ikuinen puheenaihe..lapsiluvusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MySelene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:headwall: eilen tuli yksi tuttu jo täti ihminen vastaan ja kauhisteli että "moneskos vauva tuo teillä jo oikein on?" Voi jestas että alkoi korpeamaan, olisi tehny mieli sanoa että "mitäs se sulle kuuluu???" mutta hymyilin vaan aurinkoisesti ja kiitin kysymästä sekä vastasin niin iloisesti ja sydämelisesti kuin taisin että viideshän tämä vasta on.... :D Tantan suukki loksahti vähän ammolleen näin :o

Mutta asiaa: minun mielestä KAIKILLA naisilla, oli sitten lapsia 0 tai 20 tai jotain siltä väliltä, löytyy syvältä sydämestä AINA se yksi syntymätön lapsi. Lapsi jota me hellimme ja vaalimme paitsi sielä sydämessä niin myös ajatuksissamme :heart: alkaa ihan itkettää kun tätä kirjoitan mutta toi on niin totta niin totta. Miettikääpä vähän vaikka....

Alkuperäinen kirjoittaja titinalle:
Olen saanut 4 lasta 2.5v:ssa. Nyt kaksoset 1v7kk. Sovimme miehen kanssa alkuvuodesta kun oli hieman raskasta että enää ei meille tule. Laitoin kierrukan. Olen vuoden ollut työelämässä ja lapset vasta 2kk pph:ssa. Nyt alkaisi taas kotielämä maistua. Vauvakuume iskenyt. En tiedä mistä tämä johtuu kun noita lapsia ja eläimiä on jo. Yritänkö täyttää jotain tyhjiötä.. Tuntuu siltä että ihankuin pelkäisin että kohta ei ole enää ketää joka tarvisisi mua. Vaikka nytkin on 3 alle kolme vuotiasta. Miehelle en ole puhunut mitään koska sais härslaakin ainakin hetkellisesti. hän itse joutui unohtamaan oman vauvakuumeensa kun tein selväksi ettei enää. emme ole lestadiolaisia, lasten hoito vaan niin veressä ettei mikään muu tärkeempää.

Tuo ON pelottavaa... et voi elää elämääsi muiden (lastesi) kautta. Sun pitää löytää elämällesi merkitystä myös muista asioista kuin lapsistasi. Muuten jäät roikkumaan heihin ja teet hallaa heidän elämälleen.

Olen samaa mieltä, että ihmiset ovat suvaitsemattomia tänään. Kaikkien pitäisi elää kuin mies, kuluttaa ja käydä töissä.

Meillä vain kaksi lasta ja se riittää, koska lasten hoitaminen on raskasta työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja titinalle:
Olen saanut 4 lasta 2.5v:ssa. Nyt kaksoset 1v7kk. Sovimme miehen kanssa alkuvuodesta kun oli hieman raskasta että enää ei meille tule. Laitoin kierrukan. Olen vuoden ollut työelämässä ja lapset vasta 2kk pph:ssa. Nyt alkaisi taas kotielämä maistua. Vauvakuume iskenyt. En tiedä mistä tämä johtuu kun noita lapsia ja eläimiä on jo. Yritänkö täyttää jotain tyhjiötä.. Tuntuu siltä että ihankuin pelkäisin että kohta ei ole enää ketää joka tarvisisi mua. Vaikka nytkin on 3 alle kolme vuotiasta. Miehelle en ole puhunut mitään koska sais härslaakin ainakin hetkellisesti. hän itse joutui unohtamaan oman vauvakuumeensa kun tein selväksi ettei enää. emme ole lestadiolaisia, lasten hoito vaan niin veressä ettei mikään muu tärkeempää.

Tuo ON pelottavaa... et voi elää elämääsi muiden (lastesi) kautta. Sun pitää löytää elämällesi merkitystä myös muista asioista kuin lapsistasi. Muuten jäät roikkumaan heihin ja teet hallaa heidän elämälleen.

Jos noin monta lasta, tuskin ehtii liiaksi yhdesssä roikkua.

