Ihan pakko kysyä... (synnytysasiaa )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
kun luin tuota "Mistä tietää milloin synnytys on käynnistynyt, jos lapsivesi ei mene" - tai jotain tuohon suuntaan - avausta...

Mulla on ollut itsellä ilmeisen helpot ja nopeat synnytykset aina - pisimmillään ekasta supistuksesta esikoinen siis 3 ja puol tuntia, ja tää kuopus vesienmenosta 43 min. Hänestä supistuksia ehti tulla ennen syntymää vain 20min ajan.

Jos mie olisin raskaana, niin mulle luultavasti siis koitettais sopia käynnistys ennen laskettua aikaa, mutta koska lapsista ja synnytyksistä ei koskaan tiedä, niin sanottais myös että herkästi sairaalaan... heti, kun tuntuu jotain "oiretta" tai jotain. Sairaalaan on meiltä matkaa kuitenkin joku 54 - 56km, riippuen reittivalinnasta.

Mutta mitkä ois sellaisia "oireita"? Epäsäännölliset supistukset? Säännölliset, mutta kivuttomat? Millä sitä kipua mitataan, kun mulla ei oo ikinä sattunut mitenkään tosi, tosi, kovaa.
Limatulppa?

Mie en itse osaisi varmaan määritellä kun lapsiveden menosta sen, että nyt kuuluis mennä.
Tai sit supistukset, jos ne ois säännöllisiä ja tulis alle 20 min välein.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
kun luin tuota "Mistä tietää milloin synnytys on käynnistynyt, jos lapsivesi ei mene" - tai jotain tuohon suuntaan - avausta...

Mulla on ollut itsellä ilmeisen helpot ja nopeat synnytykset aina - pisimmillään ekasta supistuksesta esikoinen siis 3 ja puol tuntia, ja tää kuopus vesienmenosta 43 min. Hänestä supistuksia ehti tulla ennen syntymää vain 20min ajan.

Jos mie olisin raskaana, niin mulle luultavasti siis koitettais sopia käynnistys ennen laskettua aikaa, mutta koska lapsista ja synnytyksistä ei koskaan tiedä, niin sanottais myös että herkästi sairaalaan... heti, kun tuntuu jotain "oiretta" tai jotain. Sairaalaan on meiltä matkaa kuitenkin joku 54 - 56km, riippuen reittivalinnasta.

Mutta mitkä ois sellaisia "oireita"? Epäsäännölliset supistukset? Säännölliset, mutta kivuttomat? Millä sitä kipua mitataan, kun mulla ei oo ikinä sattunut mitenkään tosi, tosi, kovaa.
Limatulppa?

Mie en itse osaisi varmaan määritellä kun lapsiveden menosta sen, että nyt kuuluis mennä.
Tai sit supistukset, jos ne ois säännöllisiä ja tulis alle 20 min välein.
Onko tää ajankohtaista sulla :)?

Minä mietin ihan samaa kun olin raskaana. Ensimmäinen tuli syöksyllä ja siitä jäi kohtalaisen kova synnytyspelko. Sitten kun synnytys oikeasti alkoi mieskin tajusi sen jo toisesta supistuksesta.

Olen joskus aiemminkin puhunut täällä, että mulla on ollut kolme täysin kivutonta synnytystä, ensimmäisessä meni hieman lapsivettä, muutoin vedet tulleet vasta ennen vauvan syntymää 10-15 min ennen ponnistusvaihetta.

Olen joutunut arpomaan aikalailla. Jos vielä saan lapsia, joudun luultavasti sairaalaan tarkkailtavaksi jo hyvissä ajoin - ellei sitten ennätä syntyä vessanpönttöön..

Oletko vielä yhtä tekemässä =)?

Minulla on esimmäinen merkki ollut aina tietynlainen jomotus selässä, ensimmäinen merkki niiden supistusten alkamisesta silloin kun ei ole vedet mennyt ensin.

Mulla eka tuli tosi vauhdilla ja toiseen synnytykseen lähdinkin ihan yön supisteluilla ja nekin loppu melkein siihen mennessä kun olin sisällä synnärillä. Ottivat sisälle kun lukivat edellisen synnytyskertomuksen, olin sitten päivän tarkkailussa ja lapsi syntyi seittämältä illalla.

