Ilman perhepetiä vauvani olisi tukehtunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästynyt

Vieras
Viime yönä heräsin siihen että vauva nieleskeli ja yökkäili ja koitti korista henkeä sitä kuitenkaan saamatta. Kaappasin vauvan ja käänsin ympäri, suusta valui puklua. Nukkui kyljellään, mutta silti kävi noin. Vauva nukkui vieressä joten onneksi heräsin. Kun sai puklun ssuusta pois, jatkoi ihan rauhallisena unia. Ikää vauvalla 2,5kk. Refluksioiretta ollut 2viikkoisesta, mutta neuvolalääkärin mielestä ei syytä huoleen kun paino nousee hyvin. Nyt kyllä hakeudumme yksityiselle lääkärille, jokin lääke on saatava.

Sinuna olisin kyllä saman tien aamulla lähtenyt vaatimaan lääkräiin pääsyä, sen sijaan että täällä kirjottelet. Eihän tuollaista vauvaa nyt voi valvomatta jättää nukkumaan.

Eihän vauva valvomatta nukukaan. Neuvolalääkärille saa ajan kahden viikon päähän, yksityiselle ensiviikolle, menemme yksityiselle ensi viikolla siis. Vauva nukkuu päiväunet muutenkin sisällä niin pystyn kyllä hyvin tarkkaan valvomaan nukkuvaa vauvaa.

Mitä tekemistä perhepedillä oli asian kanssa? Jos heräsit korinaan olisit varmaan herännyt jos pinnasänky olisi ollut sinun sängyn vieressä.
Mulla ei ole ikinä ollut oksentelevaa vauvaa joten en osaa kommentoida tohon lääkäriasiaan, outoa jos ei saa aikoja heti. Kannattaa varmaan mennä seuraavaan kaupunkiin, sitä kun voi käydä missä yksityisellä vaan.

Mitä merkitystä tolla perhepedillä nyt asiaan oli? Kai herännyt olisit vaikka vauva pinniksessä olis samassa huoneessa ollut? Vai on kuuloetäisyys vaan metrin sun ympärillä.

Kamala tilanne, mutta ei se nyt perhepeti ole joka lapsen pelasti.

Alkuperäinen kirjoittaja pelästynyt;22385863:
Eihän vauva valvomatta nukukaan. Neuvolalääkärille saa ajan kahden viikon päähän, yksityiselle ensiviikolle, menemme yksityiselle ensi viikolla siis. Vauva nukkuu päiväunet muutenkin sisällä niin pystyn kyllä hyvin tarkkaan valvomaan nukkuvaa vauvaa.
Herran jestas, jos oma vauvani olisi melkein tukehtunut yöllä, niin en kyllä viikoksi jäisi sitä lääkäriä odottamaan.

Mitä tekemistä perhepedillä oli asian kanssa? Jos heräsit korinaan olisit varmaan herännyt jos pinnasänky olisi ollut sinun sängyn vieressä.
Mulla ei ole ikinä ollut oksentelevaa vauvaa joten en osaa kommentoida tohon lääkäriasiaan, outoa jos ei saa aikoja heti. Kannattaa varmaan mennä seuraavaan kaupunkiin, sitä kun voi käydä missä yksityisellä vaan.

entä jos vauva ois ollu omassa huoneessaan nukkumassa?

mä havahduin viime viikolla yhtenä yönä siihen kun vauva piti kauhean pitkän tauon hengityksessä. tökkäisin vauvaa vähän niin se havahtui ja henkäisi tosi syvään pitkästi henkeä ja sen jälkeen hengitti taas normaalisti. vähän säikähdin kyllä.

mä havahduin viime viikolla yhtenä yönä siihen kun vauva piti kauhean pitkän tauon hengityksessä. tökkäisin vauvaa vähän niin se havahtui ja henkäisi tosi syvään pitkästi henkeä ja sen jälkeen hengitti taas normaalisti. vähän säikähdin kyllä.

No näitä tarinoitahan lukee alvariinsa lehdissä, että vauva kuoli nukkuessaan omassa huoneessa. Ihan taajaanhan noin tapahtuu (en puhu kätkytkuolemasta). Vai kuikas paljon noita juttuja oikeastaan onkaa?

Miten uskallat nukuttaa vauvaa vaikka vaunuissa ulkona? Niin että et ole metrin päässä kokoajan? Onnistuu toki jos lapsia vain yksin...mutta muutoin...

