Ihmettelen aina ja aina vanhempien kyvyttömyyttä pukea lapsensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitaja"

Vieras
Kaikki vaatteet ja asusteet kannattaa testata käytännössä, ennen kuin laitatte niitä hoitoon menevälle lapselle!
Kokeile, kuinka valitsemasi vaatteet soveltuvat eri säille
Tutki, onko lapsen kenkä oikean kokoinen. Pysyykö se jalassa?
Kesäsaapas käy vain kesällä ja lämpimillä syksy- tai kevätilmoilla villasukan kanssa.
Toppasaappaat eivät pidä vettä
Vain ehjät ulkopuvun lenkit estävät lumen pääsyn kenkien sisäpuolelle.
Käsineiden pysyminen lapsen kädessä on erittäin tärkeää talvella. Niiden on siis oltava oikean kokoiset
Tarkista, että kurarukkaset mahtuvat käsineen päälle. Liian paksut käsineet eivät ole asialliset kurarukkasten alla kun on plus-asteita
Hatun koko on oikea silloin, kun se pysyy päässä, eikä tule silmille
Sadevaatteiden täytyy mahtua myös talvisempien vaatteiden päälle

Hah, näyttääkö hassulta listalta. No, joka tapauksessa lähes joka päivä lasten varusteissa on isoja puutteita. Eikä tuossa ole edes kaikki puutteet.

Yritän itse nämä kyllä huomioida mutta kerrotteko te vanhemmille mikäli puutteita huomaatte?

Toivoisin äitinä kuitenkin, että lapsen haalarin vetoketju laitettaisiin kiinni jos lapsi ei sitä itse tarpeeksi ylös itse saa. Pelkät kurarukkaset ovat lisäksi liian kylmät ilman välihanskoja (jotka lokerosta kyllä löytyy).

Yritän itse nämä kyllä huomioida mutta kerrotteko te vanhemmille mikäli puutteita huomaatte?

Toivoisin äitinä kuitenkin, että lapsen haalarin vetoketju laitettaisiin kiinni jos lapsi ei sitä itse tarpeeksi ylös itse saa. Pelkät kurarukkaset ovat lisäksi liian kylmät ilman välihanskoja (jotka lokerosta kyllä löytyy).

Puutteesta mainitseminen ei mene perille kaikille. Sinulle varmaan menee. Vetoketjuista olen sitä mieltä, että lähes aina ne kiristävät paksujen kaulurihattujen päällä, jos ovat ihan ylös asti vedetty. Lapset eivät läheskään aina kestä, jos kaulus on kuin niskatuki... Ja sitten kun on sulkenut ketjun sopivalle korkeudelle, se aukeaa itsestään liikaa, tai lapsi on itse avannut sitä. Pidän kaksikerroksista "kaulurihattua" sopivana kaulan lämmikkeenä, jos se onneton vetoketju vain pysyisi oikealla kohdalla. Kurahanskat eivät tosiaan ole tarpeeksi lämpimät, on varmasti ollut aika hässäkkää pukemistilanteessa.

Mielestäni jokainen selviää hyvin, kun nimenomaan kokeilee käytännössä lapselleen hankkimat vaatteet! Testaat, miten ne menevät päälle ja miten ne pysyvät päällä. Ja testaat eri säillä vajaan parin tunnin ajan, ennen kuin laitat vaatteet hoitopaikassa käytettäviksi.

Kyllä me kerrotaan,silti harva tulee vastaan ja lapset edelleen kulkee sopimattomissa.
Ei pysy saappaat jalassa, renksut poikki, liian pieniä jne...ei yhtään katota ja tarkistella. Ja jos sanoo, ei muutosta tule. Tänään viimeksi laitettiin pelkät kurahanskat kun ei ollut mukana mitään muuta. Yksi palelee aina kun ei ole välivaatetta ollenkaan tai jompikumpi osa puuttuu....jne jne...Sää aivan tosi märkä ja loskanen...mukana veden imasevat toppasaappaat...