No tämä täti on aina ollut sen verran kettu, että kun synnärille on matkaa kokonaiset 100km ja jos (ja kun) loppuviikoilla on ollut supistuksia miten sattuu ja kipeitäkin (ei säännöllisiä kuitenkaan), olen soittanut sitten synnärille jossain vaiheessa, ihan lopussa siis, et on ollut sellaista värkkäämistä jo kauan, et pakko päästä näytille! Ja kun olen mennyt, on monesti ollut sen 3cm auki, minkä monisynnyttäjällä herkästi on, vaikkei synnytys varsinaisesti ole käynnissä ja kun tuo 3cm riittää käynnistykseen, niin olenkin sitten sitä vaatinut ja synnyttänyt useamman muksun tällä koiruudella! ;)
Vesiä ei ole koskaan mennyt kun vasta salissa ja säännölliset supistukset ovat alkaneet ainoastaan yhden muksun kohdalla ja lähdin niistä.
Muilta olenkin sitten keplotellut vähän mitenkin. :p

Lähtisin siis kipeistä supistuksista, oli säännöllisiä tai ei. Limatulppa voi tulla etuakin, ettei se vältsisti ole selkeä merkki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulis että 10 lapsen äiti tietää koska on lähdön hetki lähellä :D

Niin luulis... mutta en mie oikeesati kahdeksennestakaan ois vielä lähtenyt silloin, jos mies ei ois sanonut että nyt mennään!
Ja 30min ehdin olla sairaalassa, ennen kun tyttö oli syntynyt.

Yhdeksännen kanssa menin ambulanssilla ja ehin olla minuutin sairaalassa sisällä, ja sit oli tyttö sylissä.
Kuopus käynistettiin, ja silloin mie pelkäsin koko loppuajan, että jos syntyy ennen käynnistysaikaa.

Että ei sitä aina osaa arvioida... tai oishan se tietty varmaan omallatavallaan jännääkin ajella puolmatkaa sairaalaan ja todeta, että sorry... ei supista enää, mennään kotiin... ja tunnin päästä uusiks... ja ehkä parin tunnin päästä taas... :whistle: :D

Itsellä vastaava ongelma potenssiin kaksi (ja kolmas yrityksessä). Matkaa synnärille 200 kilsaa ja kaksi syöksyä takana. Käynnistyvät salamana ja aina ennen laskettua aikaa. Viimeisessä meni minulla myös vajaa tunti ja laskin supistuksia oli 12 koko synnytyksen aikana. Mulla tosin alkaa aina vesien menolla, mutta mitä se auttaa, jos olet 200 kilsan päässä...

Ollaan jouduttu menemään sukulaisten nurkkiin odottelemaan synnytystä. Ei kivaa, kun ajankohtaa ei tiedä yhtään, voit joutua pari viikkoa odottelemaan.

Mulla 2 synnytystä takana, kestot 3h ja 2h 20min. Toisessa tuli jo kiire sairaalaan, onneksi matkaa vain 2km. Toisaalta, jos joku asiasta joku varmempi olisi ollut supistusten alkaessa paikalla, oltaisiin ehditty rauhallisemmin. Ekalla kerralla käynnistettiin, puhkaistiin kalvot. Toisella kerralla ihan luomu synnytys, supistukset vain alkoivat yöllä, väli oli alkuunsa heti vain 7min ja tunti alkamisesta 4min. Silti eivät olleet niin kivuliaita, että olisin halunnut lähteä sairaalaan. Olisi kannattanut, koska viimeinen tunti oli melkein yhtä supistusta ja kivut yltyi ihan järjettömiksi viimeisen puolen tunnin sisään. Ehdittiin 8min olla salissa kun kakkonen syntyi, sitä ennen ponnistutti jo hyvän aikaa..

Niin, olisin toivonut sitä vesien menoa, että olisin ollut VARMA. Ajattelin että tyhjää en lähde missään käymään..

Yhteistyössä