Ilman lahjaa juhliin, kermat kakun päältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kermaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kermaton

Vieras
Pidimme tyttärellemme 5v hoplop synttärit.
Tyttö kutsui päiväkodista muutamia kavereita juhliin.
Eräs perhe toi oman lapsensa juhliin ja sanoi että lahja unohtui ja tuovat sen myöhemmin.
Ei siinä en ajatellut asiaa sen enempää ja sanoinkin että kiva kun lapsi kuitenkin pääsi juhliin.
Lapseni sitten kysyi tältä kaverilta (lapsia kun ovat)
että koska hän tuo lahjan,
ja tämä toinen tyttö tokaisi siihen ettei koskaan ja ei heillä mitään lahjaa edes ollut varattuna vaan hän halusi hoploppiin leikkimään ja siksi hän vaan tuli paikalle.
Ensin kuvittelin että ok,
ehkä tällä tytöllä huono päivä (riitaa kotona) tai jotakin,
kuitenkin on lapseni kanssa kaveruksia päiväkodissa.
(satuin olemaan lapseni vierellä kun hän kysyä pamautti)

Lapsi on kuitenkin hyvästä perheestä,
molemmat vanhemmat työelämässä ja siis ihan kunnollisia eli ei mitään sossubummeja.

Nyt noista juhlista on kulunut reilu kuukausi ja tosiaan eipä ole edes pientä muistamista tullut :(
Olen sitten juoruakka tai lapsellinen mutta tulin jutelleeksi yhden toisen äidin kanssa ja hän vaan tiesi kertoa että tämän perheen lapsi sai osallistua kaikkiin kivoihin synttäreihin mutta ei tuo ikinä muistamista ?
Ja eivät kuulemma olleen ensikertaa toisten siivellä siipeilemässä tuolla hoplopissa.

Eli oikestiko kehtaa joku ottaa kermat päältä?

Ymmärrän, että tapahtunut harmittaa sinua, mutta ei se ole sen tytön vika
jos vanhemmat eivät hanki lahjaa. Eli toivottavasti, et nyt sitten opeta omaa lastasi hylkimään tätä tyttö vanhempiensa takia.

Ymmärrän, että tapahtunut harmittaa sinua, mutta ei se ole sen tytön vika
jos vanhemmat eivät hanki lahjaa. Eli toivottavasti, et nyt sitten opeta omaa lastasi hylkimään tätä tyttö vanhempiensa takia.

En opeta. Opetan vain että moukka tuosta tytöstäkin kasvaa ja jos oma tyttöni hänen juhliin joskus kutsun saa tasan vien hänet syömään herkkuja ilman lahjaa.
Ja ihan turha tulla vinkumaan miksi kostan lapselle,
kostan lapsen vanhemmille jotta tajuavat miltä se omasta lapsesta tuntuu kun joku saapuu paikalle syömään kermat kakun päältä.
Toki he leikkivät vieläkin ja saavatkin leikkiä päiväkodissa.

Tjaa, minua ei haittaisi yhtään, vaikka joku tulisi lapseni synttäreille ilman lahjaa. Joskus on tehnyt mieli laittaa kutsuihinkin (vielä ei ole varsinaisia kaverisynttäreitä, vain sellaiset, joille kaverit tulevat vanhempiensa kanssa, pieniä kun ovat), että lahjaksi haluamme vain läsnäolonne. Leluja ja tavaraa tulee muutenkin niin älyttömästi.

Moukkamaista tuossa on sanoa, että tuodaan lahja myöhemmin, jos ei tuoda, kyllähän tuollainen lupaus lapsen mieleen jää. Omani aion opettaa ihan tavan vuoksi viemään sen lahjan, kun siihen suhtaudutaan niin kuin suhtaudutaan, mutta myös sen, että jos joku ei hänelle lahjaa tuo, se ei ole iso juttu.

Sinänsä kyllä ihmettelen, miksi joku skippaa lahjan hankkimisen tahallaan (kiireen/stressin jne. takia kertaluontoisena ymmärtää), jos on vain lapsi tai pari, ja vanhemmat hyvissä varoissa? Sellaista kulttuuria kannatan kyllä, ettei kalliita lahjoja ostettaisi, kaikilla ei ole niihin varaa, ja muutenkin.

Älä rankaise ko. lasta vanhempien idiotismin vuoksi, meistä kun ei kukaan voi vanhempiaan valita. Pyydä lapsi mukaan juhliin vastedeskin. Saattaa olla, että lapsi muistaa aikuisena juhlanne ja ne ovat antaneet hänelle kauniit muistot. Jos vanhemmat ovat noin pihejä ja typeriä niin tuskin osaavat antaa lapselleen itse hyviä muistoja (jotka ovat materiaa tärkeämpiä ja säilyvät läpi elämän).

