ihmettelen perheitä joissa syödään 2 eri lämmintä ateriaa arkena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä laitan meillä 2 lämmintä ateriaa päivässä - yleensä vielä kaksi eri ruokaa samalle aterialle iltapäivisin (ollaan mieheni kanssa kasvissyöjiä). Lisäksi aamu- ja iltapalat sekä välipalat - kieltämättä joskus tuntuu siltä, että elossa voisi muutakin tehdä kuin keittiöhommia. Mutta meidän lapset toimivat parhaiten näin, kun saavat säännöllisesti ravitsevaa ruokaa. Ruokailuiden välissä ei _koskaan_ tarvita mitään napostelemisia ja siitä olen tosi tyytyväinen.

Mun huono äitiyteni (jos sitä kerran tavoitellaan ;) ) näkyy siinä, että en paljoakaan leiki lasteni kanssa. Isot tytöt leikkivät parhaiten keskenään ja vauvakin (8kk) touhuilee omiaan mun tohujen lähettyvillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Papagena:
Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:

niin, jokainen lapsi on niin omanlaisensa yksilö, se tulisikin muistaa aina. meillä tuo 7,5kk:n ikänen neiti tykkää välillä touhuta ihan yksin. jos meen leikkimään hänen kanssaan niin tulee huuto että mitäs tuut siihen häiritteen! :laugh:

Mulleki tällanen lapsi!! =)

Mä haluun kanssa 7,5kk ikäisen joka puhuu lauseita - tai tässä tapauksessa huutaa ;)

Arkisin syödään koulussa, töissä tai hoidossa ja illalla tehdään ruokaa eri ruokaa kuin mitä päivällä syöty.
Viikonloppuisin tehdään kaksi eri ruokaa per päivä. En itsekkään söisi kahtakertaa peräkkäin samaa ruokaa YÖK
Viikonloppuisin kun tekee 4 eri ruokaa ja isommat annokset niin voi sitten pakastaa ja arkisin kun on kiireempi saada sitä sapuskaa pöytään niin sulattaa sitten pakkasesta

Alkuperäinen kirjoittaja hulivili-80:
mitä ihmettelemistä meissä on? :D teen niin että teen iltaruoka aina niin paljon että lämmitän sitä seuraavana päivänä aamuruuax :saint: en tee KOSKAAN kahta eri ruokaa samana päivänä vaan lämmitän edellisen päivän ruokaa =) meillä lapset sirppanoita ja ruoka maistuu niin "teen" sen 2 lämmintä ruokaa päivässä.

Meillä samaten. Paitsi me aikuiset syödään harvemmin kahta ateriaa, lapset kylläkin. Joka päivä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Arkisin syödään koulussa, töissä tai hoidossa ja illalla tehdään ruokaa eri ruokaa kuin mitä päivällä syöty.
Viikonloppuisin tehdään kaksi eri ruokaa per päivä. En itsekkään söisi kahtakertaa peräkkäin samaa ruokaa YÖK
Viikonloppuisin kun tekee 4 eri ruokaa ja isommat annokset niin voi sitten pakastaa ja arkisin kun on kiireempi saada sitä sapuskaa pöytään niin sulattaa sitten pakkasesta

Lisään vielä et eineksiä EI käytetä, koska perheessä on sen verran erilaisia allergioita et on lähes mahdotonta

Tämähän menee vallan hauskaksi ( eipä ole uutta täällä :D) kun nyt täällä aletaan jo puhumaan, että kotityöt ja ruoan laitto ovat lapselta pois tai että kahden ruoan tekeminen ois jotenkin muka parempaa. :D

Meillä se vaan on itsestään selvää, että on lämmintä ruokaa. Ja niin on ollut myös minun kotonani.
Jos on aikaa istua täällä Kaksplussalla niin onhan se kumma jos ei ole aikaa laittaa ruokaa. Anteeksi vaan, mutta näin se on.
Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? Missä välissä ennätän tekemään ruokaa? Esikoinen on 4 ja leikkii jo yksinään tai sitten on monesti ihan tekemässä ( lue: syömässä :D) ruokaa äidin apuna. Vauva nukkuu, on sitterissä, ergossa jne.
Ja imurointiin, pöytien pyyhkimiseen, järkkäilyyn ja pyykkien laittoon ei ainakaan meillä mene kovin pitkiä aikoja. Ei ole isoa omakotitaloa siivottavana. :D

