Ihastumista vai ystävyyttä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen naiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen naiselle

Vieras
Haluaisin neuvojanne, vaikka eroan ehkä suurimmasta osasta teitä siksi koska asun parisuhteessa toisen naisen kanssa.

Olen asunut naiseni kanssa yhdessä jo kuusi vuotta. Meillä on ollut tasainen liitto, emme juuri riitele, mutta negatiivisiakin asioita on. Etenkin minun puoleltani. Puolisoni ei ole hyvä keskustelija, hän ei tee kotitöitä ja seksielämä on ollut hyvin hiljaista ( kuin tyypillinen suomalainen mies, heh). Näistä asioista olen puhunut, mutta tuloksetta.

Olemme nelikymppisiä. Puolisoni ottaa viikonloppuisin alkoholia ja kulkee baareissa ja kavereiden kanssa. Minä en sellaista harrasta, minulla on eläimiä ja omat näyttelyharrastukseni. Olemme antaneet toinen toisillemme tilaa tehdä niitä asioita mistä itse nauttii. Joskus tuntuukin, että elämme omia elämiämme hyvinä, sopuisina ystävinä, eipä juuri muuta.

Noin kuukausi sitten naiseni tapasi kyläily / ryyppyreissullaan ystävämme miehen kaksikymppisen tyttären, joka myös elää parisuhteessa naisen kanssa. Heistä on tullut nyt ylimmät ystävät, jotka jakavat kaiken keskenään. Puolisoni on selvästi ihastunut tähän nuoreen tyttöön. Hän itse sanoo tykkäävänsä tytöstä kovasti, hän on ”ihastuttava nuori nainen, mutta ihan pentu vielä”.

Ihastuneensa hän ei tunnusta tai ei tajua sitä itsekään. Selvät ihastumisen merkit hänessä kuitenkin näen. Sloggihousut saivat väistyä, seksielämämme on kummasti piristynyt hänen tullessa tytön luota ihan ”kuumissaan”. Puolisoni ei ole aiemmin pitänyt kavereihinsa juuri ollenkaan yhteyttä puhelimitse tai viestein. Nyt puheluja tulee ja viestit piippaavat. Facebookissa hän chattailee tuon tyttösen kanssa. Tiedän että olen itse alhainen kun tutkin hänen puhelimensa – viestit on poistettu, samoin puhelutiedot tämän tytön osalta. Naiseni ei vain ole hoksannut, että puhelimen lokiin jää tieto viimeisestä vastaanotetusta viestistä ja keneltä se on.

Tämä tyttö viettää aikaansa paljon meillä minun suostumuksellani. Heillä on kotona tosi ahdasta kun sisaruksilla on tyttö- ja poikaystäviä jne. Olen pyytänyt puolisoltani, ettei hän salaisi minulta mitään. Tämä nuori tyttö on kiva ja rauhallinen tapaus, pidän kyllä itsekin hänestä, mutta…

Tämän episodin myötä olemme naiseni kanssa löytäneet toisemme uudelleen. Hän on vihdoin alkanut puhumaan. Samoin minä, kerron kyllä tasan kaikki tunteeni ja ahdistukseni. Hän sanoo haluavansa viettää elämänsä vain ja ainoastaan minun kanssani. Puhumme ja rakastelemme, kotityöt kyllä jäävät.

En haluaisi kieltää puolisoltani hyvää ystävyyttä. Olen iloinen hänen puolestaan siitä, että hän on löytänyt oikean ystävän jonninjoutavien baarikavereiden tilalle. Tytön kanssa he käyvät paljon läpi hänen parisuhdettaan, sekä keskustelevat musiikista, mikä on molempien harrastus.

Toisaalta olen niin raivoissani ja mustasukkainen. Olen sanonut, että jos naiseni oikeasti rakastaisi minua, hän ei tekisi tätä minulle. Olen niin ahdistunut, että joudun syömään siihen lääkkeitä. Itken ja suren, toiset päivät ja hetket sujuvat paremmin kuin toiset.

Pelkään, että heidän suhteensa vie kohti väistämätöntä. Tytön parisuhde on minun mielestäni ihan mahdoton. Pelkään, että he eroavat ja sen jälkeen oma puolisoni aloittaa virallisen suhteen hänen kanssaan. Puolisoni sanoo ettei niin tule tapahtumaan, ei hän kuulemma mikään pedofiili ole. Silti minä kärsin, kärsin todella. Mitä ihmettä minun tai meidän tulisi tehdä?

Lähdenkö pois tästä suhteesta vai kiellänkö puolisoltani yhteydenpidon tähän ystävään? Vai annanko kaiken mennä omalla painollaan ja tulla todennäköisesti petetyksi? Olen tällä hetkellä niin rikki etten jaksa enää.

Lähdenkö pois tästä suhteesta vai kiellänkö puolisoltani yhteydenpidon tähän ystävään? Vai annanko kaiken mennä omalla painollaan ja tulla todennäköisesti petetyksi? Olen tällä hetkellä niin rikki etten jaksa enää.