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27688462:
Älä rankaise ko. lasta vanhempien idiotismin vuoksi, meistä kun ei kukaan voi vanhempiaan valita. Pyydä lapsi mukaan juhliin vastedeskin. Saattaa olla, että lapsi muistaa aikuisena juhlanne ja ne ovat antaneet hänelle kauniit muistot. Jos vanhemmat ovat noin pihejä ja typeriä niin tuskin osaavat antaa lapselleen itse hyviä muistoja (jotka ovat materiaa tärkeämpiä ja säilyvät läpi elämän).

Mielummin laittaisin aapeen sijaan nekin rahat tuon lapsen kohdalla hyväntekeväisyyteen Namibiaan

Tuli vaan mieleeni onko vanhemmilla jonkinlainen aatteellinen asenne kulutukseen? Joskus aatteensa nimeen elävät ihmiset eivät kaikessa kiihkossaan ajattele muiden tunteita, joten sinuna vähän selvittelisin sitä puolta.

Olen silti samaa mieltä kanssasi, että pienikin muistaminen on huomaavaista. Se kuuluu meidän tapoihin ja sillä selvä.

Tuli vaan mieleeni onko vanhemmilla jonkinlainen aatteellinen asenne kulutukseen? Joskus aatteensa nimeen elävät ihmiset eivät kaikessa kiihkossaan ajattele muiden tunteita, joten sinuna vähän selvittelisin sitä puolta.

Olen silti samaa mieltä kanssasi, että pienikin muistaminen on huomaavaista. Se kuuluu meidän tapoihin ja sillä selvä.

Silloinhan olisi oikein mennä heidän juhliinsa ilman lahjaa.

Tapana on myös valehdella aatteen takia??

Onhan tuo ikävää, mutta onko ne lahjat sittenkään se tärkein asia. Me on joskus sanottu aikuisille synttärivieraille, ettei lahjoja tarvitse tuoda vaan tärkeintä on tulla paikalle. Joillekin lahjan hankkiminen voi olla lähes ylivoimaista vaikka kyse ei olisi rahasta.

No en jaksaisi vatvoa tuollaista asiaa enää (tai ollenkaan). Ei minusta mikään pakko ole lahjaa tuoda ja sekin pitäisi lapsille opettaa, että kaikki eivät tuo lahjaa ja silti tärkeintä on että pääsee juhliin.
Me viedään aina lahja, mutta ei meille kaikki vieraat synttäreinä tuo lahjaa eikä se ole mikään juttu jota kukaan lähipiiristä katsoisi kummissaan tai pitkäisi lukua. Eikä myöskään olla vahdittu että tuleeko sitä lahjaa jälkikäteen jos näin on sanottukin.
Aika huonoa makua osoittaa tuollainen, että aikuinen ihminen alkaa puida seläntakana toisille sitä että eivät tuoneet lahjaa, olisit laittanut lahjapakon jo kutsuun niin ei olisi tarvinnut mieltä pahoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tämä on varmaan provo;27688536:
No en jaksaisi vatvoa tuollaista asiaa enää (tai ollenkaan). Ei minusta mikään pakko ole lahjaa tuoda ja sekin pitäisi lapsille opettaa, että kaikki eivät tuo lahjaa ja silti tärkeintä on että pääsee juhliin.
Me viedään aina lahja, mutta ei meille kaikki vieraat synttäreinä tuo lahjaa eikä se ole mikään juttu jota kukaan lähipiiristä katsoisi kummissaan tai pitkäisi lukua. Eikä myöskään olla vahdittu että tuleeko sitä lahjaa jälkikäteen jos näin on sanottukin.
Aika huonoa makua osoittaa tuollainen, että aikuinen ihminen alkaa puida seläntakana toisille sitä että eivät tuoneet lahjaa, olisit laittanut lahjapakon jo kutsuun niin ei olisi tarvinnut mieltä pahoittaa.

Valehdellaanko teillä sitten yleisesti että vieraat tuovat lahjan myöhemmin?

Menee nyt hieman asian vierestä, mutta itselläni on yksi tuttava joka on monta kertaa luvannut ottaa lapsiamme hoitoon jos meille tulee joku tarpeellinen iltameno. Muutaman kerran olen häneltä tätä hoitoa kysässyt, mutta vastaukseksi tulee aina joku ontuva selitys miksi tällä kertaa ei käy.

Hänkin tuli kerran synttäreillemme ilman lahjaa sanoen, että ostaa lahjan ensi viikolla. Ikinä ei tätä lahjaa näkynyt.

Muutenkin olen hänen juttujaan kuunneltuaan huomannut hänen valehtevan enemmän kuin puhuvan totta. Ihan kivaa juttuseuraa hän on (ja lapset viihtyvät keskenään) mutta viime aikoina olen ruvennut hieman heitä karttamaan juuri tuon paskanpuhumisen vuoksi.

