Iltapalataistelu 6-vuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äitee"

Vieras
Haluaisin mielipiteitä rajanvedosta 6-vuotiaan lapsen kanssa. Mietin siis, olenko liian tiukka ja yrittääkö lapsi vedättää mua jne.
Tilanne on tältä päivältä siis se, että heräsimme aamulla klo 6.20, joten näin illan suussa väsyttää joka iikkaa. Normaali-iltoinakin -vaikka olisi herätty vähän myöhemminkin- meillä mennään nukkumaan (=sänkyyn) klo 19.30-20.
Harrastusten takia iltaruoka oli tänään vasta klo 18 ja se maistui hyvin eli maha tuli varmaankin täyteen.
Meillä oli sauna vähän yli seitsemän ja tarjosin 2-vuotiaalle pikkusiskolle (joka söi huonosti ruokansa) ennen saunaa eli klo 19 pienen iltapalan. Tarjosin myös 6-vuotiaalle iltapalaa, mutta hän sanoi, ettei jaksa vaan maha tuli täyteen iltaruuasta. kerroin, että saunan jälkeen ei sitten enää ole tarjoilua vaan hedelmä tms. syödään nyt ennen saunaa ja mennään saunasta suoraan nukkumaan. Se oli tytölle ok.
Saunasta tultuamme (klo 19.30) 6-vuotias alkoi mankua iltapalaa itkien, että hänellä on nälkä ja nyt tarvitaan iltapala. Pysyin kannassani, että mahdollisuus syödä oli puoli tuntia sitten ja nyt ei aleta laittamaan hänelle enää erikseen iltapalaa.
Tuolla tuo ipana nyt kiukuttelee vieläkin sängyssään, mutta mun mielestäni tässä on nyt kyse valtataistelusta eikä nälästä. Isä on eri mieltä ja on mulle vihainen.
Mietin tietysti itsekin, laitoinko tytön nyt nälkäisenä nukkumaan.
Ymmärrän, että nukkumaanmeno olisi sujunut mukavammissa merkeissä, jos olisin tarjoillut neidille iltapalan haluamanaan aikana, mutta koska asia oli puhuttu, en siihen ryhtynyt.
Miten te olisitte toimineet?

Meillä ekaluokkalainen tekee tuota ihan samaa. Ei oo nälkä ja sitten puolen tunnin päästä kun pitäis mennä sänkyyn, niin nälkäkuolema iskee. Mä oon yleensä antanut periksi ja lapselle yhden voileivän.

[QUOTE="vieras";23203269]Olisin kaikille laittanut iltapalan saunan jälkeen, silloin monesti on nälkä. Ei kai vielä 19 maistu jos on 18 syönyt.[/QUOTE]

Tiedän, että ko. lapsi alkaa väsyneenä pelaamaan aikaa ja jos iltapala olisi ollut saunan jälkeen näin väsyneenä iltana, se ei olisi vieläkään syöty tai ainakin samanlainen tappelu olisi pystyssä vetelehtimisen takia.
Tarjotun iltapalan ja saunastatulon välinen aika oli alle puoli tuntia kuitenkin.

Uskon kyllä että saunan jälkeen on nälkä. Olisin antanut lapsella jonkun nopeasti syötävän iltapalan. Ihmisen olisi muutenkin hyvä syödä silloin kun on oikeasti tarve eikä kellon ja äidin mukaan. Näin välttyy lihavuudelta, koska normaali ruuansäätelykyky säilyy hyvänä.

[QUOTE="alma";23203313]Uskon kyllä että saunan jälkeen on nälkä. Olisin antanut lapsella jonkun nopeasti syötävän iltapalan. Ihmisen olisi muutenkin hyvä syödä silloin kun on oikeasti tarve eikä kellon ja äidin mukaan. Näin välttyy lihavuudelta, koska normaali ruuansäätelykyky säilyy hyvänä.[/QUOTE]

Miksi sitten perheitä kehotetaan syömäänyhdessä? ja kuka siivoaa jäljet jos keittiössä on joku syömässä puolen tunnin välei?

Miksi sitten perheitä kehotetaan syömäänyhdessä? ja kuka siivoaa jäljet jos keittiössä on joku syömässä puolen tunnin välei?

Normaalilla ruuansäätelykyvyllä varustetulla ihmisellä ei ole puolen tunnin välein nälkä ja harvalla on niin paljon lapsia, että jääkaapin ovi kävisi puolen tunnin välein. Yli 2-vuotiaat ovat kyllä hyvin kykeneväisiä ottamaan itse syömäpalansa.

Käytännön ja tapakasvatuksen syistä pääruoka toki syödään perheissä yleensä yhdessä. Välipalan, aamupalan ja iltapalan suhteen on hyvä kuunnella kehoaan, niin lasten kuin aikuisten; silloin kun siihen on mahdollisuus. Tämähän ei toki hoidossa, töissä ja koulussa onnistu, varsinkaan lapsilta vaan on noudatettava ruoka-aikoja.

