Ideoita miten toimia, kun lapsi unohtaisi jopa oman päänsä jos voisi! :/

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ihan jatkuvasti jotain unohtuu. Viimeisen viikon aikana on unohtunut kännykkä, osa liikuntavarusteista, reissuvihko ja koulusta kotiin lähetetyt tiedotteet.

Liikuntavarusteiden kohdalla nimenomaan vielä kysyin että onko nyt KAIKKI liikuntavarusteet varmasti pakattu ja lapsi vastasi että kyllä. Reissuvihkoa pyysin 3 päivää kunnes lapsi muisti sen koulusta tuoda ja kun siihen kirjoitin opettajalle silloin viestin niin se ei ole vieläkään opettajalle mennyt perille, koska lapsi kadotti sen reissuvihon. Laitoin vihon pöydälle ja pyysin lasta viemään sen reppuunsa, mutta eipä vienyt. Kotona se on, mutta sen kun tietäisi että missä :headwall:

Koulusta oltiin lähetetty eilen kotiin tiedotteita koskien mm. tämän päivän liikuntatunteja, ensi viikon poikkauskoulupäiviä jne...nekin lapsi unohti eilen. Ja tänään.

Mä alan olla nyt kurkkuani myöden täynnä tätä jatkuvaa unohtelua. Kyse ei ole vain tästä viikosta vaan tämä on tosiaan ihan jatkuvaa. Lapsi unohtaa tehdä osan läksyistä koska hän unohtaa että mistä läksyjä on tullut. Hän unohtaa myös koulurepun kouluun ja vaatteitakin sinne on monasti jäänyt.

Jotenkin niin turhauttavaa koittaa järkätä tytölle kaikkea kivaa (tänään olisi koululla Wappujuhlat, tällä viikolla olen suunnitellut ja lyönyt lukkoon lauantain tivolireissun, ensi kesän Puuhamaareissun ja Muumimaailmareissun jotka tulee tytölle yllätyksenä jne.) kun tuntuu että saa vaan paskan palkaksi. Ei tee mieli "palkita" tyttöä kun hän ei ole kyllä nyt mitään huvituksia mielestäni ansainnut :/

Ei kellään sattuis olemaan ideoita sen suhteen, että millä tuon lapsen saa tajuamaan, että omista tavaroista on pidettävä huolta jne.
 
Kuulostaa niin tutulle, että kun tulee ratkasua, niin itsekkin voisin ottaa sen käyttöön.
Meillä poika unohtanut läksyt, usein, keskiviikkoisin on pitempi koulupäivä ja silloin saa 1? kunnon välipalan. Nyt oli lainannut opettajalta rahaa, koska ei ollu muka rahaa mukana (repussa 2 ?).
Aina on vaatteet hävyksissä, joko koulussa tai iltapäiväkerhossa jne...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara3:
jos ei ole pitkä matka pistät lapsen hakemaan reppunsa vihkonsa jne..kyllä se siittä oppii. nim itse olin melkonen lahopää lapsena ja "muutaman" kerran unohuksien perässä juossut

Ei onnistu...kulkee siis koulumatkat taksilla :|
 
Katsokaa yhdessä kotona, että kaikki on mukana. eli jos kysyt että onko liikkavaatteet mukana ja saat vastaukseksi, että on, niin tarkistakaa yhdessä että ne on. Katsokaa yhdessä missä se 2? siellä repussa on. Voisit myös puhua opettajan kanssa tästä ongelmasta. Josko he voisivat koulussa tehdä myös asialle jotain, että muistaa ottaa tavaransa ja lappunsa mukaan...

Voisiko muistia harjoittaa esim. muistipeleillä?? en siis tiedä, tuli vaan mieleen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja o_O:
No, ettei olis oikeesti jotain häiriöö esim. keskittymisessä tai muuten? Muita ongelmia koulussa/kotona? Ei pahalla, mutta tuli mieleen...

En ota pahalla :D

Koulu sujuu loistavasti eikä ole muutoin keskittymisessä tms. ongelmia. Äidinkielessä ja matematiikassa hän edistyy todella hyvää tahtia ja hän on luokassa niitä harvoja lapsia jotka eivät ole tarvinneet lainkaan tukiopetusta.