Ymmärrän kyllä, että joillakin on tosi vaativia lapsia mutta näin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tämähän menee vallan hauskaksi ( eipä ole uutta täällä :D) kun nyt täällä aletaan jo puhumaan, että kotityöt ja ruoan laitto ovat lapselta pois tai että kahden ruoan tekeminen ois jotenkin muka parempaa. :D

Meillä se vaan on itsestään selvää, että on lämmintä ruokaa. Ja niin on ollut myös minun kotonani.
Jos on aikaa istua täällä Kaksplussalla niin onhan se kumma jos ei ole aikaa laittaa ruokaa. Anteeksi vaan, mutta näin se on.
Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? Missä välissä ennätän tekemään ruokaa? Esikoinen on 4 ja leikkii jo yksinään tai sitten on monesti ihan tekemässä ( lue: syömässä :D) ruokaa äidin apuna. Vauva nukkuu, on sitterissä, ergossa jne.
Ja imurointiin, pöytien pyyhkimiseen, järkkäilyyn ja pyykkien laittoon ei ainakaan meillä mene kovin pitkiä aikoja. Ei ole isoa omakotitaloa siivottavana. :D

Ymmärrän kyllä, että joillakin on tosi vaativia lapsia mutta näin meillä.

Siis KAKSI lämmintä ruokaa, tietenkin. :laugh:

Oletpas hienopieru, sut pitäis lähettää Afrikkaan kuukaudeksi jos et samaa lämmintäruokaa pysty kahta kertaa peräkkäin syömään. Opetat vielä lapsesi samanlaiseen käyttäytymiseen. Huh mikä prinsessa.

Alkuperäinen kirjoittaja eri vieras:
Oletpas hienopieru, sut pitäis lähettää Afrikkaan kuukaudeksi jos et samaa lämmintäruokaa pysty kahta kertaa peräkkäin syömään. Opetat vielä lapsesi samanlaiseen käyttäytymiseen. Huh mikä prinsessa.

Mitä ihmeellistä tuossa on?
Ja mitä se on sinulta pois. Et taida itsekään elää niin kuin Afrikassa kun on ihan nettikin käytössä. :whistle:

Meillä syödään aamulla ja illalla puuro. Ja teen todellakin joka päivä kaks lämmintäruokaa. Ja ei se minulle iso juttu ole.
Ihan samallalailla mä voisin ihmetellä et miks teillä ei tehdä näin ku meillä :)

Itse teen kyllä yleensä aina yhden ruoan.
Yleensä iltapäivällä sen "uuden" ja aamupäivisin syödään edellispäivän jämiä.
Tai sitten teen aamupäivällä "uuden" ruoan ja sitä syödään iltapäivälläkin.
Yksitoikkoista ehkä, mutta kun kukaan ei ( osaa ) valittaakaan.

meillä tehdään yleensä ruokaa isompi satsi kerralla ja laitetaan pakastimeen vaikka kerta-annoksiin. Niinpä sitä saa ainakin lapselle sen 2 eri lämmintä ateriaa päivässä kun sieltä vaan ottaa eikä tarvii kokkailla joka päivä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja eri vieras:

Puhuin kaksi kertaa PERÄKKÄIN. EN kaksi kertaa samaa ruokaa.
ELI väännän rautalangasta, meillä voidaan syödä maanantaina jauhelihakeittoa ja keskiviikkona uudestaan, tiistaina kaalilaatikkoa ja torstaina sitä uudestaan tai perjantaina.
MUTTA en todellakaan halua enkä tykkää syödä lounaaksi vaikka lasangnea ja illalla sitä samaa.

ootteko oikeesti sitä mieltä, että koulussa tai hoidossa syöty lämmin ruoka riittää kasvavalle lapselle? Ja ettei sen lisäksi maistu enään kotona ruoka?

Hoidossa ja koulussa syödään ruoka klo 11-12 ja joskus voi olla epämieluista ruokaa ja silloin sitä vain hieman närvitään. Kyllä kaikki ihan oikeasti tarvitsevat ruoan sitten klo 16-18...

Tiesittekö, että osa lasten paino ongelmista johtuu juuri noista ruokailu tottumuksista, eli ei syödä oikeaa ruokaa vaan leipää yms. toisen ruoan sijaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
ootteko oikeesti sitä mieltä, että koulussa tai hoidossa syöty lämmin ruoka riittää kasvavalle lapselle? Ja ettei sen lisäksi maistu enään kotona ruoka?