Niin kauan kuin ei huomautuksia tule, niin oletan että vaatteet ovat niin kuin pitääkin. Ja minä en kotona ala vaatteita parin tunnin ajan testailemaan, koska harvemmin niin kauan ollaan kerralla ulkona, tai siis koskaan ei olla niin kauaa, etenkään huonolla kelillä.

[QUOTE="hoitaja";30681008]Mielestäni jokainen selviää hyvin, kun nimenomaan kokeilee käytännössä lapselleen hankkimat vaatteet! Testaat, miten ne menevät päälle ja miten ne pysyvät päällä. Ja testaat eri säillä vajaan parin tunnin ajan, ennen kuin laitat vaatteet hoitopaikassa käytettäviksi.[/QUOTE]

Oletko sinä nyt ihan tosissasi? Miten ihmeessä kuvittelet, että töissä käyvät vanhemmat tuon toteuttavat? Aina säiden vaihtuessa tai kun ostaa uusia vaatteita lapselle pitäisi ottaa palkatonta vaatteidentestausvapaata?

Siis toki vaatteita kannattaa sovittaa jo kaupassa, mutta kaikissa eri säätiloissa parin tunnin testisessiot ei todellakaan onnistu. Täysipäiväisesti työssäkäyvät vanhemmat eivät työ- ja hoitopäivien jälkeen voi ulkoilla lapsen kanssa paria tuntia. Ainut aika tuollaiseen on viikonloppuna. Mutta jos sää muuttuu viikon aikana ja lapsen varusteet hoitoon pitää sen vuoksi päivittää, niin mitään testaussessioita ei todellakaan pysty järjestämään. Vai pitäisikö lapsen sitten mennä hoitoon pakkasten yllättäen alettua välikausivaatteissa, kun toppahaalaria ei ole ehditty testaamaan?

Sitä paitsi, jos vanhempi on parhaan kykynsä mukaan ostanut lapselle vaikka talvihaalarit tai -kengät, niin harvassa perheessä on varaa heittää ne roskiin ja ostaa uudet tilalle, jos ne ei aivan ihanteelllisesti odotuksia täyttäisikään. Tai vaikka ostaa erikseen joka vuosi vuorettomat kumisaappaat, ohutvuoriset kumisaappaat ja paksuvuoriset kumisaappaat, jotta juuri sopivat kumisaappaat olisi kaikille säille.

Minäkin olin tänä vuonna hieman pettynyt lapsen talvikenkiin, koska ne eivät pidä vettä niin hyvin kuin niiden piti, vaan loskasäällä on lapsen sukat joskus kastuneet. Ei kuitenkaan tullut oikeastaan edes mieleen ostaa uusia tilalle tai muutamaa päivää varten talvikumisaappaita. Ei ole kyllä valittanut lapsi tai päiväkotikaan, ei se nyt niin vakavaa ole jos sukka joskus vähän kastuu, varasukkia tietysti löytyy kotoa ja päiväkodista.

Mun tulee niin paha mieli, että ei huolehdita lapsille sopivia vaatteita. En pystyisi olemaan tarhassa töissä juuri tuon takia.

Jos on aina samat tyypit kenelle pitää sanoa, niin pitäisikö henkilökunnan tehdä joku ilmoitus tai pyytää pkodin johtajan keskustelu tai jotain.

Katsotteko vaan ja ette välitä yhtään, jos joku palelee?

[QUOTE="hoitaja";30681008]Mielestäni jokainen selviää hyvin, kun nimenomaan kokeilee käytännössä lapselleen hankkimat vaatteet! Testaat, miten ne menevät päälle ja miten ne pysyvät päällä. Ja testaat eri säillä vajaan parin tunnin ajan, ennen kuin laitat vaatteet hoitopaikassa käytettäviksi.[/QUOTE]

Voiko jostain tilata parin tunnin sateen tai kovan pakkasen joka kerran kun ostaa uusia vaatteita? Valitettavasti se vaan on niin että ensimmäinen tosi paikka tulee monelle varusteelle vasta hoidossa.

