Ikä ja tietokone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miniä pohtii asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miniä pohtii asiaa

Vieras
Kysyn teiltä hyvät palstalaiset, että minkä ikäisiä vanhuksia tiedätte, jotka ovat opetelleet tietsikan käytön? Tarttuuko se oppi päähän vanhemmalla iällä miten nopeasti? Tietty riippuu henkilöstäkin. Nyt en hae mitään supervanhuksia, jotka osaavat 'kaiken', vaan ihan ne helpoimmat jutut. Sen verran oppis, että osaa käynnistää koneen, käyttää hakua, sähköpostia jne. Ei sen kummempaa.

Äiti hankki tietokoneen varmaan kuusikymppisenä, tosin ei ole koskaan laitteita pelännyt. Käyttää skypeä, on facebookissa jne. Anoppi ei tule koneeseen koskaan koskemaan, vaikka lapset yrittävät häntäkin saada konetta käyttämään.

Juu, omaa motivaatiotahan siinä tarvii, se on selvä. Mutta kun asenne on se, ettei nyt enää tässä iässä. Ja taatusti elämänlaatu paranisi suurin harppauksin eteenpäin jos tajuisi mitä kaikkea uutta kivaa olisikaan luvassa.

Kirjalliset ohjeet on hyvä juttu, ne on aina nokan edessä ja helpottaa muistamista. Hmmm, 85v kiva kuulla!

Vai ei triplan anoppi vieläkään ymmärrä mistään mitään. :) Oletteko neuvoneet, antanu apuja? Onko anopilla mitään yritystä edes... ja hei miksi hän sitten edes hankki koneensa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap kyselee:
Vai ei triplan anoppi vieläkään ymmärrä mistään mitään. :) Oletteko neuvoneet, antanu apuja? Onko anopilla mitään yritystä edes... ja hei miksi hän sitten edes hankki koneensa?
Se ei osaa edes vaihtaa kännykän soittoääntä tai TV:n kuvasuhdetta yms. On teknisten laitteiden kanssa aivan käsittämättömän kädetön. Mulla ei hermot kestä neuvoa kun apinakin oppisi helpommin. Vaimo yrittää epätoivoisesti puhelimessa kertoa miten se saa sähköpostin liitetiedoston auki tai linkin kopioitua selaimen osoiteriville jne.

Mistään termeistä ja käsitteistä ei ole mitään hajua. Mikä on selain, netti, google, linkki, sähköposti jne jne.

Jos pyytää jotain etsimään googlesta niin avaa vain googlen etusivun ja etsii siitä "ei täällä sellasta näy". Yritä siinä sitten selvittää että hakusanat pitää kirjoittaa siihen lootaan.

Tietokoneen hommasi siksi kun "kaikilla muillakin on". Yritettiin kyllä parhaamme mukaan estää moinen hanke.

kansalais- ja työväenopistoissa on seniorikursseja, ainakin monella paikkakunnalla. siellä osataan neuvoa oikealla tapaa ja lähteä siitä että ei kaikille tietokone ole itsestään selvyys ja kaikki ei heti oivalla kaikkea (ihan niinkuin minäkään en osaa kännykkäni kaikkia toimintoja käyttää enkä tarvitse oppia). jollekin voi alkuun riittää että osaa suosikeista jotkut uutissivut lukea ja sähköpostiin vastata

kansalais- ja työväenopistoissa on seniorikursseja, ainakin monella paikkakunnalla. siellä osataan neuvoa oikealla tapaa ja lähteä siitä että ei kaikille tietokone ole itsestään selvyys ja kaikki ei heti oivalla kaikkea (ihan niinkuin minäkään en osaa kännykkäni kaikkia toimintoja käyttää enkä tarvitse oppia). jollekin voi alkuun riittää että osaa suosikeista jotkut uutissivut lukea ja sähköpostiin vastata

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap kyselee:
Se ei osaa edes vaihtaa kännykän soittoääntä tai TV:n kuvasuhdetta yms. On teknisten laitteiden kanssa aivan käsittämättömän kädetön. Mulla ei hermot kestä neuvoa kun apinakin oppisi helpommin. Vaimo yrittää epätoivoisesti puhelimessa kertoa miten se saa sähköpostin liitetiedoston auki tai linkin kopioitua selaimen osoiteriville jne.

Mistään termeistä ja käsitteistä ei ole mitään hajua. Mikä on selain, netti, google, linkki, sähköposti jne jne.

Jos pyytää jotain etsimään googlesta niin avaa vain googlen etusivun ja etsii siitä "ei täällä sellasta näy". Yritä siinä sitten selvittää että hakusanat pitää kirjoittaa siihen lootaan.

Tietokoneen hommasi siksi kun "kaikilla muillakin on". Yritettiin kyllä parhaamme mukaan estää moinen hanke.

Mun isä on just tuollainen. Kuinka hemmetin monta kertaa me on neuvottu paikan päällä ja puhelimessa samat jutut aina vaan, mutta ei ne jää sillä mieleen. Veli on neuvonut myös ja opettanut ihan kädestä pitäen. Isä on 77-vuotias. Sähköpostia se osaa käyttää ja taitaa saada liitetiedostot auki, mutta se osaa käyttää sähköpostia vain omalla koneellaan, ei esim. meillä käydessään, kun ei tiedä tunnuksia ja salasanoja. Olen ne sille monta kertaa etsinyt jostain sen papereista, mutta enhän minä niitä omaan mieleeni paina. Veikkauksen tunnukset muistan, kun itse isän sinne rekisteröin. Netistä se ei ymmärrä höykäsen pöläystä, ei kerta kaikkiaan hoksaa sen ideaa. Mun lapset säätää aina sen puhelimen ja "korjaa" sen, kun joku juttu ei muka toimi. Ja muuten isä on ihan terävä ja ajan hengessä mukana.

Yhteistyössä