Ideoita lapsen synttäreihin kun lapsella vain muutama kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekat kaverisynttärit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ekat kaverisynttärit

Vieras
Lapsellamme on ongelmaa sosiaalisissa suhteissa. On aina ollut syrjään vetäytyvä lapsi porukassa eikä edes tunnu kovin usein kaipaavan kaveria. Jos meille kutsuu jonkun leikkimään vetäytyy lapsi puuhailemaan omiaan ja minä leikin hyvin pian kaksin tämän kylässä olevan kaverin kanssa. Nyt syksyllä alkoi eskari ja ryhmä meni yhtä toista lasta lukuunottamatta uusiksi. Lapsemme ei edes muista uudesta ryhmästä kuin muutaman lapsen nimen, kahden kanssa leikkii ajoittain eskaripäivän aikana.

Päiväkodissa lapsi sai kutsuja kaverisynttäreille ja siellä muodostui kiva porukka jossa lapsi viihtyi ja leikki ilman aikuista muiden lasten kanssa aika paljonkin. Lapsellamme on 7 v synttärit maaliskuun alussa ja on puhunut pitkään, että haluaisi kaverisynttärit ja sinne sitä, tätä ja tota. Mutta jos kysyn ketä haluaisi kutsua nimeää esim naapurin 2 v lapsen jonka kanssa ulkoilemme samaan aikaan satunnaisesti mutta emme ole ikinä kylöilleet, muutaman meidän vanhempien työkavereiden teini-ikäisen lapsen joita lapsi on nähnyt noin vuosi sitten kertaalleen sekä 13 vuotiaan serkkunsa ja tämän serkun kaverin jonka lapsi on tavannut kerran reilu 2 vuotta sitten. Itse kuitenkin ajattelen, että voisin saada lapselle ujutettua ajatuksen, että voisi kutsua eskarista nämä kaksi lasta joiden kanssa leikkii ajoittain. Olisi kiva toteuttaa lapsen toive kaverisynttäreistä mutta toivon ettei ajatus tyssää jo tähän ettei kukaan tule/ ei ole ketään ketä kutsua.

Mietin myös vaihtoehtoa voisiko kutsua koko eskari ryhmän lapset liikuntakeskukseen tai vastaavaan missä olisi valmista ohjelmaa ja herkuttelua. Mutta noihin rajat näyttävät olevan max 15 lasta ja lapsen ryhmässä on 22 lasta. Enkä edes tiedä kaikkien lasten nimiä eikä tiedä lapsemmekaan. Muutenkin lapselle voisi olla kivempaa jos olisi jotain selkeää yhdessä tehtävää ohjelmaa koska vapaassa leikissä vetäytyy omiin oloihinsa.

Olen koittanut miettiä päänipuhki kaikenlaisia mahdollisuuksia mitä tässä keskikokosessa kaupungissa voisi olla alkukeväästä kun ulkoiluilmoistakaan ei tiedä. Tämä siis ajatuksella jos kutsuisi ne kaksi eskari kaveria eli olisi 3 lasta. Kaksi poikaa ja yksi tyttö. Ei ole mitään sisäleikkipaikkaa kun hoploppi lopetettiin, uimahalli on hankala kun tilaussauna on ollut kiinni ja remontti jatkuu kevääseen asti. Liikuntakeskukset tarjoavat ohjelmaa isommille lapsiporukoille eikä pelit ja liikuntaleikit kolmisin ole varmaan kovin hyvin toteutettavissa, elokuvateatteri on mutta se ei ole mielestäni kiva ajatus tämän ikäisille vielä.

Ideoita? Vai kannattaako ajatus kaveri synttäreistä vielä jättää toteuttamatta ja järjästää ne vasta tulevina vuosina jos lapsi joskus saisi kavereita/ tutustuisi koulussa paremmin muihin lapsiin? Itse olen tosiaan kallistunut sen puoleen, että jos keksisin mihin viedä kolme lasta juhlimaan se voisi olla paras ratkaisu tilanteessamme.

Mielummin järjästäisin synttärit jossain muualla kuin kotona. Meillä on alkamassa isompi remontti ensikuussa eikä sen aikataulusta ole vielä tarkempaa tietoa. Mutta kylppäri, sauna ja vessa pistetään täysin uusiksi. Asumme taloyhtiössä ja teetämme neljän muun osakkaan kanssa remontit kimpassa niin, että sama firma tekee urakkana kaikkien asuntojen rempat joten se voi hyvin jatkua pitkälle maaliskuuhun jos aloittavat vasta helmikuun loppupuolella. Asuntomme ei ole kovin iso ja jos täällä on lautaa, laattaa ymv isoissa pinoissa ja vessa pois käytöstä tai varottava sitä tai tätä ei ole ehkä kovin mukavaa juhlia. Mutta jos en muuta keksi niin sitten kotisynttärit.

Yhteistyössä