Tyttö on varsin rauhallinen ja ns. kiltti lapsi. Ja hän on ollut neuropsykologisissa testeissä ja pärjännyt niissä joko keskitasoisesti tai keskitasoa paremmin. Näissä testeissä hän ei ollut minkään "ongelmaepäilyn vuoksi" vaan hän oli luomassa verrokkiryhmää joka koostui terveistä lapsista.

Eli kyllä tuo on nyt jotain muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Katsokaa yhdessä kotona, että kaikki on mukana. eli jos kysyt että onko liikkavaatteet mukana ja saat vastaukseksi, että on, niin tarkistakaa yhdessä että ne on. Katsokaa yhdessä missä se 2? siellä repussa on. Voisit myös puhua opettajan kanssa tästä ongelmasta. Josko he voisivat koulussa tehdä myös asialle jotain, että muistaa ottaa tavaransa ja lappunsa mukaan...

Voisiko muistia harjoittaa esim. muistipeleillä?? en siis tiedä, tuli vaan mieleen...

Mun mielestäni pitää löytyä jokin muu ratkaisu kuin se että joudun tarkistamaan ne liikkavaatteet aina, koska joutusin tuolloin tarkistamaan kaikenmaailman asioita joko päivän. Siis tarkoitan että niitä asioita on niin paljon että en siihen kykene...hän kun ei ole perheemme ainoa lapsi eli jos mulla on vauvan syöttö aamusta kesken kun esikko lähtee kouluun niin en kyllä sitä voi keskeyttää siksi että tarkistan että repusta löytyy kännykkä, kirjat, kynät, reissuvihko ja että lapsi on pukenut päälivaatteidensa alle ne mitkä on sovittu ja illalla valmiiksi viikattu jne. jne.

Toki tarkistelen asioita paljonkin mutta kyllä ekaluokkalaisen tulee jo osata vastata totuudenmukaisesti liikkavaatteiden osalta kun vielä jopa luettelen jokaisen vaatekappaleen erikseen ja kysyn että onko se mukana.

Opettajalle laitan huomenna sähköpostia, kun ei näytä nuo laput kulkevan puoleen eikä toiseen. Hän on onneksi mukava ja ymmärtäväinen. Hyvä näin, koska tosiaan se oma ymmärrys alkaa olla koetuksella.

Tyttö muistaa kyllä kaikki mielenkiintoiset ja hänelle tärkeät asiat...mutta tylsemmät unohtuu. Eli muistissa ei ole vikaa. Lähinnä se vika taitaa olla asenteessa tjtn.
 
Meillä on samanalainen muksu, nyt 3. luokalla. On aina ollut ajatuksiinsa uppoutuva, eikä tosiaankaan muista, onko hoitanut tämän tai tuon asian. Muutamilla selviytymiskeinoilla saadaan muistamista pidettyä järkevissä rajoissa

- lapsi tarkistaa reppunsa aina ILLALLA. Ennen tarkistusta mietitään, mitä siellä pitää olla huomista varten, käy esim. katsomassa lukujärjestyksestä että onko liikuntaa. Reppu siis käydään läpi, eikä luoteta siihen että lapsi sanoo "on mulla liikkavaatteet".
- välipalakuponki (teillä siis raha) on aina SAMASSA paikassa repussa. Sekin tarkistetaan illalla, että onko vielä kupongissa ruutuja vai pitääkö hommata uusi.
- lukujärjestys on seinällä näkyvillä ja ekaluokalla pidettiin merkkiä kulloisenkin päivän kohdalla (esim. sinitarralla nuoli osoittamassa oikeata viikonpäivää)
- toka- ja kolmannella luokalla yhteinen perhekalenteri, jossa jokaiselle perheenjäsenelle oma sarake menoja varten -> lapsi kirjoittaa omaansa kavereiden synttärit ja muut menot
- koulusta tulevia viestejä varten on repussa kirkuvanpunainen, suljettava muovitasku -> viestejä ei tungeta pulpettiin tai repun pohjalle, vaan aina tuohon samaan muovitaskuun

Ja sitä rataa. Jos on sadeviikko, niin "piilotan" pojan lenkkarit, koska muuten ei muista laittaa kumppareita jalkaan vaikka vettä tulisi kuin aisaa. Ei, vaikka olisi juuri sanonut, että "katos ulos ikkunasta onko kumpparikeli" ja lapsi itsekin toteaa, että pitää pistää kumpparit.