[QUOTE="hui";22385948]Niin on, kun samassa huoneessa olevasta pinnasängystä ei kyllä kuule lapsen ääniä. Väittäkööt kuka mitä tahansa.[/QUOTE]

niiiin? Mitä ihmettä, siis tietenkin, mutta nyt oli perhepedissä ja onneksi kuuloetäisyydellä!
Pitääkö erikseen sanoa että onneksi oli perhepedissä vaikka vieressäkin nukkuminen on ihan yhtä hyvä ja silloinkin kuulee jo....hei haloo :D
Näinkä pitää sanoa että te ei perhepetiläiset ette tuntis toisarvoisuutta?!

Miten uskallat nukuttaa vauvaa vaikka vaunuissa ulkona? Niin että et ole metrin päässä kokoajan? Onnistuu toki jos lapsia vain yksin...mutta muutoin...

vauva ei nuku koskaan ulkona. nukkuu päivällä useimmiten manducan kantorepussa tai sylissäni tai sit vaunuissa jos oon ulkoilemassa isompien kanssa. mut ei yksin ulkona eikä yksin yölläkää vaan mun vieressä. havahdun kaikkeen outoon kun on mun vieressä, kuten tuohon hengityskatkokseen.

Kätkytkuolema (SIDS, Sudden Infant Death Syndrome) on traaginen vauvan yhtäkkinen kuolema unen aikana. Sitä on tutkittu paljon, mutta yksiselitteistä syytä sille ei ole löydetty. Yleensä kätkytkuoleman´ kokevat vauvat ovat 0-6 kuukauden ikäisiä, eniten niitä sattuu noin 3 kuukauden ikäisille. On kuitenkin löydetty joitakin ympäristöllisiä selittäviä tekijöitä: Vanhempien alhainen sosioekonominen status, äidin tupakointi, ennenaikainen syntymä ja hengitysvaikeudet syntymän jälkeen sekä se, jos sisarus on kätkytkuoleman uhri. Kätkytkuolema ei johdu kuristumisesta, vuodevaatteisiin tukehtumisesta tai vauvan päälle kierähtämisestä. Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa.

Nykyään kätkytkuolemaa pidetään pikemminkin unihäiriönä. Vauva ei osaa kontrolloida automaattisesti hengitystään unen aikana tai havahtua unesta hengitysvaikeuden seurauksena. Unen aikana happi-hiilidioksidi-tasapainosta huolehtivat pienet kemoreseptorit suurten verisuonten seinämissä. Jos veren happipitoisuus laskee tai hiilidioksidipitoisuus nousee liiaksi, lähettävät nämä reseptorit aivoille käskyn kiihdyttää hengitystä. Ensimmäisinä kuukausina nämä automaattiset hengityksensäätelyjärjestelmät ovat kehittymättömiä kaikilla vauvoilla. Vauvojen hengityksessä ei ole vielä säännöllistä kaavaa, vaan siinä esiintyy silloin tällöin jopa 10-15 sekunnin katkoksia, jonka jälkeen hengitys taas jatkuu. Näitä katkoksia kutsutaan apneaksi. Joskus katkokset ovat jopa 20 sekunnin mittaisia ja niiden aikana sydämen syke laskee noin 20 prosentilla. Silloin joko automaattinen säätelyjärjestelmä kytkeytyy päälle taikka vauva herää, ja hengitys jatkuu taas. Onkin arveltu, että kätkytkuoleman uhreilla joko automaattinen säätelyjärjestelmä on synnynnäisesti häiriintynyt tai he eivät jostain syystä herkästi herää hengityskatkokseen.

Vauva on siis neurologisesti ja kehityksellisesti epäkypsä nukkumaan yksin. McKennan tutkimustulokset tukevat sitä oletusta, äidin lähellä nukkuminen aktivoi vauvaa hengittämään. Kun vauvan hengitys katkeaa, äiti ehkä tiedostamattaan liikahtaa, mikä taas havahduttaa vauvaa sen verran, että hengitys taas jatkuu. Vauva tuntee patjan välityksellä äidin hengityksen sekä kuulee sen rytmin, mikä auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään. Yksin nukkuvalla vauvalla tätä valvontamekanismia ei ole.

Amerikkalainen antropologi ja unitutkija James Mc Kenna muistuttaa, että vieressä nukkuminen vaikuttaa suotuisasti vauvan hengitysrytmiin, keskushermostoon ja verenkiertoon, joten alle 1-vuotiaan nukkuminen vanhempien vieressä suojelee vauvaa kätkytkuoleman riskiltä.