Se onkin taitolaji saada parisuhteelle sitä aikaa ja sitä saa ihan jokainen jos haluaa. Itse puhun vasta yhden lapsen kokemuksella, mutta meilläkin on vaikka mitä mutkia ollut tämän lapsen kanssa matkassa ja ollut koettelemuksia ja silti sitä aikaa saa jos haluaa ja viitsii vähän nähdä vaivaa. Miksi ajatellaan et kun lapsia tulee, että se parisuhde automaattisesti unohtuu??

miksi ihmeessä niitä lapsia ei vois olla enempi?ja miksi kotonaan lapsia hoitava äiti ois yhtään sen huonompi kuin tukka putkella uraa luova äiti? Kysykääpä niiltä lapsilta kumpaa äitiä ne arvostaa enempi.
ja eihän se rahallisestikaan ole mikään ongelma. ainakaan meillä. ainoo mikä voi joillakin tulla vastaan, on se, että talo tosiaan voi käydä pieneksi tai auto joutua vaihtoon.
Muiden jutut on parasta antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. meillä on kuitenkin vain tämä yksi elämä, niin miksi ei elettäs sitä niin kuin se itsestä hyvältä tuntuu, kunhan ei toisille aiheuteta mitään pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
päätin nyt vihdoinkin "tulla kaapista ulos".

mua ärsyttää noi "eiks sulla oo jo ihan tarpeeks"-kommenttit. :( eikä mieskään ymmärrä miltä musta tuntuu. kun olis vielä tilaa sydämessä ja ajatuskin ettei tuu enää ahistaa. haluaisin vielä muutama lapsi.

ja millä tavalla se on muiden asia montako lasta meillä on? tekeekö se musta automaattisesti huonon äidin koska olen nuori? pitääkö nykyään tehä vaan se pari ja olla niin ku muut haluu. töitä, töitä ja töitä. muut stressaa siitä ettei mulla oo töitä. ja ei oo koulutustakaan..itellekin iskee kohta paniikki etten voi olla niin ku pitäis.

milloinkohan musta tulee kunnon kansalainen?

niin vaikeita asioita...eniten haluun olla kotiäiti..niin ku jotain 100v sitten. nainen hoiti kodin ja mies kävi töissä. itkettää ihan oikeesti... :'(

löytyyköhän muitakin joilla samoja ajatuksia..? :|

Mullaki tuo että eniten haluan olla kotiäiti. Sitä on joittenki niin vaikea tajuta... Tosin paljo ei oo tullu sanomista, ku ekaa vasta yritellään eikä yrityksestäkään tiedä kovinkaan moni.

Sulla on kyllä samankaltaisia ajatuksia tuosta ku mulla.

Jos 23-vuotiaalla on jo 4 lasta, ja lisää pitää saada, niin saa kai sitä kysyä että kuka ne elättää? No, kaikkihan sen vastauksen jo tietää. Yhteiskunta. Ja tulee elättämään aina, sillä opiskelu on poissuljettu vaihtoehto koska päiväkotimaksut tulisi kalliiksi, eikä töihinkään kannata mennä koska tuet on niin hyvät. Mitä työtä kouluttamaton edes saisi? Ellei mies oli kroisos, ja näissä tapauksissa harvemmin on, niin yhteiskuntahan ne perheet elättää, ja mielestäni se ei ole hyvä juttu.
Lapset on toki ihania, raskaana ollessaan nainen saa paljon huomiota, ja silleen. Mutta johonkin on vedettävä raja. Ja kun se suurperhe pitäisi tosiaan pystyä elättämäänkin jollain. Eikä elättäminen ole sitä, että nostetaan sosiaalitukia, ja maksatetaan Reimatecit isovanhemmilla.

Olenko minä nyt ihan sekaisin, mutta eikös tämä ketju ollut lukittuna äsken? Mutta täytyy omalta kohdalta vastata lapsilukuun että meille riittää nämä kaksi. Ikävien tapahtumien myötä elämässä minun on ollut pakko miettiä että jos jäisin yh:ksi, kuinka monta lasta pystyisin yksin elättämään. Kaikki on elämässä mahdollista, niin hyvässä kuin pahassa mielessä.

Ja kyllä täytyy myöntää että kun tuttava ilmoitti neljännen lapsen tulosta, mietin mitenhän he jaksavat koska heidän liittonsa on jo aiemmin rakoillut. Mies on töissä ja nainen on viimeiset viisi vuotta kotona, mies on vihjaillut naisellekin että mitäs jos sinäkin menisit välillä töihin. Mutta minullehan heidän lasten lukumäärä ei kuulu sen enempää, ihmettelin vaan itsekseni kun tämä äiti on ollut muutenki lasten vuoksi kovilla, että miten hän jaksaa vielä yhden lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Se onkin taitolaji saada parisuhteelle sitä aikaa ja sitä saa ihan jokainen jos haluaa. Itse puhun vasta yhden lapsen kokemuksella, mutta meilläkin on vaikka mitä mutkia ollut tämän lapsen kanssa matkassa ja ollut koettelemuksia ja silti sitä aikaa saa jos haluaa ja viitsii vähän nähdä vaivaa. Miksi ajatellaan et kun lapsia tulee, että se parisuhde automaattisesti unohtuu??

