Idioottimies ja sen ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "terve"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No miksi sitä "ruokaa" ei voisi tehdä sitten tuplamäärää, jos mies kerran haluaa juuri sitä syödä, eikä niitä lisukkeita, leipiä jne?

Mä söin pari tuntia sitten päivällisen. Mies kysyi, että otanko lisää (oli ihan mielettömän hyvää ruokaa, jonka kehuin maasta taivaaseen) ja sanoin, etten ota, koska en halua mitään ähkyoloa. Hetki sitten heräsin päikkäreiltä ja kun mies tuolla keittiössä hääräsi, niin pyysin häntä laittamaan mulle vielä pienen annoksen sitä ruokaa. Ja hän laittoi.

Kyllä mä iltapalaksi varmaan vielä jogurttia otan, mutta olen siis syönyt tänään lounaan, päivällisen ja vielä kolmannenkin lämpimän aterian. Enkä näe tässä ongelmaa. Ruokaa tehtiin riittävästi, joten sitä riitti kaikille ja jäi niin paljon yli, että vaikka sitä pienen annoksen hetki sitten söinkin, sitä jäi vielä huomiselle lounaallekin. Ja jos ei olisi jäänyt, oltais lounaaksi sitten tehty jotakin muuta.

Miten tuo sinun syömätapasi sitten rinnastuu siihen tapaan, millä ap:n mies syö? Hotkii ruokaa liian nopeasti, syö muiden osuuksia jne.

Oikeasti, jos ruoan hotkii, silloin ei todellakaan huomaa koska vatsa on täynnä ja koska ei ole enää nälkäinen. Ruoka ei sula kunnolla, kun sitä ei kunnolla pureskella, seurauksena vatsakipuja, ripulia, huonoa vointia, ylipainoa. On aivan eri asia syödä normaalisti ja ottaa lisää, siis syödä niin että ruoan pureskelee eikä hotki sitä tai lapa ihan kohtuuttomia määriä mahaansa.

Sitä ruokaa kun on aika älyttömän vaikea tehdä sellaista määrää että "varmasti" riittää, kun oikeasti mies saattaa yksin vetästä sen viiden litran kattilallisen ruokaa tai kolmen kilon paistista kaksi kiloa jos sille päälle sattuu. Meitä muitakin on kuitenkin tässä perheessä ja yleensä teen ruokaa hyvin reiluilla ohjeilla. Ja tosiaan, jos mies on vaikka reissussa pari päivää ja vahingossa teen samanlaisen satsin ruokaa mikä normisti menee kerralla kun mies on, niin ei me saada lasten kanssa edes 2-3 päivän aikana sitä ruokamäärää syötyä!

Oon itsekin sitä mieltä et joku ahmisishäiriö sillä on, mutta ei se mihinkään siitä suostu menemään puhumaan. Ei se suostu menemään edes työterveyslääkärin tarkastukseen, johon tuli kutsu jo joskus aikoja sitten, kun sitä kuulemma ahistaa kuulla et pitäis laihduttaa ja muutenkin varmaan veriarvot ja kaikki ihan miten sattuu.

[QUOTE="terttu";28640697]chef nii sitä kai kutsutaan sinkkutaloudeksi missä voi syödä mitä vaan millon vaan.

ja hieman ykspuolikseks ruokavalioks.[/QUOTE]

Mä voin kyllä syödä ihan mitä vain haluan ja tasan silloin, kun haluan. Ja tietääkseni olen kyllä parisuhteessa elävä ihminen, sillä mulla on mies...joka muuten myös syö tasan sitä mitä haluaa ja silloin, milloin haluaa. En tiennytkään, että päätäntävalta omiin syömisiin loppuu parisuhteen alettua.

Ja se, että syö mitä haluaa ja milloin haluaa, ei ole välttämättä synonyymi sille, että söisi yksipuolisesti. Tosin jos vaikka ap:n mies haluaisi syödä vain pihvejä, niin onko siihen sitten mitenkä paljon puuttumista? Eiköhän aikuinen ihminen kuitenkin syö sitä mitä haluaa, eikä sitä mitä vaimo käskee?

[QUOTE="aloittaja";28640709]Sitä ruokaa kun on aika älyttömän vaikea tehdä sellaista määrää että "varmasti" riittää, kun oikeasti mies saattaa yksin vetästä sen viiden litran kattilallisen ruokaa tai kolmen kilon paistista kaksi kiloa jos sille päälle sattuu. Meitä muitakin on kuitenkin tässä perheessä ja yleensä teen ruokaa hyvin reiluilla ohjeilla. Ja tosiaan, jos mies on vaikka reissussa pari päivää ja vahingossa teen samanlaisen satsin ruokaa mikä normisti menee kerralla kun mies on, niin ei me saada lasten kanssa edes 2-3 päivän aikana sitä ruokamäärää syötyä!

