Ihminen kertoi olevansa hädässä japyysi rahaa lainaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen lainannut aiemmin, enkä odotakaan saavani rahaa takaisin. Annoin rahan mielessäni lahjana.

Nyt ihminen pyysi rahaa uudelleen. Tiedän kyllä, että hänellä on vaikeaa ja varmasti tarvitsee rahaa. Tiedän toisaalta myös, että hän ei pystyisi maksamaan tätäkään lainaa takaisin vaikka lupaileekin. En periaatteessa halua enää antaa rahaa, koska olen nähnyt ihmisellä mm. Hulluilta päiviltä ostetun uuden kassin + uusia vaatteita lainan annon jälkeen. Eli henkilö on todistettavasti ennemmin shoppaillut kuin maksanut lainansa takaisin. Toki ostokset olivat vähäarvoisia, mutta silti osoittaa minusta tiettyä luonnetta tehdä noin.

Tarjosin ihmiselle ruokaa, mutta hän pyysi enemmin rahaa johonkin laskuunsa. Kieltäytyykö oikeasti pulassa oleva ihminen ilmaisesta ruoasta (olisin siis mennyt kauppaan ja ostanut kassillisen)? Minusta ei kieltäydy, ja nyt ajattelinkin jatkaa samaa linjaa. Eli ei enää missään tapauksessa rahaa, mutta ruokatarjous pysyköön voimassa. Siis niin, että ostan itse ne ruoat, ja annan, jos ihminen pyytää.

En mäkään antais, vaikka kuinka ajattelisin.

Ylipäätään, jos henkilö x pyytää multa hätäänsä muutamaa euroa annan toki, mutta kun pyytää rahaa että pääsis baariin sisälle tai että olis ostaa tupakka-aski niin silloin mä kyllä mietin toisenkin kerran... siis henkilöltä joka on mulle muutenkin jo velkaa :/

Kuulostaa kaveriltani. Maksoin pari hänen laskuaan, ostin aina ruokaa kaappeihin jne. mutta jostain syystä hän ei saanut talouttaan kuntoon ja oli aina p.a. :( Sitten kun itselläni oli vähemmän rahaa, tämä ihminen ei koskaan edes kysynyt että voiko auttaa jotenkin! Minä olisin kelvannut mm. siivoamaan, auttamaan huonekalujen kanssa jne. enkä siis todellakaan ole mikään kiltti kynnysmatto..! En lähtenyt siivoamaan tai tekemään muutakin, ruokaa laitoin pari kertaa ja kutsuin syömään. Saapui yleensä tunnin myöhässä vaikka asui lähistöllä. Vedin johtopäätöksen ettei ole oikeasti niin pulassa kuin väittää...

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
sano et tuo sen laskun sinulle, et maksat sen suoraan.. tai sit tosiaan ruokana.. rahana en antais

En ala sitäkään tekemään. Se taas mahdollistaa sen, että seuraavassa kuussa on kaveri uuden laskun kanssa oven takana ja tyyppi käyttää laskurahat johonkin muuhun.

Ihan oikein teet. Ruokkisit vain kierrettä antamalla rahaa, nyt voit tehdä oman osasi sen katkaisussa. Jos rahankäytön suhteen on ongelmia, siihen ei juuri lahjoitetut rahat mitään auta. Ainoa keino on opetella se oma rahankäyttö ihan alusta alkaen.

Voit vaikka kertoa nämä perustelut kyseiselle henkilölle.

Niin ja vielä sen verran lisään, että tämä kaveri oli lainannut minulta rahaa eikä tainnut maksaa kuin kerran takaisin. Oli kyllä mennyt luottotiedotkin jo...

Samoin oli aika yllätys kun kävin hänen luonaan enkä vienyt ruokaa tällä kertaa niin jääkaapissa ja kuivakaapeissa näytti silti tavaraa riittävän! :o Oli ostanut myös mm. kalliita muroja vaikka rahaa ei ennen näyttänyt riittävän edes perunaan...

Niin ja vielä sen verran lisään, että tämä kaveri oli lainannut minulta rahaa eikä tainnut maksaa kuin kerran takaisin. Oli kyllä mennyt luottotiedotkin jo...

Samoin oli aika yllätys kun kävin hänen luonaan enkä vienyt ruokaa tällä kertaa niin jääkaapissa ja kuivakaapeissa näytti silti tavaraa riittävän! :o Oli ostanut myös mm. kalliita muroja vaikka rahaa ei ennen näyttänyt riittävän edes perunaan...

