ihan rehellisesti onko lapsiperheessä aina sekasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja iii:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
mua ahdistaa tää sotku.. asutaan väliaikasesti vuokralla..(omaa etsimässä) ni 65m kaksiossa.. 2lasta, 2 aikuista ja iso koira.. tää kämppä on ihan hirvee.. koirasta lähtee sairaasti karvoja..ja ne näkyy ahtaassa heti.. vauva puklaa millon sohvia,mattoja ym.. ja esikko 1,5v roiskuttaa maitoa ym muuta ruokaa kaikkipaikat täyteen.. ja tietysti levittää lelujaan ym tavaroita..
tiskejä on siellä täällä.. esikko on pitkä ja käy aina välillä hakemassa tiskipöydältä astioita.. osaa avata roskakaapin haan.. onko tääkaikille arkea vai onks meillä vaan hallitsematon kaaos.. tuntuu et siivoan kokoajan.. silti aina kaikki sekasin..

Ei oo ainakaan meillä sotkuista. Ja paljastan syyn: Siivoan heti jos lapset likaa jotain! Meillä 1v ja 3v ja koira ja 2aikuista.
-meillä 2 aikuista, reilu 2v ja reilu 1v, 2 kissaa, 2 koiraa (nämä siis sotkemassa, muitakin elukoita löytyy)

Jos vauva -aikana tuli puklu: heti vaattteet vaihtoon ja peitto/matto/sohvatyyny tms pesukoriin. Vauvalla kaulassa joku rätti kun tiesi että puklu tulossa. Meillä ei siis tarvinnu ikinä vieraidenkaan pelätä istuvansa puklun päälle...
-vaatteet vaihdettiin, muualta pyyhittiin pois puklut. Ois loppunu peitot, matot ja sohvan päälliset aika nopsaan kun esikoinen puklas välillä 15kertaa päivässä niin että sai vaatteet vaihtaa :whistle:

Meillä lapset syö vain keittiössä, syöttötuolissa. Eikä ikinä missään muualla, eikä varsinkaan lattialla, olkkarissa... Ja nokkamuki venttiilillä on keksitty, joten nesteet pysyy mukissa, eikä kaadu edes pöydälle 3vuotiaaltakaan.
- meillä ruokapöytä olkkarin yhteydessä ja kyllä 2v saa lautase aika pitkälle lentämään kun oikein raivostuu :ashamed: meillä muuten annetaan 2v:n juoda ihan tavallisesta lasista kun kerran osaa ja haluaa vaikka se välillä saattaakin kaatua

Tiskejä ei kuulu pitää tiskipöydällä, vaan tiskialtaassa. Ja ne pestään ruokailun jälkeen tai laitetaan astianpesukoneeseen. Joku vesilasi pöydällä on ok, mutta jos se on seinässä kiinni tiskipöydällä, niin siihen ei yllä vielä pitkä ekaluokkalainenkaan läikyttämään!
-kaikki tiskit ei aina mahdu altaaseen jos se on pieni ja kaikilla ei ole astianpesukonetta. En ole vielä keksinyt miten tiskataan kahden pienen lapsen kanssa yhdessä ja ei noita voi kovin moneksi sekunniksi jättää vahtimatta :/ Meillä lapset ovat myös sen verran nokkelia, et jos jotain haluavat(oli se sitten sallittua tai ei) eivätkä yllä->hakevat tuolin avuksi ;)
Roskakaappiin sellainen lastentarvikeliikkeistä saatava lapsilukkohakanen (kuten KAIKKIIN muihinkin kaappeihin, joita et tahdo lapsesi sotkevan/laittavan lattialle).