Oon itsekin sitä mieltä et joku ahmisishäiriö sillä on, mutta ei se mihinkään siitä suostu menemään puhumaan. Ei se suostu menemään edes työterveyslääkärin tarkastukseen, johon tuli kutsu jo joskus aikoja sitten, kun sitä kuulemma ahistaa kuulla et pitäis laihduttaa ja muutenkin varmaan veriarvot ja kaikki ihan miten sattuu.[/QUOTE]

Syökö se oikeesti pesuvadillisen ruokaa? Ei ajattele muita?

Joo, et voikaan tehdä oikein mitään, ja tilanne on varmasti aika ahdistava, kun se ruokailu ja sen "kyttääminen" tulee niin isoksi osaksi elämää. Jos miehelläsi on jo noin voimakas ahmimisen tarve, hän todennäköisesti syö ihan salaakin enemmän, eikä kykene kontrolloimaan syömisiään.

Se, että mies söis aina niin paljon kun haluaa ei ole ratkaisu, koska ahmimishäiriöinen voi vetää niin järkyttäviä määriä sisäänsä, ettei ole tosikaan.

Onko sun miehellä muita ongelmia, stressiä yms? Useinhan syömishäiriöön liittyy joku "syy".

Itse olen entinen ahmimishäiriöinen, ja todellakaan en pidä oikeana ratkaisuna sitä, että vedetään sitten viis pihviä ruoalla. Todennäköisesti tolla määrällä sun miehes ei enää edes tunne nälkää kunnolla. Mulla meni kuukausia, ennen kuin se nälän- tai kylläisyydentunne palasi.

[QUOTE="vieraana";28640706]Miten tuo sinun syömätapasi sitten rinnastuu siihen tapaan, millä ap:n mies syö? Hotkii ruokaa liian nopeasti, syö muiden osuuksia jne.

Oikeasti, jos ruoan hotkii, silloin ei todellakaan huomaa koska vatsa on täynnä ja koska ei ole enää nälkäinen. Ruoka ei sula kunnolla, kun sitä ei kunnolla pureskella, seurauksena vatsakipuja, ripulia, huonoa vointia, ylipainoa. On aivan eri asia syödä normaalisti ja ottaa lisää, siis syödä niin että ruoan pureskelee eikä hotki sitä tai lapa ihan kohtuuttomia määriä mahaansa.[/QUOTE]

Jos tarjolla on pihvejä, perunaa ja salaattia, mä en ota lainkaan pottuja, vaan vain pihvejä ja salaattia. Ap tästä jotakin nurisi, eli että mies siis syö pihvejä enemmän, kuin niitä on henkilömäärää kohden "laskettu" olevan. Jos meilläkin oltaisiin laskettu 1 pihvi per pää ja mä söisinkin niitä kaksi, niin samassa veneessä oltais, kuin ap. Joten siltä osin tuo mun syömiseni rinnastuu ihan samaan.

Mutta kun meillä on tosiaan tapana ostaa ruokaa niin paljon, ettei tartte jokaista lihapullaa laskeskella, ei meille tule tuosta käytännön tasolla mitään ongelmaa, kuten ap:n perheessä tulee.

Meillä oli juuri eilen pihvejä ruoaksi ja olin ostanut niitä niin paljon, että yli jäi. Ja pidän tätä pelkästään positiivisena asiana...kaikki saavat napansa varmasti täyteen. Siskokin soitti, että onko ruokaa niin paljon, että hänkin mahtuu pöytään ja tottahan toki sitä oli.

Mitään hotkimisia en harrasta (paitsi kiireessä, mutta silloin mulla ei ole edes aikaa ottaa lisää, kun on kerran kiire) mutta en tosiaan pidä sitäkään kovinkaan mukavana jos pitää mennä samalle linjalle, kuin koulussa, eli 2 kalapuikkoa per ruokailija.

[QUOTE="aloittaja";28640709]Sitä ruokaa kun on aika älyttömän vaikea tehdä sellaista määrää että "varmasti" riittää, kun oikeasti mies saattaa yksin vetästä sen viiden litran kattilallisen ruokaa tai kolmen kilon paistista kaksi kiloa jos sille päälle sattuu. Meitä muitakin on kuitenkin tässä perheessä ja yleensä teen ruokaa hyvin reiluilla ohjeilla. Ja tosiaan, jos mies on vaikka reissussa pari päivää ja vahingossa teen samanlaisen satsin ruokaa mikä normisti menee kerralla kun mies on, niin ei me saada lasten kanssa edes 2-3 päivän aikana sitä ruokamäärää syötyä!