Eihän tuo vaarallista ole, mutta kyllä on mennyt hermot niin monta kertaa. Viimeisin löytö jostain kirjan välistä oli terveydenhoitajalle osoitettu kuori, jossa on pojan "taustatietolomake" täytettynä. Se piti palauttaa maaliskuun alussa, en tiedä missä se on seikkaillut nämä viikot. Varmaan käynyt pulpetissa kääntymässä. Huoh.
 
Jatkan vielä, että tärkeintä on, ettette tee liikaa lapsen puolesta. Hoitakaa asia niin, että lapsi teidän tuellanne tarkistaa ITSE omat asiansa. Ekaluokkalaiset ovat todella töhöjä noin muutenkin, joten ei todellakaan kannata luottaa lapsen sanaan siinä, että esim. liikkavaatteet ovat repussa. Sen sijaan voitte laittaa tytön tarkistamaan, että ovatko ne varmasti siellä. Älkää menkö itse kaivelemaan, sillä tavalla tyttö ei opi tarkistusrutiinia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä on samanalainen muksu, nyt 3. luokalla. On aina ollut ajatuksiinsa uppoutuva, eikä tosiaankaan muista, onko hoitanut tämän tai tuon asian. Muutamilla selviytymiskeinoilla saadaan muistamista pidettyä järkevissä rajoissa

- lapsi tarkistaa reppunsa aina ILLALLA. Ennen tarkistusta mietitään, mitä siellä pitää olla huomista varten, käy esim. katsomassa lukujärjestyksestä että onko liikuntaa. Reppu siis käydään läpi, eikä luoteta siihen että lapsi sanoo "on mulla liikkavaatteet".
- välipalakuponki (teillä siis raha) on aina SAMASSA paikassa repussa. Sekin tarkistetaan illalla, että onko vielä kupongissa ruutuja vai pitääkö hommata uusi.
- lukujärjestys on seinällä näkyvillä ja ekaluokalla pidettiin merkkiä kulloisenkin päivän kohdalla (esim. sinitarralla nuoli osoittamassa oikeata viikonpäivää)
- toka- ja kolmannella luokalla yhteinen perhekalenteri, jossa jokaiselle perheenjäsenelle oma sarake menoja varten -> lapsi kirjoittaa omaansa kavereiden synttärit ja muut menot
- koulusta tulevia viestejä varten on repussa kirkuvanpunainen, suljettava muovitasku -> viestejä ei tungeta pulpettiin tai repun pohjalle, vaan aina tuohon samaan muovitaskuun

Ja sitä rataa. Jos on sadeviikko, niin "piilotan" pojan lenkkarit, koska muuten ei muista laittaa kumppareita jalkaan vaikka vettä tulisi kuin aisaa. Ei, vaikka olisi juuri sanonut, että "katos ulos ikkunasta onko kumpparikeli" ja lapsi itsekin toteaa, että pitää pistää kumpparit.

Eihän tuo vaarallista ole, mutta kyllä on mennyt hermot niin monta kertaa. Viimeisin löytö jostain kirjan välistä oli terveydenhoitajalle osoitettu kuori, jossa on pojan "taustatietolomake" täytettynä. Se piti palauttaa maaliskuun alussa, en tiedä missä se on seikkaillut nämä viikot. Varmaan käynyt pulpetissa kääntymässä. Huoh.

