iltavierailijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitykkä-74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitykkä-74

Vieras
Onko teillä muilla tällaisia tuttuja/sukulaisia jotka ei voi pyynnöistä huolimatta tulla kuin iltaisin 18-21 kyläilemään? Mulla perheessä 2,5v ja 1v.lapset. Miten oikein saisin vieraat tajuamaan, että mukava kun tulette mutta ei iltaisin kiitos, kun sana ei ole kuulunut!? Miten te muut olette hoitaneet asian? Inhottaa kun lapsia väsyttää ja siinä heitä laittelet nukkumaan niin sitten on "mummoa" selän takana ällistelemässä, että mikäs lasta vaivaa kun on noin itkuinen... arggggh! \|O

minä ihan pokkana laitan muksut ihan normaali aikaan nukkumaan.. sanon vaan että meitin mukust on tottuneet menemään tähän aikaan nukkumaan..onpa vieraatkin sen tajunneet kun saavat ottaa omat muksut pois meijän lasten huoneestaleikkimästä... ovat saaneet kerätä ensin huoneen yö kuntoon.. eipä vähään aikaan ole ollut enää iltavierailijoita :saint:

Sano vieraille, että teidän perheessä lapset käyvät nukkumaan klo.20, joten sopiva aika tulla kylään on klo.15-17? Minusta on myös kurja, jos tulee vieraita klo.19 ja lapset jo hyvin väsyneitä. Puhumattakaan äidistä ;)

Yleensä vierailijoilla on päivät töitä, joten ei meitä haittaa kun illalla tulevat. Kiva että joskus joutavat kylään. =) Jos vierailla itsellään lapsia mukana niin omatkin lapset leikkivät, paitsi koululainen menee nukkumaan jos väsyttää. Ja jos ei ole "lapsivieraita" niin omat laitetaan siinä sivussa nukkumaan. :) Ja minä muutenkin otan vieraat mieluummin vastaan illalla kun ruoka-aikaan. Ja vieraat(pariskunnat) siksikin tulevat illalla että mieskin olisi jo meillä kotona. Mutta yleensä ajasta sovitaan niinkuin sinäkin voit tehdä että sopiva aika on "se ja se"

Minä olen joutunut iltavierailuilla lukemaan iltasatua ja ihan kivaa se on ollut. Sen jälkeen voidaan jutella aikuisten kesken. Miksi lasten pitäisi valvoa, vaikka aikuiset valvovat?

Töissä käyvin ihmisten on yleensä vaikea vierailla päiväsaikaan ainakin arkipäivinä.
Meillä lapsi menee nukkumaan tavalliseen aikaan, oli sitten vieraita tai ei. Joko mies tai minä käydään lukemassa iltasatu(riippuu kuka on vieraana) ja sitten onkin kiva aikuisten kesken jutella.

Sano ihmeessä vieraillesi että ei sovi illalla tulla jos siltä tuntuu.

Mun mielestä sekään ei ole olenkan kivaa jos kyläilen lapsiperheessä ja lapset kukkuu hereillä koko illan ja roikkuu kuuntelemassa kaikkia juttuja. ja kitisevät tietty väsyneenä. En tiedä onko tämä tällasta vaan sellaisissa perheissä jossa harvoin käy vieraita ja lapset pitävät sitä kun uudenvuodenaattoa kun tulee vieraita ja saa valvoa.

Meillä käy niin vähän vieraita, ettei iltavierailut haittaa. Lapsi menee nukkumaan myöhään vieraiden aikaan, eikä se haittaa meidän elämää. Olen kyllä sanonut, että iltayhdeksältä meillä alkaa iltarutiinit ja vieraat ovat häipyneet niihin aikoihin koteihinsa. Tietysti on niitäkin vieraita, jotka jäävät myöhempäänkin, mutta tätä tapahtuu harvoin. =)

Me useimmiten sanotaan kavereille, et arki-iltaisin ei oteta vieraita vastaan - paitsi hyvin harvoin poikkeustapauksissa. Vierailut keskitetään viikonloppuun, useimmiten vieläpä lauantaihin jolloin ei oo väliä vaikka ei menis ihan normaaliin aikaan nukkumaan. Ite täytyy rajat vetää sille, miten omassa kodissa ja perheessä eletään.

