Ihan hirvittävän vaikea päätös.. Kumpi koira..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noi kumpikaan koira ei sovi ENSIMMÄISEKSI koiraksi.

.

Minä olen kyllä samaa mieltä tästä.
Sakemanni tarvitsee tekemistä ja aktivointia, samoin se sekarotuinen koska siinä on sellaisia rotuja. Kumpikin koira vaikuttaa siltä että saatte varautua isoihin eläinlekurikuluihin :| Esim. tanskandoggin keski- ikä on 7 vuotta ja kaikilla noilla roduilla on lonkkavikoja ihan kiitettävästi..

Tanskandoggi osaa olla oikea luupää, samoin labbis, sakemannikin jos sattuu sellainen kohdalle. Miksi juuri nämä kaksi pentua ovat vaihtoehdot? Suomi on koiria, hyviä ja terveistä vanhemmista, pullollaan - miksette mieti jotain seurakoiraa jonka kanssa lapsetkin pärjäävät? Pienet lapset eivät edes voi taluttaa kumpaakaan noista..

Sakemanni tarvitsee tekemistä ja aktivointia, samoin se sekarotuinen koska siinä on sellaisia rotuja. Kumpikin koira vaikuttaa siltä että saatte varautua isoihin eläinlekurikuluihin :| Esim. tanskandoggin keski- ikä on 7 vuotta ja kaikilla noilla roduilla on lonkkavikoja ihan kiitettävästi..

Tanskandoggi osaa olla oikea luupää, samoin labbis, sakemannikin jos sattuu sellainen kohdalle. Miksi juuri nämä kaksi pentua ovat vaihtoehdot? Suomi on koiria, hyviä ja terveistä vanhemmista, pullollaan - miksette mieti jotain seurakoiraa jonka kanssa lapsetkin pärjäävät? Pienet lapset eivät edes voi taluttaa kumpaakaan noista..

höpö höpö..

koira kun koira sopii lapsiperheeseen tai ekaksi koiraksi jos vain niin tahtoo tai sitten ei. Se on joko tai, ja siä et voi tietää vaikka ottasin vimpan päälle kuinka hyvä rotusen ja luontosen koiran.
Perimää on 20% koiran käytöksestä ja 80 % opittua ja ympäristön muovaamaa.

ja mistäs tiedät että ap:n koirassa on enempi just tanskandoggia? Jos onkin hyvin pieni siivu koiraa?

[QUOTE="vieras";23358209]
ap ota just se minkö ITSE halua, ihan varmasti saatte siitä hyvän ja teidän oloisen koiran kun vaan viitsitte nähdä vaivaa/tehdä töitä sen eteen.
Kuka vaan pystyy siihen kun tahtoa ja halua on.[/QUOTE]

Mun mielestä on koiria, joita ei saa koulutettua halulla ja tahdolla vaan pitää olla kokemusta ja taitoakin ja paljon. Haastavamman koiran kun sattuu itselleen ottamaan niin siinä itku tulee, kun ei ole tarpeeksi taitoa kouluttamiseen. Hankalan koiran kanssa voi kokematon (ja joskus kokenutkin) koiranomistaja olla pulassa. Siksi kannattaa miettiä minkälaisen koiran ottaa.

Minulla on koirankoulutuksesta paljon kokemusta, mutta uskallan myöntää, että jonkun haastavamman rodun edustajissa saattaa olla yksilöitä, joita en saisi koulutuettua hyviksi kotikoiriksi.

Mun mielestä on koiria, joita ei saa koulutettua halulla ja tahdolla vaan pitää olla kokemusta ja taitoakin ja paljon. Haastavamman koiran kun sattuu itselleen ottamaan niin siinä itku tulee, kun ei ole tarpeeksi taitoa kouluttamiseen. Hankalan koiran kanssa voi kokematon (ja joskus kokenutkin) koiranomistaja olla pulassa. Siksi kannattaa miettiä minkälaisen koiran ottaa.

