Ihana äiti pisti välit poikki!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "isosisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"isosisko"

Vieras
Oli käynyt taas alkossa ostoksilla, ei suinkaan itselleen, vaan mun 16v pikkusiskolle. Sanoin että mä en hyväksy ollenkaan alaikäisen juomista, enkä ykkää että äiti ostaa siskolle alkoholia ja antaa juoda. No äiti oli sitä mieltä että turvallista on kotona juoda. Sisko lähti sitten illalla kaupungille pullojen kanssa. Sanoin äidille että eipä jäänyt sisko "turvallisesti kotiin" juomaan. Äiti siihen tiuskaisi että "Älä sinä kuule puutu minun kasvatustapaan. Hoida sinä omat lapsesi, niin minä hoidan omani! Ei tarvii tänne tulla jos minä oon niin huono äiti!"
Lähdin menemään ja perään tuli viesti "Turha tänne edes soitella"...

Että tämmöstä meillä...

Sinänsä olit ihan oikealla asialla, mutta kyllä tätäkin kanaa ärsyttäisi jos muna ottaisi asiakseen useamman kerran illan aikana opastaa lastenkasvatuksessa täysin pyytämättä, ollessaan kanalassani kylässä.

Sinänsä olit ihan oikealla asialla, mutta kyllä tätäkin kanaa ärsyttäisi jos muna ottaisi asiakseen useamman kerran illan aikana opastaa lastenkasvatuksessa täysin pyytämättä, ollessaan kanalassani kylässä.

Olet siis alaikäisten juottamisen kannalla sinäkin? Ihan oikeastikko 16-vuotiaalle tytölle on mielestäsi hyväksyttyä kantaa viinaa ja vielä päästää se kaupungille rymyämään kännissä pullojen kanssa?

Älä turhaan sure äitisi oikuttelua. Ihan aiheesta sanoit ja voisit sanoa tiukemminkin. Ole sinä vastuullinen aikuinen kun äitisi ei siihen kykene. Todella törkeää ostaa alaikäiselle lapselleen juotavaa :(

[QUOTE="vieras";23916780]Olet siis alaikäisten juottamisen kannalla sinäkin? Ihan oikeastikko 16-vuotiaalle tytölle on mielestäsi hyväksyttyä kantaa viinaa ja vielä päästää se kaupungille rymyämään kännissä pullojen kanssa?[/QUOTE]

Olen sitä mieltä, että asia on lähinnä äidin ja 16-vuotiaan välinen. Isosiskon ivalliset huomautukset siitä, että eipä jäänyt sisko turvallisesti kotiin juomaan, eivät todellakaan mitään auta...

Äiti kävi TAAS alkossa hakemassa siskolle juomaa. Ei siis uusi juttu. Jos haluaa asiaan puuttua, sen voi tehdä minusta fiksumminkin kuin tuolla lailla. Jutella asiallisesti siskon kanssa, jutella asiallisesti äidin kanssa silloin kun tilanne ei niinsanotusti ole päällä. Ja jos se ei auta, niin vaikka ilmoittaa lastensuojeluun, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Nää on näiden vanhojen ämmien mielipiteitä. Heidän mielestään nuoremmat, varsinkaan omat lapset ei sais moittia vanhempia ihmisiä vaikka vanhukset olisi moraalittomia, kakaran taolle jääneitä.. Mielestäni epäkohtiin saa puuttua, varsinkin perheen sisällä.

Olen sitä mieltä, että asia on lähinnä äidin ja 16-vuotiaan välinen. Isosiskon ivalliset huomautukset siitä, että eipä jäänyt sisko turvallisesti kotiin juomaan, eivät todellakaan mitään auta...

Äiti kävi TAAS alkossa hakemassa siskolle juomaa. Ei siis uusi juttu. Jos haluaa asiaan puuttua, sen voi tehdä minusta fiksumminkin kuin tuolla lailla. Jutella asiallisesti siskon kanssa, jutella asiallisesti äidin kanssa silloin kun tilanne ei niinsanotusti ole päällä. Ja jos se ei auta, niin vaikka ilmoittaa lastensuojeluun, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Alaikäisen juominen EI tod. ole vain äidin ja lapsen välinen asia! Vai turhaanko poliisi ja lastensuojelu puuttuu tähän ongelmaan? Tuo alkoholisoitunut äiti tarvitsee kunnon herätyksen ja jonkun sanomaan suorat sanat. Koska sisko tietää parhaiten, hänen kuuluukin tuohon sanoa painava sana eikä hyssytellä. Ei ole siskon vika jos ei tepsi.

Alaikäisen juominen EI tod. ole vain äidin ja lapsen välinen asia! Vai turhaanko poliisi ja lastensuojelu puuttuu tähän ongelmaan? Tuo alkoholisoitunut äiti tarvitsee kunnon herätyksen ja jonkun sanomaan suorat sanat. Koska sisko tietää parhaiten, hänen kuuluukin tuohon sanoa painava sana eikä hyssytellä. Ei ole siskon vika jos ei tepsi.