Voi kun kävis edes niitä vieraita!!!Yleensä meillä poikkee vaan kummisetä lauantai-iltaisin,mun kaikki kaverit on samassa jamassa kuin itsekkin eli on pienet lapset ja mies viikolla töissä et meidän vierailut rajoittuu kyllä niihin pieniin pyrähdyksiin päiväsaikaan! :'( =)Mä niin tykkäisin et joskus olis vieraita myöhempäänkin! :ashamed:

Joskus tosi harvoin käy iltavieraita, mutta jos näin joskus sattuisi käymään (on joskus sattunutkin) niin laittaisin "kylmän viileästi", siis ihan normaaliin tapaan lapsen nukkumaan. Sanoisin että: "nyt on tämän pojan aika mennä nukkumaan", ja laitan hänet nukkumaan. Jos vierailijoilla on lapsia mukanaan niin yleensä ovat ymmärtäneet että heidän on aika lähteä koska eihän siinä pysty kukaan nukkumaan jos talossa on vieraita lapsia.

Ymmärrän kyllä kiukkusi oikein hyvin, ehkä vain sen yhden kerran on käynyt meille niin että vieraat ovat lähteneet vasta ilta kymmenen aikoihin kun heidän omat lapsensa olivat ihan pieniä, 1-3 vuotiaat taisivat olla silloin. En ymmärtänyt heitä silloin kun sanoivat että: "hyvä kun nukahtavat tuonne autoon" :o Onko se lapselle mukavaa että nukahdetaan useinmiten yöunille autoon? Minusta ei, mutta olen yrittänyt opetella ajattelemaan niin että jospa joillakin lapsilla on niin pahoja "nukahtamisongelmia" tms. niin sehän on perheen asia sitten toimia kuten parhaaksi näkee.

Tulipas tästä raportti :D Ehkä tästä oli oma pointtini selväksi :whistle:

hei mut iso kiitos kaikille jotka asiaan kantaa otitte!:)

Olen sanonut vieraille, et mihin aikaan meille sopii tulla. Ja ne jotka mut tuntee tietää, et sanon asiat suoraan. eli olisiko sitten vieraiden omaa tyhmyyttä kun ei tajua? Me molemmat tehdään kolmivuorotyötä, mut on mukava nähdä ystäviä. Esim. synttärikutsuun vanhemman lapsen kohdalla laitoin ihan selvän kelloajan 14.30-18 ja ajattelin, että sitten passaaminen on mun kohdalta ohi. Suku on suht laaja ja kaverit päälle. Mitä vielä.. kummit ilmoitti yksi toisensa jälkeen että tulevat siinä "seitsemän maissa illalla". Eikä auttanut kun sanoin, että sankari on juhlinut siihen mennessä jo useamman tunnin ja käy nukkumaan. Ja tulivat sitten myös illalla. Tai joku muu päivä. Oli aika inhottavaa lasten kannalta kun kummeja näkee harvoin vaik asuuvat samalla paikkakunnalla, mut yhteydenpito ei tunnu kiinnostavan..vaik kuin yritän. Ovat lapsettomia muuten itse. Ehkä on vaikea tajuta sitten lapsiperheen arkea. No, lapset lähti sitten nukkumaan, mut siinä se mun ilta meni ja yöllä mietin yksinäni, et olis tosiaan kiva kun olis vaik pitopalvelu ja vois itse osallistua joskus seurusteluun ja joku muu laittais lapset nukkumaan. Mut eihän kaikkea voi saada.
Näinhän se on et omassa kotona pitää asettaa omat rajat ja sanoa ne, mut mitäs kun vieraat(samat siis) kerta kerran jälkeen ei halua niitä noudattaa? Asetan aina lapset heidän edelle ja teen kaikkea niinkuin vieraita ei olisikaan. Joskus on siitäkin kuullut mainintoja kun ei emäntä istu ja rupattele.Ohhoijaa!!!! \|O
Paras oli kun tulin synnäriltä kotiin... mutta se on jo eri juttu se. Mun kohdalle on kai sattunut todella röyhkeimmät ja ymmärtämättömimmät (-mikä sana!!!) ihmiset. Pitänee miettiä onko aiheellista olla tekemississäkään.

