Ihan helkutin itepäinen ja hankala uhmaikänen!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa kiltit!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa kiltit!!

Vieras
Ajattelin nyt kysyä neuvoa täältä. Oon ihan onneton ja itkettää ton tytön kanssa. Ikää on sillä jo 4 v, joten oisin jo luullu et alkais pikkuhiljaa helpottaa, mut paskan marjat. Joka päivä hirvee ulina, kiukuttelu, pikkuveljen kiusaaminen, joka asiasta vastaan sanominen ja niskojen nakkelu, irvistely ym. En jotenki kestä yhtään enää tota. Sit pinna palaa ja huudan ku palosireeni enkä mitenkään rakentavasti, myönnän. Tytölle tulee tietty paha mieli ja menee huutaen omaan huoneeseen, ovia paiskoen.

Tänäänki olin tehny kuppikakkuja ja kuorrutin tytölle oikein ihanan vaaleenpunasen kuppikakun ja koristelin työn kanssa, luulis että ois ollu tyytyväinen, mut alko vaatii heti toista ja ku sanoin, että ei, alko hirvee raivoominen ja haukkuminen (tyhmä paska äiti). Mua niin suututtaa!! Selitin tietty miksei saa lisää ja sit selitin miksei saa mua haukkua ja uhkasin, etten tee synttäreille mitään herkkuja, jos mua tolleen haukkuu jne. Mut yhtä tyhjän kanssa, ei toi tunnu vielä ymmärtävän mitään seuraus-juttuja. En tiiä ymmärtääkö muutkaan ton ikäset..?

Mut siis kysymys kuuluu mitä teen ton tytön kanssa? Mulla on oikeesti pinna niin kiree, että on tosi lähellä etten nippase tukasta tms. mitä en periaatteessa todellakaan halua kasvatuksessani käyttää enkä muutenkaan, tiedän että on laitonta jne. Mut mitä jos ei hermot kestä? Toi on niin uhmakas ja kuriton ja villi, en mä tiiä... Kyllä mä päivän ensimmäiset kiukkukohtaukset kestän ja osaan toimia kuin aikuinen, mut sit ku niitä on iltapäivään mennessä tullu joku 20 niin alkaa olee mitta täynnä. Meen varmaan lapsen tasolle väsyneenä ja sit kierre on valmis.

p.s. mulla on myös vanhempi poika, ala-asteikäinen, jonka kanssa ei koskaan oo menny tälleen hermot, muistaakseni se ei ollu ollenkaan tollanen. 1-vuotias poika on myös meidän perheessä.

En osaa auttaa mutta jos vertaistuki yhtään helpottaa oloa niin meillä on kohta 4 vuotias tyttö jolla on varsin samanlaisia "tapoja". Ja eniten oikeastaan harmittaa 5v isoveljen puolesta joka ei saa hetken rauhaa tältä vastarannankiiskeltä. Meilläkään ei tuolla esikoisella ole ollut mitään tähän verrattavissa olevaa uhmakautta. Toiveikkaana odottelen että rauhoittuisi ajan kanssa.

vinkkejä.. Jäähyjä, syyt ja seuraukset yms. Yle Areenaltahan voi katsoa Lapsityrannit-ohjelmaa jos ei ole nähnyt. Oon huomannut Jo-Jon ohjeiden tehoavan uhmakkaisiin lapsiin monissa lapsiperheissä.

Vanhemman nimittely ja haukkuminen minusta kertoo, että kuria pitäisi tiukentaa ja reippaasti. Ei kannata odotella ajankulua, sillä esim esikouluikäiset voivat olla vielä hankalampia.

Mitä tarkalleen ottaen tapahtuu kun on kuriton, uhkaat ettet tee herkkuja? Mä en todellakaan tekisi vaan heittäisin kaikki roskiin tai söisin itse. Olen ehkä natsikasvattaja mutta ei tippuisi synttäreitäkään tollasella haukkumisella.

Jäähyt on käytössä ja muitakin seuraamuksia on pyritty johdonmukaisesti jakelemaan. Sillä saadaan hetkellisesti peli vihellettyä poikki mutta ei se itse uhma mihinkään katoa.

MUISTA!: Jos uhkaat jotain, niin pidä sanasi. Ne menettävät muuten tehonsa samoin kuin sinun uskottavuutesi. Mistä ihmeestä lapsesi on oppinut sanomaan paska äiti? Kiroiletko itse?

[QUOTE="heh";22581085]Jäähyt on käytössä ja muitakin seuraamuksia on pyritty johdonmukaisesti jakelemaan. Sillä saadaan hetkellisesti peli vihellettyä poikki mutta ei se itse uhma mihinkään katoa.[/QUOTE]

Jos jäähy tuo vain sinulle hetken tauon eikä lapsi muuta käytöstään, ei se toimi rangaistuksena. Ihan karskeja rangaistuksia vaan peliin ja mielummin niin että lapsi tietää etukäteen mitä menettää. Meillä oli haukkumisen kanssa arvossaan ihan vanha kunnon suuttuminen niin että lapsi pelästyy ja kunnolla. Kyllä lähti haukkumiset. Turha uhkailu ja jankkaaminen pois ja kuria tilalle.

miksei saa mua haukkua ja uhkasin, etten tee synttäreille mitään herkkuja, jos mua tolleen haukkuu jne. Mut yhtä tyhjän kanssa, ei toi tunnu vielä ymmärtävän mitään seuraus-juttuja. En tiiä ymmärtääkö muutkaan ton ikäset..?