Ihmettelen miksi mun lapsella oli (etelä-suomessa) + 3 asteessa sisävaatteet, villahaalari, toppahaalari, todella paksu kypärä myssy.... Ei ihme, että oli tuskaisen oloinen...

Yleensä ne, jotka näihin ketjuihin tulee puolustelee, on niitä joilla on hyvät varusteet.

Riippuu muuten varmaan ihan paikasta, että miten hoidetaan liian vähän pukeneet lapset. Meidän ryhmiksessä on hyvät varavaatteet, joten jokaiselle löytyy kyllä asiallista päälle. Ärsyttää kyllä, että villasukat ei juuri ikinä palaudu! Pyysimme sitten vanhempia tuomaan villalankaa jos löytyy ja kudoin aimo läjän lisää, sekä jokaiselle lapselle villasukat nimikirjaimilla. ;) Ne on muuten pysyneet ihmeen kaupalla tallessa lähes kaikilla! :D

Isommissa päiväkodeissa voi joustaminen olla hankalampaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ryhmistäti;30681136:
Yleensä ne, jotka näihin ketjuihin tulee puolustelee, on niitä joilla on hyvät varusteet.

Aloittajalla on niin kovat vaatimukset, että harvapa hänen silmissään on syytön. Sillä tuollaisia testaussessioita eri säissä ei varmasti järjestä kukaan, koska se ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Ja minusta sitä paitsi kumisaappaat villasukkien kera ovat aivan sopivat plussakeleille, erillisiä talvikumppareita on tosi harvalla. Meillä oli yhtenä vuonna, mutta joka vuosi ei olla ostettu, tarve niin vähäinen ja kyseenalainen, koska riittävän isot tavalliset kumisaappaat ja villasukat pitää jalat plussakeleillä ihan riittävän lämpiminä.

Mä olen tuo ekana kommentoinut ja kyllä mä talvikumpparit olen hankkinut goretex-kenkien lisäksi. Vuorettomat on tosi kylmät loskassa vaik ois villasukka, kokeile vaikka itse niin tiedät. Ja vedenpitävät haalarit ja hanskat plus kurahousut ja -hanskat vaikka niitä tosi harvoin käyttävät. Vein kokoa isommat kurahousutkn ennen joulua että saa haalarin päälle jos tarve.

Meidän lasten pk:ssa on parilla liian pienet haalarit ja huonot hanskat ja pahaa tekee sitä katsoa vaikka heidät vain vilaukselta näänkin omia lapsia hakiessa.

Listan jutut mielestäni täytän mutta mitään testiulkoiluja en kyllä oo tehnyt. Toki niitä kamppeita kotonakin käytetään enkä mitään mielestäni hankalastipuettavia osta.

Eihän noista äideistäkään kovin moni osaa pukeutua sään mukaisesti, siis niin, että ulkona voisi olla mukavasti ja toimintakuntoisena esim. 2 tuntia. Miten silloin hallitsisivat sen lapsenkaan pukemisen.

jos lapsella on sukkahousut päiväunille mennessään ja hoitaja ei osaa etsiä kassista unihousuja voisiko sukkahousut olla tämän kerran unila. eikä kaappiin unohtuneita vaipppoja laiteta kun on vaipoista päästy n 6kk sitten. kyseessä päiväkoti jossa ollaan kun pph vapailla.... vein kyllä heti uudet kalsarit mutta löytyihän ne toisetkin kassin pohjalta.