Mulla on kans yks kaveri joka onnistui kerran kusettamaan minua vähän vastaavalla tavalla. Hän pyysi rahaa lainaksi ruokaan mutta todellisuudessa hän shoppaili vaatteita tms eikä maksanut summaa koskaan takaisin.

Toista kertaa kusetus ei tule onnistumaan!

No niin, monet ellei kaikki näyttää ajattelevan samoin, eli että puhdasta rahaa ei kannata antaa. Enpä mieti asiaa enää sitäkään vähää, kerron vain, että ostan ihmiselle ruokaa kaupasta, jos hän haluaa. Muutoinkin, jos hän on saamassa parin viikon kuluttua vähän enemmän rahaa (kuten hän kertoo), laskujen eräpäivää voi aina siirtää sen verran.

Hän käyttää sinua hyväksi. Jotkut ihmiset ovat vain tällaisia, ovat hyviä puhumaan ja hyviä käyttämään hyväntahtoisia ja kilttejä ihmisiä hyödyksi ja hyväksi. Monet ovat häikäilemättömiä, kaverisi on tällainen. Itse laittaisin välit poikki. Ei kaikkia ihmisiä voi ja pystykkään auttamaan. Täällä suomen massa jos on osannut rahaasiansa yms hoitaa hyvin, ei tarvitse nälkää nähdä. TUkeutukoon sukulaisiinsa yms.

Minulta pyysi rahaa kerran eräs kaverini, tiedän kyllä, että hänen vanhemmillaan on kyllä rahaa auttaa häntä, ovat läheisissä väleissä ja vanhemmat ihan hyvissä ammateissa; on omakotitalot kaupungin keskustan liepeiltä yms yms...
minua loukkasi asia, koska itsekkin opiskeluaikana näin joskus ihan nälkää, en todellakaan kehdannut tai ei olisi tullut mieleenkään pyytää häneltäkään rahaa lainaa, ei ollenkaan!!!
en antanut hänelle rahaa ja olen iloinen päätöksestäni.

Ihmisellä pitää olla näkökykyä ja viisautta siinä kenelle rahaa jakelee ja antaa.
Sanotaanhan raamatussakin, että rikkaan ystäviksi tekeytyvät kaikki .
Ei jokaiselle pidä antaa joka pyytää, hän käyttää sinua vain hyväksi.
Lähetät hänelle tylyn tekstarin ja sanot topakasti, että hänen nyt täytyy tulla omillansa toimeen ja sinulta on turha pyytää rahaa, sitä et tule hänelle enää koskaan antamaan. Hyvät elämänjatkot ja pärjäilemiset, hyvästi!

Jos sinä olisit joskus avun tarpeessa ja tarvitsisit rahaa, hän olisi tasan varmasti viimeinen
joka sinua auttaisi, tukisi ja avustaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No niin, monet ellei kaikki näyttää ajattelevan samoin, eli että puhdasta rahaa ei kannata antaa. Enpä mieti asiaa enää sitäkään vähää, kerron vain, että ostan ihmiselle ruokaa kaupasta, jos hän haluaa. Muutoinkin, jos hän on saamassa parin viikon kuluttua vähän enemmän rahaa (kuten hän kertoo), laskujen eräpäivää voi aina siirtää sen verran.

ET AUTA HÄNTÄ MITENKÄÄN!!!
ET OSTA HÄNELLE EDES SITÄ RUOKAA KAAAN KAUPASATA:

ETKÖ JO HYVÄ IHMINEN YMMÄRRÄ, ETTÄ SINUA KÄYTETÄÄN HYVÄKSI!!!!!
SIIHEN ET ENÄÄ ALENNU JA ALISTUT.
SANOT HYVÄSTIT KOKO IHMISELLE.
JOS HÄNELLÄ ON VARAA UUSIIN LAUKKUIHINSA, ON HÄNELLÄ SILLOIN MYÖS RAHAA RUOKAANKIN.

SINUA KÄYTETÄÄN HYVÄKSI.

ET AUTA HÄNTÄ ENÄÄ KOSKAAN , ETKÄ MITENKÄÄN, PISTE.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Äh, tyyppihän on näköjään huomannut, että kaikkia omia rahojaan ei tarvitse käyttää ruokaan ja muihin menoihin, kun aina löytyy auttajia. Tämä aikakin on vielä erityisen herkullinen tuollaiseen vedätykseen, kun lehdet pursuavat tietoja kotimaan leipäjonoista ja työttömyydestä.

