ILOTULITUSRAKETIT KIELLETTÄVÄ ADRESSI !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MV

Vieras
Poika työnsi raketin kaverinsa suuhun Lohjalla

Julkaistu: 20:23

Tapio Mainio

helsingin sanomat

Lohjalaista 16-vuotiasta poikaa tultaneen syyttämään toverinsa törkeästä pahoinpitelystä Lohjalla. Poika sytytti Thunder King -nimisen ilotulitusraketin sytytyslangan palamaan ja työnsi raketin 15-vuotiaan pojan suuhun. Raketti räjähti pojan suussa pahoin seurauksin.

Uhri kuljetettiin Lastenklinikalle tarkkailtavaksi suuhun ja nieluun tulleiden palovammojen takia. Hän on jo päässyt kotihoitoon.

Tapaus sattui Lohjan Mäntynummen koulun pihalla vuodenvaihteessa. Alkoholilla oli osuutta asiassa.

"Pojan hengenlähtö saattoi olla sekunneista kiinni, sillä Turvatekniikan keskuksen (Tukes) mukaan raketin kakkosvaiheessa sen lämpötila nousee jopa 600-800 asteeseen. Tällöin raketti räjähtää noin 200 metrin korkeudessa. Pojan suuta poltti raketin ensimmäinen, nousuun tarvittava räjähdys, mutta hän ennätti ottaa raketin suusta pois ennen toista räjähdystä", juttua tutkiva vanhempi konstaapeli Toni Arifullen Lohjan poliisista kertoo.

"Pojat eivät millään tavalla riidelleet vaan kaveri halusi säikytellä", Arifullen sanoo. Hän varoittaakin nuorisoa leikkimästä raketeilla.

"Poika kävi torstaina uudelleen lääkärissä jatkuvien kiputilojen vuoksi. Lisäksi hänen hampaissaan havaittiin kiillevaurioita. Nyt saatu uusi lääke tuntuu vähän lievittäneen kipuja."

Poliisi jättää lähipäivinä jutun syyteharkintaan

Eiköhän olisi parempi, ettei ilotulitteita myytäisi vapaasti. Kaupungit ja kirkonkylät voisivat järjestää ilotulitukset hallituissa olosuhteissa. Miksi tälläisissa tapauksissa ei valtiovalta puutu välittömästi asiaan? Kyllä muuten ollaan koko ajan kontrolloimassa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja holhoamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Eikös ilotulitteita saa myydä vain täysikäisille ja sama taitaa koskea hallussapitoakin?

No ei taida nämä säännöt muistua mieleen kun päissään tuhrataan. Tulee vaan niin turhia uhreja. Meidänkin kaupungissa oli keskustassa omat tulitteet kielletty, mutta eihän niitä päissään noudateta. Oli tutulle sattunut läheltäpiti tilanne kun pata oli lentänyt keskelle väkijoukkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Eikös ilotulitteita saa myydä vain täysikäisille ja sama taitaa koskea hallussapitoakin?

No olihan niitä just 10 v:n huoneessa ja poika juuri siinä kohdassa leikki tulitikuilla ja se tippu sinne sekaan.
:/
 
Niinpä,eikös ilotulitteita todellakin saa myydä ja olla hallussa vai täysi-ikäisillä???? Tässä uutispätkä Sisä-Suomen Lehdestä:

Alaikäiseltä takavarikoitiin puolen tuhatta minirakettia

Suolahdessa poliisi takavarikoi kahdelta pojalta ilotulitteita uuden vuoden päivänä. Pojat olivat iältään 12 ja 14 vuotta ja heidän hallussaan olleet ilotulitteet olivat kiellettyjä alle 18-vuotiailta. Vanhemmalta pojalta takavarikoitiin muun muassa 400-500 kpl miniraketteja. Poikien vanhemmat olivat ostaneet heille ilotulitteet.

