Ilman miehen seuraa synnyttäneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lalaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lalaa"

Vieras
Esikoinen tuloillaan ja melko varmasti ei mieheni halua osallistua synnytykseen. Kokee minun kuukautisenikin ja muut "naisten jutut" niin ällöttäviksi ettei halua kuulla niistä sanaakaan. Ällöttävintä mitä tietää on jos näkee, että esim. kuljen käyttämätön (siis paketissa oleva) side kädessä ja olen aikeissa viedä sen käsilaukkuun. Ei myöskään halua kuulla sanakaan menkkakivuista tai vastaavasta. Hyvä jos ei nuku toisellapuolella sänkyä kun minulla on menkat. Enkä tiedä haluanko, että tulee jos pitäisi pystyä olemaan mahdollisimman "siististi" ja kommentoimatta kipua tai muuta mitenkään. Pakkohan minun on olla siellä jalat levälään jossain vaiheessa ja takuulla tulee verta ja muita eritteitä. Onkohan mahdollista että mies on alussa mukana mutta siinä vaiheessa kun homma "todenteolla" alkaa enkä pysty enää olemaan naama peruslukemilla niin lähtee pois ja tulee takaisin kun synnytys on ohi ja vauva pesty? Muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24116882:
miksi lapsi noin ahdistuneen miehen kanssa? :(

Sulla nää kommentit on aina niin ihania... :heart:

Mulla on ihan samanlainen mies, ei halua kuulla mitään menkoista tms. vaan kokee ne erittäin ällöttävinä asioina, mutta ei se hänestä mitenkään kieroutunutta tee, eipä minuakaan kiinnosta hänen kehon eritteensä..

Ja ap. älä aliarvioi miestä, niin se oli minunkin mieheni alusta asti mukana ja näki juttuja joita edes minä en olisi halunnut nähdä vaikka alkuun sanoikin ettei edes meinaa tulla mukaan jne.

Mulla on kolme lasta ja vain yhdessä synnytyksessä oli mies mukana. Toisilla kerroilla on ollut kaveri mukana. Mies meinas vielä synnytysvastaanotolta karata, mutta myöhemmin sanoi, että olipa hieno kokemus. Meillä mies siis pelkäs jopa ultraäänitutkimusta eka kerralla. Kai se kuvitteli, että se tehdään alakautta ja joutuu näkemään asioita, joita ei halua... emt.

No eipä taida tuollaisesta miehestä paljoa apua tai tukea synnytyksessä olla. Tietääkö mies, että käyt aika usein myös paskalla, ja vatsataudissa saatat myös oksentaa? Saako silloin valittaa, jos kipu johtuu vaikkapa murtumasta? Olisikohan koulubiologian kertaaminen tarpeen..?

Mutta kysymykseen vastatakseni, kyllä mies voi poistua kesken salista. Keskustele kuitenkin asiasta miehen kanssa, ja varaudu ottamaan joku hyödyllisempi tukihenkilöksi...

[QUOTE="vieras";24116861]Kaksi lasta yksin synnyttäneenä, kysynkin että mihin sitä miestä siellä olisi tarvittu?[/QUOTE]

Ei oikeestaan mihinkään. Mulla on mies ollut mukana synnytyksessä ja kyllä siitä on enemmän ollut vaivaa kuin hyötyä. Siinä kun itse piehtaroi tuskissaan, niin mies häslää ympärillä ja sille pitäisi vielä seuraakin ehtiä pitämään, ettei tunne itseään orvoksi. Oli oikeesti rennompaa synnyttää ilman miestä. Silloin kätilökin kävi useammin luona ja hieroi ja auttoi. Oli kaikin puolin taitavampi kuin oma mies.

Mä olen molemmat lapset synnyttänyt ilman miestä tai muutakaan "tukihenkilöä" ja näin jatkossakin...
Mulla on itselläni rennompi olo,kun ei ole ketään hätäilemässä vieressä :)

Mulla ei ole miestä, joten sellasta ei luonnollisestikaan ollut synnytyksessä mukana. Mutta muutenkaan mun mielestä synnytyssali ei ole mikään miesten paikka, enkä todellakaan edes haluaisi miestä sinne mukaan jos mulla mies olisi. Ei ennenkään miehet ole synnytystä olleet seuraamassa, ja mun mielestä ei tarvikaan.

[QUOTE="vieras";24116861]Kaksi lasta yksin synnyttäneenä, kysynkin että mihin sitä miestä siellä olisi tarvittu?[/QUOTE]

Mulla oli mies mukana synnytyksessä, mutta kaikki meni niin hyvin, että en "tarvinut" sitä yhtään mihinkään missään vaiheessa. Olihan sen kanssa hauska jutella välillä, kun ei ollut muuta tekemistä.

Lähinnä se oli mukana sielä siksi, että se oman lapsen syntyminen on niin ainutlaatuinen hetki, että on miehellekin uskomaton kokemus olla kuulemassa se vauvan eka parkaisu ja näkemässä ne suuret hämmästyneet silmät ekaa kertaa jne.

Tietysti voit lähettää miehen aina telkkarihuoneeseen tms aina siksi aikaa, kun tehdään tutkimuksia ja ponnistusvaiheessa. Ja mies kutsutaan paikalle sitten, kun sä haluat. Mä en halunnut ponnistaa miehen läsnäollessa, joten hän odotti käytävällä ja mä sain rauhassa ähkiä tyhmässä asennossa. Ja heti kun vauva oli syntynyt, avustava kätilö meni hakemaan miehen takaisin ihastelemaan vauvaa.

Miten te olette sen lapsen edes saaneet aikaiseksi? Pimeässä peiton alla, kumihanskat kädessä?

Mä taas ajattelen miehen synnytyksessä mukanaolon niinkin, että miehelläni oli samanlainen oikeus nähdä lapsemme vastasyntyneinä kuin minullakin.

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Miten te olette sen lapsen edes saaneet aikaiseksi? Pimeässä peiton alla, kumihanskat kädessä?

Mä taas ajattelen miehen synnytyksessä mukanaolon niinkin, että miehelläni oli samanlainen oikeus nähdä lapsemme vastasyntyneinä kuin minullakin.

Kyllä ne tehtiin ihan samalla lailla, kuin nykyisinkin.

No, 70-luvullahan se oli vielä niin alkeellista, kun minä lapseni tein.

Yhteistyössä