Älä jatka tuollaista elättämistä. Jos ruokaakin näyttää olevan, niin sinun ei todellakaan tarvitse tarjota edes sitä. Kyllä Siperia opettaa senkin rahan kanssa törsäämisen, jos ei mikään muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mizhni:
Hän käyttää sinua hyväksi. Jotkut ihmiset ovat vain tällaisia, ovat hyviä puhumaan ja hyviä käyttämään hyväntahtoisia ja kilttejä ihmisiä hyödyksi ja hyväksi. Monet ovat häikäilemättömiä, kaverisi on tällainen. Itse laittaisin välit poikki. Ei kaikkia ihmisiä voi ja pystykkään auttamaan. Täällä suomen massa jos on osannut rahaasiansa yms hoitaa hyvin, ei tarvitse nälkää nähdä. TUkeutukoon sukulaisiinsa yms.

Minulta pyysi rahaa kerran eräs kaverini, tiedän kyllä, että hänen vanhemmillaan on kyllä rahaa auttaa häntä, ovat läheisissä väleissä ja vanhemmat ihan hyvissä ammateissa; on omakotitalot kaupungin keskustan liepeiltä yms yms...
minua loukkasi asia, koska itsekkin opiskeluaikana näin joskus ihan nälkää, en todellakaan kehdannut tai ei olisi tullut mieleenkään pyytää häneltäkään rahaa lainaa, ei ollenkaan!!!
en antanut hänelle rahaa ja olen iloinen päätöksestäni.

Ihmisellä pitää olla näkökykyä ja viisautta siinä kenelle rahaa jakelee ja antaa.
Sanotaanhan raamatussakin, että rikkaan ystäviksi tekeytyvät kaikki .
Ei jokaiselle pidä antaa joka pyytää, hän käyttää sinua vain hyväksi.
Lähetät hänelle tylyn tekstarin ja sanot topakasti, että hänen nyt täytyy tulla omillansa toimeen ja sinulta on turha pyytää rahaa, sitä et tule hänelle enää koskaan antamaan. Hyvät elämänjatkot ja pärjäilemiset, hyvästi!

Jos sinä olisit joskus avun tarpeessa ja tarvitsisit rahaa, hän olisi tasan varmasti viimeinen
joka sinua auttaisi, tukisi ja avustaisi.

Tekstisi on vähän turhan tylyä ja mustavalkoista. Kaikki ihmiskohtalot eivät ole samanlaisia ja tällä ihmisellä ei ole turvaverkkoa sosiaalitoimistoa lukuunottamatta. Tämä ihminen ei lisäksi ole edes ystäväni, tuttu vain.

Älkää ihmeessä kieltäytykö auttamasta toisia järjestelmällisesti! Vaikka moni pyrkiikin käyttämään herkkäuskoisia hyväkseen, todellisia avuntarvitsijoita on olemassa. Sossun käsittelyajat voivat olla viikon tai parin pituisia, ja joskus jonkin mutkan vuoksi voi rahantuloa joutua odottamaan kauemminkin. Onko sitten kivaa, jos turvaverkoton ihminen joutuu näkemään nälkää nämä pari viikoa, kun kukaan ei usko ja auta?

Käsillä olevassa tapauksessa ei toki todistettavasti ole tästä kyse. Mutta puhun yleisesti.

Itse olen köyhä mutta edulliseen ruokaan on kyllä rahaa esim. kaurahiutaleisiin. Joskus lainasin kaverilta, raha auttoi maksamaan vuokran...eipä sitä laskuja voi ruualla maksaa.
Mutta ap:n tapaus eri ja tuossa tapauksessa nei tietenkään pidä lainata rahaa jos ei ole entistäkään maksanut ja jos tuhlaa turhuuteen.

Parhaiten autat, kun suljet ne rahahanasi etkä vie ruokaakaan. Suomessa ei ketään pakoteta tienposkeen, vaan tosi kunnolla saa asiansa sössiä. Sossusta ja diakonitoimistosta hän voi saada apua tilanteeseensa. Vaikuttaa siltä, ettei tämä kaverisi osaa edes rahankäytön alkeita. Sossusta osaisivat ehkä opastaa häntä rahankäytön suhteen. Kaikki laskut pitäisi mennä suoraveloituksena, ruokaostokset tulisi suunnitella huolella jo etukäteen.
Mitä enemmän autat antamalla rahaa tai ruokaa, sitä helpommaksi teet hänen holtittoman elämäntyylinsä. Hänen ei tarvitse missään kohtaa pysähtyä miettimään, missä kohtaa meni pieleen. Ja sitä pahemmassa velkakierteessä hän on. Ensi vuonna tähän aikaan niitä laskuja onkin kertynyt jo huomattavasti isompi pino.

Yhteistyössä