Mikä kumman tarve se on esim. luvata katteeton lastenhoito, kun sen lupauksen voisi yhtä hyvin olla antamatta??

Valehdellaanko teillä sitten yleisesti että vieraat tuovat lahjan myöhemmin?

Ei, vaan ihan voi tulla juhliin ilman paineita lahjomisesta tai kokea tarvetta luoda tyhjiä lupauksia mikäli ei ole lahjaa ennättänyt hankkia. Se on toki väärin luvata jos ei aijo tuodakkaan, mutta en minä jäisi sitä pakettia odottamaan ja vahtimaan että saiko lapsi kaikilta lahjan vai ei, tulee jäljestä päin jos on tullakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27688508:

Onhan täälläkin saanut lukea kuinka hyvätuloiset on ottaneet hyvällä omallatunnolla joulun hyvämieli lahjakortteja vastaan kun taas ne köyhät jääneet ilman, eli käännettynä vastaavasti tämä jos tajuat

Kyllähän ne synttärilahjat kuitenkin lastenjuhlissa aika tärkeitä ovat. Eihän sen lahjan tarvitse kummanen olla kaverisynttäreillä mutta luulisi että synttärivieraallekin olisi aika noloa jos joutuu ilman lahjaa menemään jos kaikki muut tuovat jonkun lahjan. Ainakin itse olen hommanut lapsille jonkun lahjan vietäväksi kun ovat kaverisynttäreille menneet. Sen ymmärrän että joskus voi käydä unohdus ja sitä lahjaa ei muisteta hommata tai lahjapaketti jää kiireessä kotiin jolloin sen voi hyvin toimittaa myöhemmin mutta että toistuvasti mennään synttäreille ilman lahjaa on aika noloa ja osoittaa käytöstapojen puutetta. Varsinkin kun valehdellaan vielä että tuodaan lahja myöhemmin. Etenkin lasten kohdalla koska lapset kyllä yleensä muistavat mitä on luvattu. Itse varmaan olisin myös sen verran lapsellinen että jos oma lapsi saisi kutsun ko. lapsen synttärikutsuille niin toimisin aivan samalla tavalla että sanoisin että lahja unohtui ja lupaisin tuoda sen myöhemmin enkä kuitenkaan toisi. Saisivat vanhemmat maistaa omaa lääkettään.

Mikä kumman tarve se on esim. luvata katteeton lastenhoito, kun sen lupauksen voisi yhtä hyvin olla antamatta??
tällainen käytös on muuten melko yleistä. En nyt puhu lastenhoidon lupaamisesta vaan yleensäkin siitä, että lupaillaan asioita, joita ei ole tarkoituskaan toteuttaa. Olen ajatellut sen niin, että joillakin on liiallinen miellyttämisen pakko, minkä vuoksi he kokevat tarpeelliseksi miellyttää toisia lupaamalla erilaisia asioita, joita he eivät sitten kuitenkaan voi toteuttaa. Joillakin on myös tapana muutella puheitaan sen mukaan mistä arvelee toisen pitävän, vaikka asiassa ei olisi mitään sellaista etteikö sitä voisi kertoa ilman värityksiä.

En opeta. Opetan vain että moukka tuosta tytöstäkin kasvaa ja jos oma tyttöni hänen juhliin joskus kutsun saa tasan vien hänet syömään herkkuja ilman lahjaa.
Ja ihan turha tulla vinkumaan miksi kostan lapselle,
kostan lapsen vanhemmille jotta tajuavat miltä se omasta lapsesta tuntuu kun joku saapuu paikalle syömään kermat kakun päältä.
Toki he leikkivät vieläkin ja saavatkin leikkiä päiväkodissa.

Jos ajattelisit oman lapsesi parasta, painaisit asian villaisella. Miltä tuntuisi sinun tytöstäsi mennä tuon lapsen synttäreille ilman lahjaa? Ehkä häntä nolottaisi tai harmittaisi, jos on tottunut lahjan viemään. Mitä vastaisit hänelle, jos hän kysyisi miksi ette ostaneet hänelle lahjaa -haluaisitko opettaa hänelle, että lahja lahjasta ja mielellään mahdollisimman saman hintainenkin vielä? Sinun tyttärellesi on varmaan tärkeintä, että saa leikkiä kaverinsa kanssa, eikä minusta kannata sotkea aikuisten mielipiteitä ja arvostuksia siihen. Itse yritän aina ajatella lapseni parasta. Minusta aikuisten tehtävä on niellä harmituksensa ja koittaa miettiä mitä haluaa opettaa lapselleen sosiaalisista kuvioista.