Jenkeissähän on jatkuvasti näitä uutisa, että vauva oli yöllä tukehtunut omaan pinnasänkyynsä, omaan huoneeseensa :( En vaan tajua MIKSI alle 6kuisia esim nukutetaan omassa huoneessa!

On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa. Vierellä nukkuminen on kuitenkin meidän kulttuurissamme paheksuttua, eikä meillä ole kulttuuriin liittyviä suojarakenteita vanhempien suhteen säilymiselle tässä tilanteessa vireänä.

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta ootko kohottanut vauvan sängynpäätyä? :) Tee se, jos et ole vielä tehnyt. Auttaa refluksilapsia pitämään nesteet mahassa.

Hyvä, että teillä kävi noin, joskin itse oisin tuohon herännyt yhtä lailla, vaikka vauva ois ollu omassa sängyssään, sillä sen sänky on aivan mun vieressä. Sen sijaan meillä meinasi käydä kerran toisinpäin. Heräsin yöllä ihmeellisiin ääniin ja katsoin vauvan sänkyyn. Se oli tyhjä. Hetken mietin, että mitä ihmettä, kunnes muistin, että vauvahan nukahti meidän sänkyyn. Onneksi salamana tajusin, että ne äänet tulee mun kainalosta käden alta. Olin lähes tukahduttaa vauvani, koska olen niin sikeä nukkuja, etten yhtään tajunnut vauvan olevan siinä. :snotty: Ei nukkunut sen koommin mun vieressä ilman, että väliin pistettiin kunnon barrikadit, ettei päästä kääntymään päälle.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Kolmen äiti";22386088]Jenkeissähän on jatkuvasti näitä uutisa, että vauva oli yöllä tukehtunut omaan pinnasänkyynsä, omaan huoneeseensa :( En vaan tajua MIKSI alle 6kuisia esim nukutetaan omassa huoneessa![/QUOTE]

Kyllä, kätkytkuolemaan kuolee enemmän yksin omassa huoneessaan nukkuvia vauvoja.

En mä mun keskosta nukuttanut perhepedissä vaikka olikin kotiintullessa teoreettinen mahdollisuus uniapneakohtauksiin. Kuulin kyllä muutenkin jos joku oli hätänä.

Mulle paljastui muuten sairaalassa aikoinaan, kun tyttö oli leikkauksessa 1,5-kuisena, että kaikilla vauvoilla on hengityskatkosia. Niin meidän omalla kuin niillä muillakin vauvoilla, jotka oli samassa huoneessa. Jokainen niistä nukkui semmosen patjan päällä ja jokaisella niistä se patja hälytti vähän väliä...

Sitli meidän vauva nukkui omassa sängyssään meidän sängyn vieressä, kun kotiin päästiin. Kuulin siitä yhtä hyvin, mutta nukuttiin molemmat paremmin, kun mun ei tarttennut stressata siitä, kääntyisinkö taas päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22386110:
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta ootko kohottanut vauvan sängynpäätyä? :) Tee se, jos et ole vielä tehnyt. Auttaa refluksilapsia pitämään nesteet mahassa.

Hyvä, että teillä kävi noin, joskin itse oisin tuohon herännyt yhtä lailla, vaikka vauva ois ollu omassa sängyssään, sillä sen sänky on aivan mun vieressä. Sen sijaan meillä meinasi käydä kerran toisinpäin. Heräsin yöllä ihmeellisiin ääniin ja katsoin vauvan sänkyyn. Se oli tyhjä. Hetken mietin, että mitä ihmettä, kunnes muistin, että vauvahan nukahti meidän sänkyyn. Onneksi salamana tajusin, että ne äänet tulee mun kainalosta käden alta. Olin lähes tukahduttaa vauvani, koska olen niin sikeä nukkuja, etten yhtään tajunnut vauvan olevan siinä. :snotty: Ei nukkunut sen koommin mun vieressä ilman, että väliin pistettiin kunnon barrikadit, ettei päästä kääntymään päälle.

silloin on varmaan parempi että vauva nukkuu omassa sängyssä jos on sikeäuninen tai kova pyöriskelemään. itse oon äärimmäisen herkkäuninen enkä pyöriskele öisin.ja meillä on kyllä vauvan sänky sivuvaununa niin et siitä on laita pois vauvan ja meidän sängyn väliltä. siten meillä on enempi tilaa.

Yhteistyössä