Minulla on koirankoulutuksesta paljon kokemusta, mutta uskallan myöntää, että jonkun haastavamman rodun edustajissa saattaa olla yksilöitä, joita en saisi koulutuettua hyviksi kotikoiriksi.

ainiin et sä ootkin niin taitava et osaat tämän perustella sanoa ap:lle et ei onnaa? Hei, harkitsisin jo jotain meedion hommaa.

Hei, pienet lapset ei voi eikä saa taluttaa keskikokoista tai pienempääkään koiraa! Kyllä se on aikuisten tai isojen lapsien hommaa aina! Kun se lapsi ei vaan osaa toimia vaaratilanteessa tai muutenkaan!!!

Ja mistäs sitä tietää pentuikäisestä, että onko koira luupää ja haastava koulutettava vai ei?

Mä ottaisin sen seropin, jos vanhemmat olisi edes luuston osalta terveystutkittu. Tosiasia on, että kaikilla kolmella rodulla on luusto-ongelmia ja etenkin jos doggia on sekoituksessa iso osa, niin voi tulla kasvun kanssa ongelmia, jos ei osaa liikuttaa ja ruokkia pentuaikana oikein. Tosiasia on myös se, että sakemanneilla on järkyttävän paljon ongelmia selkien ja lonkkien kanssa, joten jos molemmat vanhemmat on terveystutkittu niin lonkkien, selkien kuin kyynärienkin osalta hyvin tuloksin (nuo isän tulokset on hyvät), niin sitten en odottaisi ongelmia pennullekaan. Tärkeä kysymys musta on se, että jos molemmat vanhemmat on terveystutkittu ja rekisteröityjä, niin minkä ihmeen takia pentuja ei rekisteröidä? Se, että omistaja "ei vaan haluu", ei oo mun mielestä riittävä peruste, on joku syy, miksi tervettä pentuetta ei laiteta rekisteriin. Rekisteröimätön rotukoira ON yhtä kuin sekarotuinen.

Mutta jos siis koko perheen koiraa etsitään, niin eihän lapset voi kummankaan koiran kanssa jäädä keskenään, mistään ulkoiluttamisesta puhumattakaan, eli hyvin suuri osa koiranhoidosta ja kouluttamisesta on vanhempien vastuulla. Ja muakin kiinnostaa, että miksi on vain nämä kaksi vaihtoehtoa? Onhan netti koiria pullollaan, pienempiä ja ehkä jo etukäteen tiedettävissä, että helpompiluonteisia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23358280]höpö höpö..

koira kun koira sopii lapsiperheeseen tai ekaksi koiraksi jos vain niin tahtoo tai sitten ei. Se on joko tai, ja siä et voi tietää vaikka ottasin vimpan päälle kuinka hyvä rotusen ja luontosen koiran.

ja mistäs tiedät että ap:n koirassa on enempi just tanskandoggia? Jos onkin hyvin pieni siivu koiraa?[/QUOTE]

Kuule et tulis mulle töihin huhtikuun lopusta syyskuun alkuun koluttamaan noita ongelmakoiria ku se on vaan halusta kiinni :)

Se perimä ei mee ihan noilla prossilla, mut kävikö sulla mielessä et pentu saa sitä käytösoppia jo emältään siellä lootassa ollessaan vielä sokea ja kuuro :)

Ja seropin takana olevat kolme rotua kantavat kaikki perinnöllisenä sairautena mm. lonkkaniveldysplasiaa sekä kyynernivelien ongelmia.

[QUOTE="vieras";23358280]höpö höpö..

ja mistäs tiedät että ap:n koirassa on enempi just tanskandoggia? Jos onkin hyvin pieni siivu koiraa?[/QUOTE]

Totta kai koira kuin koira sopii lapsiperheeseen, tässä onkin kysymys siitä mikä rotu sopii lapseperheeseen ensimmäiseksi koiraksi. Ei ole ihan yksi ja kaksi kertaa kun se ensimmäinen koira on enemmän tai vähemmän " harjoituskappale" jonka kanssa saatetaan tehdä klassisia virheitä.

