Ihon alla patti pienessä häpyhuulessa - isontunut yhtäkkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rasvapattiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rasvapattiko?

Vieras
Huomasin reilu vuosi sitten pienen häpyhuulen ulkosyrjän puolella (lähellä klitorista) ihon alla sellaisen pienen kovan patin. Ajattelin sen olevan joku rasvapatti, kun ei tuntunut kipeältä.

Eilen sheivaillessani huomasin, että patti on kasvanut yhtäkkiä isommaksi, mutta on edelleen reilusti pienempi kuin herne. Sitä alkoi aristamaan sen jälkeen, kun olin kokeillut sitä sormillani. Terveyskeskuksessa kävin sairaanhoitajalla, mutten päässyt lääkärille asti, kun oli niin pitkät jonot.

Mikähän mahtaa olla kyseessä? Uskaltaako tässä harrastaa seksiä vai luuleeko mies, että olen saanut jonkun sukupuolitaudin?

Äsken suihkussa puristelin pattia ja huomasin siinä pienen valkoisen pisteen. Mietin voisiko kyseessä olla finni ja puristin sitä kunnolla. Jotain purskahtikin sisältä, mutta taisi olla vain verta tai jotain veren sekaista märää. Silti se iso patti jäi vielä sinne ihon sisälle.

Se on bartholinin rauhasen paise, eli pieni tulehdus. Yleensä menee ihan itsestään ohi. Joskus ei, ja vaatii avauksen gyn. päivystyksessä. Mutta jos sieltä sulla tuli jo jotain sisältä, todennäköisesti paranee itsestään. Voit putsata esim. septidinillä.

Itse asiassa todennäköisesti onkin jonkin muun rauhasen kysta/paise, tai ihan vaan talirauhasen, jos on noin ylhäällä. Joka tapauksessa tuollaisissa ei ole mitään pelkoa sukupuolitaudeista tai syövästä tms, pahin vaara on laajentuva tulehdus. Senkin k yllä huomaa, kipu ja turvotus lisääntyy ja nousee kuume. Hyvin harvinaista toki leviäminen on, suurin vaiva yleensä se vähän aikaa kestävä kipu.

Ei voi olla kyseessä barholin rauhanen, kun patti sijaitsee edessä ja pienessä häpyhuulessa. Meneeköhän ohi itsekseen vai pitääkö hommata joku antibioottikuuri lääkäriltä? En itsekään usko sukupuolitautiin, koska patti on ollut minulla (pienempänä) jo yli vuoden ja tauteja on testattu siinä välissä.

Mulla oli pari vuotta sellanen ihan pieni valkonen, sit kans jossai vaiheessa huomasin sen suurentuneen, oli kans kuitenkin pienempi kuin herne, kova, pienten huulten sivulla, tavallaan isossa häpyhuulessa. Oli nii kova ettei voinu puristaakaan, ärtyi tietty aina kun ihmettelin sitä.
Kävin lääkärissä, nii sanoi sen olevan ihan vaan joku rasva-talipatti.

Tuosta on ny pari vuotta, eikä pattia enää näy. Muistelisi sen kyllä olleen mulla isompana ja pienempänä useiden vuosien ajan, ett kai se sieltä vielä tupsahtaa esiin

Kävin tänään lääkärillä näyttämässä pattia, vaikka se ei enää olekaan kipeä, punoitus ja turvotus on laskenut. Patti on kuitenkin vielä vähän suurempi kuin oli ennen. Lääkäri ei sanonut oikein juuta eikä jaata siihen, mikä se voisi olla. Ulkomaalainen lääkäri, jonka kanssa oli kieliongelmia.

Lääkäri määräsi tuhdin antibioottikuurin. Viikon kuuri metronidatzolia ja kefexiniä. Onkohan tämä liioittelua kun tilanne on jo rauhoittumassa? Lisäksi sain varmuuden vuoksi lähettee gynelle, jos tuntuu, ettei oireilu helpotakaan.