Lelut keräämme pois ympäri asuntoa lojumasta joka ilta, sekä jos on tulossa harvinaisempia vieraita (se vie vain 1-5min)
-kerätään meilläkin, mutta siihen menee noin 1min niin ne on taas levällään

Vaatteita meillä ei ikinä jätetä lattiolle/tuoleille, vaan makkareissa/vaatehuoneissa on naulakot puolikäyttöisille, ja likaiset laitetaan HETI pyykkikoriin suoraan.
-näin meilläkin, paitsi jos sisällä välillä ottaa vaikka pitkähihaisen pois niin se voi jäädä tuolin selälle, josta lapset sen sit kiskoo alas :whistle:

Ja kyllä, siivous vie paljon aikaa, mutta mitä sitä ei tekisi mukavan ja viihtyisän ja kauniin elinympäristönsä eteen, kun sitä joutuu katselemaan kotiäitinä 24h. Äitikin pysyy iloisempana kun on mukava olla puhtaassa kodissa. Eli meillä on ns avotakkakoti, mutta en koe mitenkään vaivalloiseksi elämääni

Meillä ei tosiaan käytetä koko päivää kodin siivoamiseen, vietän sen ajan mielummin lasten kanssa ja lasten mutta eläinten kanssa meillä tuntuu olevan jatkuva kaaos =) mutta eipä siihen kuole että kaikki paikat ei ole tiptop. Ainoa mikä suuremmin ärsyttää on koirien ulkoa mukanaan tuoma lika :kieh: talvella lunta, keväällä kuraa, kesällä hiekkaa, syksyllä kuraa...

toki meillä tehdään yhdessä lasten kanssa kotihommia sen mukaan mihin kykenevät vielä pahempaa kaaosta aiheuttamatta ja leluja korjataan yhdessä pois jne.

Ei meillä aina siistiä ole, mut perussiisteys kyllä pidetään yllä. 3 lasta 1-3v ja koira on talossa ja tuo koira pitää kyllä huolta, että on pakko imuroida päivittäin kaikki kriittisimmät paikat. Samoin jos joku läikyttää jonnekin jotakin, niin kyllä mä pyyhin samantien pois. "Sotkua" aiheuttaa lähinnä lasten leikit, jotka nekin pyritään siivoamaan iltaisin. Samoin tiskiä kertyy joskus pöydälle. Isomman siivouksen teen kerran viikossa. Olen itse kasvanut "paskan keskellä" ja päättänyt että omat lapset saa perussiistin kodin. Mitenkään hampaat irvessä en täällä kuitenkaan huhki ;).

ei ole, kyllään siivota voi vaikka lapsia onkin, lelut on leikkien aikana leväällään leikkihuoneessa, mutta leikin loputtua siivotaan ne pois!

On kyllä yksi ääripää että tuttavan tyttö ei osaa leikkiä kun äiti on niin siivoushullu, että tyttö 3v "sekoaa" jos kaveri ottaa lelun laatikoista ja laittaa vielä väärään laatikkoon takaisin. Siellä kaikki on tiptop, tyttö vaan järjestää tavaroitaan eikä leiki millään, mielestäni tuo on aika surullista että lapselta viedään leikininto täydellisellä siisteydellä! :(

Aamusta voi olla hetken siistiä, päivällä niitä leluja pyörii milloin missäkin ja illalla taas raivaillaan. Eli kyllä jos meille tulee päivällä yllätysvierailulle niin todennäköisesti kämppä on vähän sekaisin. :D

Niinhän sitä sanotaan, että sotkuista saa olla muttei paskasta. Kyllä meillä näkyy, että 4 lasta on talossa. Leluja levii jokapuolelle ja eteinen täynnä ulkotaminetta. Ikkunat aina lähmitty, olen kuitenkin ajatellut, että onhan lapsillakin oikeus katsella ikkunasta ulos. Mutta saahan lapset näkyäkkin.

KYLLÄ!! Nyt varsinkin kun tuon kuopuksen (7kk ) lelulaatikot on olkkarissa...Mutta likaista meillä ei ole. Ja nuo teinit osaa ja nykyään sotkea onneksi vaan oman huoneensa

meillä kaksi lasta 5v ja 3kk. 5v saa omassa huoneessa pitää leikkejä pidempään esim lattialla, olkkarista ja muualta ne kerätään joka ilta pois.
mua ahdistaa sekamelska ja nautin siivoilusta.

niin ja meillä muuten se on tuo mies 27vee joka on pahin sotkija .