 
Eiköhän veitset, sahat ja kirveet ole vaarallisimpia. Leipäveitset varsinkin tilastojen valossa. Nämä on ensin kiellettävä. Junat, autot, hevoset ja koirat samaan syssyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän veitset, sahat ja kirveet ole vaarallisimpia. Leipäveitset varsinkin tilastojen valossa. Nämä on ensin kiellettävä. Junat, autot, hevoset ja koirat samaan syssyyn.

No mitä hyvää raketeissa sitten on?


 
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän veitset, sahat ja kirveet ole vaarallisimpia. Leipäveitset varsinkin tilastojen valossa. Nämä on ensin kiellettävä. Junat, autot, hevoset ja koirat samaan syssyyn.

No mitä hyvää raketeissa sitten on?

Milloin kielletään tupakka, alkoholi? Ei kai niissäkään mitään hyvää ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän veitset, sahat ja kirveet ole vaarallisimpia. Leipäveitset varsinkin tilastojen valossa. Nämä on ensin kiellettävä. Junat, autot, hevoset ja koirat samaan syssyyn.

No mitä hyvää raketeissa sitten on?

Milloin kielletään tupakka, alkoholi? Ei kai niissäkään mitään hyvää ole.

Mun puolesta ne saa kieltää.

 
Eikö Norjassa oo tulossa kielto yksityihenkilöiden ilotulitteisiin?
Muuten ihan ok, mutta sielläkin epäiltiin miten pahaa jälkeä saattaa sitten syntyä omatekoisista "pommeista" :/
Että kaikella on niin monta kanttia...
 
Vanhemmilla ja myyjillä se vastuu on loppupelissä.. Kuka ostaa lapsille raketteja tai muitakaan paukkuja ilman että vahtii ja opastaa oikein.. Itse en tule ikinä ostamaan, siis suoraan lapsille niin että he niiden kanssa yksin lähtevät.. aikuisen homma se on vahtia ja valistaa, opettaa niiden käyttö ja tarkoitus.. Nuo pelkästään paukkuat voisi mun puolesta kieltää, niistä ku ei mitään silmäniloa ole, mutta tykkään suurista, oikeista raketeista jotka luovat tummalle taivaalle ihania värejä..

Mutta kyllä nyt 16v:n jo pitäisi tietää mitä se aiheuttaa kaverille jos paukku räjahtää suussa.. tyhmä tai todella ongelmallinen tapaus, ei kukaan normaali noin tee edes humalassa.. Ei kukaan voi olla noin tyhmä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyi.. :
Vanhemmilla ja myyjillä se vastuu on loppupelissä.. Kuka ostaa lapsille raketteja tai muitakaan paukkuja ilman että vahtii ja opastaa oikein.. Itse en tule ikinä ostamaan, siis suoraan lapsille niin että he niiden kanssa yksin lähtevät.. aikuisen homma se on vahtia ja valistaa, opettaa niiden käyttö ja tarkoitus.. Nuo pelkästään paukkuat voisi mun puolesta kieltää, niistä ku ei mitään silmäniloa ole, mutta tykkään suurista, oikeista raketeista jotka luovat tummalle taivaalle ihania värejä..

Mutta kyllä nyt 16v:n jo pitäisi tietää mitä se aiheuttaa kaverille jos paukku räjahtää suussa.. tyhmä tai todella ongelmallinen tapaus, ei kukaan normaali noin tee edes humalassa.. Ei kukaan voi olla noin tyhmä..

Kyllä raketit on näyttäviä kun ne on isoja ja kunnollisia. Mutta näistä pikkupieruista mitä kaupassa myydään tulee kaiken muun lisäksi kamalasti roskaa ja tuolla ne luonnossa sitten lojuu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:
Jep. Vaikka mietin tovin, niin en kyllä hoksannut raketeissa mitään sellaista, mitä ilman ei voisi elää ja olla. Keksiikö joku muu?

Sama kuin maalauksissa, kukissa ja muissa iloa tuottavissa asioissa.
 

Yhteistyössä