ihmisten hyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Merika-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Merika-

Vieras
kuinka musta tuntuu päiväpäivältä enempi siltä, että iso osa ihmisistä on liian itsekkäitä. yritän olla suvaitsevainen ja ymmärtäväinen,mutta kerta toisensa jälkeen saan pettyä. enkä vain yhteen ihmiseen, vaan useisiin.

onko vika mussa? koitanko olla liian puhdas sydämminen ja ajattelen aivan liikaa muita?

mielestäni pärjään tässä elämässä hyvin, olemalla kohtelias, avulias, pidän lupauksista kiinni, (jos lupaan jotain, en peru vaikka eteeni tulisi samalle päivällä paljon mielekkäämpi meno) kuuntelen ja kommentoi, olen kiinnostunut ja aidosti halukas tietämään mitä toiselle kuulu, en juorua, vaikka asiat olisikin arkipäiväisiä, (jokainen kertokoot itse, niin hyvät, kun ikävät asiat) jos saan jotain, haluan antaa vastalahjan, jos toinen kustantaa jotain (mm.bensat) haluan maksaa puolet tai tarjota matkan seuraavalla kerralla, jos huomaan, että joltakin henkilöltä vain otetaan ja otetaan, annan omistani vaikka joutuisinkin luopumaan mm.omasta ajastani. Minulla tulee huonomieli ja huono omatunto, jos en toimisi noin. Miksi niin harvalle tulee? vai tuleeko, mutta sitä ei kerrota ja toimintaa ei voi muuttaa, syystä että? ymmärtäisin, jos puhuttaisiin teini-ikäisistä, mutta puhun ihan aikuisista ihmisistä.

Saan itseni kuullostamaan itsekkäältä haukkuessani muita, mutta se on vain näemmä totuus, josta on pakko voida sanoa (ääneen en voi sanoa, se loukkaisi). mietin mistä tää johtuu. onko nykymaailmassa oltava kylmä ja kova, jotta pärjää? ajateltava aina ensin itseä ja sitten lopuilla vasta muita. mielestäni pärjään kyllä ihan hyvin. ei minua kukaan pääse hyväksi käyttämään (sellaisia ihmisiä en katso seurassani kauaa). VAI (eniten mietin tätä!) onko ihmiset niin hyväsydämmisiä rakkaimmilleen/läheisimmilleen ja siksi ei riitä resursseja enää muille? mistä sitten tulee sanonta-ystäviä ei ole koskaan liikaa?

ajatusleikkiä:
jos lupaat työkaverillesi tulla lauantaina hänen luo syntymäpäiväkahville klo.14 ja tuoda mukanasi pikkusuolaista, koska kaverisi aikoo tehdä kakun. Ja paras ystäväsi soittaa sinulle lauantaina klo.11,itkee puhelimeen ja sanoo, että kaipaa halauksia ja olkapäätä, kun mies jätti hänet viime yönä. mitä teet?

mä uskallan väittää, että menisin kahville minne olen ensin luvannut mennä ja sanon ystävälleni tulevani hänen luo sen jälkeen (Perun vaikka aikomukseni lähteä illalla salille yksin). Puhun hänen kanssa vaikka puhelimessa ennen tuota 14 tai menen käymään pikasesti siellä ensin, jos ehdin. Mutta en peruisi kahvittelua vaikka ennemmin haluaisin mennäkkin ystäväni luo, eikä kahville meno enää kiinnostaisi juurikaan, kun on itselläkin pahamieli ystävän puolesta.

mistä sellasia ihmisiä sitten voisi löytää lisää, joilla olisi vielä resursseja olla oikeasti ystävä? vai onko jokaisella oikeus olla vain yksi-kaksi ystävää?

Luulen hyvyyden olevan piilossa.

Ajatusleikistä mietin, että sinne menen minne olen luvannutkin mennä, mutta voin poiketa ystävän luona myöhemmin samana päivänä, jos suinkin se on mahdollista. Puhelimessa toki kuuntelen. Ja soitan seuraavana päivänä.