Ei tarkoitus provoilla, mut milloin normaalia työaikaa tekevä sitten tulis kylään? Pomoltako pitäis lupaa kysellä, et aiemmin pääsisi töistä lähtemään!!! HALOO!!
Älkää ihmetelkö, jos kaveripiiri pienenee...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 19:45 Klaudia kirjoitti:
Ei tarkoitus provoilla, mut milloin normaalia työaikaa tekevä sitten tulis kylään? Pomoltako pitäis lupaa kysellä, et aiemmin pääsisi töistä lähtemään!!! HALOO!!
Älkää ihmetelkö, jos kaveripiiri pienenee...

Mikäs se "normaali" työaika sitten sinusta on? :D Minä kyllä oikeasti ihmettelen näin kiivasta kannanottoasi, tuolla mitäs nyt-puolella voisi olla kiivaampaa keskustelua jos sellaista haluat ;) Me kun olemme osittain siitä syystä alkaneet kirjoittelemaan tällä puolella. Pyydän että pysyt siis asiassa, etkä lauo asioita suinpäin huutaen, eihän se ole paljon pyydetty, eihän?

Tähän kuitenkin kommentoin että oli ihmisellä mikä työaika tahansa, on se perin juurin ihmeellistä jos ne vuorot menevät AINA, niin että pääsee vain illalla kummilastaan katsomaan :o Siinä sietäisi kyllä kummin mennä itseensä, tätä mieltä minä olen. Monesti se on juuri noin kuten ap. sanoi, että jos ei itsellään ole lapsia, ei tällainen ihminen välttämättä ymmärrä sitä että lapsen etu menee muitten asioiden, sekä ihmisten edelle. Minusta täysin luonnollista, ja noinhan sen siis pitää mennä. Miksi tällainen kummi sitten ylipäätään vaivautuu tulemaan jos hän ei kummilastaan edes näe, vaan tule juomaan kahvit, ja sen jälkeen heippa :o Siis kummilapsihan on nukkumassa silloin illalla :D Väkisin naurattaa kun ajattelen tuota tilannetta, ajattelepa itsekin.

Lomatkin on keksitty, asian voi esittää niin että: "nyt en ikävä kyllä pääse, mutta voisin tulla kun minulla on vapaapäivä". Eikö tällaista päivää voi "uhrata" kummilapselle? Aika outoa minusta jos mielestäsi se ainoa "oikea aika" on se ilta! Kyllä minun puolestani tällainen ihminen voi sitten jättää vaikka käymättä jos hänellä ei todellakaan ole aikaa käydä päiväsaikaan, siis koskaan. Se kertoo vain ja ainoastaan ihmisestä itsestään hyvin paljon mihin arvojärjestykseen hän asiat laittaa.

Mä oon töissä klo 8-16 ja matkaan kuluu reilu tunti.
Ei ole mitään vuoroja meilä keksittykkää tässä firmassa.
Viikonloput menee yleensä niitä kotitöitä tehdessä (poltto´puiten tekemisessä,pihan kuntoonsaattamisessa je,jne...)

No, mut me ei käydäkkää kylässä eikä meillä käy juuri kukaan.
Ei yksinkertasesti ole aikaa koska kaikki tutut on just siellä ½h.tunnin päässä :ashamed: :ashamed:

Kyllä vanhemmat voivat ja heidän pitääkin asettaa rajat näille iltavieralijoille, jotka aina tulevat myöhään eivätkä ymmärrä lähteä pois ihmisten aikaan. Tottakai lasten parasta täytyy ajatella.

Meillä on molemmilla vanhemmilla työaika ma-pe 7.00-15.30 eli kyllä lapsen täytyy olla nukkumassa jo ennen kahdeksaa, jotta jaksaa aamulla kuudelta nousta. Toivottavaa on, että vieraat lähtevät kotiinsa viimeistään puoli kahdeksalta. Ainkin sellaiset vieraat, jotka haluavat seurustella lapsen kanssa tai joilla on omia lapsia mukana.

