Iltaitku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hemuli

Vieras
Hei!

Auttakaa, kun meinaan mennä rikki (ja vähästä joku voi sanoa). Mutta meidän perheeseen iski ensimmäinen syysflunssa ja vauva on nyt 3kk. Flunssa alkaa helpottaa, mutta vauva on vielä räkäinen (4.pvä menossa). Nyt muutaman päivän nukkumaan meneminen on ollut varsin kirjavaa; eilen nukahti itsekseen tutin kanssa sänkyyn, mutta tänään ja toissailtana huusi useamman tunnin illasta ja lopulta sain sen nukkumaan tissin kautta. Päivisin on ollut ihan kohtuullisen reipas ja iloinen, mutta yleensä vauva tarvii kolmet päiväunet, mutta tänään nukkui vain lyhyitä pätkiä, että varmaan senkin vuoksi oli väsynyt. Mutta tämän illan useamman tunnin huutamisen jälkeen olen taas ihan rikki (alussa oli vähän vatsavaivoja). Kerta kaikkiaan kokeilin kaikkea, mutta vauva vain itki (välillä hetkeksi rauhoittui). Minä en myöskään kestä vauvan suoraa huutoa kovin pitkään ja sitten vastaavasti tuntuu, että mieheni ""huudattaa"" vauvaa eikä ota tarpeeksi nopeasti syliin? Mikä on siis normaalia? Onko kovasti kipeä ja kauanko voin antaa itkeä eli nukutanko vain väkipakolla sänkyyn vai mitä? Pelkään, että traumatisoin lasta, jos se nukahtaa hirmuitkun jälkeen sänkyyn? Ja toisaalta ei välttämättä kannattaisi opettaa nukahtaan tissille. Nyt on ikään kuin ""taantunut"", kun on ollut kipeänä? Voiko tuossa iässä jo protestoda nukkumista? Apua -supporttia, neuvoja.

Jokainen päivä voi vauvan kanssa olla erilainen. Kannattaa antaa tissiä aina kun vauva haluaa niin pääsee helpommalla eikä turhaan itketä toista. Lämpöä, lepoa ja läheisyyttä (sylissä pitämistä) riittävästi. Anna vain välillä nukahtaa syliin, viereesi tai vaikka vaunuihin. Ei hän siihen totu! Vauva aistii helposti jos äiti on väsynyt tai hermostunut. Koeta nukkua itse aina kun vauvakin. Päivä- ja yöunien kesto ja tiheys voi vaihdella eri päivinä.

Katso miten omat syömiset vaikuttavat vauvaan ettei tule ns. turhia ilmavaivoja. Vältä niitä ruokia jotka voi aiheuttaa kaasunmuodostusta. Nuhaan auttaa kostea ilma, keittosuolan tiputtelu sieraimiin useasti päivän aikana, mahallaan makuuttaminen aina välillä (auttaa myös ilmavaivoihin) ja pääpuolen lievä ylös kohottaminen.

Yli puolen tunnin yhtäjaksoinen kova itku voi jo kertoa ettei kaikki ole ihan kohdallaan ja tilanne voi vaatia lisäselvitystä. Parisen tuntia/ vrk itkua on ihan normaalia tuossa iässä. Käytä ihmeessä lääkärillä jos vähänkin tuntuu siltä ettei kaikki ole kohdallaan ja jo oman mielenrauhankin vuoksi se on suotavaa.

Voimia! Toivoo eräs samassa tilanteessa ollut.

Niin se on, sylittelyä ja tissittelyä pienelle vaan paljon. Ei kannata itkettää vauvaa jos vaan noi ed. mainitut tepsii. Mä oon pitäny sylissä paljon ja tissitellyt aina kun on vaan halunnut, öisin ja päivisin. Nyt on likka puolivotias tasapainoinen ja rauhallinen iloinen tytteli. Välillä nukkuu meidän vieressä ja välillä omassa sängyssä, miten milloinkin. Pitäisin sylissä enemmänkin mutta haluasi vaan olla lattialla ryömimässä! Vauvat yleensä itkee 3-4 kuukautisiksi enempi ja sit alkaa pikkuhiljaa rauhottuun. Äiti neuvoi että lapsen itkuun pitää aina puuttua, ei se turhaan itke. Lohduttelua pienen pitää saada. Näin oon tehny ja hyvin on mennyt. Tsemiä sulle.

Monelta laitat lapsesi nukkumaan. Meillä ainakin vaavi rupes tossa iässä kiukkuu väsymystään iltasin ja kun se meni yliväsyneex, ei enää auttanu mikään. Kiljuen huusi sylissä 1-2 tuntia ja sitte yht'äkkiä vaan sammahti. Nykyään meillä mennäänki ysiltä nukkumaan. Rytmiä aikaistettiin aamusta alkaen. Enää ei kiukkuu iltasin ja tissille nukahtaa joka ilta.

Yhteistyössä