Kun koira on sopivan rotuinen/ seurakoira se antaa pienet virheet helpommin anteeksi, eikä välttämättä koeta haastaa omistajaa tai lapsia laumanjohtajuudesta jokaisessa asiassa ja tilanteessa. Miksi ensimmäiseksi koiraksi pitää ottaa kovapäinen rotu?

Mistäs tiedät vaikka suurin osa olisi tanskandoggia? Sopiiko niin suuri koira ap:n kotiin/ autoon? Esim. tanskandoggi kaataa pelkällä hännänheilautuksella lapsen nurin, vaikka olisi kuinka kiltti. Myös labbis voi olla mieletön kauho - varsinkin nähdessään ruokaa :whistle:

Sekarotuisten kasvattajat eivät varmaan järjestä edullisia/ kauppahintaan kuuluvia lonkkatutkimuksia- entä mahdollinen tuki jos pentu onkin hyvin sairas?

[QUOTE="hmm";23358340]Hei, pienet lapset ei voi eikä saa taluttaa keskikokoista tai pienempääkään koiraa! Kyllä se on aikuisten tai isojen lapsien hommaa aina! Kun se lapsi ei vaan osaa toimia vaaratilanteessa tai muutenkaan!!![/QUOTE]

Jos meille joskus tulee esim. whippet, niin en näe mitään syytä miksi meidän 11- ja 9-v eivät saisi sitä ulkoiluttaa vaikka keskenäänkin. Mikseivät saisi ?

Jos meille joskus tulee esim. whippet, niin en näe mitään syytä miksi meidän 11- ja 9-v eivät saisi sitä ulkoiluttaa vaikka keskenäänkin. Mikseivät saisi ?

Entäs kun vapaana oleva (tai humalaisen kanssa liikkeellä oleva) iso koira tulee pienen koiran kimppun? Tai jos teidän koira puree toista lasta joka ei usko kieltoja koskea koiraan toisilta lapsilta? Ja 11-vuotias ei ole mielestäni kyllä enää mikään pieni lapsi.

No onhan ne isoja siinä mielessä. Ajattelin tuossa lähinnä sitä että jos ap:n lapset ovat esim. alakoululaisia, niin eivät he nyt mitään tanskandoggin kokoista koiraa voi ulkoiluttaa - jos nyt on ajatus että lapsetkin osallistuvat koiran hoitoon.

Ei meilläkä neiti meidän borkkua saa ulkoiluttaa, ellen sit mä oo ite mukana. Amsaffia on alkoiluttanu ihan itekseen.

sinulle "hmm"

Onneks mun laps osaa sanoa siten ettei meidän koiria tulla lääppimään et menee kyllä perille niin aikuiselle kuin myös lapsille :) ja jos se iso koira sattuu hyökkäämään niin se on sitten hiton paska mäihä, mikä voi tapahtua yhtälailla sillon ku mä oon koko lauman kans ulkona, enkä välttämättä ehdi tehdä riittävästi suojellakseni omiani.

[QUOTE="hmm";23358425]Entäs kun vapaana oleva (tai humalaisen kanssa liikkeellä oleva) iso koira tulee pienen koiran kimppun? Tai jos teidän koira puree toista lasta joka ei usko kieltoja koskea koiraan toisilta lapsilta? Ja 11-vuotias ei ole mielestäni kyllä enää mikään pieni lapsi.[/QUOTE]

Se vieras koira, olipa humalaisen kanssa tai llman voi purra lasta ilman koiraakin. Jos iso koira tulee pienemmän koiran kimppuun, niin minkä sille voi. Vähän ylisuojelua lähteä ajattelemaan niin etteivät tuon ikäiset voisi tuollaisen pelossa ulkoiluttaa perheen lemmikkiä.
Meidän lapset ovat ulkoiluttaneet kissaakin valjaissa kadulla, eikä mitään ongelmia ole ollut - luulisi että kissa provosoi vierasta koiraa enemmän kuin toinen koira.

Kyllä mä nyt suurinpiirtein lasteni kaverit tiedän ja tuskin kovin moni vieras noin vaan tunkisi silittämään.

Yhteistyössä