Meillä ei kauheasti ole sotkua näkynyt vaikka on kolma lasta ja koira. Jo pienenä meillä oli yhden lelun sääntö, eli laosi sai tulla olohuoneeseen leikkimään yhdellä lelulla(esim. nukke+vaatteet oli yksi lelu), uutta lelua ei saanut tuoda ennen kuin vanha oli viety pois. Sen opittuaan on lelut pysynyt lasten huoneissa JA VIELÄ SUHT HYVIN PAIKOILLAAN eikä pitkin lattioita. Hyvä meidän lapset.
Lisäksi olen sanonut, et kaikki mikä menee imuriin on menetettyä, eikä niitä saa takaisin. Ja imuriin ei ole mennyt oikeastaan mitään, niin hyvin on oppi mennyt perille.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Leluja meillä on jokapaikassa levällään joka päivä. Mut ei se mun mielestä sotkua ole, vaan elämää. Lasten lelut ei mua haittaa. Välillä ne kerätään pois, mutta hetken päästä ne on taas levällään.:heart:

Ruoka meillä syödään keittiössä (siis muksut syö :saint: ), juoda saa muuallakin mutta heti siivotaan jos läikkyy.
Tavarat on monesti vähän hujan hajan, kun esikoinen niitä kaivelee ties mistä ja levittelee sitten ympäri kämppää. Myös omat tekemiset monesti keskeytyy ja tavarat jäävät siihen missä on ollut jotain tekemässä.

Joskus myös vaatteita on pitkin lattioita, jos esikoinen sattuu tyhjentämään vaikka molempien muksujen vaatekaapit, niinkun tänään sillä aikaa kun syötin kuopusta..

Aina ei heti ehdi siivota kaikkia jälkiä, mutta kyllä meillä yleensä melko siistiä kuitenkin on. Lukuunottamatta niitä leluja. Likaista meillä ei ole koskaan, sekaista tai sotkuista kylläkin.
Mutta onneksi se ei ole vaarallista B)

Lapset on 1v6kk ja 7kk, että kyllä muutakin tekemistä piisaa :xmas:

tää on ihan ku meillä + sitten pitkäkarvanen koira

ja mun on ihan pitäny opetella siihen et lapsilla on leluja leikkimistä varten eikä sitä,et ne on järjestyksessä omassa huoneessa. Yksin asuessa kaikki aina tiptop... mies jättää vaatteita välillä ihan minne sattuu jne..

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
mua ahdistaa tää sotku.. asutaan väliaikasesti vuokralla..(omaa etsimässä) ni 65m kaksiossa.. 2lasta, 2 aikuista ja iso koira.. tää kämppä on ihan hirvee.. koirasta lähtee sairaasti karvoja..ja ne näkyy ahtaassa heti.. vauva puklaa millon sohvia,mattoja ym.. ja esikko 1,5v roiskuttaa maitoa ym muuta ruokaa kaikkipaikat täyteen.. ja tietysti levittää lelujaan ym tavaroita..
tiskejä on siellä täällä.. esikko on pitkä ja käy aina välillä hakemassa tiskipöydältä astioita.. osaa avata roskakaapin haan.. onko tääkaikille arkea vai onks meillä vaan hallitsematon kaaos.. tuntuu et siivoan kokoajan.. silti aina kaikki sekasin..

No ei. Kun meillä oli vaan yksi lapsi, ja tavaraa vähän, ei ollut sekaista. Meillä lähes aina toinen vanhemmista oli lapsen kanssa ja samalla tuli siivottua. (siis vaikka molemmat kävimme töissä, ei riipu siitä)
Sitten siinä vaiheessa kun oli 2 pientä, ja pieni kämppä, oli sotkuista aina. Vaikka siivosin koko ajan.