Jos ei vieraat ymmärrä tulla aikaisemmin illalla tai vielä parempi ajoittaa vierailujaan viikonloppuun niin sitten saavat olla käymättä. Olen itsekin varhaisesta heräämisestä väsynyt ja haluan alkaa iltapuuhiini jo yhdeksän maissa ja ennen kymmentä sitten olen jo untenmailla. Talo elää tavallaan ja vieraat saavat luvan kunnioittaa sitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 12:43 ihmettelijä kirjoitti:
Kyllä vanhemmat voivat ja heidän pitääkin asettaa rajat näille iltavieralijoille, jotka aina tulevat myöhään eivätkä ymmärrä lähteä pois ihmisten aikaan. Tottakai lasten parasta täytyy ajatella.

Meillä on molemmilla vanhemmilla työaika ma-pe 7.00-15.30 eli kyllä lapsen täytyy olla nukkumassa jo ennen kahdeksaa, jotta jaksaa aamulla kuudelta nousta. Toivottavaa on, että vieraat lähtevät kotiinsa viimeistään puoli kahdeksalta. Ainkin sellaiset vieraat, jotka haluavat seurustella lapsen kanssa tai joilla on omia lapsia mukana.

Jos ei vieraat ymmärrä tulla aikaisemmin illalla tai vielä parempi ajoittaa vierailujaan viikonloppuun niin sitten saavat olla käymättä. Olen itsekin varhaisesta heräämisestä väsynyt ja haluan alkaa iltapuuhiini jo yhdeksän maissa ja ennen kymmentä sitten olen jo untenmailla. Talo elää tavallaan ja vieraat saavat luvan kunnioittaa sitä.

Kauniisti ja fiksusti kirjoitettu =)

Kiitos Meduusa vastauksestasi!

Unohtui tuossa aikaisemmin kertoa, et ymmärrän työssäkäyvien ongelmat sovittaa menoja.Mut nää meidän ongelmaiset on kotona olevia, siksi kysymyksen aikanaan laitoin.Miettikääs sitä kun me molemmat tehdään kolmessa vuorossa,mut on meillä vapaata viikonloppua joskus siis samaankin aikaan tai -iltaa.Siis molemmilla.
palaan aiheeseen kun ehdin!!

no niin kahvikupin juotuaan jaksaa taas.. olikohan klaudia joka kyseli milloin päivätyötä tekevä voi sitten kyläillä? Ehkä viikonloppuna? Ja kyllä meillä ymmärretään jos joskus on tultava illalla eikä muulloin sovi. Mutta samoilla ihmisillä, lapsettomilla, kerrostalossa asuvilla ja työttömillä kun se toistuu pyynnöistä huolimatta, niin sit tulee jo vähä epätoivoinen olo. niin ja ihan siksi halusin kirjoittaa tänne, et kyselin mielipiteitä. Sain aika p...olon ja lapiollisen p... niskaan joiltakin kaikkine HUUTOMERKKEINEEEN. Että kaikkia ei voi miellyttää.

Aika hankalaa on meilläkin toi kyläily ajan järjestäminen kun on noi lapset ja miehen kanssa eri töissä mutta mol.kolmivuoroa tehdään. Olen joskus tehny sen virheen, et ollu kylässä iltasella ja olen tuntenut oloni kyllä aika roistoksi vaikka olen yrittänyt auttaa perheenäitiä siinä sivussa, että sais sekin vähä seurustella.

kiitän kaikkia as.kantaa ottaneita ja kuoppaan tän aiheen.:)

No mun täytyy kyllä sanoa että ymmärrän hyvin sen että jos on useampi lapsi talossa niin ei jaksa niitä vierailijoita enää illalla seitsemän jälkeen....

mutta mutta siinä käy sitten kyllä niin että saa olla ihan vaan lapsiperheiden kesken... sillä heillä se rytmi usein on aika erilainen kuin lapsettomilla (eli lapselliset lähtevät töistä aiemmin kun on pakko ja tietty töihin menevät myös aiemmin)....