Hoidossa ja koulussa syödään ruoka klo 11-12 ja joskus voi olla epämieluista ruokaa ja silloin sitä vain hieman närvitään. Kyllä kaikki ihan oikeasti tarvitsevat ruoan sitten klo 16-18...

Tiesittekö, että osa lasten paino ongelmista johtuu juuri noista ruokailu tottumuksista, eli ei syödä oikeaa ruokaa vaan leipää yms. toisen ruoan sijaan...

Tarjoan lapselle lämmintä ateriaa hoidon jälkeenkin, mutta ei syö. Sitten vasta illemmalla sille tulee taas nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
siis mitä ihmettä, eikö voi syödä sitä samaa 2 kertaa, tai eikö edes 2.kerralla syödä eineksiä esim pinaattilettuja tai hampparia) ?. Tekeekö jotkut oikeesti joka pv 2 eri ruokaa. Onko se joku kotiäitiyden mitta?
Meillä kun ei olla päivisin kotona, lapsi syö hoidossa, ja kotona ei sille enää kunnon ruoka maistu, syö sitten illemmalla vasta jotain lämmintä, esim lettuja, hampparia, tai vaikka kylmää vispipuuroa. Aikuset syö lämpimän ruuan neljän viiden maissa.
Ja sitä samaa on yleensä pari pvää ainakin. Sit illemmalla maistuu viel lapsen kera ne letut. lämppärit tms.

Eihän tuo nyt varsinaisen lämminateria ole, mitä mainitsit.

Meillä tehdään silleen että syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä,siis minä ja tuo 3-v.Vauva maistelee vasta soseita ja isäntä on töissä.Teen ruoan joko aamulla ennen ulos menoa valmiiksi tai sitten jos on eilistä päivällistä jäänyt ni syömme sitä lounaaksi.Mies syö töistä tultuaan,teen siihen mennessä päivällisen valmiiksi.Eli toisinaan syömme samaa ruokaa kaksi kertaa päivässä,toisinaan emme.

Meillä tehdään viikolla vain yksi lämminateria,kun lapset saavat sen toisen koulussa ja tarhassa. Viikonloppuna syödään kaksi. Lapset kun herää 7-8 ja eka ruoka on tolloin 12.00 toinen lämmin sitten 18.00. Nää lapset kun kasvaa niin vauhdilla niin nälkäkin on kova.
Ja nuo pinaattiletut meillä menee ruokana kun teen ne itse niistä tulee ruokaisempia. Laitan taikinaan kermaa ja paistettuja pekonin palasia. Lisäksi leipää ja salaattia.

Ja luovuus kunniaan.Yhtenä päivänä tehdään iso satsi peruna muussia ja esim jauhelihakastiketta..seuraavana päivänä peruna muussista tehdään peruna velliä ja jauhelihakastike voidaan käyttää esim pizzaan (meidän jauhelihakastike on melkein sama kuin bolognase kastike eli tomaatti pohjainen, käy pizzaan hyvin)
Toinen esim. Keitetään paljon makaronia ja sen lisukkeeksi jotain..seuraavana päivänä loput keitetyt makaronit käytetään makaronivelliin..... Näin yksinkertaista ja helppoa on kahden lämpimän ruuan laittaminen :D

Nyt minulla uunissa karjalanpaistia.....Siitä lopusta saa kehiteltyä vaikka perunoiden kera pyttipannun...

Alkuperäinen kirjoittaja Täh täh:
Minä ihmettelen sitä juuri sen asian takia, että miten joku ehtii kokkaamaan ne kaksi ateriaa.

Ihmettelen muutenkin, miksi lapsiperheissä on niin siistiä ja ruokaa kokataan paljon ym.

Missä lapsenne silloin on kun äidit tekevät kotihommia vai teettekö niitä yöllä?

Mä taas ihmettelen äitejä, jotka eivät saa lasten aikana kotihommia tehtyä. Meillä ainakin tenavien oli pakko oppia odottamaan, kun siivosin/laitoin ruokaa.

Näin lasten ollessa vanhempia, olen julmasti pakottanut lapset osallistumaan kotitöihin.

Yhteistyössä