Meil samanlainen, aina taistelua saunan jälkeisestä iltapalasta. Vaikka olis etukäteen syönyt, niin silti mankuu jotain pientä. Luulen että lapsen verensokeri laskee saunassa sen verran, että tarvii toipumiseen jotain pientä, usein annankin saunassa pillimehut tai saunan jälkeen mehua/hedelmää, tai joskus jos on jo myöhä, niin saunassa esim mandariinit. Hyvähän se olis saunan jälkeen ainakin juoda jotain.

Mun äiti antoi syödä saunassa mehujäätä (itse mehusta pakastettua) tai pakastettuja marjoja (viinimarjat, karviaiset, ai että ne oli siellä hyviä vaikke muuten lapsena maistuneetkaan :D )

[QUOTE="aloittaja";23203354]Samaa kyllä ihmettelin, että jokainenko käy napsimassa ruokansa silloin kun huvittaa, mutta koska kyselen mielipiteitä niin en uskaltanut sanoa ennenkuin joku toinen sen tekee;)[/QUOTE]

poikkeuspäivänä kyllä, vaikka hedelmä. Säännöt ilman poikkeuksia on itseaiheutettu vankila. Semmoisesta oppii vain ajattelemaan, että kun kasvan isoksi niin säännöt saa mennä harakoille, koska niistä on vain harmia.

[QUOTE="tjaa";23203460]poikkeuspäivänä kyllä, vaikka hedelmä. Säännöt ilman poikkeuksia on itseaiheutettu vankila. Semmoisesta oppii vain ajattelemaan, että kun kasvan isoksi niin säännöt saa mennä harakoille, koska niistä on vain harmia.[/QUOTE]

Mun pointti on tässä vähän se, että asia oli puhuttu eli sovittu 6-vuotiaan kanssa, joka ymmärtää puheen.
Kyllä meillä useimmiten syödään iltapala saunan jälkeen, mutta tänään lapset oli kovin väsyneitä ja siksi ajattelin, että mennään saunan jälkeen heti nukkumaan. Juomista saivat kyllä saunassa.
No mutta, ensi kerralla ehkä löysemmin säännöin.

Kyllä meillä olisi 6v. saanut tehdä itselleen leivät vielä saunan jälkeen. Itsekkin söin kuuden pintaan lämpimän ruuan ja juuri äsken vielä iltapalan, kun nälkä iski. Ilkeää ajatellakin, että samassa tilanteessa ei pieni lapsi saanut syödäkseen.

Ja kukako siivoaa jäljet? No syöjä tietysti! Pitääkö tämäkin vielä erikseen todeta?

Mun pointti on tässä vähän se, että asia oli puhuttu eli sovittu 6-vuotiaan kanssa, joka ymmärtää puheen.
Kyllä meillä useimmiten syödään iltapala saunan jälkeen, mutta tänään lapset oli kovin väsyneitä ja siksi ajattelin, että mennään saunan jälkeen heti nukkumaan. Juomista saivat kyllä saunassa.
No mutta, ensi kerralla ehkä löysemmin säännöin.

Niin ja siis onnistuin siis kirjautumaan tässä välissä eli olen ketjun aloittaja.

Minä olisin tulkinnut tilanteen valtataisteluksi ja iltapala olisi jäänyt saamatta. En kiistä etteikö lapsella voisi tehdä mieli syötävää saunan jälkeen, mutta ei se nälkäänsä kärsimään joudu, mieliteko korkeintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;23203645:
Minä olisin tulkinnut tilanteen valtataisteluksi ja iltapala olisi jäänyt saamatta. En kiistä etteikö lapsella voisi tehdä mieli syötävää saunan jälkeen, mutta ei se nälkäänsä kärsimään joudu, mieliteko korkeintaan.

Mistä ihmeestä sä osaat päätellä, että onko lapsella nälkä vai ei? Aika ylimielistä...

musta valtataisteluun tarvitaan kuitenkin jossain mielessä kaksi. Eli on eroa siinä, antaako lapselle periksi siksi, että pelkää konfliktia, vai siksi että lapsi oli oikeassa. Ja lapsenkin on joskus saatava kokea olevansa oikeassa ja tuntea, että hänen oikeassa olonsa on arvokas asia.

Jos säännöt on jäykät, niin elämästä tulee joko hermostunutta tai ahdasta. Aletaan pelätä tilanteita, joissa säännöt joutuu koetukselle. Kuitenkin niiden tarkoitus oli luoda lisää vapautta antamalla suuntaa kaaokseen, eikä estää vapautta.

[QUOTE="tjaa";23203774]musta valtataisteluun tarvitaan kuitenkin jossain mielessä kaksi. Eli on eroa siinä, antaako lapselle periksi siksi, että pelkää konfliktia, vai siksi että lapsi oli oikeassa. Ja lapsenkin on joskus saatava kokea olevansa oikeassa ja tuntea, että hänen oikeassa olonsa on arvokas asia.

Jos säännöt on jäykät, niin elämästä tulee joko hermostunutta tai ahdasta. Aletaan pelätä tilanteita, joissa säännöt joutuu koetukselle. Kuitenkin niiden tarkoitus oli luoda lisää vapautta antamalla suuntaa kaaokseen, eikä estää vapautta.[/QUOTE]

Uskomattoman fiksusti tiivistetty asia!

Uusimmat

Yhteistyössä