Ilman lahjaa juhliin, kermat kakun päältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kermaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ajattelisit oman lapsesi parasta, painaisit asian villaisella. Miltä tuntuisi sinun tytöstäsi mennä tuon lapsen synttäreille ilman lahjaa? Ehkä häntä nolottaisi tai harmittaisi, jos on tottunut lahjan viemään. Mitä vastaisit hänelle, jos hän kysyisi miksi ette ostaneet hänelle lahjaa -haluaisitko opettaa hänelle, että lahja lahjasta ja mielellään mahdollisimman saman hintainenkin vielä? Sinun tyttärellesi on varmaan tärkeintä, että saa leikkiä kaverinsa kanssa, eikä minusta kannata sotkea aikuisten mielipiteitä ja arvostuksia siihen. Itse yritän aina ajatella lapseni parasta. Minusta aikuisten tehtävä on niellä harmituksensa ja koittaa miettiä mitä haluaa opettaa lapselleen sosiaalisista kuvioista.

kerran kynnysmatto aina kynnysmatto, onhan sekin jonkin sortin sosiaalisuutta kun antaa muden talloa päälleen :laugh:

[QUOTE="harmaa";27688615]kerran kynnysmatto aina kynnysmatto, onhan sekin jonkin sortin sosiaalisuutta kun antaa muden talloa päälleen :laugh:[/QUOTE]

En minä ole kynnysmatto enkä anna kenenkään kohdella lastani huonosti. Sen kyllä haluan opettaa, että kenenkään ihmisen arvo ei riipu rahasta eikä materiasta, eikä lahjojen määrästä. Tärkeintä minusta on, että on kivoja kavereita. Haluatko sinä opettaa lapsellesi, että lahjan saaminen on tärkeämpää kuin leikkiseura? En myöskään halua opettaa lapselleni, että toista lasta saa syrjiä hänen törppöjen vanhempiensa takia.

Jos ajattelisit oman lapsesi parasta, painaisit asian villaisella. Miltä tuntuisi sinun tytöstäsi mennä tuon lapsen synttäreille ilman lahjaa? Ehkä häntä nolottaisi tai harmittaisi, jos on tottunut lahjan viemään. Mitä vastaisit hänelle, jos hän kysyisi miksi ette ostaneet hänelle lahjaa -haluaisitko opettaa hänelle, että lahja lahjasta ja mielellään mahdollisimman saman hintainenkin vielä? Sinun tyttärellesi on varmaan tärkeintä, että saa leikkiä kaverinsa kanssa, eikä minusta kannata sotkea aikuisten mielipiteitä ja arvostuksia siihen. Itse yritän aina ajatella lapseni parasta. Minusta aikuisten tehtävä on niellä harmituksensa ja koittaa miettiä mitä haluaa opettaa lapselleen sosiaalisista kuvioista.

En en tosiaan ole vatvonut asiaa kuten jossakin ylempänä väitettiin, vaan koitappa siinä lapselle selitellä kun hän joka aamu kysyy lahjaa kun mennään päiväkotiin ja näkee tuon lapsen.
Ollaan toki kotona puhuttu ettei tuolta tytöltä sitä enään kysytä.

Mitä tähän lainattuun viestiin tulee niin en kyllä ajatellut antaa omani edes mennä tuon tytön päiville.
Ja ihan siksi kun
A/ en kehtaa viedä ilman lahjaa B/ en kahtaa antaa lupausta jota en pidä ja
C/ en kehtaa viedä syömään herkkuja ilman lahjusta ;)

Mielummin olen moukka ja keksimme tekosyyn miksi tyttäreni ei juhliin pääse.

Ja se jos kyse olisi vähävaraisesta perheestä eli heillä ei oikeasti olisi varaa tulla muuten hoploppiin voisin ymmärtää että tulee jopa ilman lahjaa.
Mut kyse on suhteellisen hyvävaraisesta perheestä jossa molemmat töissä jne. niin en halua harrastaa hyvävaraisten hyväntekeväisyyttä
(Tätäkin asiaa siis sivuttiin tuolla ylenpänä)

Mutta eipä mitään. Oppirahat maksettu ja vastaisuudessa osaamme olla kutsumatta juhliin.

En en tosiaan ole vatvonut asiaa kuten jossakin ylempänä väitettiin, vaan koitappa siinä lapselle selitellä kun hän joka aamu kysyy lahjaa kun mennään päiväkotiin ja näkee tuon lapsen.
Ollaan toki kotona puhuttu ettei tuolta tytöltä sitä enään kysytä.

Mitä tähän lainattuun viestiin tulee niin en kyllä ajatellut antaa omani edes mennä tuon tytön päiville.
Ja ihan siksi kun
A/ en kehtaa viedä ilman lahjaa B/ en kahtaa antaa lupausta jota en pidä ja
C/ en kehtaa viedä syömään herkkuja ilman lahjusta ;)

Mielummin olen moukka ja keksimme tekosyyn miksi tyttäreni ei juhliin pääse.

Ja se jos kyse olisi vähävaraisesta perheestä eli heillä ei oikeasti olisi varaa tulla muuten hoploppiin voisin ymmärtää että tulee jopa ilman lahjaa.
Mut kyse on suhteellisen hyvävaraisesta perheestä jossa molemmat töissä jne. niin en halua harrastaa hyvävaraisten hyväntekeväisyyttä
(Tätäkin asiaa siis sivuttiin tuolla ylenpänä)

Mutta eipä mitään. Oppirahat maksettu ja vastaisuudessa osaamme olla kutsumatta juhliin.

