottain. Eli tarvitsee vähän vaivaa nähdä hyvinvoinnin eteen enempi kuin hamsterilla.
Kannattaa myös tutustua deguihin! Itsellä ei kokemusta, mutta kaveri aina kehuu kivoiksi lemmikeiksi. Tarvitsevat ison asumuksen.