Meillä on nyt kun kaikki työt pitkin lattioita ja tuo ateljee pitäs tyhjentää pikkuhiljaa, et vauva mahtuu sinne....ei tietoa mihin tunkis kaikki....tämä kaikki pitäs tunkea kaappiin.
ateljee.jpg

meillä on pääsääntöisesti siistiä. Lapsilla on omat huoneet mutta saavat leikkiä myös olohuoneessa ja keittiössä. Lelut ja roinat kerätään leikin jälkeen pois, lapset itse osallistuvat. Likaiset vaatteet viedään suoraan pyykkikoriin, eikä muitakaan vaatteita heitellä lattialle. Lapset vaan pitää opettaa siihen, ettei äiti tai isä kulje perässä niiden vaatteita ja rojuja keräämässä. Meillä ainakin molemmat pitää siitä, että järjestellään. Vaikka meillä vieraiden silmissä saattaakin näyttää "avotakkakodilta", niin kyllä siellä myös elämää on.

Ja mies osallistuu myös ! Tavarat säilytetään kaapeissa ei lattialla / pöydillä. Jos on liikaa tavaraa ne myydään tai lahjoitetaan pois. Me ollaan huonoja hamstraamaan ylimääräistä, jota ei kukaan koskaan tarvitse. Antaa sen sitten jollekin joka sitä tarvitsee.

Eikä meillä kuljeskella maitomukien tai yleensäkään juomien kanssa ympäri kämppää. Leipäpalasen kanssa saavat mennä viikonloppuaamuna nojatuoliin lastenohjelmia katsomaan mutta muuten syödään pöydän ääressä ja ruokailun jälkeen astiat laitetaan suoraan koneeseen ja pöytä pyyhitään.

Niin ja lapset ovat 4v. ja 1v.

meillä on aina sotkuista, vaikka siivoaisin non stoppina. joku sotkee perästä koko ajan kuitenkin, jos ei mies ja lapset niin koira pudottaa karvoja. aamulla kun imuroit niin nurkissa on valtavat karvapallot illalla...

Meil on aika sotkusta yleensä. Tavaraa on ihan liikaa, eikä niille ole paikkoja. Varsinkin lasten leikkihuone on aina hyrskyn myrskyn...
No, lapset kasvaa koko ajan ja aina vaan enemmän voivat osallistua kodin siivoukseen. Mutta näin töissäkäyvänä kolmen pienen (esikko 5v, keskimmäinen 3,5v ja kuopus 2vee) lapsen äitinä en ihan kaikkea kerkeä, enkä viitsi puunata. Ei me kuitenkaan paskaan kuolla, mitä nyt tiskivuori joskus on aika korkea...

meillä oli ennen sotkusta/ sekasta, nykyään harvemmin.
Meillä kaksi lasta ja isokoira!
tein näin!
eteinen: vain ne takit ja haalarit mitä käytetään kokoajan on esillä. Kauppa/kyläily takki on vaatehuoneessa. vain ne kengät mitkä päätyy jalkaan on eteisessä... muut pois sama koskee pipoja... yms. tilavampaa ja siistimpää kun eteinen ei oo täynnä tavaraa! helppo imuroida hiekat ja kivet pois kun ensin ei tarvi raivata kenkiä pois!
keittiö: esille vain kahvinkeitin ja mikro (leivänpaahdin ) muut pois! astiat minimiin ei kattiloita tarvi kymmeniä. astiat käytön jälkeen koneeseen ja rätillä heti pyyhkiin pinnat! smalla kun tekee ruokaa voi pyyhkiä kaapinovia jääkaappia ( ota helposti saataville rätti ja puhdistussuihke! )
koriste esineet pikkutilpehööri pois pölyä keräämästä... kaikki turha pois esim. yksi kynttilä lipaston päälle ja valokuvat on ihan hyvä! helppo pyyhkiä pölyt!
käy lelut läpi kyllä muutama korillinen riittä itse jätin (lapset tyttöjä ) puupalikat, legot, brionjunaradan, nuket, pelit ja palapelit, muutaman leikkiastian, kirjoja! (kaikki lelut mahtuu leluarkkuun taikka lipastoon! värikynät ja paperi kaappiin josta ne annan, kun piirretään.
lelut kerätään illalla pois! meillä ei kerätä joka leikin jälkeen vaan illalla ennen iltapesua!
mitäs vielä....
itse tein tämän operaatin varasin kirpputoripöydän ja möin paljon tavaraa pois eikä ole kaduttanut!!!!!! lapset kyseli välillä jonkun perään mutta ei kauvaa...
uutta krääsää ei osteta... leluja vain lahjaksi!

