Ikääntyvät vnahemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuopus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuopus"

Vieras
Olen yrittänyt etsiä keskustelua ikääntyvistä vanhemmista ja todennut ettei sellaisia kai kovin paljoa käydä? Eikö ihmiset välitä vanhemmistaan vai onko kaikkien asiat niin kunnossa ettei aihe ole kiinnostava? Onko kellään mitään vinkkiä mistä sivustolta voisi löytyä aiheesta tietoa/keskustelua?

No mulla ei ainakaan ole juuri mitään keskusteltavaa tai kysyttävää. Yli seitsemänkymppisiä molemmat, siellä ne asustavat kotonaan ja käyvät mökillä ja tapaavat ystäviään. Mun kohdalla ei ainakaan ole kyse siitä, ettenkö välittäisi. Ei vaan ole mitään asiaa :).

Hmm, millaisista asioista haluaisit keskustella?

Oma rakas isäni on kuollut ja häntä hoidin paljon kaksi viimeistä vuotta ennen kuolemaansa, mutta en kyllä tullut etsineeksi netistä keskusteluapua. Mulla oli yksi samassa tilanteessa periaatteessa oleva hyvä ystävä kenen kanssa puhua, joten en osannut kaivata muita hänen, äitini, mieheni ja muiden ystävien lisäksi. Mutta jos sinulla on joku tietty asia mistä haluat puhua, voin ainakin yrittää. Koititko googlata jotain keskusteluja aiheesta?

Mun vanhemmat on vielä nuoria, iskä just 60 ja äiti reilusti alle.

Miehen puolella tilanne on toisin. Miehen äiti on yli 80 ja sairastaa alzheimerin tautia. Hän asuu yksin kotiavun turvin, eikä pärjää enää oikeasti. Kotiapuakaan emme ole saaneet puhutuksi kuin kerran päivässä, vaikka lääkehoidon sujuminen vaatisi vähintään 2 käyntiä.

Yksi kaunis päivä se mummu vielä joko polttaa kotinsa tai katoaa jonnekin metsään... Me asutaan 400km päässä ja täältä on tilannetta hiukan vaikea hoitaa.

Niin, yleensä keskusteluseuraa tarvitsee varmastikin siinä vaiheessa kun alkaa miettimään miten ne vanhemmat pärjää kotona keskenään tai yksin. Kun tulee sairautta,huonokuntoisuutta, muistiongelmia yms.

Itsellä vanhemmat päälle 70 ja asuvat keskenään ikivanhassa talossa maaseudulla. Mietityttää että miten pärjäävät kun eivät todellakaan ole enää terveitä. Kuka kunnostaa taloa, kuka käy kaupassa ja hoitaa muut asiat päivittäin sitten jos eivät pysty ajamaan autolla (terveyssyistä). Miten auttaa heitä kun itsellä pienet lapset ja paljon aikaa vievä työ toisella paikkakunnalla yms. Kyllä tähän touhuun pitäisi jotenkin enemmän saada resursseja, mahdollisuus jäädä osa- hoitovapaalle töistä tms. En todellakaan halua pakottaa heitä aikanaan muuttamaan palvelutaloon tai edes kaupunkiin asumaan.
Mitenkäs te muut näitä asioita mietitte? Entäpä sitten kun ne omat vanhemmat eivät enää pysty itse tehdä ratkaisua siitä miten jatkossa pärjäävät, välit varmasti menee jos joutuu "pakottamaan" pois omasta kodistaan. Kaikkea tällaista sitä miettii kun haluaisi heille mahdollisimman inhimillisen vanhuuden.

Isäni ikääntyi kuoliaaksi vähän yllättäen ja olisi voinut kyllä jutella viimeisinä vuosina enemmän. Kunnollisia vakavia keskusteluja ei koskaan käyty.

Äiti on 60 ja yrittänyt hänen kanssaan korjata virheen. Olettaisin että vanhemmat pääpiirteittään pitävät siitä että heidän kanssaan jutellaan edes niitä näitä ja pidetään yhteyttä. Vanhemman kuoleman jälkeen ennemmin tai myöhemin tapaa tulla noita katumuksia että olisipa pitänyt siitäkin kysellä tarkemmin ja miksi se teki sillai kun minäkin teen nyt samalla tavalla jne. Kannattaa kysyä kun mahdollisuus vielä on.

Yhteistyössä