Ikää 35,5v - vaihdevuosioireita? kuukautiskierto lyhenee kokoajan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyllästynyt"

Vieras
Minulla oli vuosi kuukautiskierto todella säännöllinen, lähes kellontarkka 31 päivää. Viiemisen vuoden aikana kierto on lyhentynyt, ensin kohtuusäännölliseen 27 päivään ja nyt kierron pituus oli enää 23 päivää!! Sitä ennen viikko PMS oireita, että jäähän tässä "kivaa elämää" sitten aina muutama viikko välissä... :( Lisäksi vuoto alkaa ärsyttävänä pikkuvuotona 1-2 päivää ennen varsinaisia menkkoja, 4 päivää kunnon vuotoa, ja pahimmillaan 3-4 päivää vielä taas ärsyttävää pikkuvuotoa eli kaiken kaikkiaan suojia saa pitää sen vähintään 7 päivää. :(

Mitähän tämä nyt mahtaa olla? Mitään muita vaihdevuosimerkkejä ei ole, olen käynyt gynellä keväällä joka katsoi että munasarjat toimii vielä hyvin. Täytyy varmaan kohta taas mennä käymään gynellä, vaikka ei tähän vaivaan varmaan mitään ratkaisua ole. :(

Lisätietona että olen hoikka ja urheilullinen, mitään stressiä ei ole elämässä, syön hyvin ja säännöllisesti, nukun hyvin jne.. Eli en keksi mitään mikä tämän voisi aiheuttaa..

Saattaahan nuo vaihdevuodet tuossa jo alkaa. Se tiputteluvuoto tarkoittaa sitä että kohdun limakalvo on ohentunut kun estrogeenia ei enää erity tarpeeksi. Jatkossa saattaa käydä niin että vuoto ei lopukkaa, kohtutulehduksia ja keltarauhashormonikuuria ja kaikkea muuta vähemmän hauskaa.
Minulla alkoi samnkaltaiset oireet 36 vuotiaana ja kun täytin 40 ihmettelin että mikä ihme on tapahtunut meidän kämpässä kun kokoajan on niin kosteaa sisällä, keskellä talvea siis. Olin hikimärkä vähän väliä enkä saanut nukuttua kun lakanat liimautui vartaloon kiinni. Kas, oli estrogeenitaso niin matala että aloitettiin oireisiin korvaushoito. Samalla todettiin että toinen munasarja oli kutistunut rusinaksi.

No siinä meni muutama vuosi ja tulinkin raskaaksi. Lähti vaihdevuosioireet sen siliän tien, moneksi vuodeksi. Rusinaksi muuttunut munasarja heräsi taas henkiin ja vuosia synnytyksen jälkeen se toinen munasarja vuorostaan kutistui rusinaksi, tällä kertaa lopullisesti. Raskauksia ei enää tule!

Minulla on nyt minipillerit ja estrogeenigeeli kun en suostu horminikierukkaa ottamaan, pelkkä ajatuskin vierasesineestä sellaisessa paikassa puistattaa. Ei ole mitään varsinaisia oireita vaihdevuosista tällä hetkellä kun lääkitys on kohdillaan, täytän ensi vuonna 50 v.

Ainiin vielä.. Että minulle tulee nykyään n. viikko ennen menkkoja haavoja alapäähän ja alkaa kauhea kutina. Ensin luulin että on hiivaa aina, mutta ostin sitten Pausanol-estrogeenivoidetta jota olen alkanut heti laittamaan kun oireet tulee ja auttanut. Eli ilmeisesti tosiaan estrogeenin puutos aiheuttaa just ennen menkkoja NUO oireet..huoh.

En minäkään olisi mitään hormoneja halunut mutta kun en raskaaksi enää halua, enkä myöskään valua hikeä ja lehahtaa tulipunaiseksi vähän väliä ilman mitään syytä, päätin ottaa estrogenigeelin käyttöön ja minipillerit ehkäisyyn. Ei kai kukaan tietentahtoen mitään hormoneja syö ilman syytä. Minulla ainakin meni hormonit sekasin ihan omasta syytstä, eli kun kroppa ei enää toimi. Nyt sopivan pienellä lääkityksellä kroppa taas toimii niin kuin sen minusta pitääkin toimia. Tasapainon löytäminen voi olla aluksi hankalaa mutta suosittelen kyllä kokeilemaan. Alita mahdollisimman pienellä annoksella estrogeniä ja lisää vain jos oireet eivät lakkaa.

Noh, lääkäri osaa sinua paremmin neuvoa mutta minusta on turha kärsiä vaihdevuosioireita kun siihen löytyy apua. Jos alle 4-kymppisenä alkaa oireet niista saa todennäköisesti kärsiä seuraavat 20-40 vuotta. Näin on vanhat viisaat naiset minulle kertoneet, ihan omista kokemuksistaan. Jos taas vasta 50+ tai jopa lähelle 60v alkaa oireet ovat ne yleensä nopeasti loppu.

