Iltaimetyksen ja aamuyön imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lorelai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lorelai

Vieras
Hei!
Olisiko kellään vastaavaa tilannetta. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa, ei siis mitään kiirettä, lopetella imetystä.
Meillä imetetään ennen nukkumaan menoa, johon lapsi nukahtaakin somasti ja aamuyöllä noin 04-05 aikoihin(tai jos ihmeen kaupalla nukkuu aamun asti, niin imetän vasta aamupuuron jälkeen). Niin, eli tuo aamuyönsyönti ei ole joka aamuista, kuitenkin lähestulkoon joka aamuista :D
(Taustana mainittakoon, että lapsi söi ennen monta kertaa yössä ja pidimme unikoulun. Huomasimme kuitenkin, että tuo aamuyön syöttö, joka on onneksi jäänyt ainoaksi yösyötöksi, on jatkanut kaikkien unia ainakin aamu seitsemään asti. Siksi siis annan maitoa silloin)

Niin, minua mietityttää tuo nukuttaminen ilman tissiä. Onko muilla tullut kovia protesteja, kun tissi onkin jäänyt iltarutiineista pois? Miten nopeasti vauva sopeutui asiaan?
Ja sitten tämä aamuyönimetys. Meillä imetys on siis ainut keino saada unia jatkettua. Vaihtoehtona on ylös nousu klo 5 tai imetys ja nukkuminen kasiin asti. Siksi tämä aamuyön imetys ja siis sen lopettaminen pelottaa eniten.

Onko muilla ollut samanlaista tilannetta, miten kävi? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Imetyksen lopettamisella ei siis ole mitenkään kiire ja mietinkin, että osaisiko vauvani jättää itse esim. ajan kanssa tuon aamuyön syönnin pois. Sitten voisin rauhassa miettiä imetyksen lopettamistakin. Onko jollain käynyt näin onnellisesti? Ei jaksaisi uutta "unikoulua" eli toisen huudatusta, mitä pelkään, että lopettamisesta tulee.... Vai olenko tässä vähän liian optimistinen asian suhteen kuvitellen, että vauva vieroittaa itse itsensä...

Kiitos kovasti kokemuksistanne!

Hei!

Minkä ikäinen vauvasi on? Ei kovin pieni vauva itse vieroita itseään. Jos sinulla ei kerran ole kiire lopettaa yöimetystä, niin jatka ihmeessä!! Jos sillä saa pidemmät yöunet, niin minä ainakin jatkaisin. Oma poikani vieroitti itsensä yösyötöistä tasan vuoden ikäisenä. Söi tissiä viiden-kuuden maissa aamuyöstä ja sitten jatkettiin unia vielä kolmisen tuntia! Sen jälkeen nukkui yöt heräämättä.
Imetin poikaa 1v4kk ikäiseksi. Vähensin imetyksiä pikkuhiljaa, yhden kerrallaan. Poika sopeutui todella hyvin. Iltatissi kun jäi pois, teimme niin, että mieheni laittoi pojan nukkumaan suoraan iltapalan jälkeen (aikaisemmin minä laitoin aina pojan unille imetyksen jälkeen). Masu täyteen iltapalaa ja mukillinen maitoa, pesulle ja suoraan nukkumaan. Ei kaipaillut tissiä vaan nukahti aivan tyytyväisenä tutin kanssa.

Vierota vain yksi imetys kerrallaan (maksiminopeus vähentämisessä on yksi imetyskerta pois vuorokaudesta per viikko). Itse yritin vähentää imetysten määrää, mutta maidontulo väheni, joten poika protestiksi lopetti imemisen kokonaan (ikää tuolloin 10 kk) ja siirtyi nokkamukiin. Harmitti, kun olisin vielä halunnut imettää vuoden ikään asti.

Hyviä ohjeita oletkin jo saanut.

1. Voi lopettaa itse yösyötöt. Älä lopeta väkivaltaisesti, muuten maito lopahtaa.
2. Meillä vauva lopetti itse tissille nukahtamisen. Annan silti iltamaidon, mutta pysyy hereillä, sitten harjataan hampaat, molemmat :), toivotetaan hyvät yöt ja laitetaan sänkyyn. Protesti kestää max 5min.
3. En aio vieroittaa ennen kuin täyttää vuoden (nyt 10kk), jos vieroittaa itsensä niin hyvä, muuten harkitsen joulun jälkeen..

Mä lopetin ensin päiväimetykset. sitten siitä n 2 viikon päästä lopetin yöt: imetystahti kiihtyi 4 kertaa yössä (vauva 9kk) ja aloin unikoulun. Vauva ei herännyt eka yöstä lähtien kuin 2 kertaa, ja molemmilla kerroilla tyytyi heti tuttiin! Ilta-nukahtamis-imetyksen lopetin siitä parin päivän päästä niin, että annoinkin ensin pullosta nannia jonka jälkeen tarjosin tissiä. Ei jaksanut enää ja käänsi päänsä pois:) Nyt ei enää muistakaan tissiä! Aikaa tuosta siis viikko!

:D Ihania vastauksia!
Juu, aika oleellinen tieto puuttui viestistäni, eli vauva on nyt noin 11kk. Ja imetyksiä siis 2/vrk (ilta ja aamuyö).
Onpa kiva kuulla,että ei se sitten välttämättä ihan maailmanloppu lapselle ole. Ja kun minulla ei mikään kiire ole,niin voisihan sitä tässä katsastella, josko hän jättäisi itse tissin pois. Mietin vain, että jatkaako hän yötissittelyä aina ylioppilaskirjoituksiinsa asti, heheh, jos en sitä itse lopeta. ;D

äiti78: siis lapsesi vain yks kaks jätti aamuyön syötön pois? Voi, olisipa meillä yhtä ihana juttu edessä...
Miten, kun hän lopetti sen aamuyöntissittelyn niin, nukkuiko silti "pitkään" vai heräilikö hän aikaisemmin kuin yleensä? Vai jäikö se vain kertakaikkiaan pois?

Yhteistyössä