Ihan kuin olisi väärin olla kotona 1,5v. lapsen kanssa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No,minäpä se vasta outo olenkin,olen yhden yli 2veen kanssa kotona! ja aion olla syksyyn asti kun pieni on jo lähes 3-vuotias.Käymme paljon kerhoilemassa ja ulkoilemassa ja nautimme elämästä.Mun mies oli tosi tyytyväinen että "suostuin" vielä jäämään,oikeesti halusinkin ja olen tosi onnellinen että tämä oli mahdollista. 2 ekaa vuotta oli kyllä aika raskaita,kun pikkuinen nukkui niin huonosti.

Minun lapseni aloittivat päiväkodissa heti vanhempainvapaiden jälkeen - ja sekin on väärin. Se on kuule tässä äitiydessä vain niin, että teki sitten niin tai näin, aina teki väärinpäin.

Kyllä täällä taas kiillotellaan sädekehää. "Ainoa oikea hyvä äiti hoitaa lapsen kotona 3 vuotiaaksi" Ja paskat sanon minä.

Onko se hyvä äiti kun menee ja läppäisee lastaan kun ei enää jaksa hankalaa uhmaa, mutta on "pakko" olla kotona kunnes lapsi 3v? Mulla kaverina tällainen esimerkki. Mutta kun avoimessa pk:ssa ja joka puolella, kuten täällä palstallakin, haaskalinnut oikein käyvät kimppuun jos uskallat sanoa meneväsi töihin aiemmin. Ei puhettakaan siihen että kannustettaisiin tunnistamaan omat voimavaransa. Rohkaistaisiin tekemään juuri niin kuin omalle perheelle ja omalle lapselle on paras.

Mä en muutenkaan tajua tätä hommaa. ÄITIEN luulisi olevan niitä kaikkein empaattisimpia ihmisiä, toisin näyttää olevan. Ei riitä ymmärrystä millekään muulle kuin sille, mitä mieltä minä itse olen. Jeesustellaan, kiusataan, haukutaan. Moni on tainnut jäädä itse sille hiekkalaatikkoasteelle. Mä en edes halua tietää mitä teidänkin lapsista tulee kun tuollaista esimerkkiä näytetään. Todella surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttää!;23002483:
Kyllä täällä taas kiillotellaan sädekehää. "Ainoa oikea hyvä äiti hoitaa lapsen kotona 3 vuotiaaksi" Ja paskat sanon minä.

Onko se hyvä äiti kun menee ja läppäisee lastaan kun ei enää jaksa hankalaa uhmaa, mutta on "pakko" olla kotona kunnes lapsi 3v? Mulla kaverina tällainen esimerkki. Mutta kun avoimessa pk:ssa ja joka puolella, kuten täällä palstallakin, haaskalinnut oikein käyvät kimppuun jos uskallat sanoa meneväsi töihin aiemmin. Ei puhettakaan siihen että kannustettaisiin tunnistamaan omat voimavaransa. Rohkaistaisiin tekemään juuri niin kuin omalle perheelle ja omalle lapselle on paras.

Mä en muutenkaan tajua tätä hommaa. ÄITIEN luulisi olevan niitä kaikkein empaattisimpia ihmisiä, toisin näyttää olevan. Ei riitä ymmärrystä millekään muulle kuin sille, mitä mieltä minä itse olen. Jeesustellaan, kiusataan, haukutaan. Moni on tainnut jäädä itse sille hiekkalaatikkoasteelle. Mä en edes halua tietää mitä teidänkin lapsista tulee kun tuollaista esimerkkiä näytetään. Todella surullista.

Lapsen hyvinvointi on asia joka varmasti on kaikille vanhemmille ensiarvoisen tärkeä , riippumatta siitä minkälaisia tarpeita työelämän tai muiden asioiden suhteen heillä on. Lapsella taas on omat kehitysvaihekohtaiset tarpeensa jotka pysyvät samoina kaikille, vanhempien tarpeista huolimatta.Jokainen vanhempi tekee omat päätöksensä ja järjestelynsä lapsen hoidon suhteen omista lähtökodistaan.

Elämä ei ole oikeudenmukaista toisilla on vähemmän eväitä vanhemmuuteen ja tarvitsevat apua enemmän kuin toiset. Tämän hyväksyminen ja myöntäminen on olennaista.Jos on äitejä jotka nauttivat (vaikka rankkaa onkin!) lapsen hoidosta kun tämä alle 3v ja pyrkivät tämän tekemään tavalla tai toisella, olisi myös aiheellista nähdä miten arvokas asia tämä lapsen elämässä on. Turha on myös näiden äitien kauhistelu niiden äitien ratkaisuista jotka eivät samalla tavalla äitiyteen suhtaudu.

Kaikille äideille on kuitenkin tärkeä ymmärtää pienen lapsen tarpeet suhteessa omiin vanhempiin eri ikävaiheissa. Jos itse ei pysty lapselle tarjoamaan sitä läheisyyttä ja apua jota alle kolmevuotias tarvitsee, pystyvät nämä äidit mahdollistamaan tarvittavan tuen parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta se että pyritään lapsen tarpeet kieltämään,ikään kuin niitä ei olisikaan, ei varmasti auta ketään.

Varmaan äidit saisivat näistä palstakeskusteluista enemmän irti jos olisi ihan oma palsta kotiäideille ja sitten niille jotka kokevat pienen lapsen hoidon liian raskaana, silloin ei tätä jatkuvaa eipäs juupas ja toisten mollaamiskeskustelua olisi ja ehkä äidit voisivat keskittyä olennaiseen: miten parhaiten turvata pienen tarpeet.

Älä välitä muiden sanomisista, aina jollain on jotain valittamista, joko laitat lapsen liian aikaisin hoitoon, tai liian myöhään.

Meillä kohta 1 v. 9 kk lapsi on kotihoidossa näillä näkymin 2 v. 4 kk ikäiseksi, vuorottelemme hoitovapaalla.

Yhteistyössä