Iltamaito ennen hampaiden pesua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiruusu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä hyötyä siitä hampaiden pesusta on, jos maitoa saa sen jälkeen?

Meillä juodaan eka maito, sit käydään pottailemassa ja vaihdetaan yökkäri, sit juodaan loppu maito jos ei ennen pottailua tarpeeks uponnu. Sit hörpitään vielä vettä ja sit pestään hampaat. Sen jälkeen poika pupeltaa ite hammasharjaa tai ottaa tutin ja rauhtottuu syliin. Hampaitahan ei kannattais harjata heti syönnin jälkeen, mut ei iltasin o ainakaan meillä aikaa odotella sitä puolta tuntia.

Yöllä ei poika syö eikä saa muutakaan tarjoilua, mut joskus tarvii antaa särkylääkettä. Sen jälkeen annetaan vettä, ettei jää sokerit yms hampaita reikiinnyttämään. Samoin toimitaan päikkäreitä edeltävien maitojen osalta eli pyritään antamaan aina viimeseks vettä, että suu huuhtoutuu. Eihän sitä tiedä onko poika sen bakteerin joltain saanu.

Minä oon miettinyt vähän samaa asiaa. Meillä poika pian 10kk sai vihdoin ja viimein ekan hampaan, se on vielä tosi pieni hampaan alku, mutta sitä ollaan jo harjoiteltu harjaamaan hammasharjalla. Meillä poika juo iltamaidon myös pullosta ja yleensä torkahtaa/nukahtaa siihen. Eli olen harjannut hampaat tai siis sen yhden hampaan ja ikeniä :D puuron jälkeen ennen sitä maidon antamista. Mietinkin tässä että pitäisikö nyt yrittää antaa maito pullosta ja samalla pitää poikaa hereillä ja sitten vasta pestä hampaat. Ajattelin kyllä piakkoin jättää iltamaidon antamisen pois, herra vois juoda sen puuron kanssa mukista, niin sitten ainakin tulisi hampaiden pesu ihan viimeisenä syömisten jälkeen.

Tiedän tekeväni väärin, mutta meilläkin poika saa ensin puuron, sitten pestään hampaat (ja puurot pois naamasta ja käsistä...) ja käydään potalla ja lopuksi maito, johon joskus nukahtaa, joskus ei. Mutta ajatuksena on kuitenkin että kohtapuoliin jäisi se iltamaito pois niin silloin päästään oikeaan järjestykseen :)

Minäkin mietin tätä joskus, mutta tajusin, että kun niitä hampaita on vasta muutama niin se hampaiden pesun tarkoitus ei tässä vaiheessa kuitenkaan ole varsinaisesti hampaiden puhdistus, vaan siihen tapahtumaan totuttelu, joten eipä sillä taida olla väliä milloin se tapahtuu. Meilläkin siis saa tissiä ennen unia, joten hampaat harjataan ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Meillä kans nukahtaa illalla tissille joten hampaat harjataan ennen maitoa :ashamed:

Meidänkin tyttö nukahtaa toisinaan tissille. Eilen illalla ennakoin ja pesin hampaat ennen iltamaitoa, koska arvelin taas nukahtavan tissille -kuten tekikin.

Olen kuullut, että rintamaito sellaisenaan ei ole kariesoivaa vaan pikemminkin kariesta ehkäisevää (tietysti etenkään ellei suussa ole kariesbakteeria). Tämän kertoi imetystukikoulutettu henkilö, mutta en tiedä, mistä asian voi tarkistaa. Sen sijaan jos muuta töhnää (= ruokaa, sokeria tms.) on jäänyt suuhun, se voi yhteistyössä sellaisen kanssa kyllä olla huonoksi hampaille. Siispä kunnon hampaiden harjaus ennen iltatisuttelua! Näin olemme tehneet pitkään imetetyn 2 v 8 kk ikäisen poikamme kanssa. Pojalla ei kyllä kaikeksi onneksi ole todettu kariesbakteeriakaan siinä 2-vuotiaiden sylkitestissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kalenteri:
Olen kuullut, että rintamaito sellaisenaan ei ole kariesoivaa vaan pikemminkin kariesta ehkäisevää (tietysti etenkään ellei suussa ole kariesbakteeria). Tämän kertoi imetystukikoulutettu henkilö, mutta en tiedä, mistä asian voi tarkistaa.

Aiheesta oli kattava kirjoitus vuoden 2005 Hammaslääkärilehden numerossa. Myös Brian Palmerin (hammaslääkäri) sivuilla on asiasta tietoa:
http://www.brianpalmerdds.com/bfeed_caries.htm

Yhteistyössä