Ihmettelyä Tampere-lisästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähäh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitähäh

Vieras
Siis sain juuri Kelan päätöksen Tampere-lisästä, joka heidän mukaansa päättyy nyt heinäkuussa toisen lapsen syntymään. Esikoinen nyt 1v3kk. Olen oikeutettu hoitolisään kuopuksen syntymän jälkeenkin, mutta en näköjään Tampere-lisään. Siis eikös se pitäisi tulla kaikille kotihoidossa oleville alle 3v lapsille?

Kuntakohtaista ehkä??? Itse olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä, että ei voi olla yhtä aikaa sekä hoitovapaalla että äitiyslomalla. Siis nykyäänkään.

No ainakin Tampereen omilla sivuilla sanotaan, että toisen lapsen syntymä ei lisään vaikuta. Ei sen puoleen, koko hoitolisä/raha-asia oli Kelassa laskettu ihan päin mäntyjä... Miehen tulot kuulemma bruttona 655(työmarkkinatuki) vaikka onkin 161e/kk....... PIENI ero... Ei pitäisi katsoa Kelan päätöksiä aamulla klo 05 _ennen_ ekaa kahvikupillista. Saa vaan verenpaineen nousemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ainakin Tampereen omilla sivuilla sanotaan, että toisen lapsen syntymä ei lisään vaikuta. Ei sen puoleen, koko hoitolisä/raha-asia oli Kelassa laskettu ihan päin mäntyjä... Miehen tulot kuulemma bruttona 655(työmarkkinatuki) vaikka onkin 161e/kk....... PIENI ero... Ei pitäisi katsoa Kelan päätöksiä aamulla klo 05 _ennen_ ekaa kahvikupillista. Saa vaan verenpaineen nousemaan.

tamperelisä maksetaan tampereen kaupungin kautta vanhempainrahakaudella. Eli jos perheessä on vanhempainrahakausi menossa, tulee itse hakea tamperelisä tampereen kaupungilta. www.tampere.fi saa lomakkeita ja sielähän se on sanottu. Kela maksaa tamperelisän, vain jos perheessä ei ole vanhempainrahakautta menossa. vanhempainrahakaudella saat kelasta vanhempainpäivärahan sekä mahdollisen hoitolisän mikäli tulot sen sallivat sekä tampereen kaupungilta haettuna tamperelisän. Kun vanhempainrahakausi päättyy ja jäät kotihoidon tuelle, maksaa kela taas yhdessä tamperelisän ja kotihoidon tuen.

Työmarkkinatuki otetaan tulona huomioon bruttomääräisenä 655 e/kk. Onkohan tuosta 161 e/kk vähennetty sinulle myönnetty kotihoidon tuki tai ym. Tällöinkin tulot huomioidaan aina täysimääräisenä.

:) jep. Sielä tampereen sivuilla on hyvää tietoa asiasta ja hakuohjeet. ja jos kelan päätöksistä on jotain kysyttävää kantsii soittaa aina sinne neuvontanumeroon. Perhe-etuuksissa se on 020692 206

Yhteistyössä