Ketään ei voi kieltää pitämästä yhteyttä keneenkään. Ainoa minkä voit tehdä on kertoa puolisollesi miten pahalta tilanne sinusta tuntuu ja miksi näin on. Ehkä vielä ei myöskään kannata lähteä suhteestanne, kun olette kerran toisenne uudelleenkin löytäneet.

Tuli vain mieleen, että tietääkö kumppanisi, että syöt lääkkeitä tämän asian vuoksi? Voisitteko harkita parisuhdeterapiaa? Entä oletko itse käynyt terapiassa? Sinun pitäisi päästä omien tunteittesi hallitsijaksi sen sijaan, että riudut ja piehtaroit nyt niissä.

Jos tilanne todella äityy pahaksi, niin sitten voi pyytää toista valitsemaan sun rakkauden ja tytön ystävyyden väliltä. Siinä on hyvä tiedostaa myös se, että sulle voi jäädä luu käteen.

Viimeksi muokattu:
Kun itse mietin tätä tilannetta heterosuhteeseen, niin tässä avoimuus on tikari ja häikäilemättömyys on "hyve". Eipä ole ihme, että ap voi erittäin huonosti. Eikö tosiaankin teidänkin liitossa voisi edellyttää sitoutumista, vai onko kysymyksessä vain herääminen nuoren ystävän vaikutuksesta; mutta sitä en usko, koska suhteessa on salailun merkit. Tietysti salailu voi olla ap:n "säästämistä", mutta kaiken kaikkiaan tilanne on sairas ja suhteen vaatimukset ovat erilaiset puolisoilla.

Ihan samat asiat tunnetasolla ovat suuntautumisesta riippumatta. Ihastumisen kyllä erottaa, käytös sen paljastaa.

Tehän elätte sitä kuuluisaa "seitsemän vuoden kriisin" aikaa. Suhde on muuttunut arkipäiväksi, kumppanin näkee ilman ruusunpunaa silmälaseissa ja kanssakäyminen rutiineiksi. Jonkinlainen taitekohta siinä tulee suhteeseen kuin suhteeseen. Joskus haetaan "uusia kokemuksia" eli peikaveria ja seikkailua aidan takaa, joskus aloitetaan uusi harrastus, jotta ei tule tehtyä tyhmyyksiä. Tietysti parilla, jolla ei ole lapsia, se aidan yli loikkiminen on herkemmässä.

Täsäpä ei auta muu kuin yrittää olla ja elellä itse omien arvojensa mukaisesti. Katsoa tilannetta realistisesti ja kysyä itseltään, mitä sietää ja mitä ei. Puhua avoimesti tuntemuksistaan, kipeistä kohdista ja odotuksistaan parisuhteelta. Jos tilanne käy mahdottomaksi, suunnitelmia siitä, mitä sitten teet. Ehkä se antaa sinulle turvallisuudentunnetta, kun tiedät itse, että et ole kokonaan toisen ihmisen varassa.

Aina on niin, jotta ihminen itse luo elämänsä ja onnensa puitteet ja vastaa itsestään viime kädessä. Sen kun tiedostaa, on sinut itsensä kanssa ja luottaa omiin voimiinsa. Silloin ei ole heikoilla toisenkaan kanssa ja toinenkin näkee sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Väenö;10735969:
Häivähdys tuttua..:) Hyvää joulun alusaikaa sinulle!
Oletko ollut kiltti???

Kiltti olen ollut kyllä. Joten pukkia on toiveikasta odottaa:)
Arkeni sujuu entiseen malliin, vaikka opiskelut ovat onnellisesti ohi. Silti tuntuu ettei vapaa-aikaa ole yhtään enempää kuin opiskellessa... Kaipa sitä itsekin tulee hitaaammaksi ja saamattomammaksi. Hyvä kirja, lämmin peitto, avantouinnit ja laatikollinen geishaa. Siinä aika, jota eivät lapset (ja lapsenlapset) omi.

Rauhaisaa ja rakkaudentäyteistä Joulunaikaa sinullekin. muisk :)

Alkuperäinen kirjoittaja eräs...;10736199:
Kiltti olen ollut kyllä. Joten pukkia on toiveikasta odottaa:)
Arkeni sujuu entiseen malliin, vaikka opiskelut ovat onnellisesti ohi. Silti tuntuu ettei vapaa-aikaa ole yhtään enempää kuin opiskellessa... Kaipa sitä itsekin tulee hitaaammaksi ja saamattomammaksi. Hyvä kirja, lämmin peitto, avantouinnit ja laatikollinen geishaa. Siinä aika, jota eivät lapset (ja lapsenlapset) omi.

Rauhaisaa ja rakkaudentäyteistä Joulunaikaa sinullekin. muisk :)
Kiitos, olipa mukava taas "ta-va-ta" sinua..:) Sinullahan tuntuu asia olevan ihan ok. Osaat ottaa ilon pienistä nautinnoista, hyvä niin.
Kyllä se niin on, että aktiivisuus iän myötä väkisin hiipuu.
Me vietämme joulun Kuusamossa, ei tarvitse kotona siivota...:) Oli oikeasti mukava kuulla sinusta, kaiken jälkeen...ihastuminen>rakkaus>ystävyys, eikä kukaan ole kärsinyt siitä. Lämmin hali sulle!

Yhteistyössä