Ihastuin tähän omakotitaloon, mitä ajatuksia herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pienihän tuo on. Leivarissa saattaa olla veto-ongelmia ja suojaetäisyys hellan ja sen lipaston välillä olematon. Lisäksi leivarin edessä on puulaatikko.
Ihan kivan näköinen esim. kesäasunnoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
jos on terve talo ja paikka miellyttää niin on mun mielestä kivan siistit lähtökohdat ja saa pienelläkin vaivalla oman näköisen esim jos haluu maalata katon tai muuta mut ei tartte niinku kaikkea räjäyttää ellei halua. Sijainti ei kyllä sano yhtään mitään mutta eihän sen tarvikaan mulle sanoa =)

minusta katto oli parasta, säästäisin ehdottomasti sen juuri tollasena, samoin hakisin lattiaan samaa sävyä. Makunsa kullakin, tosiaankin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Perinteinen rintamamiestalo ja näyttäis nopeesti, että ei ole remontilla ainakaan pilattu. Tykkään myös. Pesutilat oli tosi ahtaat ja pienet, niille jos jotain sais tehtyä. Tosi ihana ja valoisa pirtti, kuten näissä aina. :)

Ei ole perinteinen rintamamiestalo, koska ei ole rintamamiestalo. Pilaamisesta en osaa sanoa mitään, mutta remonttia on tehty kyllä joka puolella sitten vuoden 1960.

Mukavan näköinen talo ja hieno piha.

Jos vanha pitäisi ostaa niin Itse ostaisin juuri 50-60 luvun talon paljon mieluummin kuin 70-80 luvulla tehdyn homeansan. Näissä harvemmin hometta on, kun on kunnolla tuulettuvat pohjat, vaikka vesieristyksiä ei käytännössä ole ollut silloin. Mutta ei niitä ole osattu 70-80-luvuillakaan vielä tehdä, tuuletuksesta puhumattakaan. Ja silloiset laatikkotalot, yök!

Mutta eihän tuossakaan talossa kuvan perusteella ole tuulettuvaa alapohjaa, vaan ihan laatalla näyttää lepäävän.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos vanha pitäisi ostaa niin Itse ostaisin juuri 50-60 luvun talon paljon mieluummin kuin 70-80 luvulla tehdyn homeansan. Näissä harvemmin hometta on, kun on kunnolla tuulettuvat pohjat, vaikka vesieristyksiä ei käytännössä ole ollut silloin. Mutta ei niitä ole osattu 70-80-luvuillakaan vielä tehdä, tuuletuksesta puhumattakaan. Ja silloiset laatikkotalot, yök!

Mutta eihän tuossakaan talossa kuvan perusteella ole tuulettuvaa alapohjaa, vaan ihan laatalla näyttää lepäävän.

Eli tällainen riski olisi? Olen kuullut, että laajennus olisi riski sinällään, onko tietoa ja mitä muita riskejä tuohon liittyisi?

Alkuperäinen kirjoittaja ooh:

Eli tällainen riski olisi? Olen kuullut, että laajennus olisi riski sinällään, onko tietoa ja mitä muita riskejä tuohon liittyisi?

Ei nyt mikään rakenne automaattisesti riski ole. Laatta voi olla toimiva tai ei, mutta ihan yhtä hyvin tuulettuva alapohja voi olla kumpaa vain. Ja joskus väärinkin tehdyt rakenteet saattavat toimia ihan hyvin. Omakotiasuminen on epävarmuuden sietämistä.

Sisältä tuon saa rempattua kauniiksi, tosin kantsii varautua siihen, että se maksaa. PALJON.

Mutta senkin jälkeen käsissä on ulkoapäin ruma talo, jossa ei ole ilmastointia (jos ette sitä asenna).

En ostaisi.

Perinteinen rintamamiestalo ja näyttäis nopeesti, että ei ole remontilla ainakaan pilattu. Tykkään myös. Pesutilat oli tosi ahtaat ja pienet, niille jos jotain sais tehtyä. Tosi ihana ja valoisa pirtti, kuten näissä aina. :)

Ei ole perinteinen rintamamiestalo, koska ei ole rintamamiestalo. Pilaamisesta en osaa sanoa mitään, mutta remonttia on tehty kyllä joka puolella sitten vuoden 1960.