Tämä pisti silmään. Oletko oikeasti valmis toteuttamaan uhkauksesi? Kertomasi perusteella sinun pitäisi nyt olla tekemättä herkkuja lapsesi synttäreille, kun kerran lapsi jatkoi haukkumista uhkauksestasi huolimatta. Ei pidä uhkailla sellaisella, mitä ei oikeasti voi/halua/pysty toteuttamaan. Lapsi oppii, että äiti vaan vaan puhuu lämpimikseen eikä oikeasti kuitenkaan toteuta uhkauksiaan.

Joo, meillä on jäähyt käytössä ja sinne ihme kyllä tyttö menee, kun tietää tehneensä tyhmyyksiä tms. Sielläkin kyllä ulisee ja huutaa, mutta ei lähde pois ennen kuin saa luvan. Mutta kuten tuossa edellä sanottiin, ei jäähyt poista uhmakkuutta, rauhottaa vaan sen yhden tilanteen.

Mä pidän itteäni kyllä ihan jämäkkänä kasvattajana ja oon antanu ihan rangaistuksiakin, esim. oon ottanu leluja pois, kieltäny syömästä vanukasta jne. (heh kuulostaapa hurjalta :D), mut siis kestän kyllä tytön raivon ja annan rangaistuksen, jos on tarve. Ongelmana näissä tuntuu olevan kuitenki se, että ei tuo vielä ymmärrä kovin kauaskantoisia seuraamuksia, mikä olis esim. ton synttäriherkkujen tekemisen kohdalla - synttäreihin on vielä n. kuukausi, liian pitkä aika siis. Tuntuu, että toi tarviis jonkun välittömän rangaistuksen? Karkkipäivänki pois ottaminen on yhtä tyhjän kanssa, ei se muista / tajua sitä miks on näin, ellei sit juttu tapahtuis just ennen ku oltais lähdössä kauppaan ostamaan karkkia.

[QUOTE="vieras";22581139]Repeile vaan mutta näin on tehty, aivan oikeassa elämässä :D Ei tarttenut keskustella aiheesta enää.[/QUOTE]

Repesin lähinnä tavallesi ilmoittaa asiasta :) Itse kuulun myös kastiin natsiäidit ja kertomasi kuulosti hyvin tutulta. Kannatan myös ehdottomasti hyvää kuria.

Ja syy miks menin sanomaan tässä yhteydessä, etten tee synttäriherkkuja, oli se, kun tehtiin noita kuppikakkuja kokeeksi, että voiko sit syntymäpäivillekin tehdä. Mutta kyllä, tunnistan ton, että välillä "uhkailen lämpimikseni", en toteuta niitä aina just tossa aiemmassa viestissä selittämästäni syystä - on niin pitkä aika k.o. tapahtumaan, uhkaus unohtuu jne...

[QUOTE="hehe";22581187]Repesin lähinnä tavallesi ilmoittaa asiasta :) Itse kuulun myös kastiin natsiäidit ja kertomasi kuulosti hyvin tutulta. Kannatan myös ehdottomasti hyvää kuria.[/QUOTE]

Hyvä hyvä, muitakin. Oli muuten ikimuistoinen se ilme kun kamat lensivät roskiin, suosittelen :D Shokkihoito toimii tiukkoihin tilanteisiin. Vanhempien haukkuminen ja muiden lyöminen on asioita, joista pistetään kovat rangaistukset heti peliin, ilman varoitusta. 5 ikävuoden jälkeen ei ole tarvinnut näistä enää vääntää ja muutenkin tuntuu, että tiukka kuri on ollut paikallaan ainakin perheen yhdelle lapselle. On kunnioitus aikuisia kohtaan eikä hypi silmille, muttei onneksi ole ylikilttikään.

Takavarikoi vaikka joulukalenteri, sen luulisi kirpaisevan.

[QUOTE="vieras";22581222]Hyvä hyvä, muitakin. Oli muuten ikimuistoinen se ilme kun kamat lensivät roskiin, suosittelen :D Shokkihoito toimii tiukkoihin tilanteisiin. Vanhempien haukkuminen ja muiden lyöminen on asioita, joista pistetään kovat rangaistukset heti peliin, ilman varoitusta. 5 ikävuoden jälkeen ei ole tarvinnut näistä enää vääntää ja muutenkin tuntuu, että tiukka kuri on ollut paikallaan ainakin perheen yhdelle lapselle. On kunnioitus aikuisia kohtaan eikä hypi silmille, muttei onneksi ole ylikilttikään.

Takavarikoi vaikka joulukalenteri, sen luulisi kirpaisevan.[/QUOTE]

Joo toi joulukalenteri on hyvä!

meillä pian 11V tyttö jolla omaa tahtoa on vaikka koko kylälle jakaa .Meillä pahin kausi oli ennen eskaria ja sen aikana( näin mä luulin) ,ennen kun esimurkkuikä tuli päälle :headwall::headwall:.
Meillä kanssa sokkihoito on tehonnut ja tällä hetkellä riittää sanoiksi että" haluatko arestia?" :D

Yhteistyössä