*

Minä en kyllä pidä ihmisistä niin paljoa, että jokaiselle jaksaisin tai pystyisin tekemään jotakin. Ystäville ja läheisille olen lojaali, mutta toivon kaikkien ihmisten maailmassa ymmärtävän että aina ei voi olla hyvällä tuulella, aina ei jaksa tai edes huomaa. Ja että se ei ole pahansuopaista eikä ilkeyttä, vaan inhimillisyyttä.

Minun mielestä ystäviä ei ehkä löydä ihan etsimällä, vaan he tulevat elämään mukaan tavalla tai toisella. Ystävyyttä pitää vaalia, pitää osata joustaa ja tuntea toinen tietääkseen, mitä hän tarkoittaa. Pitää antaa myös tilaa ja aikaa, jos niikseen on. Ja osata vaatia itselleen tilaa. On aika rasittavaa tuntea sellainen "liian hyvä" ihminen joka aiheuttaa huono omaatuntoa ympärilleen: kaikki eivät voi olla samanlaisia välittäjiä, vaan jokainen tekee (jos tekee) sen minkä osaa ja pystyy.

varsinkin Phoebsi sait mut ajattelemaan eri näkökulmia. tuota juuri epäilenkin eniten, että ihmiset ovat hyviä niille läheisimmille ja sitten ei jaksa eikä oikeestaan tarvitsekkaan jaksaa olla hyvä kaikille(eikä aina tarvitsekkaan olla hyvällä päälle (se onkin eriasia, ei liity tähän).. mutta miksi haluta lisää kavereita, jos ei oikeasti halua? miksi vaivautua tutustumaan, jos ei oikeasti kiinnosta ja ole aikaa. Entä, kun haluaisi lisää itselle niitä ystäviä joilla olisi aikaa minulle,enkä olisi se viimeinen, jolle on aikaa, jos ei tule muuta tärkeämpää?

kyllä minullekkin perhe on kaikkien edellä.

varsinkin Phoebsi sait mut ajattelemaan eri näkökulmia. tuota juuri epäilenkin eniten, että ihmiset ovat hyviä niille läheisimmille ja sitten ei jaksa eikä oikeestaan tarvitsekkaan jaksaa olla hyvä kaikille(eikä aina tarvitsekkaan olla hyvällä päälle (se onkin eriasia, ei liity tähän).. mutta miksi haluta lisää kavereita, jos ei oikeasti halua? miksi vaivautua tutustumaan, jos ei oikeasti kiinnosta ja ole aikaa. Entä, kun haluaisi lisää itselle niitä ystäviä joilla olisi aikaa minulle,enkä olisi se viimeinen, jolle on aikaa, jos ei tule muuta tärkeämpää?

kyllä minullekkin perhe on kaikkien edellä.

Tarkoitin tuolla pahalla tuulella sitä, että joskus kun puhelimeni on soinut tai joku alkanut jutella netissä, en ole vastannut tai olen kadonnut paikalta. En ole paha ihminen, vaan itse ehkä sillä hetkellä rikki ja väsynyt. Haluan käpertyä omaan kolooni. Joku ehkä sitten ajattelee, etten ole hyvä ihminen siksi että en vastannut ystävän puheluun.

Ehkä huono esimerkki, kun en nyt saa siitä ajatuksesta kiinni enää.

Tuo, että uudelle ihmiselle ei olekaan aikaa, on harmittavaa... mutta kuka tietää aina miten elämä menee ja mitä kaikkea vastaan tulee? Jos ei nyt ole aikaa, ei se tarkoita etteikö koskaan ole. Sitä kärsivällisyyttä tarvitaan juuri silloin, ja ehkä vähän luottamusta tulevaan. Ja jos käy niin, että ihminen josta toivoi ystävää, ei tullutkaan läheiseksi, kannattaa miettiä miksi. Ei sinussa ehkä mitään vikaa ollut, mutta oliko siinä toisessakaan sitten loppujen lopuksi?

Yhteistyössä