Oon itsekin sitä mieltä et joku ahmisishäiriö sillä on, mutta ei se mihinkään siitä suostu menemään puhumaan. Ei se suostu menemään edes työterveyslääkärin tarkastukseen, johon tuli kutsu jo joskus aikoja sitten, kun sitä kuulemma ahistaa kuulla et pitäis laihduttaa ja muutenkin varmaan veriarvot ja kaikki ihan miten sattuu.[/QUOTE]

Jos hän itse ei näe ongelmaa, eikä suostu ottamaan vastaan apua, on keinot valitettavasti aika vähissä.

Anna sille tosi iso ateria
bigburger.jpg

Katso, pystyykö se syömään sen oksentamatta. Jos pystyy niin jätä se sika!

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että ei kuulu paskaakaan toiselle mitä toinen syö? Jos miehesi päättäisi että hänpäs syökin tästälähtien vain kilokaupalla tryffeleitä ja maitovasikan sisäfilettä ja sinä osallistut sitten myös niiden maksamiseen, niin kuinkahan pitkään oisit samaa mieltä.

Ei minulla ainakaan ole rahaa mitenkään ylenpalttisesti, en minä voi ajatella että joo, nytpäs syönkin vaan ravintolassa tästälähtien kun mua nyt sattuu huvittaan ja olen aikuinen eikä kukaan voi määrätä. Sitten kun pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin,sanoisin vaan et sori, kaikki rahat meni ravintolasyömisiin, eikä mua voi määrätä mitä syön, nilliti nil..

Mä en ymmärrä nyt kyllä lainkaan sitä, että jos sillä ukolla on nälkä, niin miksi sitä ruokaa ei voi tehdä niin paljon, että hän, lapset ja kaikki muutkin pöydän ääreen istuvat saisivat vatsansa kunnolla täyteen?

Herkkujen suhteen olen vähän samantyylinen, kuin miehesi. Niin kauan kun herkkuja on, niitä syön. Poikkeuksena toki lasten herkut ja jos mies nyt jonkun herkun itselleen "nimeäisi", en siihen koskisi. Mutta ei ole koskaan nimennyt.

Kyllähän tuo ap:n ukko vähän epänormaalilta kuulostaa, mutta jos nyt edes siihen perus arkisyömiseen saisi helpotusta tekemällä safkaa vaikka tuplamäärän, niin aika pienellä vaivalla siitä ongelmasta mielestäni pääsisi.

Eihän se nyt auta jos mies syö vain ns. kermat päältä eli pelkkiä pihvejä tai kanaa eikä lisukkeita ollenkaan. Meillä on vähän samanlainen ongelma, mies on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja söis pelkkää lihaa. Yritän tehdä salaatteja, lämpimiä kasviksia yms lisukkeita ja niitä menee melko vähän. Saattaa syödä yhdellä aterialla jonkun 500g-600g lihaa. Eli meidän neljän hengen perheellä menis lihaa tai kalaa lähes kilo per ateria. Ei mitään järkeä!

[QUOTE="aloittaja";28640735]Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että ei kuulu paskaakaan toiselle mitä toinen syö? Jos miehesi päättäisi että hänpäs syökin tästälähtien vain kilokaupalla tryffeleitä ja maitovasikan sisäfilettä ja sinä osallistut sitten myös niiden maksamiseen, niin kuinkahan pitkään oisit samaa mieltä.

Ei minulla ainakaan ole rahaa mitenkään ylenpalttisesti, en minä voi ajatella että joo, nytpäs syönkin vaan ravintolassa tästälähtien kun mua nyt sattuu huvittaan ja olen aikuinen eikä kukaan voi määrätä. Sitten kun pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin,sanoisin vaan et sori, kaikki rahat meni ravintolasyömisiin, eikä mua voi määrätä mitä syön, nilliti nil..[/QUOTE]

Kerro mulle, että miten sä voit siihen puuttua? Jos itse tietäisit tähän vastauksen, olisit siihen varmasti jo puuttunut ja miehesi olisi tapansa muuttanut, eikö?

Sä voit vaikka vetää itkupotkuraivarit lattialla, mutta jos sun miehesi ei ruokatottumuksiaan muuta, et sille mitään voi. Aikuista ihmistä ei voi pakottaa.