Älä sure ap. Suurimmassa osassa lapsiperheitä, lapset taatusti saa sotkua aikaiseksi. Toki on perheitä, joissa lapset ei saa tuoda leluja oleskelutiloihin, mutta sitä minä taas en henk.koht. ymmärrä, mutta eihän mun tarvikaan... Hommaa roskiskaappiin kunnon lapsilukko (prismasta tai ikeasta) ja älä ota paineita siitä laminaatista. Se on ehkä maailmankaikkeuden karsein ja epäkäytännöllisin lattiamateriaali.

No meillä se on kyllä nuo eka ja tokaluokkalaiset jotka "sotkee" ja jättää roippeetaan minne sattuu, sängyt unohtuu pedata (yleensä vain toisella tosin), oikeen huvitti ykspäivä kun tuo meidän just hikiset 2v poika otti tyttöjen vanukaspurkin pöydältä, vei sen roskiin ja laittoi lusikan tiskikoneeseen =) Siinä vaiheessa oli pakko neideille sanoa, että alkaa jo tuo pieninkin huolestua tosta teidän sottaamisesta :whistle: (kyllä ne sentään siivoa omat astiansa pois, eivät vaan olleet vielä kerenneet, kun jotain viimeisiä joivat ja mutustivat), pikkasen oli tytöt että :whistle: :(

No ei ole. Lapsi on huono tekosyy epäsiisteydelle. Lelut lattialla sitä ei vielä ole, mutta paskasta ei saa olla.

Itseäni ällöttää likaisuus, meillä on 3 alle 5-vuotiasta ja siistiä on aina! Keittiössä syödään, jäljet siivotaan HETI, tiskit pois ja pöydät pyyhitään ja roskat pöydän alta. Mehupullojen tms kanssa ei koskaan heiluta missään.

Vessassa opetetaan asiomaan siististi. Kädet pestään ennen ja jälkeen ruoan, samoin sotkusuut ruoan jälkeen.

Lapset keräävät jo 1-vuotiaana omat lelunsa päikkäreille ja iltaunille mennessä, äidin avustuksella, isommat ihan itse.

tavaroille ja vaatteille on kaikille paikat ja lapset opetetaan laittamaan kaikki paikalleen.

Näin se toimii ja kukaan ei stressaannu!

Ei meillä ainakaan aina ole sekaista.
Silloin kun olen siivonnut, meillä on noin keskimäärin 46,5 minuuttia ihan suhteellisen siistiä B)

Mutta en mä jaksa kamalasti stressata, tässä eläintarhassa se nyt vaan on tätä. Olen yrittänyt miettiä sisustuksen edes osittain niin, että näyttää siistiltä vaikka ei sitä välttämättä ole.

Ja ajattelen niin, että sitten kun nuo on isoja, niin ehdin kyllä vaikka nuolla lattialistoja hammasharjalla ja ne jopa pysyy puhtaana. Siihen asti yritetään pitää homma sen verran hanskassa, että kaikki mahtuu olemaan :D

No kyllähän se tahtoo vähän sekamelskan puolelle tämä homma painua... :xmas:
Joskus on täysi kaaos, joskus kaikki tiptop, ehkä yleensä jotain siltä väliltä.
Meillä saa lapset leikkiä vapaasti joka paikassa, lelujakin sitten levitellään sen mukaan...niitä sitten välillä yhdessä kerätään.
Pyrin siihen, että koti olisi puhdas, epäjärjestyksellä ei ole niin suurta merkitystä -vaikken sekamelskassa hirmu pitkään viihdykään! Sitä paitsi, onhan sotkuinen koti paljon kehittävämpi lapsen kannalta, kuin se tiptop-koti... :saint: ja se on täyttä faktaa.

Meillä muksut vajaa8-, 6-, 4½-, 3- ja 2-vuotiaat.

Yhteistyössä