Mukavan näköinen talo ja hieno piha.

Sanoinkin remontilla ei ole pilattu ja kyllä rintamamiestalon pohja, jos yhtään Lappiin rakennetut rintamiestalot tuttuja. Pohja on täsmälleen sama kuin noin kaikissa pian sodan jälkeen rakennetuissa...
En kyllä usko, että laatalla on, jos on 1960 rakennettu. Vai lukeeko jossain niin?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Sisältä tuon saa rempattua kauniiksi, tosin kantsii varautua siihen, että se maksaa. PALJON.

Mutta senkin jälkeen käsissä on ulkoapäin ruma talo, jossa ei ole ilmastointia (jos ette sitä asenna).

En ostaisi.

Kommenttisi osoittaa, että ihmisillä on hyvin erilaiset käsitykset siitä, mikä on kaunista. Ja ilmanvaihto voi onneksi toimia ilman ilmastointiakin.

En ostaisi.

En mä ostaisi valmiiksi rumaa taloa :)

En ostaisi.

Kommenttisi osoittaa, että ihmisillä on hyvin erilaiset käsitykset siitä, mikä on kaunista. Ja ilmanvaihto voi onneksi toimia ilman ilmastointiakin.

Toki on. :) Mun makuun tuo ei ulkonäollisesti ole laisinkaan. :D

Ja mitä ilmanvaihtoon tulee, en ole henk. koht. vielä törmännyt torppaa, jossa se toimisi, jos ei ilmastointia ole. Ja monessa ei-ilmastoidussa olen asunut itsekin.

En ostaisi.

näimpä :) eikä remontti tule kovinkaan kalliiksi, jos osaa itse tehdä mahdollisimman paljon. Remonttia voi myöskin tehdä huone kerrallaan vaikka monta vuotta, ihan miten itselleen parhaiten sopii.

Sanoinkin remontilla ei ole pilattu ja kyllä rintamamiestalon pohja, jos yhtään Lappiin rakennetut rintamiestalot tuttuja. Pohja on täsmälleen sama kuin noin kaikissa pian sodan jälkeen rakennetuissa...
En kyllä usko, että laatalla on, jos on 1960 rakennettu. Vai lukeeko jossain niin?

Tuossa talossa on rintamamiestalojen lailla keskusmuuri. Mutta talon malli on pitkänomainen, ei neliömäinen. Lisäksi katon kaltevuus on erilainen kuin sodanjälkeisissä tyyppitaloissa. Yhdistän tuon mallin myöhempään aikakauteen, en niinkään sodanjälkeisiin tyyppitaloihin. Selvimmin ero näkyy neljännessä kuvassa alhaalta lukien. Ehkä Lapissa on sitten ollut käytössä eri tyyppitalosarjat, mutta ainakin minun mielikuvissani rintamamiestalon määritelmään kuuluu, että yläkerta on ihan asuintilan korkuinen.

Mitä pohjaan tulee, niin en näe kuvissa yhtään merkkiä tuuletusaukoista. Näetkö sinä?

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Pienihän tuo on. Leivarissa saattaa olla veto-ongelmia ja suojaetäisyys hellan ja sen lipaston välillä olematon. Lisäksi leivarin edessä on puulaatikko.
Ihan kivan näköinen esim. kesäasunnoksi.

Mistä ihmeestä tuon veto-ongelman päättelet?

Ihanan iso piha. Vanhoilla tonteilla yleensä on isot pihat =)
Ja iso keittiö. Itse en tykkäisi, että kaikki yhdessä rivissä keittiössä, mutta jos itset tykkäät, niin mikäs siinä. Itse ehkä yrittäisin saada jonkinlaiset saarekkeen kehitettyä sihen. Oudon mallinen kylppäri. Kapealta vaikuttaa.

Yhteistyössä