Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:Miksette synnytä ilman troppeja niinkuin vuosituhansia naiset on tehneet.
Ja Herra Majuri voi sitten myös itse kitua tuskissaan, kun sattuu iso pipi :xmas: Eihän särkylääkkeitäkään ollut vuosituhansia sitten.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:Miksette synnytä ilman troppeja niinkuin vuosituhansia naiset on tehneet.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja hah:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Luuletteko te pellet, että opiaatteja annettaisiin, jos niistä olisi haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?
Luuleeko joku pelle ettei opiaateista voisi olla mitään haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?
Säkö oot se pelle, joka luulen, että tän maan gynekologit, anestesialääkärit ja pediatrit antaa luvan opiaattien liikakäyttöön raskaana oleville ja sunnyttäneille
Ps. pienet keskoset saa muuten morfiinia *hui, vapiskaa*![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ensimmäinen vieras (pelle):Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja hah:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Luuletteko te pellet, että opiaatteja annettaisiin, jos niistä olisi haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?
Luuleeko joku pelle ettei opiaateista voisi olla mitään haittaa sikiölle/vastasyntyneelle?
Säkö oot se pelle, joka luulen, että tän maan gynekologit, anestesialääkärit ja pediatrit antaa luvan opiaattien liikakäyttöön raskaana oleville ja sunnyttäneille
Ps. pienet keskoset saa muuten morfiinia *hui, vapiskaa*![]()
Tällä palstalla on oletettavastikkin suuri joukko vuosikymmeniä töitä tehneitä anelääkäreitä, kun on vara kyseenalaistaa lääkäreiden taidot![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:Vastausten aggressiivisuudesta päätellen mitään kätilöiden antamia troppeja ei saisi kyseenalaistaa? Ilmankos pitävät turpansa kiinni siitä mitä synnyttäjiin ruiskuttavat...
Kyllä nimenomaan pitäisi käydä enemmän keskustelua siitä, mitkä ovat ne mahdollisimman turvalliset kivunlievitykset synnytyksessä.
Jyväskylästähän nämä mahdollisimman turvalliset puuttuvat, missä vika? Ei ole ammetta edes! Ja eletään vuotta 2010, uskomatonta!
Kyllä luulisi löytyvän kaurapussin ja huumepiikin väliltä jotain muutakin lievittäjää, vaan tuntuupa kiven alla olevan!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Joo, onhan niitä miedonpiakin lääkkeitä. Nappaa pari Panadolia ens kerralla ja kato auttaako
Ettekö te toopet tajua, että annoksen määrällä on aika suuri merkitys siinä helpotuuko kipu vai lähteekö sikiön henki. Mitäs luulet, onko tää ko. aine jo aika tuttu ohjeiden laatijoille. Miksi siinä synnytyksessä eis voi luottaa kätilöiden ja lääkäreiden ammattitaitoon; luotattahan te (tän palstan perusteella ) niihin terveyskeskuksen harkkareihinkin sokeasti![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Joo, onhan niitä miedonpiakin lääkkeitä. Nappaa pari Panadolia ens kerralla ja kato auttaako
Ettekö te toopet tajua, että annoksen määrällä on aika suuri merkitys siinä helpotuuko kipu vai lähteekö sikiön henki. Mitäs luulet, onko tää ko. aine jo aika tuttu ohjeiden laatijoille. Miksi siinä synnytyksessä eis voi luottaa kätilöiden ja lääkäreiden ammattitaitoon; luotattahan te (tän palstan perusteella ) niihin terveyskeskuksen harkkareihinkin sokeasti![]()
Varmaan siksi ei voi luottaa että kätilöistäkin löytyy niitä ammattitaidottomia toopeja. Sokeastiko sitä pitäisi luottaa vaan, kun henkilö on saanut kätilön koulutuksen
Onko todella niin, että ilokaasun saaminen synnyttäjän avuksi on niin mahdotonta että kun se puuttuu, on vain suostuttava mukisematta ottamaan vahvaa huumetta jos jotain kivunlievitystä haluaa?! Ei mene mun jakeluun tämä logiikka.