Hyppään keskelle keskustelua sanomaan että jestas kun oli hyvänkuuloisia vinkkejä, varastan heti omaan käyttööni - meillä 7v tyttö aloittaa syksyllä koulun, mutta hyvä ottaa kaikki vastaavat vinkit alusta lähtien käyttöön niin säästytään ehkä osalta unohteluita :)

Nimimerkillä Itse huonomuistinen koululainen aikoinaan
 
Mutta tyttä ekalla ja lukemaankaan ei ole oppinut kunnolla koska ei jaksa oikein keskittyä ja tavarat on aina huiskin haiskin. En ota stressiä, tyttö kertaa ekaluokan ja katsotaan jos olisi kypsynyt sen verran että ensi vuonna sujuisi paremmin ja jaksaisi keskittyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä on samanalainen muksu, nyt 3. luokalla. On aina ollut ajatuksiinsa uppoutuva, eikä tosiaankaan muista, onko hoitanut tämän tai tuon asian. Muutamilla selviytymiskeinoilla saadaan muistamista pidettyä järkevissä rajoissa

- lapsi tarkistaa reppunsa aina ILLALLA. Ennen tarkistusta mietitään, mitä siellä pitää olla huomista varten, käy esim. katsomassa lukujärjestyksestä että onko liikuntaa. Reppu siis käydään läpi, eikä luoteta siihen että lapsi sanoo "on mulla liikkavaatteet".
- välipalakuponki (teillä siis raha) on aina SAMASSA paikassa repussa. Sekin tarkistetaan illalla, että onko vielä kupongissa ruutuja vai pitääkö hommata uusi.
- lukujärjestys on seinällä näkyvillä ja ekaluokalla pidettiin merkkiä kulloisenkin päivän kohdalla (esim. sinitarralla nuoli osoittamassa oikeata viikonpäivää)
- toka- ja kolmannella luokalla yhteinen perhekalenteri, jossa jokaiselle perheenjäsenelle oma sarake menoja varten -> lapsi kirjoittaa omaansa kavereiden synttärit ja muut menot
- koulusta tulevia viestejä varten on repussa kirkuvanpunainen, suljettava muovitasku -> viestejä ei tungeta pulpettiin tai repun pohjalle, vaan aina tuohon samaan muovitaskuun

Ja sitä rataa. Jos on sadeviikko, niin "piilotan" pojan lenkkarit, koska muuten ei muista laittaa kumppareita jalkaan vaikka vettä tulisi kuin aisaa. Ei, vaikka olisi juuri sanonut, että "katos ulos ikkunasta onko kumpparikeli" ja lapsi itsekin toteaa, että pitää pistää kumpparit.

Eihän tuo vaarallista ole, mutta kyllä on mennyt hermot niin monta kertaa. Viimeisin löytö jostain kirjan välistä oli terveydenhoitajalle osoitettu kuori, jossa on pojan "taustatietolomake" täytettynä. Se piti palauttaa maaliskuun alussa, en tiedä missä se on seikkaillut nämä viikot. Varmaan käynyt pulpetissa kääntymässä. Huoh.

Kiitos ideoista.

Reput yms. ollaan pakattu aina päivällä läksyjen teon jälkeen, mutta jumppakassi saattaa mennä välillä sinne aamuun. Ollaan jatkossa tarkempia, josko siitä olsi apua.

Lukujärjestyksestä ei ole apua, koska meillä ei ole lukujärjestyksiä. Eli ti ja to on liikuntaa ja ma ET:tä, mutta muina päivinä on "mitä sattuu" eli edes me vanhemmat, saati lapset eivät tiedä mitä seuraava koulupäivä tulee pitämään sisällään.

perhekalenteri kuulostaa hyvälle, mutta vielä lapsella ei juurikaan mitään omia juttuja ole. Mutta kun niitä tulee enempi, niin tuo on varmasti kätevä.

Meilläkin on muovitasku jossa lappujen ja reissuvihonkin PITÄISI kulkea, mutta ei kulje. En edes tiedä missä se muovitaskukin tällä hetkellä on. Välillä löydän sen ties mistä ja palautan lapselle...nyt ei ole hetkeen sitä näkynyt, mutta ei se repussakaan ole :/
 
Meillä autto jonkun verran lahopäiseen eskariin se kun joka unohduksesta sai ns. huonon tarran (ja keräs samaan aikaan hyviäkin tarroja palkinnoksi) ja kun tuli tietty määrä viikossa huonoja tarroja, menetti karkkipäivän. Se muuten autto ja kummasti rupes muistamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä autto jonkun verran lahopäiseen eskariin se kun joka unohduksesta sai ns. huonon tarran (ja keräs samaan aikaan hyviäkin tarroja palkinnoksi) ja kun tuli tietty määrä viikossa huonoja tarroja, menetti karkkipäivän. Se muuten autto ja kummasti rupes muistamaan.

