ihanko oikeasti opintotuki on vaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toimeetulotukea saa jos luottotietoja eiole kun ei saa opintolainaa, jos sulla lapsi ni saat kyllä opintolainan lisäksi yhdestä lapsesta 200e toimeentulotukea lisää opintolainan kanssa

Lapsettomat saa kyllä poikkeuksetta opintotukea mukaan, eli yli jotain 460e saa kyllä suurin osa varmasti käteen. Voi tehdä töitä ja nostaa lainaa. Suurin osa pärjää näin.

[QUOTE="vieras";28963685]Lapsettomat saa kyllä poikkeuksetta opintotukea mukaan, eli yli jotain 460e saa kyllä suurin osa varmasti käteen. Voi tehdä töitä ja nostaa lainaa. Suurin osa pärjää näin.[/QUOTE]

korjaus, saavat siis asumistukea myös. Eli opintotuki + asumistuki on tuon reilu 400e

[QUOTE="Anne";28963705]Opiskelijana voi saada toimeentulotukea vaikka ei nostaisikaan opintolainaa. Se nostamaton laina vain lasketaan pois siitä mitä tarvitsisi. Eli saa saman summan kuin opintolaina nostavakin opiskelija.[/QUOTE]

Käsittääkseni kaikki sossut ei ajattele sitä näin, vaativat vissiin ottamaan lainan.

[QUOTE="Anne";28963705]Opiskelijana voi saada toimeentulotukea vaikka ei nostaisikaan opintolainaa. Se nostamaton laina vain lasketaan pois siitä mitä tarvitsisi. Eli saa saman summan kuin opintolaina nostavakin opiskelija.[/QUOTE]

mutta jos laksevat opintolainna tuloksi niiin siitähän tulee jo yli 700e, ei silloin enää mitään sossusta tule. tiedän tämän asian., mutta jos nuori asuu vanhempiensa kanssa ja on jo 18v voi hän saada sossusta yli 300e, silloin ei vaadita nostamaan opintolainaa.

Jos ei riitä niinon toimeentulotuki lisänä.

Niin sitten siinä vaiheessa kun on nostanut opintolainan tappiinsa. Jos täydet velat on otettu, niin tuota voidaan harkita. Useimmiten sitä ei saa, vaan kehoitetaan myymään omaisuutta, muuttamaan soluun tai kysymään apua vanhemmilta. Kun olet vuosia taistellut toimeentulotuesta huomaatkin jo valmistuneesi. Sitä sillä ilmeisesti haetaankin.

mutta jos laksevat opintolainna tuloksi niiin siitähän tulee jo yli 700e, ei silloin enää mitään sossusta tule. tiedän tämän asian., mutta jos nuori asuu vanhempiensa kanssa ja on jo 18v voi hän saada sossusta yli 300e, silloin ei vaadita nostamaan opintolainaa.

Ilmeisesti et tiedä. Itse nostin opiskelijana opintolainaa ja sossu maksoi sähkölaskun ja sain joitakin kymppejä siihen päälle vielä toimeentulotukea, silmälasit mm myös. Sen olisi saanut vaikka en olisikaan nostanut opintolainaa, mutta sitä opintolainaa vastaavaa summaa he eivät olisi maksaneet jos en sitä olisi nostanut.

mä oon aina ihmetellyt mitä järkeä on siinä (siis opintotuessa) että jos asut avoliitossa muttei ole lapsia, niin puolison tuloja ei huomioida asumislisässä MUTTA jos on lapsi niin sittenpähän huomioidaan ja saa asumistukea JOS SAA, mun tapauksessa tippui huomattavasti. Mua syletti niin suunnattomasti tuo systeemi aikoinaan kun lapsen menin opiskeluaikana saamaan (ok, mitäs tein).

Jos opiskelijoille annettaisiin enemmän rahaa...ryyppäisivät enemmän ja voisivat opiskellakin mahd. Pitkään ihan huvikseen, kun on niin helppoa kun kukaan pakota töihin. Ne jotka haluavat lisää rahaa...menevät sitten töihin. Musta opiskelijalle riittää myös ihan solukämppä...asunnoista vielä joissain alueissa pulaa...parempi antaa työssäkäyville.

Lapsellisille opiskelijoille on sitten eri käytännöt mikä on hyvä juttu. Tietysti opintolainan joutuu yh äiti ainakin ottaa mutta eihän siitä pahemmin tule edes korkoja, vai tuleeko ollenkaan?

Ja olen kohta opiskelija jolla kaksi lasta. Mies löytyy joten lainaa en tarvi. Pelkkää opintotukea nostan ja lapsista lapsilisät. Olen myös ollut köyhä lukiolainen...en saanut opintotukea vanhempieni tulojen takia, mutta tein välillä töitä, asuin halvassa solussa ja sain kyllä asumislisän kuten kaikki. Vanhempani tosin maksoivat kirjat ja antoivat rahaa jos tuli ongelmia, mutta en ymmärrä mikä tuossa opiskelijaelämässä ja vähässä rahamäärässä on niin kamalaa. Korkeakouluissa on muistaakseni vielä tosi pitkät lomat, jona aikana ehtii tehdä ihan kunnon töitä, josta säästää.

[QUOTE="vieras";28964270]Kyllä te sitten pärjäätte, jos kerran asumistukea ei heru teidän talouden tulojen perusteella. Tsemppiä!

Ja jos ette pärjää, niin hanki osa-aikatyö/keikkatyö. En tunne yhtäkään opiskelijaa, joka ei töitä tekisi opintojen ohella.[/QUOTE]

Minä en tee töitä. Tosin en opiskele vielä opintotuella, ja kun sen aika on niin toivottavasti on joku osa-aikatyöpaikka. Koulumatkoihin menee pari tuntia päivässä, lisäksi päivät on neljään, viiteenkin.
Viimeksi tarjottiin siivoustyötä ja siitä sai vähemmän käteen kuin työkkärin omaehtoisella, lisäksi lapsen hoito-ongelmat yms..

Yhteistyössä