IKINÄ EN tee enää lihapullia kermaviilistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse kun kotoa muutin ja "aloittelin" ruoanlaiton sekoitin kermaviiliin lempparidippijauhepussin, niin oli kyllä aika hyvää :D pelkkää kermaviiliä en ole tainnut oikein koskaan kokeilla, ja myöhemmin lopetin kyllä sen käytön muutenkin kokonaan koska tykkään tiiviimmistä ja lihaisemmista pullista. nykyään laitan vain kaksi ruokalusikallista vehnäjauhoa, yhden kananmunan ja mausteet (ja joskus vielä sen dippijauheenkin).

Lasten takia tulee tehtyä näitä vähän pehmeempiä pullia, jotka ei kyllä sitten taho pysyä kasassa, mutta kermaviiliä meillä ei yleensä kaapista löydy, joten sen tilalta käytän maustamatonta jugurttia tai rahkaa.

[QUOTE="vvieras";29610643]Surkea ohje?

400g sikanauta
Purkki kermaviiliä
1rkl korppujauhoa
Mausteet
1 sipuli
Loraus öljyä

...pysyy kasassa[/QUOTE]

kermaviilin ja korppujauhojen käyttö on makuasia, mutta itse katson ettei (ainakaan sikanautaa käyttäessä) taikinaan tarvitse lisätä yhtään ylimääräistä öljyä, kun sitä tuossa jauhelihass on ihan riittämiin maun ja paistamisen puolesta. :)

mä teen näin:
400g mausteita
1/2 sipuli
1tl suolaa
1tl pippurisekoitusta
1/2 tl chiliä

hyviä tulevat ja pysyvät taatusti kasassa!Lähes !00% naudanjauhelihaa.Joskus laitan sekaan vähän tomaattipyrettä.

[QUOTE="susu";29610719]mä teen näin:
400g mausteita
1/2 sipuli
1tl suolaa
1tl pippurisekoitusta
1/2 tl chiliä

hyviä tulevat ja pysyvät taatusti kasassa!Lähes !00% naudanjauhelihaa.Joskus laitan sekaan vähän tomaattipyrettä.[/QUOTE]

siis 400 jauhelihaa tietenkin

Eikös perinteisissa vanhoissa lihapullaresepteissä laitettu sekaan kermaa eikä kermaviiliä. Tässä on joku vanha perinteinen ohje:

500 g sika-nautajauhelihaa
1 sipuli kuullotettuna
1 dl kermaa
2 munaa
1 dl korppujauhoja
½ tl valkopippurijauhetta
2-3 tl suolaa

Mä aattelin kokeilla lihapulliin just tässä joku pvä turkkilaista jogurttia, kun sitäkin voi kuulemma käyttää kermaviilin sijasta.

Eikös ne mehevöitä niitä lihapullia? Muuten tulee kuivakoita palleroita. :D

Mä aattelin kokeilla lihapulliin just tässä joku pvä turkkilaista jogurttia, kun sitäkin voi kuulemma käyttää kermaviilin sijasta.

Eikös ne mehevöitä niitä lihapullia? Muuten tulee kuivakoita palleroita. :D[/QU

ei muuten tuu kuivakoita.(Hamppareitakin kun teen niin katson,että niitten sisällä olevat valmispihvit ovat täysjauhelihaa.En tykkää että sine tungetaan jotain jauhoja yms.)Voihan sinne pullien joukkoon lorauttaa ruokakermaa ja tehdä siitä kastikkeen jos pelkää kuivakkuutta.

Ei koskaan sika naudasta mitään, koiratkaan tuskin syö sitä paskaa. Tai pelkkää sikaa, nou nou nou, jouluna kinkkuna sopii hyvin tai leivän päälle leikkeleenä, muuten on kyllä niin onnetonta ja pahaa että ei koskaan. Toisaalta jos ei ole rahaa ostaa parempaa niin siihen pitää tyytä, itse en ainakaan syö koskaan.

Eikös ne mehevöitä niitä lihapullia? Muuten tulee kuivakoita palleroita. :D[/QU

ei muuten tuu kuivakoita.(Hamppareitakin kun teen niin katson,että niitten sisällä olevat valmispihvit ovat täysjauhelihaa.En tykkää että sine tungetaan jotain jauhoja yms.)Voihan sinne pullien joukkoon lorauttaa ruokakermaa ja tehdä siitä kastikkeen jos pelkää kuivakkuutta.

Makuja on monia, itse en taas tykkää sellaisista täysjauhelihapihveistä tai -pullista.

[QUOTE="vvieras";29610643]Surkea ohje?

400g sikanauta
Purkki kermaviiliä
1rkl korppujauhoa
Mausteet
1 sipuli
Loraus öljyä

...pysyy kasassa[/QUOTE]

Purkki kermaviiliä, ompa paljon. Jos laitan kermaa, kermaviiliä tai turkkilaista jugurttia lihapuliin niin pistän max. 2rkl. Ei maistu, mutta on meheviä pullia.

Yhteistyössä