Meillä ei ole karkkipäivää, kun tuo tyttö ei karkin tai minkään muunkaan hyvyyden päälle "ymmärrä". Eli ei toimi. Enkä keksi mitään muutakaan jonka voisi menettää rangaistuksena jos unohduksia on riittävästi.

Koti-iltoja on joutunut viettämään mutta ei se auta. Jotenkin pitäisi löytää kunnonmotivaatio lapselle muistaa nuo asiat, mutta se ei ole kovinkaan helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä autto jonkun verran lahopäiseen eskariin se kun joka unohduksesta sai ns. huonon tarran (ja keräs samaan aikaan hyviäkin tarroja palkinnoksi) ja kun tuli tietty määrä viikossa huonoja tarroja, menetti karkkipäivän. Se muuten autto ja kummasti rupes muistamaan.

Meillä ei ole karkkipäivää, kun tuo tyttö ei karkin tai minkään muunkaan hyvyyden päälle "ymmärrä". Eli ei toimi. Enkä keksi mitään muutakaan jonka voisi menettää rangaistuksena jos unohduksia on riittävästi.

Koti-iltoja on joutunut viettämään mutta ei se auta. Jotenkin pitäisi löytää kunnonmotivaatio lapselle muistaa nuo asiat, mutta se ei ole kovinkaan helppoa.

No toinen oli meillä että sillä viikolla ei saanut pelata pleikalla tai tietokoneella jos oli liikaa unohduksia, kyllä sillä teidänkin tytöllä jotain hauskuuksia on mitkä pistää pannaan jos liikaa unohtelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä autto jonkun verran lahopäiseen eskariin se kun joka unohduksesta sai ns. huonon tarran (ja keräs samaan aikaan hyviäkin tarroja palkinnoksi) ja kun tuli tietty määrä viikossa huonoja tarroja, menetti karkkipäivän. Se muuten autto ja kummasti rupes muistamaan.

tätä käytettiin tavallaan meidänkin ekaluokkalaisella mutta hieman muunneltuna(ja niitä unohteluita saattoi olla useitakin viikossa) .
Eli oli plussa kalenteri..jos jonakin päivänä unohtui läksykirjat kouluun tai tärkeät paperit jne niin kalenteriin tuli miinus merkki ja sillon ei tullut karkkipäivää. Jos kaikki päivät sujuivat unohduksitta niin sitten sai karkkipäivän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä autto jonkun verran lahopäiseen eskariin se kun joka unohduksesta sai ns. huonon tarran (ja keräs samaan aikaan hyviäkin tarroja palkinnoksi) ja kun tuli tietty määrä viikossa huonoja tarroja, menetti karkkipäivän. Se muuten autto ja kummasti rupes muistamaan.

Meillä ei ole karkkipäivää, kun tuo tyttö ei karkin tai minkään muunkaan hyvyyden päälle "ymmärrä". Eli ei toimi. Enkä keksi mitään muutakaan jonka voisi menettää rangaistuksena jos unohduksia on riittävästi.

Koti-iltoja on joutunut viettämään mutta ei se auta. Jotenkin pitäisi löytää kunnonmotivaatio lapselle muistaa nuo asiat, mutta se ei ole kovinkaan helppoa.

No toinen oli meillä että sillä viikolla ei saanut pelata pleikalla tai tietokoneella jos oli liikaa unohduksia, kyllä sillä teidänkin tytöllä jotain hauskuuksia on mitkä pistää pannaan jos liikaa unohtelee.

Meillä ei tyttö pelaa myöskään millään pelikoneella koskaan tms. Kyllä mä olen koittanut pohtia ja ainoa etuus on se ettei pääse ulos. Siis se on kovin mitä keksin, eikä se tosiaan toimi.
 
Mä olin lapsena ihan samanlainen kun sun tyttö, ja ikävä kyllä edelleenkin yli 30v oon oikee lahopää! Eli ei välttis koskaan opi kunnolla muistamaan niitä asioita jotka ei tunnu itselle tärkeiltä. Oiken pelkään mitä tosta pojasta tulee =D!
 

Yhteistyössä