No kyllä se vaikeutuu jokaisen lapsen myötä erittäin paljon. Ei kannata ihmeemmin puhua jos on vain yksi lapsi. Kaikki on erittäin helppoa ja ei edes tarvitse omaa aikaa yhden lapsen kanssa.

Mä oon just kuudetta kertaa raskaana enkä uskalla vielä paljastaa sitä sukulaisille... Toivottuja osumia kaikki, ja ehkä vielä pari iltatähteäkin, sitten vähän myöhemmin...

Ja hei, täähän ON mun omaa elämää, saan tehdä työtä josta nautin (touhuta lasten kanssa, opettaa heitä, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, ostaa ja ommella vaatteita), ulkoilla, retkeillä, käydä joskus jumpassa ja tavata ystäviä lasten ympäröimänä! Rahaa ei oo paljon, mutta mielikuvitusta ja järjestelykykyä sitten senkin edestä. Enkä mennyt suoraan peruskoulun penkiltä naimisiin, vaan kouluttauduin arvokkaaseen ammattiin, josta saa helposti kiinni sitten kun lapset ovat omillaan ja haluan muita töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Linda:
Jos 23-vuotiaalla on jo 4 lasta, ja lisää pitää saada, niin saa kai sitä kysyä että kuka ne elättää? No, kaikkihan sen vastauksen jo tietää. Yhteiskunta. Ja tulee elättämään aina, sillä opiskelu on poissuljettu vaihtoehto koska päiväkotimaksut tulisi kalliiksi, eikä töihinkään kannata mennä koska tuet on niin hyvät. Mitä työtä kouluttamaton edes saisi? Ellei mies oli kroisos, ja näissä tapauksissa harvemmin on, niin yhteiskuntahan ne perheet elättää, ja mielestäni se ei ole hyvä juttu.
Lapset on toki ihania, raskaana ollessaan nainen saa paljon huomiota, ja silleen. Mutta johonkin on vedettävä raja. Ja kun se suurperhe pitäisi tosiaan pystyä elättämäänkin jollain. Eikä elättäminen ole sitä, että nostetaan sosiaalitukia, ja maksatetaan Reimatecit isovanhemmilla.

Kaikki eivät oikeasti kaipaa reimatecia ja onko sinulta pois, jos jollakin on paljon lapsia ja on silti nuori äiti?
ja monenkin lapsen äiti ehtii kouluttautua sitten kun lapset isompia. Tuolloin on jo elämänkokemusta ja tietää mitä haluaa elämällä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä33:
Mä oon just kuudetta kertaa raskaana enkä uskalla vielä paljastaa sitä sukulaisille... Toivottuja osumia kaikki, ja ehkä vielä pari iltatähteäkin, sitten vähän myöhemmin...

Ja hei, täähän ON mun omaa elämää, saan tehdä työtä josta nautin (touhuta lasten kanssa, opettaa heitä, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, ostaa ja ommella vaatteita), ulkoilla, retkeillä, käydä joskus jumpassa ja tavata ystäviä lasten ympäröimänä! Rahaa ei oo paljon, mutta mielikuvitusta ja järjestelykykyä sitten senkin edestä. Enkä mennyt suoraan peruskoulun penkiltä naimisiin, vaan kouluttauduin arvokkaaseen ammattiin, josta saa helposti kiinni sitten kun lapset ovat omillaan ja haluan muita töitä.

Huh. Miksi minua väsyttää ja uuvuttaa jo pelkkä tuon tekstin lukeminen. miten paljon on työtä noin monessa lapsessa, sitä ruokaa ja pyykkiä ja vaatteiden ompelemista.
Ei moni yhden lapsen äiti ymmärrä, että kyllä monen lapsen kotiäiti tekee työtä aamusta iltaan, paljon enemmän kuin työssäkäyvä yhden lapsen äiti. Ja työ on raskasta.

Ne lapset pitäisi myös ruokkia ja vaatettaa. Minusta välillä tuntuu, että juuri ihmiset joilla ei ole koulutusta pakoilevat töihin menoa juuri lapsilla. Voivat olla taas kotona sen 3v. En tajua yhtään! Ympäristö on tottakai huolissaan jos lapsia vaan tulee ja rahaakin pitäisi jostakin taikoa. yhden ihmisen palkka ei riitä mitenkään nykypäivänä. Voiko naiset olla noin itsekkäitä, että ajatellaan vaan omaa halua (halua lapsia, lisää, lisää) mutta jos mies ei halua ja pelkää talouden romahtamista niin mies on tietysti silloin sika!

Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä :
Ne lapset pitäisi myös ruokkia ja vaatettaa. Minusta välillä tuntuu, että juuri ihmiset joilla ei ole koulutusta pakoilevat töihin menoa juuri lapsilla. Voivat olla taas kotona sen 3v. En tajua yhtään! Ympäristö on tottakai huolissaan jos lapsia vaan tulee ja rahaakin pitäisi jostakin taikoa. yhden ihmisen palkka ei riitä mitenkään nykypäivänä. Voiko naiset olla noin itsekkäitä, että ajatellaan vaan omaa halua (halua lapsia, lisää, lisää) mutta jos mies ei halua ja pelkää talouden romahtamista niin mies on tietysti silloin sika!

Entäs, jos mies sallisi vielä viidennen ja kuudennen ja...

:xmas:

Toisaalta voisin olla kotiäiti niin monelle lapselle, kuin vain saataisiin...
Mutta pelkään itse synnytystä (ponnistusvaiheissa olen aina miettinyt, että eikö kukaan muu voisi tehdä TÄTÄ ) ja raskaus-ajatkin oli aikalailla sellaisia, että jouduin melkein vain maata, kun alkoi paikat pehmetä ennen aikojaan jne...

Luen ERITTÄIN MIELELLÄNI lapsiperheiden elämästä ja varsinkin MONILAPSISTEN perheiden elämästä... :whistle:

niin ja selitin uudelleen siis että mulla 3 lasta. kirjoitin vaan niin hassusti että kuulosti siltä että mulla olis 4. mutta vaikka mulla oliskin 4 tai enemmänkin niin millä tavalla se on muiden ongelma?

ärsyttää koko keskustelu rahastakin koska mielestäni en saa mitään ylimääräistä kuin muut kotona olevat. minimi-kotihoidontuki..lapsilisät..emme saa asumistukea, en juokse sossunluukulla. okei..kaupungista saan elarit koska ex ei haluu maksaa mulle. muutenkin mun raha-asiat ei koske muita joten turhaa edes vastaan näihin kyselyihin.

ja luulen että lapsista tulee hyviä ihmisiä ja ovat onnellisia vaikka en osta reimatecia ja ne ei juo aamukaakaot muumimukeista.

mun koko pointti tässä aloituksessa oli että näin haluaisin elää mutta tajuun itekkin ettei se on mahollista.

aika kummallista että vaikka oon nuori niin huolehdin lapsista, en juokse baarissa, annan niille aikaa ja rakkautta, en vie hoitoon ku sillon tällöin mutta kukapa ei niin tekis...teen niinkuin pitäis mutta silti aina joku jaksaa vailttaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Linda:

Kaikki eivät oikeasti kaipaa reimatecia ja onko sinulta pois, jos jollakin on paljon lapsia ja on silti nuori äiti?
ja monenkin lapsen äiti ehtii kouluttautua sitten kun lapset isompia. Tuolloin on jo elämänkokemusta ja tietää mitä haluaa elämällä tehdä.

Joka ikinen tuntemani tai tietämäni nainen, joka on saanut nuorena monta lasta, on yhä edelleen 40-vuotiaanakin kouluttamaton ja työtön, tai sitten tekee jotain satunnaisia siivoojan hommia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä :

Kuuleppas kun joillakin ne lapset tehdään/saadaan YHTEISESTÄ HALUSTA, joillakin se mies HALUAA OLLA perheen pää ja elättää perheensä.

Meillä mies on sanonu, että jos hän saa valita, niin MINÄ EN LÄHDE TÖIHIN vaan hoidan lapset kotona. Mutta jos haluan töihin, niin saan mennä. Ja kun oon puhunu, et haluttas jotain tehdä, niin on tukenu, että ottaa vaikka joku ilta/viikonloppuhomma ja käydä pari päivää viikossa tms.

Ja kun se on niin omista valinnoista ja arvoista kiinni tuo raha-lapset. Ei lapset tartte kaikkea, ei niitä ReimaTec vaatteita, kun LassieTec ajaa saman asian. Kirppikseltä saa vaatteita ja turhia menoja voi karsia.

Ja kaikki kotiäidit, jotka ovat vuosia kotona, eivät käy siellä soskun luukullakaan. Ettäs silleen...

sitähän se on, teet näin tai noin niin aina joku ihmettelee ja kyselee. ja sitten jos ennestään on tyttö, aletaan kysellä että millon TEETTE pojan? tai toisinpäin. kun ei niitä tehdä :headwall:

ja peesaan kutkua, meilläkin mies on sanonut että jos haluan, saan olla kotiäiti niin kauan kuin siihen rahkeet piisaa.

Yhteistyössä