[QUOTE="äityli";30681294]jos lapsella on sukkahousut päiväunille mennessään ja hoitaja ei osaa etsiä kassista unihousuja voisiko sukkahousut olla tämän kerran unila. eikä kaappiin unohtuneita vaipppoja laiteta kun on vaipoista päästy n 6kk sitten. kyseessä päiväkoti jossa ollaan kun pph vapailla.... vein kyllä heti uudet kalsarit mutta löytyihän ne toisetkin kassin pohjalta.[/QUOTE]

En ymmärtänyt :( Tuota vaippakohtaa siis

Minä ja muutama muukin äiti oli ostanut lapsilleen sellaiset paksummat lämpimämmät kurakäsineet, mutta eivät kelvanneet päiväkodille. Mistä ihmeestä näitä kaikkia voi tietää, mikä on hyvä ja mikä ei? Minun mielestäni nuo olivat toimivat käsineet, päiväkodin tädin mielestä ei. Veikkaan syyksi, että olisi ollut liikaa vaivaa käännellä hanskoja kuivatusta varten.

Minä ja muutama muukin äiti oli ostanut lapsilleen sellaiset paksummat lämpimämmät kurakäsineet, mutta eivät kelvanneet päiväkodille. Mistä ihmeestä näitä kaikkia voi tietää, mikä on hyvä ja mikä ei? Minun mielestäni nuo olivat toimivat käsineet, päiväkodin tädin mielestä ei. Veikkaan syyksi, että olisi ollut liikaa vaivaa käännellä hanskoja kuivatusta varten.

Ne paksummat kurakäsineet ei kyllä ehdi kuivua aamu-ulkoilun jäljiltä ip-ulkoiluun. Eli kahdet käsineet olisi parempi ratkaisu.

Oma lapseni on porskuttanut ihan tyytyväisenä päiväkotiuransa loppuun. Joskus meiltä unohtuivat villasukat, joskus lapsi oli hukannut toisen rukkasen. Mutta aina löytyi kyllä hätävaraa päiväkodista. Ihmettelen tuota yhtä päiväkotia, jossa ei lapselle ole laittaa varakamppeista mitään lämmikettä. Ei kai lasta pitäisi vanhempien holtittomuudesta rangaista.

Minä olen yleensä jättänyt hyväkuntoisia villasukkia ja käsineitä päiväkodille varavaatteiksi, kun ne ovat omalle tenavalle jääneet pieniksi.

Oletko sinä nyt ihan tosissasi? Miten ihmeessä kuvittelet, että töissä käyvät vanhemmat tuon toteuttavat? Aina säiden vaihtuessa tai kun ostaa uusia vaatteita lapselle pitäisi ottaa palkatonta vaatteidentestausvapaata?

Siis toki vaatteita kannattaa sovittaa jo kaupassa, mutta kaikissa eri säätiloissa parin tunnin testisessiot ei todellakaan onnistu. Täysipäiväisesti työssäkäyvät vanhemmat eivät työ- ja hoitopäivien jälkeen voi ulkoilla lapsen kanssa paria tuntia. Ainut aika tuollaiseen on viikonloppuna. Mutta jos sää muuttuu viikon aikana ja lapsen varusteet hoitoon pitää sen vuoksi päivittää, niin mitään testaussessioita ei todellakaan pysty järjestämään. Vai pitäisikö lapsen sitten mennä hoitoon pakkasten yllättäen alettua välikausivaatteissa, kun toppahaalaria ei ole ehditty testaamaan?

Sitä paitsi, jos vanhempi on parhaan kykynsä mukaan ostanut lapselle vaikka talvihaalarit tai -kengät, niin harvassa perheessä on varaa heittää ne roskiin ja ostaa uudet tilalle, jos ne ei aivan ihanteelllisesti odotuksia täyttäisikään. Tai vaikka ostaa erikseen joka vuosi vuorettomat kumisaappaat, ohutvuoriset kumisaappaat ja paksuvuoriset kumisaappaat, jotta juuri sopivat kumisaappaat olisi kaikille säille.

