Ideoita vauvan pöperöihin? Mitä sekotuksia?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36

Mulla on harvinaisen rajallinen mielikuvitus. Tuolla kiehuu nyt possua, kanaa ja nautaa. Mitä sekaan?

Millasia yhdistelmiä ootte tehny?
Saako käyttää esim purkkiananasta?
Tomaattimurskaa?
Soijaa?
Voiko vauvalle antaa ruskeeta kastiketta? (voi+vehnäjauho+vesi)

Urpolasta terveisiä..! :wave: :whistle: :ashamed: :headwall:

(muksulla ikää 7kk)

ei ruskistettuja juttuja vielä. ei tomaattia, ei purkkiananasta, mutta tuoretta kyllä. Säilykepurkeista nimittäin saattaa irrota jotain. Anna siis vauvalle tuoreesta tai pakastetusta raaka-aineesta valmistettua. 7kk ikäinen on tyyliin kasvis,hedelmä,liha,kana,kala,riisi,viljat,maito joko oma tai korvike linjaa.

meillä vaihdeltiin näitä: possu, nauta, kana, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, maissi, porkkana, herne, paprika, peruna, riisi, spaghetti... mitähän vielä... Siis ihan perusjuttuja :)

Minä tein samalla periaatteella kuin aikuisten ruoat, mutta kielletyt jätetään pois. Esim. Lihakeitto: keitettyä lihaa, perunaa, porkkanaa, sipulia, mausteita ja persiljaa. Kalakeitto vastaavasti, mutta keman tilalle korviketta joka annokseen erikseen. Samoin broileri. Vaihtelua kasviksiin saa esim. pakastekasvissekoituksia käyttämällä. Tein pakasteeseen valmiita lihakasvissoseita, ja perunan lisäsin joka annakseen erikeen. Jos nesteenä käyttää veden tilalta korviketta, tulee kätevästi ns. perunaamuusi ja liha+kasvikset -annos. Helposti allergisoivia varovasti tai pakastettuna, metallitölkistä ei mitään.

Soijaa voi muistaakseni käyttää 8kk lähtien. Mä oon alottanu mausteiden käytön aika pian kun vauvat on ensin tottuneet perusmakuihin: ensin erilaisia yrttejä, sitten pippuria (tietysti ihan minimaalinen määrä).
Sit kun menee vähän karkeampaa, niin mahdollisimman pieniä makarooneja, riisiä, couscousia.
Kaikkia mahdollisia vihanneksia tietysti, mutta säilykkeitä vasta myöhemmin.

Yhteistyössä