Tosin tuossa kohtaa ei kyse ole mielestäni enää niinkään ruoasta, vaan siitä, ettei se toinen osapuoli pätkääkään ajattele muita kuin itseään. Siis jos hän TODELLA söisi vain tryffeleitä ja maitovasikan sisäfilettä (mitä se edes on?). Ja tällöin voisi se tälläisen ihmisen kanssa yhdessä elävä miettiä, että miksi hän on suostunut suhteessaan kynnysmaton osaan.

Mutta tässä nyt puhuttiin ymmärtääkseni ihan perus kotiruoasta, ei mistään hanhenmaksapalleroista.

Ja ketju oltiin ostikoitu "idioottimies"-otsakkeella...todellisuudessa tässä kohtaa taitaa kuitenkin olla kyseessä syömishäiriö, eikä idiotismi. Eri asia...syömishäiriö on sairaus, idiotismi sitten taas jotain aivan muuta.

Aloitappa cef itsellesi joku oma ketju jossa saat päteä syömistesi määrällä :kieh: sulla on kyllä perinpohjaisen erikoinen käsitys parisuhteesta/ruokakustannuksista sekä siitä saako perheessä yksi syödä kaikkien ruuat...

[QUOTE="vieras";28640739]Eihän se nyt auta jos mies syö vain ns. kermat päältä eli pelkkiä pihvejä tai kanaa eikä lisukkeita ollenkaan. Meillä on vähän samanlainen ongelma, mies on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja söis pelkkää lihaa. Yritän tehdä salaatteja, lämpimiä kasviksia yms lisukkeita ja niitä menee melko vähän. Saattaa syödä yhdellä aterialla jonkun 500g-600g lihaa. Eli meidän neljän hengen perheellä menis lihaa tai kalaa lähes kilo per ateria. Ei mitään järkeä![/QUOTE]

Mä en ole vähähiilihydraattisella, mutta kuten jo kerroin, jos tarjolla on pihvejä, perunaa ja salaattia, mä syön pihvejä ja salaattia. Salaatista en eritten pidä, joten melko pihvivoittoiseksi se ateria menee.

Ja monasti tehdäänkin ihan vaan pihviä ja salaattia. Ja se pihvi tuntuu koko porukalle olevan näistä kahdesta mieluisampi vaihtoehto.

Tokikaan meillä ei joka aterialla ole perunaa, vaan me ollaan enempi pastaihmisiä...ja se pasta kyllä maistuu lisukkeeksi kaikille, eli tuolloin pihvien osuus lautasella pienenee, kun siihen tulee sitä pastaakin.

Vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (olen sillä joskus ollut) kyllä kuuluu hyvin oleellisesti ne kasviksetkin...milläköhän lie dietillä se sun miehesi sitten mahtaa olla, jos melkeen pelkkää lihaa vaan söisi...protskudietillä?

[QUOTE="vieras";28640793]Aloitappa cef itsellesi joku oma ketju jossa saat päteä syömistesi määrällä :kieh: sulla on kyllä perinpohjaisen erikoinen käsitys parisuhteesta/ruokakustannuksista sekä siitä saako perheessä yksi syödä kaikkien ruuat...[/QUOTE]

Samaa mieltä. Chef vois perustaa vaikka ikioman foorumin, missä vois päteä.

Jos tarjolla on pihvejä, perunaa ja salaattia, mä en ota lainkaan pottuja, vaan vain pihvejä ja salaattia. Ap tästä jotakin nurisi, eli että mies siis syö pihvejä enemmän, kuin niitä on henkilömäärää kohden "laskettu" olevan. Jos meilläkin oltaisiin laskettu 1 pihvi per pää ja mä söisinkin niitä kaksi, niin samassa veneessä oltais, kuin ap. Joten siltä osin tuo mun syömiseni rinnastuu ihan samaan.

Mutta kun meillä on tosiaan tapana ostaa ruokaa niin paljon, ettei tartte jokaista lihapullaa laskeskella, ei meille tule tuosta käytännön tasolla mitään ongelmaa, kuten ap:n perheessä tulee.

Meillä oli juuri eilen pihvejä ruoaksi ja olin ostanut niitä niin paljon, että yli jäi. Ja pidän tätä pelkästään positiivisena asiana...kaikki saavat napansa varmasti täyteen. Siskokin soitti, että onko ruokaa niin paljon, että hänkin mahtuu pöytään ja tottahan toki sitä oli.