Tutulta kuulostaa. Selvästikin on kyse premenopaussista. Itsellä alkoi 2-3 vuotta sitten nelikymppisenä. Kierto lyheni ja menkkojen kesto piteni, lopulta oli jatkuvaa tuhruttelua. Itse en edes tajunnu kärsiväni alapään kuivuudesta, koska kostun todella runsaasti seksin aikana. Lisäksi lenkkeillessä alkoi pissa karkailla aina kierron loppupuolella, kun estrogeenitasot olivat alhaalla.

Avun sain hormonkikierukasta ja Vagifem-emätinkapseseista. Kierto on edelleen epäsäännöllinen, mutta nyt se on niukkaa ja kestää vain muutaman päivän. Paikallinen estrogeeni taas on lievittänyt virtsankarkailua, eikä alapää ärry yhtä helposti.

35 kuulostaa kovin alhaiselta.
Live-elämässä nuorin tuntemistani vaihdevuosioireisista oli 39 ja sitä syynätiin kovin tarkkaan sairaalassa, ettei vain mistään muusta olisi kyse.
Itse olen 49 ja kierto yhä säännöllinen sen 28 vrk (saisi toki jo loppuakin koska kukapa kuukautisia sn jälkeen kaipaa, kun on jo luopumassa vauvahaaveista)

Minulla oli noita samoja oireita noin 35 vuotiaana, tai ainakin silloin kiinnitin niihin enemmän huomiota. En tosin arvannut epäillä mitään premenopaussia. Kierto oli tosi lyhyt alle 20 vrk. Tulin raskaaksi heti kun raskautta yritin, eli koin itseni super hedelmälliseksi. Esikoinen syntyi kun olin 36.

35 kuulostaa kovin alhaiselta.
Live-elämässä nuorin tuntemistani vaihdevuosioireisista oli 39 ja sitä syynätiin kovin tarkkaan sairaalassa, ettei vain mistään muusta olisi kyse.
Itse olen 49 ja kierto yhä säännöllinen sen 28 vrk (saisi toki jo loppuakin koska kukapa kuukautisia sn jälkeen kaipaa, kun on jo luopumassa vauvahaaveista)

Ei minua missään sairaalassa tutkittu 36 vuotiaana. Ihan polikliinisesti otettiin kyllä kohdun limakalvolta näyte mutta en minä sairaalassa ollut. Kaikki kun oli normaalin rajoissa niin piti vaan todeta että joillakin alkaa vaihdevuodet aikaisin. En ollut silloin vielä koskaan ollut raskaana. Vaihdevuodet kyllä sitten väistyi moneksi vuodeksi raskauden ja pitkän imetyksen myötä.

Tosin imettäminen ei liity mitenkään vaihdevuosiin. Ennenvanhaan imettäjät oli vanhoja naisia jotka eivät vaan koskaan lopettaneet imettämistä omien raskauksiensa jälkeen. Imettivät vaan herrasväen lapset yksi toisensa jälkeen, polvesta toiseen.

Minulle ei hormonikierukka sopinut ollenkaan. Oli jatkuvaa vuotoa ja tiputtelua 10kk. Millähän ihmeellä tuon kierron sitten saa kuriin nyt... Raskaaksi en todellakaan enään tule ikinä, koska mies on steriloitu. Pillereitä en halua käyttää veritulppariskin vuoksi (trombosyytit koholla). Onko ainoa keino vain kärsiä seuraavat vuosikymmenet...

Käyppä lääkärissä. Ottaa verikokeen mistä voidaan todeta onko vaihdevuosi ongelmia. Gyne pelkällä ultralla ei voi alkuvaiheessa sanoa varmuutta. Itsellä kun vastaavat ongelmat alkoivat oli ultrassa munasarjat normaalit, ovulaatoi toimii ym. Verikoe paljasti karun totuuden. Ja tämä kaikki alle 30 v. Nyt ikää jo yli 30 v ja kierto toimii edelleen, lääkärissä paikat "kunnossa".

Mulla oli 23 päivän kierto yli 20 vuoden ajan, 31-vuotiaasta 52-vuotiaaksi, ja vuotokin kesti aina suunnilleen sen 7 päivää, juuri ap:n kuvaamalla tavalla. En kyllä usko, että kierron lyheneminen johtui alkavista vaihdevuosista, koska sain tuon jälkeen vielä kolme lastakin, nuorimmaisen 42-vuotiaana. Kierto jatkui nuorimmaisen imetyksen jälkeen taas samanlaisena 23 vrk:n pituisena 52-vuotiaaksi asti eikä mitään vaihdevuosioireita ollut. Kuukautiset loppuivat kohdun ja munasarjojen poistoon.

Niin, no eihän tässä muuta muttakun on koko elämänsä tottunut siihen 31 vrk:n kiertoon niin nyt tämä 23 pvän kierto ei sitten houkuta yhtään... :( Eikä tuo 7 päivän vuotaminen....Se on ehkä kaikista ärsyttävintä.

Yhteistyössä