Minäkin olin tänä vuonna hieman pettynyt lapsen talvikenkiin, koska ne eivät pidä vettä niin hyvin kuin niiden piti, vaan loskasäällä on lapsen sukat joskus kastuneet. Ei kuitenkaan tullut oikeastaan edes mieleen ostaa uusia tilalle tai muutamaa päivää varten talvikumisaappaita. Ei ole kyllä valittanut lapsi tai päiväkotikaan, ei se nyt niin vakavaa ole jos sukka joskus vähän kastuu, varasukkia tietysti löytyy kotoa ja päiväkodista.

Ylireagoit, koska vaatteiden testaamisessa on mahdollisuus käyttää JÄRKEÄ. Uusia vaatekertoja ehtii testata käytännössä tarpeeksi viikonloppuisin, jolloin vanhempien tehtäviin kuuluu ulkoilla lastensa kanssa.

Uskotteko, että on turhauttavaa, ettei osata katsoa sellaisia vaatekappaleita lapselle, mitkä pysyisivät päällä? Lapsenne siitä kärsii, kun talvipakkasella irtoaa jatkuvasti kenkä tai käsine. Se on mielestäni laiminlyöntiä, jos ei uskota edes sanomisen jälkeen, että vaatteen tai asusteen on pysyttävä paikoillaan.

[QUOTE="lolo";30681068]Mun tulee niin paha mieli, että ei huolehdita lapsille sopivia vaatteita. En pystyisi olemaan tarhassa töissä juuri tuon takia.

Jos on aina samat tyypit kenelle pitää sanoa, niin pitäisikö henkilökunnan tehdä joku ilmoitus tai pyytää pkodin johtajan keskustelu tai jotain.

Katsotteko vaan ja ette välitä yhtään, jos joku palelee?[/QUOTE]

Ei päiväkotien johtajat mielellään puutu tuollaisiin asioihin. Vaan meidän hoitajien pitäisi yrittää saada vanhemmat järkiinsä.

Ja että pelkästäänkö katsommeko, kun joku palelee? Teemme parhaamme, että lapsen olo tulisi siedettäväksi. Ja se ei ole tarkoitus, että päiväkodeissa joillekin käytetään jatkuvasti päiväkotien varavaatteita, joita ei edes ole paljoa. Sitä paitsi ne jäävät hyvin helposti käyttämisen jälkeen niiden kotien uumeniin.

Mielestäni toiveemme ei ole mitenkään vaativia, jos pyydämme vanhempia pohtimaan, miten milläkin asulla tarkenee! Jos et ole varma, vie tarpeeksi vaatteita ja sano hoitajille, että valitsevat siitä sään mukaan. Ja jos vaatteita on paljon mukana, kannatta sanoa hoitajille, ettei oleta niitä kaikkia tungettavan lapsen päälle kerrallaan. Sellaistakin hoitajata joutuvat pelkäämään, että paikalle tuodun vaatteen pukemattomuus aiheuttaa raivokohtauksen vanhemmassa.

Eihän noista äideistäkään kovin moni osaa pukeutua sään mukaisesti, siis niin, että ulkona voisi olla mukavasti ja toimintakuntoisena esim. 2 tuntia. Miten silloin hallitsisivat sen lapsenkaan pukemisen.

Juuri näin. Nytkin oli päiväkodin piha täynnä lätäköitä ja loskaa. Todella monella lapsella oli kuomat jalassa... Oma lapsi oli melkein ylipuettu, kun oli kurahousut ja talvikumpparit päällä ;)

Mutta uskon siis, että johtuu siitä etteivät kaikki aikuiset ulkoile juuri koskaan. On eri asia pukeutua toimistotyöhön (jakkupuku, saappaat, villakangastakki tai vastaava parempi talvitakki) tai olla pari tuntia ulkoilemassa (toppatakki, toppahousut ja talvigoretexkengät).