Mitään hotkimisia en harrasta (paitsi kiireessä, mutta silloin mulla ei ole edes aikaa ottaa lisää, kun on kerran kiire) mutta en tosiaan pidä sitäkään kovinkaan mukavana jos pitää mennä samalle linjalle, kuin koulussa, eli 2 kalapuikkoa per ruokailija.
Kyllä monessa perheessä tulee ihan taloudelliset reaaliteetit vastaan ruoan määrässä/laadussa. Ei kaikkien talous kestä sitä, että joku vetäisee pihvejä naamaansa joka aterialla useita kappaleita a30€/kilo. Kyllä sillä "nälällä" pitää joku tolkku olla. Ei kukaan tolkuissaan oleva vedä 3-4 pihviä napaansa, vaikka niitä tarjolla olisikin.

[QUOTE="vieras";28640793]Aloitappa cef itsellesi joku oma ketju jossa saat päteä syömistesi määrällä :kieh: sulla on kyllä perinpohjaisen erikoinen käsitys parisuhteesta/ruokakustannuksista sekä siitä saako perheessä yksi syödä kaikkien ruuat...[/QUOTE]

Tai mitä jos sä vaan poistuisit tästä ketjusta, jos noin ahdistaa?

[QUOTE="sasa";28640812]Kyllä monessa perheessä tulee ihan taloudelliset reaaliteetit vastaan ruoan määrässä/laadussa. Ei kaikkien talous kestä sitä, että joku vetäisee pihvejä naamaansa joka aterialla useita kappaleita a30€/kilo. Kyllä sillä "nälällä" pitää joku tolkku olla. Ei kukaan tolkuissaan oleva vedä 3-4 pihviä napaansa, vaikka niitä tarjolla olisikin.[/QUOTE]

No ei varmaan kenenkään perheessä ole joka aterialla nimenomaan pihviruokaa? Kai sitä erilaisia laatikoita, keittoja jne. myös perheissä syödään? Eikä ne ole laadullisesti yhtään huonoja ruokia, vaikka edullisempia ovatkin.

Ja pihvejä saa kyllä edullisempaankin kilohintaan, kuin 30€/kilo.

Kyllä mä vielä sen 3 pihviä voin ison miehen lautasella nähdä, mutta 4 on jo kieltämättä liioiteltua isommankin ukon kohdalla, se on ihan totta.

No ei varmaan kenenkään perheessä ole joka aterialla nimenomaan pihviruokaa? Kai sitä erilaisia laatikoita, keittoja jne. myös perheissä syödään? Eikä ne ole laadullisesti yhtään huonoja ruokia, vaikka edullisempia ovatkin.

Ja pihvejä saa kyllä edullisempaankin kilohintaan, kuin 30€/kilo.

Kyllä mä vielä sen 3 pihviä voin ison miehen lautasella nähdä, mutta 4 on jo kieltämättä liioiteltua isommankin ukon kohdalla, se on ihan totta.

Kyllähän minäkin voisin kevyesti vetäistä 3x200g pihviä naamaani, mutta kenen perheen talous kestää, jos yksi heppu vetää yhdellä aterialla 20 euron lihat? Lihat, joilla voisi elää 3 päivää lisukkeiden kanssa. Ai hitonmoiset ruokalaskut kuukaudessa, jos joku syö päivässä kotonaan 20-30 euron ruoat kaikkinensa.

Ennenkaikkea, oli sillä ukolla ahmimishäiriö tai ei, niin käytöstavat sen pitää oppia! Kuulostaa keskenkasvuiselta teinikakaralta jota ei kiinnosta pätkääkään mitä muut ajattelee. Ap, sun ei oikeasti tarvitse sietää tuollaista! Sun pitää oppia laittamaan kylmästi piste siihen mikä on liikaa! Ahmimista sä et voi lopettaa mutta voit lopettaa sen ahmijan palvelemisen. Teet vaan ruoan itsellesi ja lapsillesi, ukolle lappu luukulle että jos tarvitsee jotain lisää normaaliannoksen lisäksi, hommatkoon ja tehköön itse!

Oikeesti, tollasille ukon kuvatuksille pitää laittaa rajat kun ei niille raukoille ole sellaista kukaan ennen laittanut. Raivostuttavaa.

Ap pakotappa sun mies lääkäriin ja ravintoterapeutille. Tuossa on jo ensinnäkin terveys vaarassa ja toisekseen joku oikea ongelma joka tarvitsee hoitoa. Ei kukaan terve ja normaali ihminen syö tuolla tavalla.

Luultavasti sun miehesikin tietää että hällä on ongelma ja sen takia suuttuu kun asiasta muistutetaan ruokailujen yhteydessä.

Eli pakota lääkäriin!

Yhteistyössä