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Joo, onhan niitä miedonpiakin lääkkeitä. Nappaa pari Panadolia ens kerralla ja kato auttaako
Varmaan siksi ei voi luottaa että kätilöistäkin löytyy niitä ammattitaidottomia toopeja. Sokeastiko sitä pitäisi luottaa vaan, kun henkilö on saanut kätilön koulutuksen
Onko todella niin, että ilokaasun saaminen synnyttäjän avuksi on niin mahdotonta että kun se puuttuu, on vain suostuttava mukisematta ottamaan vahvaa huumetta jos jotain kivunlievitystä haluaa?! Ei mene mun jakeluun tämä logiikka.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kyllä niillä kuule tarkat määräykset on , mitä ne saa kivunlievitykseski tarjotaLuuletko sä, että se kätilö itse sen annoksen päättää arpaa heittämällä
![]()
Haluaisitko sinä itse hengitellä ilokaasua joka ikinen päivä useamman tunnin ajan työpaikallas. Ne on kato työturvallisuusmääräykset jopa niillä kätilöilläkin.
Alkuperäinen kirjoittaja jkl:läinen:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kyllä niillä kuule tarkat määräykset on , mitä ne saa kivunlievitykseski tarjotaLuuletko sä, että se kätilö itse sen annoksen päättää arpaa heittämällä
![]()
Haluaisitko sinä itse hengitellä ilokaasua joka ikinen päivä useamman tunnin ajan työpaikallas. Ne on kato työturvallisuusmääräykset jopa niillä kätilöilläkin.
Ihan varmasti on tarkat määräykset, mutta sekään ei poista mahdollisia haittavaikutuksia opiaateilta.
Oletko itse fanaattisesti ilokaasua vastaan koska kenties työskentelet kätilönä vai mistä moinen asenne?
Tietääkseni muissa sairaaloissa ilokaasun käyttäminen on jo järjestetty henkilökunnankin kannalta turvallisesti. Mutta ei Jyväskylässä.
Mikä on Jyväskylän ongelma siis? Valaiskaa jos Suomessa on joku muukin sairaala ilman ilokaasua, en ole ainakaan kuullut.
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys synnyttäjille:Jos sinulla olisi kaksi vaihtoehtoa, kumpaan menisit synnyttämään?
1. Sairaala jossa on ILOKAASU + KIPUPIIKKI (Oxynorm, Petidiini)
2. Sairaala jossa EI ILOKAASUA mutta KIPUPIIKKI oxynorm, petidiini
Alkuperäinen kirjoittaja synnyttäjiä hoitanut:Ei niille synnyttäjille SAA antaa valistusta haitoista, koska sellaista ei haluta kuulla tai kuunnella. Ei haluta tietää riskeistä, koska se ei ole mukavaa.
Ei haluta kokeilla ei-lääkkeellisiä keinoja, koska se vaatisi jotain oma-aloitteisuutta, keskittymistaitoa ja kokeilunhalukkuutta ja ehkä vaivannäköä.
Halutaan vaivattomuutta, täyttä kivuttomuutta, mikään ei saa tuntua ja kaikki mikä uhkaa "kaikki mulle heti"-asennetta, tyrmätään eikä sellaisesta saa puhua.
Turhat sektiot ovat turhaa riskinottoa, sektiossa on suurempia riskejä sekä äidin että lapsen kannalta mutta tästä ei saa puhua koska sitä ei sektiota vaativa halua kuulla.
Sektiossa joudutaan käyttämään useita lääkkeitä äidille ja myös opiaatteja, näiden haitoista ei saa puhua koska edelleenkin siitä ei haluta tietää - tieto lisää tuskaan.
Epiduraalissa käytetään opiaattia - fentanylia - mutta tästä ei pidä puhua. Epiduraalihan on synnyttäjän taivas ja mahdollistaa synnytyksessä pitkällään pötköttämisen ja nukkumisen (mikä taas on täysin luonnotonta aktiivisessa synnytystapahtumassa! ).
Että puhu siinä riskeistä, kun ei sellaisia haluta ottaa kuuleviin korviinkaan - haukutaan vaan ympäripuhumiseksi ja vauhkoamiseksi.
Ihan niin kuin loppupeleissä kätilö saisi mitään irti lääkkeiden "pihtaamisesta" tai synnyttäjän "kiusaamisesta". Mikään ei ole vaivattomampi hoitaa, kuin epiduraalipöllyssä makaavaa/torkkuvaa/nukkuvaa synnyttäjää, mutta sopiiko tämä kaikkien työmoraalille?
Ei ainakaan minun, niinpä vaihdoin alaa.
Niin, ja tottakai riskit ovat harkittuja. Oxanest/oxynorm ei ole sen vaarallisempi kuin petidin tai fentanyl. Vaikutusmekanismi sama kaikissa, keskushermostoon vaikuttavia aineita ovat.
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys synnyttäjille:Jos sinulla olisi kaksi vaihtoehtoa, kumpaan menisit synnyttämään?