Minä ajattelen, että eikö tytöllesi olisi kuitenkin kiva päästä kaverinsa synttäreille? Hän kuulee varmaan niistä synttäreistä vielä jälkeenpäinkin, että mitä siellä on tapahtunut. Ei sitten mitään, jos niillä ei ole hänelle väliä. Voisit tietysti kysyä sitä häneltä itseltään, kun asia tulee ajankohtaiseksi.

Minä ajattelen, että eikö tytöllesi olisi kuitenkin kiva päästä kaverinsa synttäreille? Hän kuulee varmaan niistä synttäreistä vielä jälkeenpäinkin, että mitä siellä on tapahtunut. Ei sitten mitään, jos niillä ei ole hänelle väliä. Voisit tietysti kysyä sitä häneltä itseltään, kun asia tulee ajankohtaiseksi.

Ilman lahjaa vaan juhlimaan :)

AP, uskaltaisitko kysyä lapsen vanhemmilta että onko teillä aina tapana viedä lapsi synttäreille ilman lahjaa, olen kuullut tällaista myös muilta vanhemmilta ? Miksi suomessa kukaan ei uskalla kysyä suoraan ??

AP, uskaltaisitko kysyä lapsen vanhemmilta että onko teillä aina tapana viedä lapsi synttäreille ilman lahjaa, olen kuullut tällaista myös muilta vanhemmilta ? Miksi suomessa kukaan ei uskalla kysyä suoraan ??

En :D
En kehtaa.
En olisi tästäkään puhunut oikeasteen kenellekään mitään mutta kun itseasiassa minulle tultiin puhumaan että
tekin näköjään kutsuitte Jessikan synttäreille,
ja udeltiin sieltäpäin mitä toi lahjaksi ja siitä juttu lähti.
Sitä nyt vaan on porukalla ihmetelty mutta en kehtaa olla moukka ja sanoa siitä heille ääneen että missä lahja tai miksi sitä ette tuoneet.
Toki vaan harmittaa kun lapsi sitä lahjaa on kysellyt mutta ollaan nyt koitettu puida asia läpi kotona ja todettu että jos kyseinen tyttö joskus kutsuu tyttäreni juliin niin voipi olla että jätetään suosilla väliin.

Kyn nyt vaan on aikaa töissä välillä :D
ajattelin napsutella kaksplussalle jos saisin jonkun järkevän järjellisen vastauksen miksi näin.
Sen tiedän ettei esim uskontonsa sitä kiellä (ei ole jehova, tosin silloin ei varmaan tulisi juhliinkaan)

Joo no vanhemmathan tuossa on ilmiselvästi moukkia, mutta älä lapselle kosta. Kukaan meistä ei voi valita vanhempiaan ja kosto jättää arvet lapseenkin. Ennemmin mä kysyisin vanhempien motiivia ens kerralla ihan suoraan ja kärkkäästi kun näkisin, näin siis jos on VARMAA että vähävaraisuus ei ole se syy. Toi että ei sit ite anna lahjaa opettaa omalle lapselles vaan kostoa ja on sille toiselle lapselle tosi törkeää kun ei se sen vika ole ostaako sen vanhemmat lahjoja vai ei.

Kyllä synttäreille tuleminen ilman mitään muistamista on minusta vähän moukkamaista, mutta erittäin moukkamaista on valehdella, että tuo lahjan myöhemmin! Meille jotkut lapset ovat tuoneet lahjaksi tyyliin kortin ja pienen tarra-arkin, ja se on oikein hyvä, eikä vaadi kuin 1-3 euroa ja poikkeamisen vaikka huoltoasemalla tai lähikaupassa.

Myös lapselle opettanut ,että pääasia on saada ystävät yhteen ja juhlia..Tuli lahjoja tai ei...Suurin lahja on se ilo yhteisestä juhlahetkestä....
Juuri näin.
Tottakai lahjat ovat lapsille tärkeitä, mutta itse olen kyllä sanonut, ettei tarvitse tuoda yhtään mitään. Jos synttäreillekin kutsuu kymmenkunta lasta, ei haittaa mitään, vaikka muutama niistä tulisi ilman lahjaa.

Ja mitä tuohon ikivanhaan aloitukseen tulee, niin en tosiaan lähtisi kostamaan lapselle. Oman lapsen lähettäisin normaalisti sinne kaverin synttäreille lahjan kanssa.

Jos ap huomaat tämän ikivanhan aloituksesi, niin kerro, kutsuiko tuo toinen lapsi muita koskaan synttäreille? Epäilen, ettei, siitähän olisi tullut menoja vanhemmille :whistle:

Lähinnä käy sääliksi kyseisen perheen lapsi jos jatkavat pitkään samalla tyylillä. Jossain vaiheessa todennäkösesti lapsi itse ymmärtää jotain vastavuorosuudesta ja käytöstavoista ja huomaa että omat vanhemmat on työntänyt hänet kerta toisensa perään noloon tilanteeseen kun on viety juhliin ilman lahjaa.

Mun lapsella on mukavia kavereita. Mielelläni heille ostan ihan hyviä synttärilahjoja kun talous siihen kerran venyy, mutta ennen kaikkea siksi että omalle lapselle tulee hyvä mieli siitä että saa viedä kaverilleen synttärisankarille mieluisan lahjan.