Miten sisko siis sai asiaan muutosta tuolla ivallisella sanomisellaan?

Ei mitenkään...menetti vaan puheyhteyden äitinsä kanssa, ja siten mahdollisuuden seurata tilannetta.

Juoko tuo äiti vai? Missä ap kertoi, että äiti on alkoholisoitunut?

Taustoista sen verran, että sisko on huostaanotettu ja asuu perhekodin tukiasunnossa, käy viikonloppuisin porukoilla ja tällaista tapahtuu lähes joka viikonloppu. Olen yrittänyt asiallisesti keskustella, mutta se ei näiden kanssa onnistu. Aina pistetään välit poikki jos yritän keskustella. Äidillä on se asenne, että hän on mielummin siskon kaveri kuin äiti, eli haluaa pysyä siskon suosiossa ja tekee kaikkea salaa perhekodin työntekijöiltä. Äiti on myös joskus pitkittänyt kotilomia.
Tämä siskon alkoholinkäyttö oli yksi syy huostaanottoon, kun sisko oli 13v. Sisko on luonteeltaan sellainen, että kiukuttelee ja uhkailee, kunnes saa tahtonsa läpi.

Äidillä ei varsinaisesti ole alkoholiongelmaa. Tekee kyllä siskon kanssa laivaryyppyreissuja. Isäpuoli on raitistunut alkoholisti. Silloin kun isäpuoli joi, myös äiti joi. Äidillä on skitsofrenia ja se varmaankin jollain tapaa vaikuttaa käytökseen...

voi jösses sentään. minä olisin soittanut välittömästi lastensuojeluun ja poliisiin. äitisi teko on lainvastainen! samaten olisin seurannut siskoa vähän matkaa ja katsonut kun ottaa ensimmäiset hörpyt ja soittanut siihen poliisit tai ottanut itse juomat siskolta pois. ei puhettakaan että katsoisin tuomosta. ja muuten voit ottaa vaikka heti maanantaina yhteyttä lastensuojeluun ja sosiaaliviranomaisiin ei ole myöhäistä vieläkään.

Normaaliperheessä varmaan auttaisi keskustelu, tuossa tilanteessa perhekotiin kertominen lienee tehokkaampaa kuin äidille sanominen.

Ja (anteeksi vaan) minusta se ei ole kamalan iso asia, jos normaalin perheen normaali nuori saa koulunpäättäjäispäivänä kolme siideriä tai yhden vinkkupullon juoda juhliessaan. Erityistapaukset on sitten eri asia, jos avauksessa olisi kerrottu tärkeät taustatiedot niin mielipiteeni olisi ollut erilainen.

Normaali-sana on aika huono, mutta en keksi parempaakaan nyt.

Siskosi elämä voi mennä pilalle. Tai sitten ei, mutta minä puuttuisin varmasti jos olisi omasta siskosta kyse!
Oletko ollut yhteydessä siskostasi huolehtiviin viranomaisiin? Onko äitisi kasvattanut sinua samalla tyylillä?

Ai tää olikin näin moniongelmainen tapaus. Äidistäsi ei näköjään ole lapsen huoltajaksi. Tietävätkö perhekodissa aiemmista tapauksista? Mitäs jos soittasit sinne perhekotiin, jos lastenvalvojalle soitto tuntuu liian korkealta kynnykseltä?

Siskosi elämä voi mennä pilalle. Tai sitten ei, mutta minä puuttuisin varmasti jos olisi omasta siskosta kyse!
Oletko ollut yhteydessä siskostasi huolehtiviin viranomaisiin? Onko äitisi kasvattanut sinua samalla tyylillä?

Minä olen kasvanut lastenkodissa. Sekä isäni, että äitini luona on tarjottu alkoholia, mutta olen aina ollut alkoholivastainen, koska alkoholi tuhosi lapsuuteni. Veli joi aina sekä äidin että isän luona.
Joskus olen soittanut suoraan sossuun, sama henkilö hoitaa siskoni asioita, joka aikoinaan hoiti minun ja veljeni asioita, mutta siitä on seurannut kunnon riita. Äitini ei kestä minkäänlaisia neuvoja, vaan ottaa aina marttyyri-asenteen ja pistää välit poikki.
Yleensä minä olen se joka lopulta pyydän anteeksi.
Tosin nyt päätin, etten enää aio pyytää anteeksi ja jos pistää välit poikki, niin en ota yhteyttä!

Tuossa tilanteessa ottaisin äitiin etäisyyttä ja jättäisin puuttumatta hänen kasvatustyyliinsä, varsinkin jos vastuuttomuus on jo sosiaaliviranomaisten tiedossa. Pikkusiskon kanssa sen sijaan voisin yrittää keskustella alkoholin käytöstä. Ivallisuus minustakaan auta ketään vaan keskustelu tulee olla asiallista ja toista kunnioittavaa.

Yhteistyössä