Ilmaa emättimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Noloa

Vieras
Siis olenko ainoa, jolla on synnytysten jälkeen tullut ongelmaksi ns. ilmapierut emättimestä? Varsinkin ennen kuukautisia ilmaa tulee niin, että kuulostaa kamalille(äänekkäille) pieruille, eikä niitä voi edes pidättää... Ja olenkin joutunut mm. töissä tosi noloihin tilanteisiin. Hävettää... Tätäkö tämä on nyt sitten loppuelämän?

Nyt sitten jumppaamaan sisäisiä "ilolihaksia", jotka ovat päässeet odotuksen ja synnytyksen myötä veltostumaan. Ohjeita antavat esim. monet fysioterapeutit. Kyllä se siitä vielä helpottuu.

Emätinpieruja syntyy usein yhdynnässä, kun siinä kiihkeässä puuhastelussa mela muljahtaa välillä pois emättimestä Kun mela työnnetään takaisin, niin siinä välissä emätin on haukkonut ilmaa ja mela alkaa kumppaamaan sitä "peremmälle" ja nämä "pierut" purkaantuvat jonkin ajan kuluttua.

Se on vähän niinkuin polkupyörän pumppu.Kun laittaa sormen pumpun ilmareiän päälle ja alkaa pumppaamaan, niin "pieruääniähän" siitä tulee.

Juu, siis tiedän kyllä, että ongelmana on se ilma, mutta kyse ei ole yhdynnän aikaisesta ongelmasta vaan ihan normi elämässä asiasta on tullut tosi kiusallinen vaiva. Ilmapieruja tulee mm. istumisen jälkeen ja muutenkin. Mulla kävi niin, että ekan synnytyksen jälkeen välilihan leikkaushaava tulehtui ja tikit piti ottaa melkein heti pois sairaalassa. Paraneminen kesti n. puoli vuotta. Sen jälkeen ei sitten enää uskallettu ommella pientä repeämää, joten mietinkin, että onko ongelma nyt sitten sitä laatua, että se on jäänyt noiden synnytysten vuoksi:(

Jumppakuulat on kyllä ostettu, joten täytyy nyt ainakin yrittää niitäkin...

Et ole ainoa. Minulla on myös ollut samaa vaivaa synnytyksen jälkeen ja mulla kans leikattiin välilihaa ja oli myös tulehdusta. En ole toistaiseksi joutunut kovin noloihin tilanteisiin, mutta varmaan joskus on edessä. :(

Voin olla väärässäkin mutta 4 synnytyksen jälkeen en vielä tunne tuota vaivaa, koska olen harrastanut kuntoilua ikäni ja synnytysten jälkeen trimmasin vaginalihaksia heti kun kipu antoi periksi. Ehkä syy löytyy sieltä, että alapään lihakset pääsee löystymään liikaa jos ei pidä huolta kunnosta. Eihän kaikki joko muista tai jaksa alkaa siihen hommaan ja yksin se alapäälihasten supistelu ei mielestäni auta, tarvitaan ylipäätään kunnon kuntoilua koko kropalle.

Lukekaa näistä vaivoista wikipedian puolelta, niin tulee kaikille selväksi, miten tavallinen vaiva kyseessä kaikille naisille, myös urheilijoille. Ja kyseessähän ei kaikkien mielestä ole edes vaiva..

Todella hienoa kuulla muidenkin kärsivän tästä. Olen luullut olevani ainoa jo monta vuotta. Vaiva alkoi pikkuhiljaa 6 vuotta sitten 3:nnen lapsen syntymän jälkeen. Jumpissa käyn muutaman kerran viikossa joten samalla tulee nämäkin lihakset treenattua.

Nyt oireet todellakin pahentuneet. Olen varaamassa aikaa gynelle kun neuvolan kätilö ja terveyskeskuksen lääkärit osaa sanoa mitään asiaan.

Yhteistyössä