Niin älkää sitten ihmetelkö jos ne töissä käyvät lapsettomat ystävät eivät tiellä ehdi käymään sen verran kiireistä työelämä nykyään on eli työpäivät on pitkiä ja monilla on pitkä työmatka siihen päälle. Ja tämänhän te kait tiedätte itsekin.
Niin ja kun niitä lapsia ei ole sitä että töistä lähtisi kovin usein aikaisin ei oikein ymmärretä. Eikä kyseessä tarvitse olla edes mikään erityistä uraa tekevä ihminen.

No itsekin perheen lisäystä tässä odottelen eli pelkään että samaan veneeseen kohta astun (jos en pidä varaani) eli hyvätkin lapsettomat kaverit jää ja ollaan vaan lapsellisten kesken...

Ja jos tästä nyt joku ottaa nokkiinsa niin ihmettelen!!

Joo.. ei pitäis kenenkään pelätä et joku ottaa nokkiinsa täällä mistään. täähän on ajatusten vaihtoa.

Tarkennan nyt vielä kun jutun aikanaan alulle pistin.. olen siis töissä käyvä itsekin, teen hoitoalalla kolmessa vuorossa. Mies on tehdastöissä kolmessa vuorossa. Lapset on 1v ja 2,5v.

Meillä on harvakseltaan samoja vuoroja ja hyvin harvoin siis ollaan yhtäaikaa miehen kanssa kotona. Mutta silti jos haluan me pystytään kyläilemään yhdessäkin niinä aikoina. Mietitään aina mikä asia on tärkeä ja sit se totetetaan. esim. jos joku kylään pyytää niin kyllä mä sinne menen heidän pyytämällään tavalla. Ja jos ei aika sovi niin sitten odotan seuraavan työvuorolistan(3viikkoa meillä) ja kerron et vierailu varmaan siirtyy sinne. Yleensä on porukka jaksanut odottaa ja vierailu on sitten mukava kaikille osapuolille.

Silloin kun olin kotona oli vähän erilaista kun päivät kulki lasten aikojen mukaan. Jos illalla meni myöhempään, porukka nukkui aamulla pidempään jne. Nykyisin sitä on sen verta puolikuollut jo töiden takia, et siihen kun vielä pyynnöistä huolimatta pölähtää iltavieraat niin mukavaa on kaikilla. Lapset on ylikierroksilla ja todella vaikea saada rauhoittumaan yöunille, kun kuulee vieraiden äänet ja mieli tekis mukaan. Yö on sit kaiken lisäks levoton ja aamulla saat vetää puolikuolleet lapset ylös ennen 6 et kerkii 7 töihin.
Meillä ei muuten ole luettu satua kummallekaan. Ne käy itse sänkyyn ja nukahtaa omin toimin sitten. Siksipä se rauhoittuminen ehkä onkin vaikeaa.. Jos olis oppinut satuun tms. niin sitä rauhoittuis kuuntelemaan ja homma hoituis kotiin niin. Meillä on joskus ollut niin .. vieraita, et on tulleet vielä lastenhuoneeseenkin pupattamaan kun äiti ei anna lasten seurustella. VOI veljet!

Mut ei kaikki yksinäiset vierailijat ole tällaisia. On paljon niitäkin jotka noudattaa ja ymmärtää kellonaika rajoitukset. Sitä vaan mietin, et onko se ystävyys sit sen arvoista et saa riutua vai pitäiskikö nostaa kissa pöydälle ja kysyä etkö todella halua, viitsi vai tajua ymmärtää, ystävä hyvä?

:snotty:

Ei ollut tarkoitus kenenkään mieltä pahoittaa, SORRY!!! Mielipiteeni ilmoitin liian agressiivisesti enkä sitten ajatellut anteeksi pyydellä kun toivoit kuoppaavasi aiheen... Mutta siis nöyrin anteeksipyyntöni kaikille, joiden mielen pahoitin!
PS: Juuri tässä odotellaan veljeni perhettä kylään, kun molemmat vanhemmat tekevät normaali työtä ja vasta tähän aikaan pääsevät =)

Yhteistyössä