iho-ongelmat, mikä auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äippä

Vieras
Meidän 4 kk:lla pojalla posket aivan vereslihalla, myös nilkat pahasti kuivat ja vereslihalla (kortisoni auttaa niihin), lisäksi polvitaipeet ja nyt myös mahassa kuivaa. Otestit eivät näyttäneet mitään. Olen ollut nyt myös kaksi viikkoa maidottomalla ruokavaliolla ja ei apua. Posket pahenevat koko ajan. Mitä kummaa tämä on lastenlääkäri vain sanoi että jatkakaa normaalisti jos ei haittaa ihottumat muuten elämää. En tiedä mitä tekisin, olisiko kananmuna, vehnä mikä muu? Muut samassa tilanteessa olleet pistäkää neuvoa, sillä multa keinot loppu ja tuntuu tosi pahalta vaavin puolesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 10:49 huolestunut äippä kirjoitti:
Olen ollut nyt myös kaksi viikkoa maidottomalla ruokavaliolla ja ei apua. Posket pahenevat koko ajan. ... En tiedä mitä tekisin, olisiko kananmuna, vehnä mikä muu?

Minä jatkaisin edelleen maidottomalla ja lisäksi jättäisin pois munan, vehnän ja soijan seuraaviksi kahdeksi viikoksi. Rasvaamista jatkaisin samaan tapaan, koska muuten et tiedä auttoiko tilanteen paranemiseen rasvojen vai ruokavalion muutos.

Äkkiseltään ruokavalio voi tuntua tiukalta, mutta ei se mahdoton ole kokeilla.
*Luomuleivistä löytyy ruisleipiä, joissa on vain ruista, vettä ja suolaa. *Munan pois jättäminen tietää hyvästejä valmiille pullille, kekseille ym. herkuille, mutta pari viikkoa on kuitenkin lyhyt aika =)
*Soijaa on lähes kaikissa valmiiksi maustetuissa ja marinoiduissa lihoissa, mutta onneksi maustamattomiakin on eikä marinointi ole mitenkään hankalaa.
*Muistatahan tarkistaa, että ruoka-aineissa ei ole mitään maidonainesosia eli heraa, maitojauhetta, laktoosia, maitosokeria, maitoproteiinia.
*Niin ja kokeilun aikana jätä (irto)karkit syömättä! Niissä on aina jotain tärkkelyssiirappia/tärkkelystä, joka voi olla vehnästä sekä usein myös jotain maitoperäistä.
*Kaikesta muustakin tarkista tärkkelykset, esim. Ingmanin ruokakermassa ei mainita mitä tärkkelystä on, kun taas Valion vastaavassa on tapiokaa jota voi käyttää.

Jos oireilu ei helpota, niin sitten kannattaa mennä ihotauilääkärille saamaan uudet ihonhoito-ohjeet. Mikäli oireet alkavat helpottaa, niin sitten käännyt lastenallergologin puoleen yksityisesti, tai pyydät neuvolasta lähetettä eteenpäin allergiaepäilyn perusteella. Pienillä vauvoilla allergiatestit ovat todella epäluotettavia ja varminta on käyttää altistus-välttämismenetelmää, jota voi tehdä vain allergialääkärin valvonnassa.

Tsemppiä salapoliisityöhön =) :hug:

hei amaryllis ja kiitos vastauksesta!

Näytit tietävän aikapaljon asioista ja sellainen kyssäri vielä olisikin, että voinkohan käyttää edelleen peptidi tuttelia vai voiko se olla osasyynä siihen ettei ihottumat ole lähteneet paranemaan? Vauveli on niin kova syömään että iltaisin on annettu vähän lisuketta (50 ml)jos en ole saanut pumpattua tarpeeksi (annetaan siis aina pullosta ruoka kun mennään nukkumaaan)? mitä olet mieltä peptidi tuttelista siis? olisiko joku muu parempi?

jo hieman keveimmillä mielillä oleva äityli :)

Meillä sama tilanne 5-kuisen kanssa (täysimetyksellä). Itse olen jättänyt pois: maito, muna, kala, tomaatti, mansikka, suklaa, hedelmät, pähkinät. Tämä auttoi, mutta nyt maitoa kokeiltu ja iho taas pahentunut. Pitää uudestaan kokeilla, ettei olis vaan sattumaa. Rast-testit puhtaat.

Hei,

oletkin jo saannut hyviä ohjeita, mutta olisin vielä lisännyt että kannattaa hakeutua lasten allergialääkärin puoleen. Ruokaallergisen lapsen kanssa tie on takkuinen ja ajoittain todella raskas. Kannattaa ottaa vastaan kaiken avun jonka voi saada. Tarvitset kyllä tarkempia ruokavalioohjeita maidon suhteen ja eteenkin jos viljojakin pitää vältää. Ravitsemusterapeutin kuuluu neuvota ja seurailla sun ja vauvelin diettiä. Älä yritä hoitaa sitä yksin, apua on saatavilla.

yst terv,
ruokaallergisen lapsen äiti ja lääkäri

Kiitos kovasti vastauksistanne.

Yritetään nyt tässä pikkuhiljaa selvitellä sitten, että mikäs meitin vaavin iholle tuon ihottuman aiheuttaa. Kun ei ole kokemusta asioista niin on todella vaikeaa hakeutua oikealle ja ammattitaitoiselle lääkärille. Asumme Järvenpäässä, joten jos joku tietää hyvän lääkärin kenelle mennä niin laittakaa ihmeessä tietoa.

Hei!

Kuulostaa aivan kuin meidän esikolla vauvana. Epäiltiin silloin maitoallergiaa ja käytiin testit, mutta ei ollut sitä. Olin itse maidottomalla ravinnolla ja koska oma maito ei riittänyt, poika söi soijamaitoa lisäksi. Sitä sai apteekista. Sibicorttia käytettiin, se aina tehosi, mutta taukojen aikana ihottuma paheni. Ihottumaa oli siis poskissa, kyynärvarsissa ja säärissä. Lopulta kun selvisi ettei maitoallergiasta kyse, annettiin korviketta, siinä vaiheessa imetys oli jo lopetettu (poika 7kk). Ja pikkuhiljaa ihottuma parani itsestään, diagnoosi oli atooppinen ihottuma. Muutaman vuoden iässä ihottuma jäi pois, mutta tilalle on tullut nyt allergiat, eli koivu, koira ja kissa ainakin. Koivu niistä pahin. Kuitenkaan oireena ei enää ole ihottuma vaan nuha, silmien punoitus jne. Toivottavasti tämä auttoi hieman!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 14:43 huolestunut äippä kirjoitti:
hei amaryllis ja kiitos vastauksesta!
Näytit tietävän aikapaljon asioista ja sellainen kyssäri vielä olisikin, että voinkohan käyttää edelleen peptidi tuttelia vai voiko se olla osasyynä siihen ettei ihottumat ole lähteneet paranemaan?

Eipä kestä kiittää =) Kuopus on nyt reilu 2-v ja hänen kanssaan kertyi kokemusta allergioista ja imetysdiettauksesta ihan omiksi tarpeiksi.

Onhan se ihan mahdollista, että peptidi tutteli ei sovi teillä. (Jos jotain opin tytön kanssa niin sen, että ihan mille tahansa voi olla allerginen.) Mulla ei ole kokemusta korvikkeista, joten en ole paras neuvomaan tässä.

Yhteistyössä