[QUOTE="hoitaja";30681390]Ylireagoit, koska vaatteiden testaamisessa on mahdollisuus käyttää JÄRKEÄ. Uusia vaatekertoja ehtii testata käytännössä tarpeeksi viikonloppuisin, jolloin vanhempien tehtäviin kuuluu ulkoilla lastensa kanssa.

Uskotteko, että on turhauttavaa, ettei osata katsoa sellaisia vaatekappaleita lapselle, mitkä pysyisivät päällä? Lapsenne siitä kärsii, kun talvipakkasella irtoaa jatkuvasti kenkä tai käsine. Se on mielestäni laiminlyöntiä, jos ei uskota edes sanomisen jälkeen, että vaatteen tai asusteen on pysyttävä paikoillaan.[/QUOTE]

On todennäköisempää, että kelit muuttuvat vaatteiden päivitystarvetta vaativalla tavalla viikon aikana kuin viikonloppuna, koska arkipäivä on viikossa 5 ja viikonlopun päiviä vain 2. Jos viikonloppuna on + 10 astetta, pitäisikö lapsi pukea silloin toppahaalariin, jos ennusteet lupaavat että seuraavalla viikolla lämpötila putoaa nollan tuntumaan? Tai jos viikonloppuna on pakkasta, mutta seuraavalla viikolla luvassa lämpimiä kevätkelejä, palellutetaanko lasta välikausihaalarissa viikonloppuna?

Sitä paitsi harva elää samalla arkisen tylsällä tyylillä viikonloput, kuin mitä lasten päivärytmi päiväkodissa on. Me ainakin silloin usein kyläillään, käydään uimassa, pienillä lomamatkoilla, Hoplopissa jne. Toki välillä myös retkeillään, mutta ei kyllä seisoskella pihalla paria tuntia koskaan. Meillä on niin tylsä pihakin taloyhtiössä, yksi keinu ja hiekkalaatikko, joten miksi kiusata itseään ja lastaan seisoskelemalla siinä väkisin yhtä pitkän aikaa kuin päiväkodissa ulkoillaan. Päiväkodissa on sentään monipuolisempi piha ja lapsella kavereita, joten siellä tietysti parin tunnin pihaulkoilu voi olla ihan mielekästä, mutta kotona ei. Kotioloissa ulkoillaan lähinnä metsissä, joissa olosuhteet ovat erilaiset kuin hiekkapohjaisella pihalla.

No meidän lapsi on jo 5-vuotias ja osaa itse sanoa, onko vaatteet hyvät vai paleleeko tai tuleeko kuuma. Aiemmin pph antoi aika runsaasti palautetta usein jo ennakoiden säänmuutoksia, joka oli ihan ok ja ohjeita noudatettiin. No kerran oli minusta jo liioiteltua, kun pph soitti kesken päivän, että kengät on liian lämpimät. Ei oltu silloin huomattu katsoa sääennustusta, että päivästä oli tulossa vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen lämmin. No liian lämpimät kengät ei ehkä kuitenkaan ole hätätapaus josta kesken päivää tarvitsisisi soitella, varsinkaan kun ei nyt kyse ollut mistään toppakengistä kesällä, vaan välikausikengistä keväällä. Mutta vein sitten kesäkengät hoitoon kesken päivän. Ai mutta, ei oltu kyllä niitä etukäteen testattu koska siihen asti oli ollut aivan liian kylmät säät kesäkenkien käyttöön, joten väärin meni kuitenkin. ;)

On se niiiiiin vaikeaa taas tämäkin. Miten en koskaan muista että olisi lasten pukeminen ollut noin vaikeaa, aina oli sopivat ja säänmukaiset vaatteet lapsilla päällä. Ulkoiltiin joka ilta pari tuntia ja viikonloppuisin, kyllä siinä saa ihan riittävän hyvää tuntumaa. Ei lasten pukeminen mitään rakettitiedettä sentään ole.

Yhteistyössä